enve29

Całkiem niedawno firma Edge, słynąca z hi-endowych komponentów, postanowiła wypłynąć na szerokie wody rowerowego świata i przy okazji targów Eurobike zaakcentować to zmianą nazwy na Enve. Jaki to miało sens? Zapewne podobny, jak zmiana koloru włosów o jeden odcień przez kobiety, tym bardziej, że i tu głównie wpłynęło to na wygląd.

Mateusz Nabiałczyk

Staremu logu niczego nie brakowało, choć trzeba przyznać, że nowe jest po prostu niesamowite. Na pierwszy rzut oka wygląda jak jakiś mozaikowy szlaczek, lecz po głębszej analizie można już przełożyć ów symetryczny wzorek na nasze. I tu rodzi się pytanie, co było pierwsze – szlaczek, czy nowa nazwa.

Enve XC

Tylko jakie to ma znaczenie, gdy mowa o ozdobniku na rowerowym komponencie, który po prostu ma spełniać swoją funkcję? No niby żadne, ale gdy przychodzi nam wydać na jedną rawkę 29” więcej, niż na komplet i tak pozostających w sferze marzeń wielu z nas Maviców C29 (850$ sztuka!), to nagle każdy detal zaczyna się liczyć.

Enve_29ClincherEnve_29Clincher_parent_2

Wynikającymi z bajońskiej sumy talarków niezaprzeczalnymi zaletami są parametry karbonowej obręczy Enve, której włókna 100K ułożono w taki sposób, że produkt w zasadzie nie ma słabych punktów. Wysokość aż 32mm m.in. pozwala stosować nieco krótsze szprychy, co bezpośrednio przekłada się na niższą masę i lepszą sztywność. Szerokość 24mm nie powala, ale w zupełności wystarcza do ściganckich balonów o szerokości do 2,2”.

A jak wagowo? Wersja w dość świeżym standardzie tubular, który poprawia ułożenie opony w feldze, przez co zyskujemy na przyczepności, ma całe 280gram! Standardowy ‘klinczer’ osiąga już niestety poziom ZTR Cresta – 385gram.

enve waga

Producent uważa, że priorytetem była wysoka sztywność i wytrzymałość, a nie cyferki. Mimo wszystko w kontakcie z ostrymi kamieniami bardziej pewny byłbym niewzruszenia aluminium…na rynku mamy węglowe, relatywnie tanie obręcze On-One, aluminiowe FRM XMD 290 i 333, no ale kto bogatemu zabroni. Gdybym je dostał, z pewnością bym się nie pogniewał, choć myśl o ich uszkodzeniu chyba nie pozwalałaby mi swobodnie nabijać kolejne kilometry.

enve29