×

Wiadomość

Failed loading XML...

http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Kross_2016/Kross_2016_Demo_Day006.jpg

Wrzesień to czas, gdy w branży rowerowej bardzo wiele się dzieje. Producenci prezentują nowości 2016. W pięknej scenerii Świeradowa Zdroju, najnowszymi dziećmi pochwalił się KROSS. Oj, panoczku, chyba w tym roku nie odłożę na samochód...

Michał Śmieszek

Czy mówi wam coś hasło Reynolds 853? Powinno. Tym, którym nic nie mówi spieszę z wyjaśnieniem. Otóż to wysokogatunkowa stal, której głównymi składnikami jest węgiel, magnez, chrom, molibden i miedź. To jednocześnie jeden z częściej wybieranych stopów przez producentów rowerów, gdyż oferuje bardzo dobry stosunek ceny, masy do wytrzymałości. No i właśnie...dochodzimy do sedna. Otóż przasnyski Kross wraca po latach do chlubnych korzeni!! Pojawią się gorące "jednoślady z duszą", zaklętą w cieniowanych rurkach angielskiej stali. Ale to już nie te same rowery co kilka(naście) lat wcześniej, lecz nowoczesne konstrukcje zgodne z duchem czasów i mody.

W sezonie 2016 Kross będzie podążał ścieżką, "singyltrakiem" jak mawiają Indianie! Jej pierwszy odcinek XC, lata temu wytyczał stalowy Kross Unplugged i Kross Big Wheel. Teraz przyszedł czas na wytyczenie następnych tras, ale już przeznaczonych do ostrzejszej zabawy. Pojawi się zatem KROSS PURE TRAIL - rasowy 29er na stalowej ramie z cieniowanych rurek Reynolds 853.Kross 2016 Demo Day003Rower jest wypaśny - na żywo prezentuje się zajebiście (wybaczcie mało eleganckie słowo). Stalowe rurki machnięto oliwkowym lakierem i udekorowano bardzo skromną grafiką. Osobiście mam pewne zastrzeżenia w tej materii, gdyż nie podoba mi się połączenie eleganckiej czcionki "Pure Trail" z wyjątkowo prostym napisem Kross. Spokojnie można było zastosować identyczny krój, tak jak to miało ongiś miejsce w przypadku modelu Big Wheel. Na rowerze jednak się jeździ, a nie na niego patrzy.

Kross 2016 Demo Day006Rama reprezentuje klasę hi-end. Główka "tapered", mocowanie przedniej przerzutki Direct Mount i modułowe haki tylnego koła - w komplecie wersja na sztywną oś Bosst 12x148mm, oraz gniazda na przewód opuszczanej sztycy - te elementy są w standardzie modelu "Pure Trail'. Ponadto, aby zmieścić szerokie opony i pogodzić całość z mechanizmem zmiany biegów producent ramy użył specjalny łącznik spajający rury łańcuchowe z mufą suportu.

Kross 2016 Demo Day004

Geometria stalowego ścieżkowca nie jest nam jeszcze znana, ale organoleptyczny test wykrył obecność relatywnie długiej górnej rury i krótkiego ogona. Taki duet musi działać dobrze i faktycznie działa. Na nowym Krossie jeździec przyjmuje neutralną pozycję, także dzięki bardzo krótkiemu wspornikowi kierownicy. Dzięki temu stosunkowo łatwo sterować rower całym ciałem. Wyciągnięcie oraz adekwatną kontrolę nad ścieżkowcem zapewnia mega-szeroka kierownica. Kross "Pure Trail" porusza się na kołach WTB Scrapper i45s obutych w doskonałe opony WTB Traill Boss 29x2.25, których test możecie przeczytać także na naszej stronie.

Testowany przez nas Pure Trail został uzbrojony także w jednorzędowy napęd SRAM GX1, którego podstawą jest 11-sto rzędowa kaseta 11-42 oraz skromna zębatka 30t z przodu przytwierdzona do mechanizmu korbowego pochądzącego oczywiście od amerykańskiego producenta. Hamowaniem zajmują się Avidy DB1 - całkiem przyzwoity zestaw na dobry początek. Ale chyba najważniejszy w tym zestawieniu jest amortyzator. Tę rolę powierzono sprawdzonemu modelowi Rock Shox Reba o skoku 130mm. Wspomniana regulowana sztyca to także produkt Rock Shox.

Kross 2016 Demo Day005 Kross 2016 Demo Day007

Parę godzin jazdy na singlach pod Smrekiem skutecznie pokazało, że świeży ścieżkowiec Krossa jest godny uwagi. Wymaga silnej i wprawnej ręki, ale odwdzięcza się przyzwoitym prowadzeniem zarówno pod górę jak i w dół. Doskonała propozycja do zabawy. Tajemnicą poliszynela jest, iż ilość miejsca z tyłu na oponę pozwala założyć jeszcze szersze, pół-tłuste lacie 2.8-3.0"

Kross 2016 Demo Day009

Skoro mowa o Pure Trail w wersji 29, to koniecznie trzeba wspomnieć o jego mniejszym bracie na kołach 27.5" SMOOTH TRAIL. Dlaczego? Ponieważ w Świeradowie Kross zaprezentował jego wersję uzbrojoną w opony WTB o szerokości 2.8"! Wrażenia z jazdy są...co tu dużo mówić...niesamowite. Przyczepność, kontrola w zakręcie to miód-malina. I naprawdę nieważne, że dynamika jest średnia a cały rower waży swoje. "Smooth Trai = Smooth Fun".

Kross 2016 Demo Day001Kross 2016 Demo Day002

W temacie dwudziestek dziewiątek dla zawodowych ścigaczy, Kross nie zaskoczył jakoś zbytnio. Dominuje karbon i dobrze znane konstrukcje z poprzedniego sezonu. Zmieniono jednak osprzęt. W topowym modelu B+ znajdziecie amortyzator RS-1, który można znienawidzić albo pokochać...albo jedno i drugie na raz. Generalnie przeważa osprzęt SRAM w opcji 1x11 oraz amortyzatory Fox. Na tym poziomie sportowym to dziś już norma. Dla amatorów pozostają napędy dwurzędowe.

Kross 2016 Demo Day011

Kross 2016 Demo Day010

A co z aluminiowymi rowerami? Będą? Niechybnie tak, ale musimy poczekać do soboty, kiedy odbędzie się część druga Kross Demo Day 2016 w Świeradowie. Następne informacje już lada moment!

 

 

Tagi: Kross stalowa rama, nowe konstrukcje, budowa, Kross 2016, ceny, opinie, sklep, rowerowy, stal, jaki materiał, osprzęt rowerowy