Krzywy Ritchey WCS, czyli jak poprawić ergonomię
Pamiętam jak dziś swoją pierwszą jazdę na 29'' kołach. Jedną z myśli, która nieustannie kołatała mi w głowie było „ za wysoko ta kierownica, za wysoko”. Usunięcie podkładek dystansowych pod mostkiem tylko trochę poprawiło moją pozycję. I tak zaczęły się moje poszukiwania kierownicy idealnej.
Tadeusz Pietrzak
Rama 29er, na tropie idealnego hardtaila
Tym razem podejmę próbę wirtualnego stworzenia idealnej ramy górskiego sztywniaka na 29” kołach. Za bazę, punkt odniesienia posłuży mi posiadany Felt w rozmiarze 19,5”, któremu w moim mniemaniu niewiele brakuje, by móc nazwać go wzorem. Proszę wziąć pod uwagę, że pacjent ma 187cm wzrostu i proporcje ciała , które nie odbiegają od norm.
Mateusz Nabiałczyk
Merida i jej 29ery - Twentynine SL Disc oraz Twentynine Racing Disc
I stało się nieuniknione! Merida wypuszcza 2 modele rowerów na wielkich kołach. Są to Twentynine Racing Disc oraz Twentynine SL Disc, w cenach odpowiednio 11 999 i 16 999 Kr. A oto specyfikacja i kilka fotek.
Bartosz Niezgoda
Merida i jej 29ery - Twentynine SL Disc oraz Twentynine Racing Disc
Lekkie koła 29er - part 2
Najwyższa pora na przedstawienie 2 wariantu, kół lekkich, wytrzymałych, sztywnych… i drogich. Zestaw taki powstanie tylko na sprawdzonych komponentach, z wyższej półki. Wszelkie części są dostępne w Polsce w sklepach stacjonarnych tudzież internetowych. Nasze koła będą toczyć się na sprawdzonych piastach DT Swiss, dokładnie modelu 240. Można oczywiście też pokusić się o najwyższe cacko ze Szwajcarii z łożyskami ceramicznymi, które to na pewno są najbardziej doskonałe w swojej doskonałości :) czyli model 190, ale w ich cenie można mieć komplet kół ściągniętych z USA np.: American Classica.
Bartosz Niezgoda
Test ramy Felt Nine Comp

Jedną z pierwszych firm mających w ofercie na Polskę rowery na 29” kołach był Felt. Być może właśnie dlatego zakupiłem rower z takowym napisem na ramie. Co prawda określenie „korzystna relacja cena-jakość” w przypadku ninerów ma troszeczkę inne znaczenie, ale kwota 1200zl za nową ramę w 2008 roku była jak najbardziej akceptowalna. Z perspektywy czasu swoją decyzję uważam za dość ryzykowne posunięcie. Jednakże brak jakichkolwiek zmian geometrii w modelach na lata 2009 i 2010 jedynie utwierdzają mnie w przekonaniu, że moje odczucia nie są wypaczone zauroczeniem blisko dwoma kilogramami rurek i spawów.
Mateusz Nabiałczyk
Trening – ogólne podstawy

Mateusz Nabiałczyk
Optymalna pozycja na rowerze XC – fakty i mity

Mateusz Nabiałczyk
Rock Shox Tora 318 Solo Air 29” - tanie amortyzowanie
Znany zdecydowanej większości widelec Rock Shoxa tym razem przeznaczony pod 29” koło. Na samym początku chciałbym podkreślić fakt, że jest cięższy zaledwie o około 100g względem swojego odpowiednika pod normalny rozmiar felg. Jednakże nie ma co ukrywać – masa to największą wadą tego produktu.
Mateusz Nabiałczyk
Chwyty kierownicy Ergon GX1 - sztuka kompromisu
Ból nadgarstków, drętwienie palców po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów na rowerze. Jeśli jest to przypadłość która was dotyczy to ten artykuł napisałem dla Was. Jeśli natomiast nie macie takich problemów, to Wam zazdroszczę.
Tadeusz Pietrzak
Lekkie koła do 29er
W poprzednim artykule na temat kół do naszego 29era opisałem najtańsze rozwiązanie. Nadszedł czas na przedstawienie propozycji kół lekkich. Zaprezentuję 2 warianty; dla osób z bardziej i mniej zasobnym portfelem. Koła lekkie, budżetowe. Mogą budzić sporo kontrowersji ze względu na zastosowane komponenty.
Bartosz Niezgoda
Niskobudżetowe koła do 29er
Rynek kół do 29era wbrew pozorom nie jest ubogi. Za wielką wodą istnieje multum setów różnych producentów w pełnej gamie cen. Jednak nie o tym będzie prawił ten artykuł. Postaram się doradzić na jakich komponentach złożyć własny zestaw kół. Przybliżę kilka wariantów: budżetowy, wytrzymały i lekki. Niech Was też nie zdziwi fakt, że obręcze, których w Polsce jest mały wybór będą się powtarzać w różnych wariantach. Opisywane będą tylko koła pod hamulce tarczowe [z mocowaniem tarczy w standardzie IS oraz Centerlock] z racji, iż praktycznie nie spotyka się ram 29er z możliwością montażu hamulców typu V-break.
Bartosz Niezgoda
Racing Ralph 29x2.25 - opona do wyścigów XC
W 29erze, jak w każdym innym rowerze ważne jest ogumienie. Często przeszukujemy Internet, fora rowerowe w poszukiwaniu opinii, aby wybrać tę jedyną - najlepszą. Musi spełniać wiele wygórowanych wymagań. Być lekką, ale nie łapać snejków, mieć dobrą trakcję na suchym podłożu, jak i w błocie i na korzeniach i kamieniach i piasku i… takie rzeczy wiadomo tylko w Erze. Nie czarujmy się, nie ma opony idealnej, która spełniłaby wszystkie nasze wymagania. Producenci prześcigają się w nowych rozwiązaniach, zmniejszając wagę i zachowując zarazem dobre właściwości jezdne. W tym tekście przybliżę oponę Racing Ralph 2.25.