• Test siodełka Giant Contact SL + akcesoria

    Siodełko rowerowe, jak większość zapewne to doświadczyła, jest chyba najbardziej „newralgicznym" elementem roweru, wyjątkowo zindywidualizowanym w doborze i odczuciach dyskomfortu. Giant nie jest siodełkowym liderem rynku, produkuje je głównie na potrzeby swoich rowerów oraz dodatkowo oferuje, jako wyposażenie. Mnie zainteresowały siodełka z serii Contact SL, a poniżej przeczytacie to, co odczuły moje cztery litery po wielomiesięcznym ich użytkowaniu. Ryszard Biniek CZYTAJ
  • Znany lekarz - Dr Northtec de Cayon - test 29 calowca

    "Przychodzi baba do lekarza z kierownicą w plecach. - Kto Panią tu skierował? pyta lekarz". Suchaaaar...prawda? Gorzej....kurna. Lekarze to konowały. Trafiłem w lato do jednego takiego "internisty" Dr Northteca De Cayon, ponoć z 29 letnim stażem. Ten specjalista miał mnie skutecznie wyleczyć z cyklozy.....Konował! Michał Śmieszek CZYTAJ
  • Test kasków Giant Rail SX i Roost Mips

    Bezpieczeństwo i kaski to temat rzeka. Chyba nikt nie ma już wątpliwości, że warto je stosować i że podnoszą one nasze bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas jazdy w górach. Dokonując wyboru, na pewno nie warto nadmiernie oszczędzać i lepiej kupić sprawdzony markowy produkt. Dlaczego? Choćby dlatego, żeby faktycznie ochronił naszą głowę. Niewątpliwie do takich pewniaków należy Giant. Maciej Paterak CZYTAJ
  • Maraton Północ Południe

      Maraton Północ Południe to ostatnia impreza ultra w tym roku, w jakiej postanowiłem wziąć udział. Widać ciągle było mi mało po MRDP Góry. Start na Helu, meta w Bukowinie Tatrzańskiej w schronisku Głodówka. Do pokonania 946 km w poziomie i 8000 m w pionie, w limicie czasu 72 godziny. Mój plan? Przejechać całość w ok 50 - 55 godzin. Jednak po raz kolejny przekonałem się, że planować to sobie można... Maciej Paterak CZYTAJ
  • Maraton Rowerowy Dookoła Polski Góry

      MRDP druga odsłona - w zeszłym roku rozpocząłem starty w cyklu 4xMRDP, co opisywałem w relacji 4xMRDP czyli życiowe wyzwanie, pokonując część pierwszą - zachodnią. Tym razem zmierzyłem się z dużo trudniejszą trasą, czyli samymi górami. Dystans 1148 km w poziomie i aż 15 tys. metrów w pionie! Wszystko to w limicie 120 godzin. Jednak chcąc mieć już teraz kwalifikacje do pełnej pętli Maratonu Rowerowego Dookoła Polski, czyli 3130 km w 10 dni, musiałem uwinąć się w max 96 godzinach i o to zamierzałem powalczyć. Maciej Paterak CZYTAJ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Kross 2015 275 12 Dobiegający końca sezon 2014 był debiutem polskiego producenta w kategorii jednośladów 650B. Najwyraźniej bardzo udanym skoro włodarze z Przasnysza poważnie poszerzają ofertę średnich kół.

I doprawdy nie należy się zupełnie dziwić, że Kross tak intensywnie promuje nową modę. Rowery 27.5 zastępują "wysłużone" modele 26", godnie przejmując ich, jeszcze do niedawna wiodącą pozycję. Co nas zatem czeka w przyszłym roku?

O nowościach dowiedzieliśmy się na Kross Media Day, który został zorganizowany w jedynych słusznych okolicznościach przyrody - w Świeradowie-Zdroju, kilkaset metrów od granicy państwa i słynnych śingli pod Smrekiem. Kręte ścieżki stworzone przez Czechów i Polaków specjalnie dla miłośników MTB stały się w ten jeden dzień poligonem testowych dla świeżynek Krossa.

Zatem do sedna! Najważniejszą informacją jest pojawienie się trzech muszkieterów Enduro - łazików księżycowych MOON,  które są kolejnym milowym krokiem w rozwoju polskiej marki. Kross przygotował autorskie zawieszenie RVS, czyli Revo Virtual Suspension. Kinematyka układu bazuje na wirtualnym punkcie obrotu i systemie krzywek sprawiających, że jest wyjątkowo czuły w pierwszej fazie skoku i pracuje liniowo niemal do końca.

Kross 2015 275 20

W nadchodzącym sezonie przeprojektowano umiejscowienie punktów obrotu charakterystycznego popychacza dampera i pozostałych krzywek, co przekłada się na naprawdę skuteczną izolację od sił napędzających rower. Ponadto w dolnej krzywce wyeliminowano śruby M10 zastępując je śrubami przelotowymi, w pozostałych mocowaniach zastosowano nowe śruby mocujące górną krzywkę ramy z płytszym gniazdem osadzenia klucza oraz gwint drobnozwojowy. W efekcie RVS będzie łatwiejszy w serwisowaniu i zdecydowanie trwalszy.

