Novateca NT-D041 SB

 

Rynek kół do 29era wbrew pozorom nie jest ubogi. Za wielką wodą istnieje multum setów różnych producentów w pełnej gamie cen. Jednak nie o tym będzie prawił ten artykuł. Postaram się doradzić na jakich komponentach złożyć własny zestaw kół. Przybliżę kilka wariantów: budżetowy, wytrzymały i lekki. Niech Was też nie zdziwi fakt, że obręcze, których w Polsce jest mały wybór będą się powtarzać w różnych wariantach. Opisywane będą tylko koła pod hamulce tarczowe [z mocowaniem tarczy w standardzie IS oraz Centerlock] z racji, iż praktycznie nie spotyka się ram 29er z możliwością montażu hamulców typu V-break.

 

Bartosz Niezgoda

 

Zacznijmy od najtańszego wariantu. Dla ułatwienia wyboru ograniczmy cenę do 600 złotych.

 

Kwota nie pozwala nam na szaleństwo, aczkolwiek w zamian bez problemu możemy dostać wytrzymały, sztywny zestaw kół. Zacznijmy od podstawy czyli od piast. Na forach rowerowych ciągle toczą się dyskusje na temat wyższości kulek nad łożyskami maszynowymi i na odwrót. Pominę jednak ów fakt i przedstawię opcje dla zwolenników jednego jak i drugiego wariantu.

 

Novateca NT-D041 SBZ tańszych piast na maszynach mamy do wyboru Novateca NT-D041 SB i NT-D142 SBT [ przód/tył]. Tylnia piasta jest w dwu wariantach na 2 i 4 łożyskach. Pierwsza opcja jest lżejsza, lepiej się toczy oraz tak szybko nie zaciera się ośka i same łożyska. Za taki komplet nie powinniśmy zapłacić więcej jak 200 złotych.

 

Z kolei dla zwolenników kuleczek jedyne rozsądne wyjście to Shimano XT [około 200-250 złotych za komplet] w wariancie Centerlocka [lżejsze] i IS [cięższe]. Warto też znaleźć starsze modele, które nie mają tyle problemów z bębenkami oraz uszczelnieniem. Modeli niższych od XT’eka nie polecam ze względu na słabe uszczelnienie, wykonanie [szczególnie jeśli użytkownik jest ciężki] oraz słabe toczenie – o wiele lepiej wypada tu najtańszy model Novateca.

 

W grę wchodzą jeszcze piasty Chosen, Formula, Author; wszystkie w zbliżonych cenach i wagach.

 

Teraz kolej na obręcze. Zostało nam na nie około 200 złotych w zależności od piast jakie wybraliśmy. We wstępie wspomniałem już o ubogim rynku. Oczywiście jest multum felg trekingowych, jednak nie wszystkie zdadzą egzamin. Jest to spowodowane szerokością wewnętrzną często mniejszą niż 19mm. Może to doprowadzić do złego ułożenia opony, a to będzie miało wpływ na pogorszoną przyczepność i trakcję. I co do samej felgi, musi być dwukomorowa, co najmniej raz oczkowana [kapslowana] i dostosowana do wagi jeźdźca.

 

Pomijając walory estetyczno – kolorystyczne na placu boju staje zaledwie kilka modeli. Oto one:

 

ace18Ze stajni AlexRims: Ace18 – lekkie [około 500 gram], tanie, dosyć wiotkie, przeznaczone dla lżejszych rowerzystów.

 

DH19 – ciężki [około 620 gram] model, bardzo sztywny i wytrzymały. Zniesie prawie wszystko. Niewiele droższy od Ace18.

 

Mavic nie prezentuje więcej modeli w tej kwocie: są to A117 i A317. Pierwsze średnio sztywne i tańsze. Obie w podobnej wadze, wytrzymałe i godne polecenia. A317 występuje także w odmianie DISC.

 

Do tego jeszcze trzeba dobrać szprychy. Najlepiej DT, Sapima lun CN Spoke’a. Najtańsze modele są wytrzymałe, dostępne w wielu wariantach długości i najczęściej 2 kolorach czarnym i srebrnym. Cena za komplet nie powinna przekroczyć100 – 150 złotych [wliczając cenę nypli].

 

 

 

Podsumowując. Koła złożone z tych komponentów będą nie drogie i wytrzymałe. Waga w zależności od wybranych części obliguje między 2100, a 2500. Tak, wiem nie o tym marzymy, są to kloce; kloce, które dużo wytrzymają, będą łatwe w serwisowaniu [z dostępnością części zamiennych włącznie] i wybaczą błędy techniczne jakich nie unikniemy i których Wam i jak i sobie nie życzę.

 

W kolejnym artykule przedstawię komplety kół na częściach lekkich, wytrzymałych i… drogich, czyli coś dla maniaków lekkiego roweru.

 

Tagi koła rowerowe, koła 29er, budowa, jakie koła, obręcz rowerowa, piasty rowerowe, tanie koła MTB