×

Wiadomość

Failed loading XML...

Speedfox_5

Uwaga! To nie kolejny dodatek do przeglądarki Firefox, jak mogłaby sugerować nazwa. Pod koniec kwietnia informowaliśmy o wielce prawdopodobnym pojawieniu się pierwszego całkowicie zawieszonego szwajcarskiego 29era z Bicycle Manufacture Company. I słowo ciałem się stało...

Michał Śmieszek

BMC należy do grona firm, które nie boją się kombinować z nowymi technologiami i projektami. Ich rowerki cieszą nie jedno oko nietuzinkowymi rozwiązaniami. Mimo tych wszystkich achów i echów Szwajcarzy nie kwapili się do urzeczywistnienia 29 calowego projektu i  tym samym włączenia się w wartki nurt dużych kół płynący do Europy. Prawda jest jednak okrutna, jeśli nie chcesz skończyć tak jak Nokia, to 29era warto mieć w kolekcji już teraz.

Na Sea Otter Classic pokazano pierwszego sztywniaka 29 oraz zapowiedziano model z pełnym zawieszeniem. Projekt nabrał realnych kształtów na Interbike 2011 pod nazwą Speedfox SF 29.

 

Szybki lisek został wyspawany z hydroformowanego, potrójnie cieniowanego aluminium. Podobnie, jak w sztywnym modelu rurom nadano charakterystyczne "pudełkowate" profie, jak na przykład górna rura w kształcie litery "T". Jak przystało na rasowego 29era, główka ramy ma zmienną średnicę, a mocowanie hamulca jest w standardzie PM. Nie będzie zaskoczeniem informacja, że rama została opracowana przy użyciu komputerowej analizy - słynnej FEA (Final Element Analysis), dzięki której w najbardziej newralgicznych miejscach dodano wzmocnienia gwarantujące poprawną sztywność i odporność konstrukcji.

SF_29_SLX_white

Speedfox otrzymał po 100mm skoku z przodu i z tyłu, który zapewniają powietrzne amortyzatory Fox Float 29 FIT RLC i Fox RP2. Opatentowana konstrukcja APS (Advanced Pivot Suspension) zawieszenia opiera się na pływającym punkcie obrotu. W wykonaniu BMC są to dwa wyjątkowo krótkie odkuwane aluminiowe łączniki poruszające się na uszczelnianych łożyskach maszynowych. Ich specyficzne umiejscowienie ma zapobiegać pływaniu wahacza na boki oraz niwelować niepożądane efekty pracy zawieszenia, które nadal być aktywne, między innymi dzięki linearnej krzywej ugięcia. Dwustopniowa Platforma Pro-Pedal dodatkowo usprawnia pracę w zależności od rodzaju terenu. Krótko mówiąc kolejny pomysł na nasze bolączki.

Speedfox_2Speedfox_4

BMC podkreśla, że rower ma być doskonałym połączeniem zwrotności maszyny XC ze stabilnością i prowadzeniem ścieżkowca. Pomóc ma w tym nie tylko zawieszenie APS, lecz geometria. Rzeczywiście, ogon jest całkiem krótki - 445mm to wynik częściej spotykany w sztywnych 29erach niż w fullach. Rura podsiodłowa ma 73,5 stopnia a główka nieco bardziej płaskie 70 stopni.

screenshot.11

BMC oferuje dwie opcje osprzętowe. W droższej konfiguracji otrzymamy napęd SRAM X0 2x10, bezdętkowe koła Easton EA70, hamulce Avid Elixir 7, komponenty Scor (sztyca, kierownica, mostek), opony Schwalbe Racing Ralph/Rocket Ron 2.25"

screenshot.12

W zdecydowanie bardziej budżetowej Japończycy będą górą. Napęd SLX 3x10, koła AlexRims na piastach Shimano 529, hamulce Avid Elixir 3. Z przodu Foxa zastąpi RS Recon Gold TK. Tylny tłumik bez zmian.

screenshot.10

Jeśli tylko ceny obu będą równie rozsądne co konfiguracja, to "Lisek Błyskawica" może pojawić się w wielu europejskich domach.

Apdejt...z pierwszych wrażeń odnotowanych przez testerów z 29inches.com, nowe dziecko BMC ma duży potencjał i prowadzi się całkiem nieźle choć ich delikatne zmysły wyczuły braki w sztywności tylnego wahacza, co w skrajnym przypadku (założenie grubaśnych laczków może spowodować ocieranie się o napędową stronę widełek. Wypunktowano także pewnego rodzaju wady z zachowania Liska na trasie. Cytując: "Speedfox nie prowadzi się tak jak przystało na rower XC/Trail, a jednocześnie 100mm skoku i wyjątkowo niewiele miejsca na grube opony AM ogranicza wykorzystanie go w trudnym terenie." Podkreślają jednocześnie, że wiotkość objawia się wyłącznie przy siłowym pedałowaniu., a tu warto przypomnieć, że geometria ramy preferuje kolarzy lubiących kręcić "z łydy" niż "z uda".

Miejmy nadzieję, że dostrzeżone ułomnośći są wyłącznie problemami wieku dziecięcego i modeli testowych. Znając praktykę BMC i szwajcarską dokładność będą one wyeliminowane w produkcji.