2018 SR Suntour Auron Aion Zeron suspension forks01Przyzwyczailiśmy się, że rynek rowerowy został niemalże zdominowany przez parę wiodących marek. Warto jednak wiedzieć, że po piętach mocno depczą im pozostali, równie mocni - np. Suntour!

Michał Śmieszek

Tegoroczne Targi Rowerowe w Taipei po raz kolejny ujawniają nowości, z jakimi przyjdzie Nam i producentom zmierzyć się w najbliższym sezonie. Warto być na czasie, czytać obserwować, zwłaszcza jeśli "macie dość" oklepanych schematów. 

Co nowego? Otóż wiodący tajwański producent amortyzatorów SR Suntour zaprezentował najświeższą kolekcję sztućców. I nie ma to tamto...projektanci i inżynierowie ostro zabrali się do pracy, czego efektem jest bogata kolekcja przednich amortyzatorów pod koła 29 cali. No przeca to żadna Ameryka - powiecie. Macie rację, bo Suntour od kilku sezonów wypuszcza bardzo zaawansowane konstrukcje i śmiało konkuruje z tuzami branży.

Jednak w tym sezonie, Tajwańczycy mocno uderzą w segment Boost oraz będą kusić implementacją hi-endowych technologii do modeli z niższych półek. Naturalnie będą dominować konstrukcje z większym skokiem, ale praktycznie każdy amor dostanie coś nowego.

Zacznijmy od linii Durolux, która zgarnia bardzo dobre recenzje. Pojawi się w końcu wyczekiwana opcja 29er! oraz "mniej wyczekiwana" opcja Boost. Ale "kijek pogrubasić i podługasić" to nie syćko. Równie istotną aktualizacją jest zwiększenie średnicy goleni do 36mm! - to odpowiedź na co raz bardziej wymagające trasy i modę na enduro. Wisienką na torcie jest także wymiana kartuszy olejowych na te "lepszego sortu".

2018 SR Suntour Durolux 29er enduro suspension fork01

Obecne modele nie mają się czego wstydzić - topowe wersje już korzystają z flagowych rozwiązań: R2C2, PCS. Uznano jednak, że cała linia Durolux powinna być wyposażona w najlepsze "gadżety" jak choćby system PCS (Piston Compensator System).

2018 SR Suntour Durolux 29er enduro suspension fork04

Żeby było ciekawie, owe smaczki pojawią się także we wszystkich amorach serii Auron i Rux. Producent zadbał również o doznania estetyczne oraz organoleptyczne. Zintegrowany błotnik w Duroluxach dostał "facelifting" - jest gładszy a przede wszystkim skuteczniejszy w ochronie twarzy. Puryści będą go mogli łatwo zdemontować...

2018 SR Suntour Durolux 29er enduro suspension fork06

Co jeszcze? Widelce z większym skokiem - ZERON, ION i AURON pod dużą kiszkę, także zostaną powiększone do wersji Boost a ich golenie utyją do 35mm (obecnie 34mm). Dla przypomnienia, model Zeron to skromniejszy widelec OEM-owy na tradycyjnej zwijanej sprężynie, ale opakowany w "pudełko" i elementy z wyższych braci Aion i Auron.

2018 SR Suntour Zeron trail suspension fork02

2018 SR Suntour Auron trail suspension fork02

Swoją drogą nowy Aion 29 pojawi się w dwóch wersjach RC PCS oraz RC2 PCS. Biedniejszy otrzyma prostą, zewnętrzną regulację odbicia i kompresji, podczas gdy RC2 oferuje zmianę szybkiej i wolnej kompresji. Topowa wersja kartusza R2C2 pozwala na zewnętrzną regulację szybkiej/wolnej kompresji oraz odbicia. Normalnie mucha nie siada...

A jak tam wylajtowane krosiarskie modele? Nowością będzie AXON XC 29er w opcji Boost i grubaśnymi goleniami 34mm - to o 2mm więcej niż obecnie. A poza tym jak zwykle ta sama stara śpiewka: "lżej, lepiej, łatwiej, mocniej, gładziej..."

Miejmy nadzieję, że lista życzeń będzie miała swoje odzwierciedlenie w dobrej cenie i w rzeczywistości. Swoją drogą ja to bym widział w końcu coś pod 29+, a najlepiej Fatbajka....

 

Photo: Tyler Benedict

Info: Bikerumor.com

 

Tagi SR Suntour 2018, amortyzatory 29er, amortyzatory Suntour, Durolux, Boost, Auron, Rux, opis, opinie, ZERON, ION, AURON, AXON XC 29er, Suntour