http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/2015/BMC_2016/BMC_teamelite_01_13.jpg

Szwajcarska firma BMC przedstawiła świeżą propozycję przygotowaną z myślą o kolarstwie górskim XC – BMC teamelite 01. Model na 2016 r. ma być najbardziej zaawansowanym technologicznie jednośladem MTB z ramą typu hardtail i wyznaczyć kierunki rozwoju dla całej branży.

Ryszard Biniek

 

 

Nowy 29er wprost ze Szwajcarii powstał przy ścisłej współpracy inżynierów z Impec Lab oraz kolarzy BMC MTB Racing Team, w tym m.in. Juliena Absalona.

BMC teamelite 01 13

 

„Model BMC teamelite 01 w wersji na rok 2016 jest punktem kulminacyjnym ewolucji rowerów wyścigowych. To unikalna kombinacja wydajności, przyczepności i technologii ułatwiających walkę ze zmęczeniem, która plasuje go w całkiem nowej kategorii, podnosząc równocześnie poprzeczkę i ustalając nowe standardy dla branży" – tak zapewnia producent.

Micro Travel Technology

BMC teamelite 01 może pochwalić się nowym systemem MTT (Micro Travel Technology), który jest efektem ewolucji kilku poprzednich generacji rowerów cross-country. Dzięki temu systemowi, kolarze górscy będą mogli porzucić praktykę zmiany ciśnienia w oponach, by lepiej radzić sobie na technicznych zjazdach. Trójpoziomowy system tłumienia MTT umożliwia większe skupienie się na szybkości.
Nad technologią MTT inżynierowie z Impec Lab pracowali intensywnie od ponad dwóch lat. Głównym elementem jest w pełni zintegrowany tłumik XCell, praktycznie niewpływający na wagę roweru. Jego konstrukcja sprawia, że nie ma mowy o ograniczeniu sterowności i stabilności, a poprawa jest odczuwalna – poza większym komfortem – również m.in. przy zjazdach.

BMC teamelite 01 02

BMC teamelite 01 03BMC teamelite 01 06

Geometria, waga, osprzęt

Geometrię karbonowej ramy oparto na autorskiej koncepcji BWC (Big Wheel Concept), która odpowiada na potrzeby kół o rozmiarze 29 cali (m.in. dłuższa i w pewnym stopniu spłaszczona główka sterowa). Waga ramy to tymczasem tylko 1,080 kg. W całości z karbonowych materiałów wykonana jest nie tylko rama, ale także sztyca.
Nowy BMC teamelite 01 będzie dostępny w trzech, różniących się przede wszystkim wykorzystanym osprzętem, wersjach: – XTR Di2 (osprzęt Shimano XTR Di2 2x11); – XX1 (osprzęt SRAM XX1 1x11); – XT (osprzęt Shimano XT 2x11).

BMC teamelite 01 04BMC teamelite 01 05

Każdą z wersji oparto na ramie MTT Carbon 29. Fabryczne wyposażenie obejmuje też we wszystkich przypadkach m.in. widelec Fox 32 (różne warianty), hamulce Shimano XTR 160/160, mostek BMC MSM02 oraz kierownicę BMC MFB01 Carbon 720mm.

Julien Absalon o różnicach (subiektywnie)...

BMC teamelite 01 w wersji na rok 2016 przechodzi obecnie ostateczne testy – już w warunkach wyścigowych. Kolarze BMC MTB Racing Team mają go do dyspozycji m.in. w tegorocznych zawodach Pucharu Świata UCI w kolarstwie górskim cross-country. To właśnie na tym sprzęcie Julien Absalon wygrał pod koniec maja w niemieckim Albstadt – mistrz świata odniósł wtedy swoje trzydzieste zwycięstwo w wyścigach tego rodzaju.
„Szczerze mówiąc, kiedy spróbowałem nowej technologii MTT, przewidywałem, że będą jakieś kompromisy. Teraz jestem przekonany – przy podjazdach jest dobry jak rower z poprzedniego roku, a przy zjazdach ma w sobie coś ekstra, czego zdecydowanie potrzebujemy. Jestem bardzo szczęśliwy, mając taką przewagę" – komentuje Julien Absalon.

Zdjęcie ilustracyjne 02

Ciekawie to wszystko wygląda, ale ile w tym marketingu, a ile nowego trendu pokaże jak zwykle czas i Wy - potencjalni posiadacze nowego BMC Elite