http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/Sprzet/Testy/kierownica%20answer%20protaper%20685/res/IMGP1339r.jpg

Mateusz, przetestujesz kierownicę? Jasne...ale zaraz, zaraz...co ja o niej napiszę? Że jest długa, w przekroju okrągła, że można na niej zamontować wszystko, co ma obejmę, albo chociaż otworki na zipy? A fajna chociaż ona i odpowiednio długa?

Mateusz Nabiałczyk

Podskoczyłem do Velo, do końca nie wiedziałem po co, albo inaczej – jaki model. Gdy wręczono mi prosty maszt uczciwej długości, ucieszyłem się. Szybka próba rozszyfrowania nazwy nasunęła wielce odkrywczą, i jakże odważną myśl, że te 685 to długość wyrażona w milimetrach. Bingo! Gdybym nazywał się Reksio, dostałbym w tym momencie kostkę czekolady. Ja nie dostałem nic, a niby mówi się, że pieskie życie...

IMGP1328

Producent mówi, że owa kiera dedykowana jest do XC/AM i szczególnie nadaje się do 29erów. Dlaczego? Jej prostota nie podnosi dodatkowo kokpitu, a zwykle nie jest to porządane w przypadku 29” konstrukcji, szczególnie gdy nie mamy 2m wzrostu. Kolejny atut to 8* gięcie w tył, tzw. backsweep. Ideałem byłoby bliżej 10-12*, ale to subiektywne zdanie. Fakty są takie, że ulga dla nadgarstków względem klasycznych, w przypadku flat barów 5*, jest znaczna i to się ceni! Po przesiadce nagle okazuje się, że rogi są zbędnym dodatkiem, bo i tak nic nie cierpnie nawet przy dłuższych jazdach.

Wyznawcy Boga Grama czekają pewnie na jeszcze jedną liczbę. Wg Answera 235g, wg wagi...ta chwilę nie mogła się zdecydować, czy 235 czy może 236, ostatecznie nie wzięła strony producenta.

IMGP1321

Punkt za uczciwość, choć chciałoby się lżej. Pytanie tylko, czy nie lepiej na priorytecie mieć sztywność? W tym przypadku rzeczywiście tak jest. Nic nie pracuje, nie ma strachu przy dokręcaniu manetek i klamek hamulcowych.

Na końcach mamy znaczniki ułatwiające docinanie. Mnie akurat wyjściowy wymiar idealnie przypasował. W ogóle ciekawe, jak to jest, że 5lat temu optymalna była dla mnie długość 580mm i to jeszcze ograniczana rogami, później było 620, 660, a teraz właśnie 685mm zdaje się być optymalne...też tak macie? Byle tendencja się uspokoiła, bo choć kontrola nad rowerem wzrasta, a co za tym idzie, wiara we własne umiejętności, ale gdy pokonać trzeba ciasne sekcje XC przewężane zaciskającymi drzewami w 1 linii, to nie jest już tak cukierkowo.  Coś za coś – jak w życiu.

IMGP1339r

Co bardzo prywatnie sądzę o nowym żaglu, który zagościł w rowerze? Cieszy oko, choć jak dowiedziałem się, że w ofercie są różne kolory, w tym idealnie pasujący do mostka niebieski, to odrobinę posmutniałem, że nie domagałem się właśnie takiej. Niemniej białe napisy ożywiają całość i jest co najmniej przyzwoicie.  Jazda to czysta przyjemność, nawet gięcie 8* w zupełności wystarcza. O sztywności już pisałem, zresztą Manitou-Answer raczej lipy nie robi, szczególnie, gdy mowa o komponentach z pogranicza XC/AM i wyżej (a raczej ostrzej, bardziej hardkorowo).

IMGP1348

Miał być błyskawiczny test i powrót do starego risera 660mm, jednakże tak się nie stanie. Dlaczego? ProTaper 685 XC jest lepszy, pobił dotychczasowego ulubieńca spod szyldu FSA. Ale czy da się jeszcze lepiej? Myślę, że przede wszystkim lżej, lecz to wiąże się z podwojeniem budżetu, pójściem w karbonowy odpowiednik i zyskiem rzędu 60-80g. Opłacalne? Nie dość, że dyplomatycznie, to jeszcze sam sobie odpowiem – nie dla wszystkich.

 

Tagi Test kierownicy Answer ProTaper 685 XC, test kierownicy MTB