http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Open%20Cycles/IMG_1978crop-620.jpg

Waga ramy wynosząca 871g – czy to nie brzmi wspaniale? A 796 g czy nie brzmi jeszcze lepiej? Tyle dokładnie waży prototyp nowej ramy od Open Cycles - jednej z ciekawszych manufaktur, która święciła swój debiut dwa lata temu.

Piotr Wrotek

W roku 2012, gdy Gerard Vroomen (współzałożyciel Cervélo) i Andy Kessler (były prezes BMC) startowali z projektem „Open” mogliśmy usłyszeć, że tych dwóch panów postanowiło zrobić "coś" w obszarze kolarstwa górskiego, ale sami do końca nie byli pewni co.
Z dzisiejszej perspektywy brzmi to absolutnie niewiarygodnie. Albowiem zapowiada się, że za naszą zachodnią granicą zostanie uruchomiona produkcja nowej ramy Open One, której waga dla prototypu w rozmiarze L wynosi 796 g. Dokładna waga nie jest jeszcze znana, ale wiadomo, że na pewno będzie to poniżej 850 g.

IMG 1829-620

Produkcja nowej ramy została przeniesiona do Niemiec m.in. ze względu na lepszy dostęp do wysokiej klasy włókien. Od samego początku głównym założeniem Open'a jest minimalna waga przy maksymalnej sztywności i wytrzymałości. Uznano, że włókna, z których powstanie rama z etykietą „made in Germany” pomogą zrealizować tę strategię.

IMG 1978crop-620

Nowy, niemiecki chudzielec od swojego starszego brata, O-1.0,  odróżnia się przemodelowanym tylnym trójkątem. Linia ogona została poprowadzona trochę niżej. Wypłaszczony przekrój rur czejnsteja łączy się z wygiętymi, jak długi łuk angielski, górnymi rurami tylnego trójkąta. Wszystko to powinno spowodować, że tył roweru zbudowanego na tej ramie będzie jeszcze sztywniejszy niż w poprzednikach. 

open6-620

W głównym trójkącie nie nastąpiły drastyczne zmiany. Uznano, że górna i dolna rura głównego trójkąta są na tyle dobre, że nie wymagają wprowadzania innowacji. Zmiany nie ominęły jednak supportu. BBright zostało zastąpione standardem BB30. Jest to poniekąd konsekwencją przebudowania tylnego trójkąta i chęci zwiększenia palety możliwych do zamontowania korb.

Rura podsiodłowa względem poprzednika jest smuklejsza. Chcąc zachować maksymalną sztywność, projektanci wzmocnili ją dodatkowymi wypustkami po bokach. Mocowanie przedniej przerzutki w standardzie High Direct Mount można zdemontować. Jest to ukłon w stronę konfiguracji napędu XX1, której to Gerrard Vroomen wydaje się być fanem.

open5-620

Przeprojektowane zostało mocowanie tylnej przerzutki oraz umożliwiono montaż sztywnej osi. Zaimplementowano takie rozwiązanie, które pod względem wagi może konkurować z systemem QR.

open2-620

W zakresie geometrii nie przewiduje się większej rewolucji. Ponoć rynek geometrię pierwszych dzieci Open'a zweryfikował bardzo pozytywnie, więc postanowiono nie zmieniać zwycięskiej parametryzacji.

Open One Geometry

open17-620

Pewnie wielu z Was zadaje sobie pytanie: "ile to karbonowe cudo będzie kosztować?" Z zapowiedzi parafialnych można wywnioskować, że będzie to cena powyżej 17 tys zł. To zapewne sporo, a nawet sporo razy dwa. Jednak możemy być pewni, że choćby z samego CV twórców projektu wynika, że będzie to 17 tys. zł wydane na produkt z najwyższej półki. Najlepszym potwierdzeniem tej tezy niech będzie informacja, iż jeden z białych Open One trafił pod strzechę naszej Królowej Biegówek, Justyny Kowalczyk. Która pochwaliła się swoją treningową maszyną na FB. Czyżbyśmy mieli ujrzeć ją na którejś z edycji Bike Maraton w okolicy Szklarskiej Poręby? Byłoby ciekawie.

W każdym razie obok nowego Open One w ofercie pozostaną dwa modele: O-1.0 and O-1.1.

Open One

W niebiesiech zapewne takie rowery można wypożyczyć w ramach niebiańskiego „veturilo”. Jeżeli tak, to ja przestaję grzeszyć na swoim dużym kole, a Wy?

 

 

Tagi Open Cycles, Open One, rowery 29er, wyczynowy 29er, najlepszy 29er do ścigania, lekki 29er, karbonowa rama