http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/naped/Shimano%20Alivio%202015/P2178277.JPG

Shimano od wielu lat, konsekwentnie stosuje genialną politykę - technologie zarezerwowane wyłącznie dla wyczynowych grup, z biegiem czasu trafiają także pod normalne strzechy, tak aby nie tylko zawodnicy mogli doświadczać "niesamowitych wrażeń" z jazdy, jaką gwarantuje japoński producent. W sezonie 2015 wybrańcem zostanie grupa Alivio.

Michał Śmieszek

Kiedy pod koniec lat 90 zniknęła z piedestału kultowa grupa STX oraz jeszcze bardziej kultowa STX-RC, granicą między niebem a ziemią - czytaj komponentami do "sportowego MTB" i "rekreacyjnego MTB" stała się właśnie grupa Alivio. Kolejne sezony mijały, a rewolucyjne zmiany omijały szerokim łukiem tę całkiem sympatyczną grupę . Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że Alivio zaczęło równać w dół tabeli.

Na szczęście ktoś się w końcu ocknął i Alivio wraca na właściwy tor. Ten powrót rozpoczął się oczywiście nieco wcześniej niż ten dzisiejszy nius, a sezon 2014/2015 jest już tylko przypieczętowaniem tego, co było w gruncie rzeczy nieuknione i co Shimano powinno było zrobić lata temu. O czym mowa? Oczywiście o podziale Alivio na grupę stricte turystyczną oraz na komponenty do ambitnego kolarstwa górskiego.

Różnice będą bardzo wyraźne między przedstawicielami obu segmentów. Nas, ze zrozumiałych względów interesują komponenty ALIVIO MTB. To co natychmiast rzuca się w oczy, to całkowicie nowe wzornictwo - agresywne i sportowe. Tylna przerzutka RD-M4000 w systemie "Shadow" mniej wystaje na zewnątrz (-12mm) w porównaniu do obecnie panującej RD-M430 i bardzo przypomina droższe modele Deore i SLX. Tylko wprawne oko dostrzeże tańsze materiały użyte do jej produkcji. Dodatkową przypadłością jest obecność baryłki regulującej naprężenie linki - element, którego brak czasami doskwiera.

RD-M4000-SGS STD 01

P2178137 P2178136

Dzięki zaadoptowaniu technologii Shadow można śmiało założyć, że w sezonie 2015, nowe Alivio będzie często na fabrycznym wyposażeniu rowerów górskich w klasie średniej i popularnej. Tym bardziej, iż jakością działania i wykonaniem prawie nie odbiega od starszych braci.

Projektanckie rewolucje dotknęły nie tylko tylną zmieniarkę. Pomyślano także o przedniej. Tu dotykamy istotnej kwestii - rozmiaru koła. Otóż sporą część tłentynajnerów, szczególnie te bardziej sportowe, dotyka jeden problem - niewielki prześwit między oponą a korpusem klasycznych przednich mechanizmów. Japończycy zmienili zatem jego konstrukcję na bardziej kompaktową tak, aby wodzik nie zaczepiał o oponę, a korpus dawał jej więcej miejsca, średnio +10mm. "Upgrade" dotyczy wersji z dolnym i górnym uchwytem.

FD-M4000-DS3 S 01 FD-M4000-TS6 S 01

P2178285

P2178284

Warto dodać, że zmiana ta, sama w sobie, nie jest nowością - znajdziecie ją w wyższych grupach. Shimano w końcu dostrzegło, że 29ery, to już nie tylko flagowe modele, lecz niejednokrotnie pełna gama rowerów kończąca się na modelach rekreacyjnych MTB. Poza tym, mechanizm FD-M4000 posiada szeroki zawias dla większej precyzji i trwałości, oraz ułatwiony dostęp do śruby mocującej linkę. Przednia przerzutka jest kompatybilna z nowym mechanizmem korbowym, o którym parę słów za chwilkę.

To nie jedyne zmiany w napędzie Alivio, które mają związek z dużymi kołami. W końcu w górskiej grupie pojawi się nowy mechanizm korbowy FC-M4050 ze zintegrowaną osią oraz FC-M4000 na Octalink - oba o sympatycznej rozpiętości 40-30-22. Naszego potwora będzie zatem łatwiej rozbujać pod górkę. Niestety Hollowtech jest tylko w nazwie, gdyż oba ramiona nie są puste w środku. Braku sztywności nie należy się obawiać, czego dowiodły obecnie dostępne modele Deore lub poza grupowe FC-M552.

P2178277

Obok nowego mechanizmu pojawią się także 4 nowe, 9-cio rzędowe kasety CS-HG400 o rozpietości: 11-28T, 11-32T, 11-34T i 12-36.

CS-HG400-9 STD 12-36 01

Jakie inne zmiany w Alivio proponują Japończycy mniej wymagającym, lub początkującym kolarzom górskim? Pomysłowy Dobromir z Sakai z powrotem połączył manetki z hamulcami, tyle że hydraulicznymi. Nowe hydrauliczne klamkomanetki ST-M4050 tworzą tak zwany "clean look" oraz usprawniają prowadzenie pancerzy. Zdaniem pomysłodawcy poprawiono także ergonomię całego układu, tak aby operowanie dźwigniami hamulca i cynglami było wygodne i nie upośledzało prowadzenia. Osoby niedowidzące, lub te oglądające całymi dniami Cartoon Network ucieszy obecność sporych "telewizorków" pokazujących aktualne przełożenie. Dla purystów i konserwatystów MTB dobra wiadomość - klasyczne manetki rapid fire Plus nie znikną z katalogu, a nawet otrzymają nowy 'look"...

ST-M4050 L STD 01 ST-M4050 R STD 01
ST-M4050 R STD 02 ST-M4050 L STD 02
SL-M4000 L S 01 SL-M4000 R S 01

Pół żartem, pół serio podsumowując nową grupę Alivio 2015 pozwolę sobie zacytować jedną z wypowiedzi na Fejsbuku: "Będzie tak jak zawsze... 400% szybsze, 300% sztywniejsze i 200% lżejsze!", ale tak całkiem na serio... Shimano jak zwykle obrało słuszną drogę, obdarowując mniej forsiastych lub wymagających klientów osprzętem, który dzięki odświeżonemu, sportowemu wyglądowi oraz implementacji "wyższych" technologii skusi ich oraz producentów rowerów. Tego jesteśmy pewni.

P.S Nowe Alivio powinno pokazać się na rynku tradycyjnie w okresie letnim 2014.

 

Tagi Shimano, Alivio, przerzutka do roweru, napęd rowerowy, napęd mtb, 29er ready, napęd Shimano, przerzutka Alivio