DSC04706_exposure

Jak już tu informowaliśmy Velo przygotowuje na przyszły sezon pod własną marką Accent ramę do dużego koła. Rama Peak29 ma być powszechnie dostępna i do udźwignięcia dla prawie wszystkich kieszeni. Ramą do budowy nie tylko na pierwszego wielkokołowego roweru. Poniżej trochę więcej szczegółów i zdjęć prawie ostatecznej wersji ramy.

Ryszard Biniek

Rama prezentuje się bardzo ciekawie. Krótka, bo we wszystkich rozmiarach 100mm główka i nisko prowadzona górna rura nadają ramie jak i całemu rowerowi bardziej sportowy, agresywny wygląd.

 

Całość wykonana jest bardzo starannie z podwójnie cieniowanego aluminium 6061 T6. Dolna rura przedniego trójkąta ma duży hydroformowany przekrój. Niektóre spawy w okolicy główki i węzła podsiodłowego są wygładzone. Główka jest prosta na standardowe półzintegrowane stery. Ciężar ramy mieści się w przeciętnej wagi ram aluminiowych, bo w rozmiarze L waży 1750g. Mufa ma szerokość 73mm, a w rurę posiodłową wkładamy sztycę 31,6mm.

DSC04731_exposure

DSC04733_exposure

DSC04734_exposure

DSC04732_exposure

Rura podsiodłowa ma charakterystyczne gięcie zwiększające przestrzeń na tylne koło. I choć długość od osi suportu do tylnej osi piasty nie należy do najkrótszych, bo wynosi 445mm jest i tak dobrym wynikiem pozwalającym na dobrą zwrotność roweru. Tylne widełki ze sporym zapasem mieszczą koła z oponami 2,25. Miejsca jest tam jeszcze wystarczająco dużo na spory ładunek błota.

DSC04728_exposure

DSC04900_exposure

DSC04736_exposure

DSC04737_exposure

DSC04739_exposure

DSC04741_exposure

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie mocowania tylnego hamulca w systemie PM, co także pozwala na wyeliminowanie adaptera do 160mm tarczy i jest jakby nie było kilka gram mniej ;) . Prowadzenie kabli przerzutek i hamulca jest poprawne. Malowanie jest proste, prawdopodobnie dla obniżenia kosztów, choć to nie jest jeszcze ostateczna wersja szaty graficznej tej ramy. Będzie także kilka wersji w najbardziej popularnych kolorach.

Rama oferowana będzie prawdopodobnie w trzech rozmiarach. Poniżej geometria rozmiaru L.

geo

A tu tabelka z geometrią wszystkich rozmiarów:

Size head angle head tube top tube horizontal seat angle BB center to top of seattube chainstay BB drop wheel base
M 72 100 600 73.5 435 445 -69 1040
L 72 100 620 73.5 475 445 -69 1060
XL 72 100 640 73.5 515 445 -69 1080

Całość geometrii poprawna. Teoretycznie pozwalająca na dobre zachowanie roweru we wszystkich warunkach. Tak na podjazdach jak i zjazdach, a także w wąskich zakrętach. Wyprzedzając uwagi o zbyt krótkiej rurze podsiodłowej w stosunku do górnej rury w poszczególnych rozmiarach uważam, że nie będzie problemu dopasowania tej ramy dla większości rowerzystów z zastosowaniem sztycy 400mm. Wyznacznikiem doboru powinna być w pierwszym rzędzie długość górnej rury, a następnie możliwość zastosowania odpowiedniej długości sztycy. Poza skrajnie nieproporcjonalnymi przypadkami długości nóg do wzrostu nie powinno być problemu.

DSC04896_exposure

Na ramie bez żadnych problemów składa się rower. Wszystko poskręcane i Peak29 stoi na kołach. Pierwsze wrażenia? Bardzo pozytywne. Rama jest sztywna, pod dużym obciążeniem nie wyczuwa się żadnych odchyleń. Zwrotność także zadowoli większość bikerów. Dobrze zachowuje się w jeździe tak pod górę jak i na zjazdach.

DSC04902_exposure

DSC04906_exposure

DSC04898_exposure

DSC04897_exposure

Rama może się podobać, rower na niej zbudowany prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Jeśli do tego dopiszemy dobre właściwości użytkowe, a całość zwieńczymy tym, że ma to być rama ekonomiczna, to można wyrokować, że zainteresowanie nią będzie spore.