http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/Sprzet/Testy/manitou_marvel/IMGP2696.JPG

Wybieram numer do Velo, pytam czy mają jeszcze mojego ulubionego Manitou Towera Pro taper z osią 15mm – niestety, ale za to przyszły już Marvele…no dobra, przynajmniej będzie o czym napisać

Mateusz Nabiałczyk

 

 

 

 

Rzut oka w specyfikację i szybko okazuje się, że teoretycznie dostałem tak naprawdę to samo. Sprężyna ISO Air, tłumik ABS+ z 6-stopniową dźwignią na koronie i uszczelki Evil Genius.  Różnica koloru, naklejek, cieniowania i profilowania korony? Detale.

IMGP2696

Po co w takim razie od razu zmieniać nazwę i podnosić cenę o jakieś 500 PLN? Przy założeniu, że praca będzie,  zgodnie z przypuszczeniami, przynajmniej równie dobra, patrząc na cenniki konkurencji i tak wręcz wypada nazwać to okazją.

Wyciągamy ustrojstwo z pudełka, widzimy matowe malowanie, swego rodzaju surowość, której dopełnieniem okazują się zdecydowanie mniej odpustowe grafiki, aniżeli te, które „zdobiły” Towera. Reszta bez zaskoczeń. Sorry, ale tu nie ma się czym ekscytować. Jedyne, co zwraca uwagę, to wyczuwalnie niższa masa i sztywna oś 15mm z Hex Lockiem.

I rzeczywiście:

IMGP2675

Widelec po docięciu sterówki okazał się lżejszy o ponad 130g od poprzednika w analogicznej specyfikacji – nieźle!

Uwagi z procesu scalania nowego przybytku z resztą roweru dotyczą w pierwszej kolejności nakrętki kontrującej z systemu Hex Lock…aby ją ruszyć, trzeba użyć trochę siły, czasami nawet konieczne są kombinerki. Później już wszystko pracuje pod dyktando nieuzbrojonej ręki.

IMGP2694

Kulawym patentem nazwijmy sposób prowadzenia i mocowania przewodu hamulca tarczowego. Naprawdę trzeba się postarać, wariantowo rozważyć, aby jakoś to wyglądało, nie kusiło patyków, a przy okazji nie skutkowało obcieraniem górnej lagi. W razie grubszych problemów zawsze można wspomagać się doklejanymi przelotkami, zipami, ale przecież ktoś to projektował, testował i wziął za to kasę!

IMGP2788

Sama regulacja widelca jest banalnie prosta – 1 zawór do ustawienia twardości (90kg wymaga ok 95psi) + 1 pokrętło od tłumienia powrotu, którego zakres jest więcej, niż wystarczający. Producent chyba celowo ogranicza pole manewru, aby klient miał większe szanse na zadowolenie…przekombinować każdy lubi. Dobitnym potwierdzeniem tego niech będzie fakt, iż nawet skrajnie wyłączone tłumienie i tak daje efekt lekkiego spowolnienia dekompresji – również z mojego doświadczenia ogromna rzesza bikerów ma za słabo ustawione właśnie tłumienie powrotu...jak przyjdzie czasem oblatany przez inną redakcję rower to uśmiech maluje się sam i nie chodzi mi tu o wytykanie, dlatego bez nazw własnych, a o podkreślenie tendencji, subiektywnie źle ukierunkowanych.

IMGP2683

Jazdy testowe przyniosły następujące wnioski. Wiele wspólnego z Towerem, ale to odmienne widelce! Przyznam, że zupełnie się tego nie spodziewałem. Zasadnicza różnica to początek skoku – Marvel bardzo długo opiera się złapaniu sagu, wręcz jakby na priorytecie miał trzymanie dyspozycyjności pełnego skoku. W rezultacie jest nieco mniej czuły na nierówności, ale za to przy prawidłowym ustawieniu nie huśta rytmicznie podczas mocniejszego deptania po płaskim. Końcówka skoku podczas uginania na sucho daje wręcz przesadną progresję oporu. W ruchu już tego nie czuć, ale ogólnie charakterystyka stała się bardziej sportowa z pozostawionym środkiem, który filtruje po prostu wszystko. Porównując do dowolnego amortyzatora, który oficjalnie występuje na rynku, mamy do czynienia z produktem o klasę wyższym. Dłonie najmniej odczuwają skutki docierających uderzeń i wibracji, sztywność jest odpowiednia, budowa cepa. Chcieć więcej?

Przydałaby się hydrauliczna manetka blokady skoku na kierownicy dla leniwych, lepsze mocowanie przewodu hydraulicznego, jakikolwiek wybór wersji kolorystycznych. Niemniej amortyzator z definicji ma przede wszystkim amortyzować i to robi zdecydowanie najlepiej.

IMGP2699

.Komu, komu? Każdemu, kto przede wszystkim jeździ, niekoniecznie się ściga, bo tam istotniejsza jest efektywność i szybkie systemy blokowania skoku typu Terralogic lub Xloc. Jeśli nie walczysz o pudło, albo w ogóle zawody ci nie w głowie, to przebolej trochę większą wagę i postaw na działanie

 

Tagi test amortyzatora, test Manitou Marvel, amortyzator 29er