Kross 2015 275 1 Kross 2015 275 9
Kross 2015 275 30 Kross 2015 275 10

Budulcem ram z serii Moon jest cieniowane Aluminium Super Lite. Geometria oraz praca zawieszenia RVS zostały poddane koniecznym modyfikacjom ze względu na większą średnicę koła. Modele Z1, Z2 i Z3 posiadają 150mm skoku oraz rozwiązania techniczne zaimplementowane w modelach na małej kiszce (seria V): sztywna oś 142x12mm, główka "tapered", mocowanie hamulca typu Post Mount, przednia przerzutka mocowana bez obejmy bezpośrednio do ramy.

 Kross 2015 275 40

Osprzęt powinien zadowolić nawet tych bardziej wybrednych miłośników ostrej jazdy. Do dyspozycji mamy między innymi porządne amortyzatory Fox i Rock Shox, opuszczane sztyce RS Reverb Stealth (Z1 i Z2), kierownice w nowych standardzie 35mm, mocne koła DT Swiss i chwalone hydrauliczne hamulce Sram Guide RS.

Kross 2015 275 48

Ale rowery Kross to przede wszystkim MTB Cross Country. W 2015 wielkich zmian nie będzie. Główne różnice to przede wszystkim osprzęt. Przypomnijmy jednak, że zawodnicy i entuzjaści MTB będą mogli wybierać spośród 5 modeli (linia Race Pro) na karbonowych ramach i 6 na aluminiowych (linia RACE i SPORT).

Flagowe jednoślady Lever R+, R11 i R12 wykonano z "odchudzonego" włókna węglowego SL i posiadają bardziej zawodniczą geometrię w stosunku do skromniejszych braci R10 i R9, które będą takim zawodniczym "entry level" w hierarchii Race PRO. Oczywiście w najwyższych modelach zastosowano większość nowinek technologicznych, jak choćby sztywne osie 12x142m, chowane pancerze, łożyska suportu Press FIT.

level R plus

Osprzęt także zadowoli sporą rzeszę sympatyków marki. Dość żeby wymienić analogową, pełną grupę XTR M9000, w którą uzbrojono Lever R+.

Kross R10

Kross R9

Tuż za karbonowymi przecinakami plasują się dwa aluminiowe rumaki, które wybiorą entuzjaści MTB wymagający sprawdzonych i mocnych konstrukcji. Ramy posiadają zawodniczą geometrię, gładzone spawy, cieniowane orurowanie, gniazda suportu Press-Fit, chowane pancerze przerzutek. Przede wszystkim jednak osprzęt pozwalający bezpiecznie wyruszyć na wymagające górskie szklaki XC.

Kross R8

Aluminiowe średniaki z kategorii SPORT cechują się dopracowanymi ramami, sportową geometrią i są przeznaczone dla osób wstępujących w świat poważniejszego MTB. Klient stanie przed wyborem między rowerami Lever R6, R4, R3 i R2. Całą czwórkę uzbrojono w osprzęt średniej klasy: amortyzatory SR Suntour, mieszankę napędową Shimano od Alivio po Deore.

level r2 level r4
level r3 level r6

 

O ważnej roli oraz pozycji jaką zaczyna pełnić pośredni rozmiar koła niech świadczy pojawienie się rekreacyjnych MTB z linii HEXAGON R. To zupełna nowość w portfolio marki Kross.

hexagon r5 hexagon r4
hexagon r8 hexagon r3

Młodzi adepci MTB, lub osoby traktujące rower czysto użytkowo będę mieli aż 5 modeli różniących się między sobą klasą osprzętu: Hexagon R8, R6, R5, R4. Większe koła pozwolą na jeszcze efektywniejsze pokonywanie przeszkód terenowych i zachęcą do poszerzania swoich umiejętności w sztuce MTB.

Zwieńczeniem kolekcji 27.5 są rowery górskie dla Pań. To linia LEA R, w skład której wchodzą trzy atrakcyjne sztuki LEA R6, R4 i R2.

Kross 2015 275 18

lea r4 lea r2

Warto o nich wspomnieć, bowiem Kross potraktował białogłowy wyraźną atencją. Ramy wykonano z lekkiego stopu Aluminium Lite, rury poddano procesowi hydroformowania, zaś spawy wygładzono. Jednak kluczem do sukcesu jest oczywiście geometria oraz komponenty specjalnie dostosowane do kobiecych potrzeb i budowy ciała.

 

Michał Śmieszek

 

Tagi: Kross, rowery 650B, rowery 27.5", średnie koło, kolekcja 2015, Enduro, Moon, Level R