http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/naped/OneUp/OneUp-Components-42T-Sprocket-green-Specialized-2013-Stumpjumper-FSR-Comp-EVO-29-cassette-.jpg

Podczas zimnej wojny Rosjanie prześcigali się z resztą Świata, kto zrobi większe samoloty, rakiety, bomby. Do tamtej chlubnej tradycji nawiązują dziś manufaktury specjalizujące się w produkcji "uzębienia". Wojna na zęby trwa!

Michał Śmieszek

Nie chodzi bynajmniej o to, kto komu da mocniej w zęby. Zabawa polega na tym, kto zrobi ich więcej. Jeszcze nie tak dawno kaseta 11-36T była sensacją, a 40T wydawało się totalną abstrakcją, Mega-pojemne kasety, to właściwie temat rzeka, na którego podstawie można by nakręcić film i zrobić doktorat. Grunt, że my, rowerzyści pragniemy, aby przełożeń i zębów było jak najwięcej. Po co? Bo jesteśmy wygodni, bo chcemy zdobywać dotąd niezdobyte górskie szczyty. Koniec końców dążymy do tego, aby napęd w naszych jednośladach był wykorzystany tak efektywnie jak tylko to możliwe. Bogate uzębienie doceniamy szczególnie my, posiadacze 29erów.

To tylko kilka z wieeeluuu powodów, dla których niektórzy bardziej przedsiębiorczy i pomysłowi entuzjaści rowerów zabierają się do projektowania i produkowania nietuzinkowych komponentów, które często gęsto wymagają przeróbki napędu ze względu na niekompatybilność z mechanizmem korbowym, złą linią łańcucha, itd itp....mówiłem - temat rzeka. Sukces jest w zasięgu ręki, czego dowodem jest butikowa firma ONE-UP, która zaprezentowała tym razem naprawdę bardzo ciekawy produkt - zębatkę 42T!

"Wielkie mi aj waj" -  powiecie - przecież SRAM wypuścił właśnie napęd XX1 z kasetą 10-42. Wszystko pięknie, kłopot jest podstawowy - produkt Sram to 11biegów, specjalny łańcuch, korby, słowem studnia finansowa i zastawienie domu pod hipotekę. Za to OneUP stworzyło największą zębatkę 42T, którą można bez problemu zamontować do standardowej kasety 10 rzędowej. I to jest właśnie gwóźdź programu  cuda się zdarzają i od dziś będzie można dać drugie życie "archaicznym" napędom 10 biegowym i zrobić sobie super napęd 1x10 lub 2x10. Zaintrygowani? Ja myślę....

Dziś nie jest możliwe zrobienie sprawnie działającego napędu 1x10 z wykorzystaniem zwykłej kasety 11-36T, choćby ze względu na niewystarczającą "pojemność". Między innymi właśnie z tego powodu Sram wymyślił napęd XX1 z kasetą 10-42, tyle że całość kosztuje majątek i nie wszędzie pasuje. Z pomocą eksperymentatorom takim jak OneUP przychodzą producenci łańcuchów, których konstrukcja bardzo ogranicza ryzyko spadania z zębów. Ale łańcuchy, to inna para kaloszy - wróćmy do zielonej zębatki 42T, która może sporo namieszać w sezonie 2014.

OneUp-Components-42T-Sprocket-green-front

Jak napisałem wyżej, podstawową zaletą jest możliwość montażu na tradycyjnym bębenku 9/10sp. Aby obniżyć masę i zwiększyć żywotność, koronkę wycięto metodą CNC z aluminium 7075 i poddano 6 krotnej obróbce termicznej. Komputerowe wyliczenia pozwoliły na dostosowanie tak dużej koronki do kasety 11-36. Masa gotowego zestawu wzrośnie zaledwie o 51g, a zakres przełożeń o niebagatelne 17%. Gdzie jest haczyk?

