http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/imprezy/Kielce_Bike_Expo_2014/Author_6.JPG

Czy "Polska ofensywa" w dużym, średnim i małym rozmiarze koła ma realne szanse w bezpośrednim starciu z ofertą tych bardziej i mniej kultowych marek z Azji, zachodniej Europy i Ameryki? To pytanie, na które wcale nie chcemy odpowiadać. Zamiast tego lepiej pokazać, co zostało pokazane w Kielcach przez "zagramaniczne" marki.

Michał Śmieszek

 

Kieleckie Bike-Expo od samego początku skupiają uwagę nie tylko rodzimych firm, ale też przedstawicieli wielko światowej rowerowej branży. Znamiennym jest jednak powtarzający się brak w Kielcach najbardziej znanych marek. Pisałem o tym rok temu, i napiszę raz jeszcze, bowiem sytuacja nie uległa zmianie. Specialized, Giant, Trek, Cube, Merida, Kelly's i jeszcze kilka innych mają kieleckie targi w głębokim poważaniu, a przecież to jedyna tak poważna impreza w tej części Starego Kontynentu. Owszem, większość z wyżej wymienionych organizuje osobne - indywidualne spotkania ze sklepami i mediami, ale jest to moim zdaniem jedynie połowiczne usprawiedliwienie, bo przecież rowery kupują ostatecznie zwykli Kowalscy a nie przyjaciele Królika. Skoro można pokazać się światu na Eurobike, to czemu tak trudno zrobić to miesiąc później w Kielcach. Kasa? Mało prawdopodobne...No, ale to Polska właśnie!

Na szczęście dla Nas, kielecka impreza potrafi przyciągnąć jednak niemal całą resztę, która dostrzega korzyści z pokazania swojej oferty zwykłym obywatelom. Przygodę zacznijmy od gliwickiego Velo, który godnie reprezentuje czeskiego Authora. W 2015 nie czeka nas kolejna rewolucja, lecz kontynuacja dobrze obranego kierunku. Pojawi się więcej modeli na kole 27.5, zaś ilość 29erów nie ulegnie zmianie. Zwraca uwagę bardzo ładna kolorystyka oraz ciekawe wzornictwo. W karbonowych 29erach pojawią się dodatkowe wzmocnienia rur łańcuchowych -wtopione bezpośrednio w strukturę węglowej tkaniny. Ponadto 29ery otrzymają mocniej wygięte do tyłu kierownice, co ma na celu poprawić komfort i sterowanie.

Author agang Author Agang 1
Author 1 Author

 Author 6

Żeby było jeszcze ciekawiej, Author ostatecznie zrezygnował z prowadzenia osobno marki Agang. W 2015 wszystkie Agangi zostaną przechrzczone na Authory. Nam się taki ruch nie podoba, ale zdaje się, że niszowa marka-córka po prostu zaczęła się lepiej sprzedawać niż grający pierwsze skrzypce "rodzic". Na pewno warto zwrócić uwagę na dopracowane fulle 27.5", ale przede wszystkim na jak zwykle interesujące 29ery oraz jedynego pełno-tłustego rodzynka z rodziny Fat Bike - Author SUMO.

Author Sumo

Pozostajemy za naszą południową granicą, ponieważ nasi sąsiedzi tradycyjnie i regularnie odwiedzają kielecką imprezę z interesującym kramem. Kojarzycie markę CTM? Ci na północy i w centralnej Polsce pewnie mniej, ale Górny i Dolny Śląsk powinien. Słowacy z CTM dziergają naprawdę godne jednoślady, zwłaszcza te na dużym i średnim kole. Jest karbon i cieniowane aluminium. Każdy znajdzie coś dla siebie.

CTM 2 CTM 4
CTM 1 CTM3

W Kielcach nie mogło zabraknąć Demy, która także sprzedaje nowoczesny sprzęt na dużym kole. Ich stoisko było jednym z większych i przyciągało sporą uwagę osób z branży. Co nowego w przyszłym sezonie? Lekko przeprojektowane karbonowe i aluminiowe ramy zgodnie z obowiązującymi trendami oraz naturalnie duety - 27.5" i 29". Jeśli ceny będą równie atrakcyjne co rowery, to...fiu fiu.

