http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Ramy/On-One%20Lurcher/On-one%20Lurczer_green.jpg

Markę On-One uznaję jako “swoją”, gdyż po mieście nadal latam na Il Pompino ;). Po zarażeniu się twentynineryzmem śledziłem wszelkie wieści o tytułowym bohaterze równie pilnie jak reszta redakcji. Aż tu proszę, po okresie zanęty marketingowej można Lurcher’a nareszcie nabyć!


Artur Drzymkowski

Po trwającej kilka miesięcy cichej kampanii reklamowej Lurcher zmaterializował się w postaci stanów magazynowych producenta, firmy On-One i pozostało tylko parę małych kliknięć, by go mieć. Ale czy faktycznie warto? Cierpliwości drodzy czytelnicy ;) 

Na początek małe resume, czyli rys historyczny. Brytyjska marka On-One specjalizuje się w tworzeniu rowerów jednobiegowych dla osób szukających trwałych, długodystansowych rozwiązań. Ich oferta komponentów kierownic, obręczy, łańcuchów, to el dorado dla indywiduaistów. Materiały stosowane do budowy ram, to oczywiście stal CrMo - dla tych najbardziej odpornych i trwałych, aluminium - dla bardziej sportowych oraz tytan dla snobów (to źle skrywana zazdrość autora). I tutaj zaczyna się wątek tytułowego bohatera, ponieważ inżynierowie On-One postanowili zaprząc włókna węglowe, żeby stworzyć konstrukcję trwałą jak CrMo, lekką jak Al i komfortową jak Ti. Z tego romansu z karbonem, po długiej ciąży na świat przyszły dwie ramy: lekka, sportowa - Carbon 29er Race i właśnie odrobinę cięższy, ścieżkowy Lurcher

Garść szczegółów technicznych.

  • Materiał - Mitsubishi High Modulus Carbon
  • Waga 1536 gr (dla rozmiaru  21")
  • Średnica sztycy (mm) - 31.6mm
  • Średnica zacisku  (mm) - 34.9mm
  • Przednia przerzutka mocowana na haku.
  • Rekomendowane rozmiary opony  2.0 - 2.3" ale producent obiecuje że 2,4 też powinno się zmieścić ;)
  • Brak mocowania pod błotnik oraz mocowania pod rack’a
  • Mocowania pod dwa koszyki na bidon
  • Skok widelca - 100mm MAX
  • Dropout - Swapout (pionowe haki w komplecie, poziome w opcji)
  • Standard montażu mechanizmu korbowego - PressFit92
  • Trapezowa główka  (44mm u góry, 49.6mm u dołu).

Ponieważ hasłem przewodnim producenta jest “jednobiegowość”, to oprócz pionowych haków, które są w komplecie, dostępne są również haki poziome. Dostępne... i dodatkowo płatne - dodajmy.
I najważniejsze - ostatecznie w sprzedaży są trzy wersje kolorystyczne:

On-one Lurczer
On-one Lurczer_greenON-one Lurczer_black1

Pierwotnie planowano jeszcze dwa dodatkowe kolory, ale kupić można jedynie te powyżej.

On-one Lurczer_redOn-one Lurczer_white

Rura podsiodłowa lekkim gięciem robi więcej miejsca dla koła i skraca ogon - jeden ze standardów w świecie Wielkiego Koła... Mnie osobiście ujęła łagodna linia łuku tworzonego przez opadającą górną rurę oraz widełki tylnego widelca, widoczna szczególnie w mniejszych rozmiarach. Innym budzącym zachwyt szczegółem, jest potężny węzeł suportu wraz gniazdem w standardzie Press-Fit 92, wróżący wysoką sztywność ramy, szczególnie podczas atakowania podjazdów na stojąco. Z przodu również powinno być sztywno, a to za sprawą masywnej trapezowej główki. Wzorem lżejszego modelu "Race" zastosowano praktyczne, bezpośrednie mocowanie przedniej przerzutki. Miejsca na oponę jest na potęgę, czym On-One "łamie" ogólnie przyjęte karbonowe standardy tym samym zaskarbiając sympatię klientów. Kolejnym złamaniem kanonu jest poprowadzenie przewodów hamulcowych oraz przerzutkowych na zewnątrz, co wcalnie nie umniejsza piękna Lurcher'a, a z pewnością obniża cenę detaliczną.

Geometria...Anonsując światu rozpoczęcie prac nad projektem ludzie z On-One obiecywali węglowego, ścieżkowego hardtail’a o geometrii optymalizowanej pod 100mm skoku amortyzatora. Finalnie uznali, że 80mm wystarczy. W suchych liczbach przestawia się ona tak:

ononeLurcherGeomTabOgon jest o 6mm krótszy od Jamisa Exile, ktrórego testowliśmy i który jest pozycją z tej samej "ścieżkowej" szufladki. Górna rura Charta jest odrobinę dłuższa od tej z Banity, ale identyczne są kąty główki i rury podsiodłowej. Tak więc zapowiedź ludzi z On-One, że na ramie Lurcher’a zbudujesz rower ścieżkowy, efektywny jak aluminiowy Scandal, a dzięki zaawansowanej konstrukcji z włókien węglowych - lekki i komfortowy, ma 99,99% szans spełnienia.

Jak się na nim jeździ?
Cały drżę z chęci osobistego sprawdzenia, lecz na razie musi nam wystarczyć film oryginała Eda, będącego twarzą a może brodą On-One’a :)

Zbliżając się do puenty - policzmy “za ile?”
Otóż za 654,29€, czyli 629,12€ za samą ramę oraz 25,17€ za dostawę do Polski. Dla niezadłużonych w walucie szczęśliwców, przeliczmy po kursie zakupu NBP i wychodzi około 2800PLN. 

On-one Lurcher

I na koniec odpowiedź na pytanie czy warto ?
Pytanie tak śmiało rzucone i proste, lecz odpowiedź wymijająca będzie. Na ramie Lurcher’a zbudować można bardzo efektowny rower. Może to być lekki ścieżkowiec do długodystansowej włóczegi lub sztywny, piórkowej wagi singiel dla indywidualisty. Spora część redakcji Team29er zaczyna nerwowo szukać ostatniej świnki skarbonki, bo przecież jeden, a nawet dwa z tych hipotetycznych rowerów, są każdemu z nas niezbędne ;)

Uwaga!
Do tzw. kompletu, można dołożyć efektowny sztywny widelec za 252€, który ma być dostępny "lada dzień po niedzieli".

(Foto & info On-One Bikes, forums.mtbr.com)