http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/niner%20bikes/ROS9Plus/Niner_ROS_9_Plus_tubing.jpg

Wiedziałem, wiedziałem....tana nana nana! Niner pozazdrościł mniejszym manufakturom, które odbierają mu chleb wypuszczając kolejne 29ery zoptymalizowane pod nowy standard 29+. Wraz z debiutem nowych kół HUGO świat miał okazję ujrzeć nowego ścieżkowca Niner ROS 9 Plus.

Michał Śmieszek

 

Nowy "zielony ludzik" został wypatrzony podczas prezentacji rowerowej zorganizowanej dla prasy, tzw "Bike Press Camp" w Park City, Utah. Minęło kilka dni, i zachodnie serwisy internetowe podają już nieco więcej informacji, niż tylko kilka fotek zielonej stalówki obutej w balonowe opony Surly Knard. Co zatem wiadomo? No generalnie niewiele, gdyż Niner konsekwentnie milczy. Oficjalny anons będzie miał miejsce dopiero pod koniec sierpnia podczas innej imprezy, IMBA World Summit.

Niner ROS 9 Plus

 (fot: www.bikeradar.com)

Kto jeszcze się nie orientuje w meandrach rozmiarów, i ciężko mu wyobrazić sobie czym jest 29+, niech sobie skrzyżuje w myślach rasowego górala 29" z fat-bajkiem. Wyjdzie mu wtedy pół-tłusty rower. Dodając zieloną farbę przed oczami stanie jako żyw Niner ROS 9 Plus. W niektórych kręgach uważany za kultowy model, tak również ta, powiększona wersja będzie produkowana z pancernych stalowych rur Cr-Mo 4130. Nie zmienią się ponoć przekroje rur, oraz pozostałe, charakterystyczne dla linii Niner ROS, elementy konstrukcji: główka ramy w standardzie ID44, mufa suportu pod łożyska  Bio-Centric II, gięcie podsiodłówki, gusset wzmacniający węzeł główki, wewnętrzne mocowanie hamulca tarczowego PM. Poza tym ROS 9 Plus będzie wyposażony w sztywną oś 142x12mm oraz prowadzenie cięgna opuszczanej sztycy. 

niner-ros9-plus-topcap niner-ros9-cablerouting

Niner ROS 9 Plus tubing

O dziwo nie zmieni się istotnie geometria ramy, zorientowana zdecydowanie na "ścieżkę" niż XC. Ponoć udało się zachować wszystkie kąty oraz długości rur. Jeśli to prawda, to projektantom należy się szacunek, gdyż jakby nie patrzeć większy, trzy calowy kapeć przeważnie wymaga wydłużenia rur łańcuchowych a już na pewno poszerzenia widełek w okolicy suportu i belki łączącej górne widełki. Wbrew pozorom nie trzeba drastycznie wydłużać ogona, czego najlepszym przykładem jest Surly Krampus - pierwszy seryjny 29+. Niner ROS 9+ wydaje się być zatem kontynuacją tego, pozytywnego trendu. W końcu 29+ mają być relatywnie równie zwinne co szczuplejsi bracia i generować jeszcze więcej "czadu".

niner-rosi9-clearance2 niner-ros9-tireclearance

(foro: www.mtbr.com)

Z widocznych gołym okiem usprawnień nie sposób pominąć stalowy, sztywny widelec o szeroko rozstawionych ramionach zdolnych pomieścić błoto i 3" kiszkę. Zrezygnowano z tradycyjnej szpilki na rzecz gniazda na sztywną oś QR15mm. Bardzo sensowne choć jak doświadczenie pokazało - niekoniecznie konieczne :) :).

Niner ROS 9 Plus fork

(fot: www.bikeradar.com)

Z pozostałych elementów, w które z dużym prawdopodobieństwem będzie uzbrojony finalny (produkcyjny) ROS 9, można wymienić:

  • opisane w poprzednim artykule koła HUGO 52+,
  • opony Surly Knard 29x3",
  • napęd SRAM X01/X1 (10-42 11rzędowa kaseta)
  • hamulce tarczowe AVID Trail 9 180/160mm
  • mostek Niner Trail
  • wspornik siodła Niner RDO

No i co wy na to, "zielone ludki"? Nada się na wojnę? Bo do ostrej zabawy jak znalazł!

 

Tagi 29+, 29 plus, 29ery fat, fat-bike, grube opony, szerokie opony do 29era, Niner bikes, ścieżkowiec, gdzie kupić Ninera