http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Canyon/2013-Canyon-Nerve-AL-29er-full-susp-mountain-bike01.jpg

Niemiecki Canyon się wku....zdenerwował. Ileż można produkować same alumenowe sztywniaki. Dlatego w 2013 roku obok plastikowego Wielkiego Canyonu pojawi się jeszcze coś w całości bujanego, choć nadal metalowego.

Michał Śmieszek

Na wstępie wato poinformować, że niemiecka marka jest kolejną, która stosuje bardzo prostą zasadę: do klienta dociera się bezpośrednio, bez zbędnych ogniw, które muszą swoje zarobić. Przez to ceny potrafią być całkiem konkurencyjne, a pracownicy skupiają się niemal wyłącznie na projektowaniu ciekawych maszyn, a nie na zbędnym markietingu. Jak dotąd wychodzi im całkiem zgrabnie i powabnie, czego najlepszym przykładem są najmłodsze, przerośnięte dzieci w stajni. 

Pierwszym z nich jest plastikowy Grand Canyon CF SLX 29er, o którym na początku lata zrobiło się głośno za sprawą drużyny Topeak Ergon. Chłopaki i dziewczęta namiętnie testują niemieckie produkty. Efektem tej współpracy są czołowe miejsca w najbardziej znanych imprezach MTB. Lepszej rekomendacji Canyon nie potrzebuje. Wracając do naszego plastiku, trzeba powiedzieć, że sprzęt jest dopracowany nie tylko kolorystycznie. Canyon należy do grupy tych firm, które nie korzystają z ogólnodostępnych katalogów, lecz sam projektuje swoje ramy. Topowy model bazuje dokładnie na tej samej geometrii co jego aluminiowi bracia, optymalizowanej pod 100mm skoku amortyzatora. Niemcy nie kombinują z cyferkami i stosują dobrze sprawdzone schematy;

Canyon Geo

Według rzecznika firmy, rama jest bardzo sztywna, odporna na zmęczenie i jednocześnie komfortowa kiedy trzeba, dzięki zastosowaniu trzech rodzajów włókien i skomplikowanemu ich ułożeniu, np w układzie helisy co obrazuje poniższa wizualizacja. 

6-CANYON-layup

Posiada także potężny węzeł suportu ("Maximus" seat tube) oraz główkę ramy. Ponadto zastosowano asymetryczne dolne widełki celem zwiększenia przestrzeni na oponę oraz na możliwie jak największy blat mechanizmu korbowego. Przerzutka przednia montowana jest oczywiście bezpośrednio do ramy. Kolejnym, jeszcze rzadkim i świadczącym o ekskluzywności, rozwiązaniem jest obecność sztywnej osi X12 (142x12mm). Całość waży baardzo sympatycznie 1.1kg!

2-CANYON-Maximus-ST1-CANYON-HT

Ale to nie wszystko, ponieważ obok tych już znanych nowinek zaimplementowano dwa zupełne sztywno ogonowe rarytasy: dodatkowe, wewnętrzne prowadzenie przewodu regulowanej sztycy podsiodłowej (!) i wyjątkowy odbojnik przytwierdzony do górnej rury tuż przy główce. Jego rolą jest zatrzymanie morderczego kopniaka z pół-obrotu, jakim może pochwalić się jedynie Chuck Norris oraz korona widelca.

5-CANYON-IPU

Grand Canyon będzie dostępny aż w czterech wersjach: dwie topowe i dwie "budżetowe". Różnić się będę oczywiście osprzętem i grafiką. Z kolorów, królować będzie czerń, biel i czerwone wstawki. Nie zabraknie naturalnie teamowych barw: czerni i neonowej żółci. Osprzęt także nie powinien być powodem do wstydu, będzie na bogato:

Specs-I

Specs-II

Jednak, to nie karbonowy Canyon wzbudził tyle emocji, lecz tytułowy full - "Nerve AL 29er", który zadebiutował na targach we Friedrichshafen. Niemieccy projektanci oparli się na już istniejącym, małokiszkowym, karbonowym Nerv'ie, który zebrał całkiem niezłe recenzje. W przeciwieństwie do mniejszego brata zdecydowano sie skrócić skok ze 120mm do 110mm. Wszystko przez duże koło. Na pierwszy rzut oka aluminiowa rama wygląda bardzo "węglowo" dzięki hydroformowaniu głównych rur oraz wygładzeniu spawów. Postarano się nie tylko o atrakcyjną linię, lecz przede wszystkim o skuteczność zawieszenia.

2013-Canyon-Nerve-AL-29er-full-susp-mountain-bike01

Z dodatkowych bajerów, miłych dla oka można wymienić sztywną oś tylnego koła 142x12, przednią przerzutkę montowaną bezpośrednio do podsiodłówki, oraz praktyczne, wewnętrzne prowadzenie przewodu regulowanej sztycy Rock Shox Reverb Steath. Reszta okablowania leci wierzchem. Mimo że aluminiowa, rama Nerve AL29 waży jedynie 2.65kg. Geometria zapowiada się bardzo uniwersalnie biorąc pod uwagę charakter sprzętu - 70 stopni główka/74 stopni podsiodłówka, relatywnie krótki, 450 milimetrowy ogon. Cena gotowego roweru będzie oscylować w granicach 1800 Euro.

2013-Canyon-Nerve-AL-29er-full-susp-mountain-bike03

(foto i info: bikerumour.com, bikeradar.com, twentynineinches.com)

 

Tagi Canyon, Full 29er, Nerve AL29, full suspension 29er, rowery MTB jaki wybrać, rowery Canyon opinia, full Canyon, budowa roweru Canyon