Zawsze musi być ten cholerny haczyk, ale tym razem jest wyjątkowo niewielki. Właściwie są dwa...Aby przekształcić naszą 11-36tkę w 11-42kę konieczny jest demontaż koronki...uwaga: 17T i zastąpienie jej zielonym potworem. Oprócz tego należy założyć specjalny dystans. Jego umiejscowienie zależne jest od producenta naszej kasety - SRAM lub Shimano. Instrukcja jest na tyle przejrzysta, że nie sposób się pomylić.. Drugi haczyk, to kompatybilność wyłącznie z modelami wymienionymi poniżej:

Shimano   

  • XT (CS-M771-10 11-36)
  • XTR (M980 11-36)

Sram

  • X5 (PG-1030 11-36)
  • X7 (PG-1050 11-36)
  • X9 (PG-1070 11-36)

One-Up podkreśla, że na tą chwilę Shimano Deore, SLX oraz RAM 1080, 1090, 1099 "nie współpracują" z koronką 42T ich dzieła. Pewnie zapytacie o kompatybilność tylnych przerzutek. Ponoć OpenUp 42T obsłuży większość 10 rzędowych modeli z długim lub średnim wózkiem. Mały wózek na 99% odpada. Pamiętać należy jedynie o wydłużeniu łańcucha o parę ogniw.  Ostatnią sugestią ze strony producenta jest niestosowanie tarcz poniżej 26T, ponieważ zbyt duży moment może zmielić sprzęgło słabszych bębenków.

Pod tym LINKIEM znajdziecie dokładne informacje na temat kompatybilności One-Up 42T.

OneUp-Components-42T-Sprocket-Instruction-Sheet-01 grande

Dzięki dołożeniu ogromniastej zębatki do wzorcowej kasety Shitmano M771 otrzymujemy następujące zestawienie: 11-13-15-19-21-24-28-32-36-42 (pierwotnie: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36). Najważniejsze pytanie, jakie trzeba sobie zadać, to czy będziemy tęsknić za brakiem 17 zębów. Odpowiedź nie jest oczywista - dużo zależy od naszego stylu jazdy, kadencji, etc, lecz także od tego czy wytrzymamy tak spory przeskok między 15T a 19T. W pierwszych komentarzach pojawiają się słuszne sugestie dotyczące bardziej równomiernego zestopniowania kasety, co akurat wcale nie jest takie trudne - np 15T zastąpić 16T, lub 19T na 18T.

OneUp-Components-42T-Sprocket-green-Specialized-2013-Stumpjumper-FSR-Comp-EVO-29-cassette-

W stosunku do konkurencyjnych rozwiązań, zębatka Open-Up 42T ma jeszcze jedną wyraźną przewagę - pozwala zachować praktycznie wszystkie stalowe, fabryczne koronki Sram lub Shimano. Przełożenie 42T będzie samo w sobie zapewne rzadko używane, więc wymiana dotknie jedynie podstawowe "body". Piszę o tym także dlatego, ponieważ firma Open-Up każe sobie słono zapłacić za przywilej podjechania pod pionową ścianę. Zielona koronka kosztuje.....100 USD. Polski kozik sam się otwiera, ale z drugiej strony koszty produkcji przy tak niewielkim nakładzie są nieproporcjonalnie wyższe w porównaniu do masowej produkcji. Dodać do tego prąd, pomysł, amortyzację frezarek i 100 Franklinów wyjdzie jak nic.

Na sam koniec informacja promocyjna: zębatki pojawią się w sprzedaży na początku stycznia 2014. W kolorze czarnym i zielonym. Jeśli zadzwonicie do producenta w przeciągu najbliższych trzech minut, to oprócz złotej taczki, i turbo sokowirówki dostaniecie rabat w wysokości 15USD oraz darmową wysyłkę również poza granice USA. Jeśli telefon będzie zajęty to zerknijcie na stronę OneUp. Tam dowiedzie się wszystkiego. ;) :)

By the way....chętnie usłyszę Wasze zdanie na temat takich rozwiązań. Może macie własne pomysły?

 OneUp-Components-42T-Sprocket-green-cassette-front 4 08ab7fb0-9c7b-4e90-ae27-4de8498e1b95 1024x1024

(Info and foto: http://www.oneupcomponents.com/)

 

Tagi koronka 42T, ONE UP, zębatka do 29era, 42T, 11-36T, kaseta rowerowa, megarange, cassette body, napęd rowerowy