http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/amortyzatory/Cannondale_SuperMax/2013-Cannondale-Lefty-Super-Max-130mm-pics02.jpg

Jedna noga, jedna laga - dziś już dwóch mieć nie wypada! Z takiego założenia wychodzą zapewne kanonierzy, którzy tuż przed końcem starego roku oficjalnie poinformowali o rozpoczęciu procesu produkcyjnego najnowszej wersji amortyzatora Lefty Super Max, który zadebiutował na targach Eurobike 2012.

Michał Śmieszek

Nie było by pewnie tym nic super niesamowitego - w końcu Lefty jest już z nami od ponad 13 lat, gdyby nie fakt, że debiutant o tej jakże wymownej nazwie, dedykowany jest do 29erów i co najważniejsze posiada aż 130mm skoku - co czyni go najdłuższą jednonogą lewicą w historii. Tym samym Cannondale stworzył w końcu sztuciec, który z powodzeniem będzie można zamontować do wszelkich ścieżkowców. Jeszcze nie tak dawno specyficzna konstrukcja ograniaczała skok oraz wykorzystanie Leftiego w naprawdę wymagających rowerach Enduro i AM, ale potrzeba i zysk rodzicami wynalazku...

2013-Cannondale-Lefty-Super-Max-130mm-pics02

Sezon 2013 przyniesie ogrom zmian wewnątrz i na zewnątrz. Nie wchodząc zbyt głęboko w szczegóły, w całej kolekcji "lewych":

  • zwiększono średnicę dolnych goleni, co bezpośrednio przełoży się sztywność i precyzję prowadzenia.
  • zmianie uległo położenie "lewej nogi", co zmniejszyło "trail" widelca i umożliwi korzystanie z krótkich mostków (nawet 50mm) - w efekcie rower będzie szybciej reagował na ruch kierownicą.
  • odchudzono i tak lekką konstrukcję
  • przeprojektowano łożyskowanie - teraz Lefty będzie uginał się jeszcze płynniej, a nowe łożyska igiełkowe będą znacznie lepiej odseparowane od brudu i wilgoci dzięki równie świeżym uszczelkom
  • przeprojektowano system uszczelniający - pojawią się wyżej wymienione, nowe uszczelki Durathon, które będą pełnić rolę dodatkowego łożyska ślizgowego, a także "usztywniacza". 
  • ich obecność oraz zmieniony profil wewnętrzny goleni umożliwiła zwiększenie ilości oleju - w konsekwencji ugięcie będzie następowało szybciej, szczególnie w pierwszej fazie i juz nawet pod niewielkimi liśćmi.
  • przeprojektowano system tłumienia - w 2013 roku wszystkie amortyzatory Cannona będą posiadały system Solo Air - ten sam, który ma Rock Shox - mniej zabawy (dla niektórych upierdliwej) podczas regulacji oraz dodatkowe kilkadziesiąt gram mniej w stosunku do poprzednika Dual Air.
  • poprawiono trwałość "lewusów" oraz serwisowanie, które do tej pory było swego rodzaju piętą achillesową tej konstrukcji
  • Istotne elementy z tworzywa sztucznego zastąpiło aluminium - nie tylko lepiej wyglądające, ale mające lepsze parametry zmęczeniowe

2013-Cannondale-Lefty-suspension-fork-hybrid-bearing04-600x398

2013-Cannondale-Lefty-suspension-fork-hybrid-bearing08-559x600

Odnośnie masy, która interesuje wiele osób. Lefty, to nadal jeden z najlżejszych amortyzatorów na rynku, szczególnie flagowa opcja z włókna węglowego. Poniższa tabelka pokazuje szacowane wartości na szalce dla kolekcji 2013 z wyłączeniem naszego debiutanta (o czym w dalszej części tekstu):

2013-Cannondale-Lefty-suspension-fork-weights

Najważniejsza jednak cecha, to przypomnę, 130mm skoku. Więcej milimetrów, to więcej modernizacji jak np. dłuższe łożyska igiełkowe i średnica goleni (dolna goleń 36mm, górna 42mm). W związku z tym urosła też masa, i to sporo - 500 gram w stosunku do najlżejszego Leftiego, ale umówmy się - 1830g (wliczając osłonę dolnej goleni), to i tak bez porównania lepiej od konkurencji. Sami doskonale wiecie, że cudowna lekkość bytu nic nie znaczy, gdy amortyzator jest miękki jak guma. Wyżej wymienione zmiany konstrukcyjne przyniosły ponoć niesamowitą poprawę sztywności bocznej. Zdaniem projektantów Lefty Super Max jest najsztywniejszym w 13 letniej historii, porównywalnym z dwupółkowymi, standardowymi amortyzatorami DH. No to już jest konkret!

2013-Cannondale-Lefty-Super-Max-130mm-pics042013-Cannondale-Lefty-Super-Max-130mm-pics03

Czy jest gdzieś haczyk? Jedynie taki, że Super Max najlepiej współpracuje z nową przednią piastą (QR20), która jest szersza od poprzedniczki. Nota bene starszy typ da się oczywiście zamontować, lecz będzie wymagał zakupu specjalnego adaptera hamulca tarczowego.

Sztywność, wykonanie - to się musi podobać, ale chyba jeszcze bardziej spodoba się informacja, że jednonogie sztućce można bez problemu zamontować niemal do każdej ramy, włącznie z tymi ze standardową sterówką. Konwersja jest stosunkowo prosta, i relatywnie niedroga. Zestaw "Lefty for all" kosztuje 95USD, co przy cenie zakupu jest już raczej drobną kwotą.

No właśnie, ile trzeba wyłożyć za 130mm lewą goleń? Cena na rynku amerykańskim to w chwili obecnej 1400 USD. Oczywiście krosiarze nie muszą się martwić - Lefty z mniejszym skokiem też jest dostępny, choć niekoniecznie tańszy. 

Pozostaje tylko czekać, aż Cannondale wymyśli lewostronne jarzmo siodełka i dedykowaną kanapę. lub może lewostronną k