Dema 3 Dema 2
Dema 4 DEMA

Krakowski Bikershop, kojarzony bardziej z dystrybucji marki KTM oraz lekkich komponentów Boplight serwuje Nam za to całkiem świeże 29ery i 650B rumuńskiej marki DEVRON. Oferowane modele celują w podstawowy i średni pułap cenowy, ale mogą pochwalić się przyzwoitą grafiką oraz równie przyzwoitym osprzętem. Dla mniej wymagających rowerzystów nastawionych raczej na aktywną rekreację niż sport może to być z pewnością interesująca alternatywa, tym bardziej, że ceny mają być bardzo atrakcyjne.

Devron 2 Devron

Zostańmy na chwilę w Krakowie - warto bowiem zerknąć na austriackie KTMy. Projektanci tej marki należą do światowej elity zaś firma stosuje wysokie standardy produkcji i wyższą technologię. Można krytykować co prawda specyficzną geometrię 29tek, ale nie można odmówić KTM'om tej solidności i surowego piękna. Każdy znajdzie coś dla siebie - od karbonowych sztywniaków po karbonowe fulle a nawet elektryczne "górale" na dużym i średnim kole uszyte przez europejskich inżynierów a nie przez azjatyckie "kserokopiarki". KTM jest jedną z pierwszych europejskich marek, która wypuszcza w tym roku Fat-bajki, w tym jeden ze wspomaganiem elektrycznym.

KTM 2

KTM 6 KTM 7

KTM

Uderz w stół a nożyce się odezwą...Elektryczny killer -HAIBIKE także nawiedził Kielce prezentując niesamowite i wyjątkowo dopracowane konstrukcje - szczególnie całkowicie zawieszone pedelce na dużym kole! Ponoć ta marka nie potrzebuje reklamy...zupełnie jak Niner. Zgadzacie się? Nawet jeśli nie, to faktycznie Haibike należy do niemieckiej elity jednośladów MTB. W katalogu znajdują się niemal same wypaśne 29ery i 27.5, nie tylko na prąd!

 Haibike 6

Haibike 3 Haibike 1
Haibike 4 Haibike

Podobnie jak Haibike, godnie zaprezentował się Corratec. Słynne 29ery X-Bow cały czas dobrze się sprzedają, czego potwierdzeniem jest katalog 2015. W tym roku wyraźnie zarysowała się jednak przewaga rowerów 650B, np fulle Enduro i AM. Leniwi kolarze mogą również nabyć górale ze wspomaganiem elektrycznym.

 Corratec 5

Corratec 3 Corratec 2
Corratec 4 Corratec 1

Rytmy Flamenco słychać było w jednej z hal targowych, gdzie wystawił się Polsport - dystrybutor marki Orbea. W nadchodzącym sezonie Hiszpanie zamierzają ostro namieszać w rozmiarze 29" oraz 27.5. Gorące karbonowe fulle i hardtaile, na których ścigają się czołowi zawodnicy Pucharu Świata, cechują się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi oraz profesjonalnym wykonaniem. Firma lansuje dobór rozmiaru koła w zależności od wzrostu. Więcej na temat nowości 2015 możecie dowiedzieć się choćby z ostatniego artykułu.

Orbea 2

Orbea Orbea 1

Nie zabrakło stałych bywalców - takich jak FUJI, który po zmianie dystrybutora zaczyna częściej pojawiać się na polskich ulicach. Firma od lat proponuje nietuzinkowe konstrukcje, a 29ery stanowią obecnie większą część bogatej kolekcji. W końcu tradycja zobowiązuje. Jak łatwo domyślić się, amerykańska marka zainwestował sporo w promocję 27.5. Zobaczymy, czy się opłaci. Jeśli nie średnie koło, to może tłuścioszek? Proszę bardzo, tu na targach wersja przedprodukcyjna.

Fuji 1

FUJI 4 FUJI 5

Przedstawiciel FUJI na Polskę jest jednocześnie forpocztą innej, nawet bardziej kultowej marki. BREEZER BIKES, której CEO jest jeden z ojców MTB, Joe Breeze. Ciekawostką niech będzie fakt, iż część rowerów produkowana jest...w Polsce, dokładnie w Kutnie.

Breezer 1

Breezer 3 Breezer 2

 I tym miłym akcentem kończę drugą odsłonę wycieczki po kieleckich targach rowerowych. Za parę dni część trzecia...jak mi nadgarstek odpocznie. :) :)