Screenshot 14

Przez ostatni rok testowałem flagowego hardtaila śląskiej marki Northtec – model Cayon XT 2018. Rowery z tej linii to najbardziej "ścigancko" skrojone maszyny w ofercie tego producenta, które mają wprowadzić amatorów MTB w świat maratonów oraz zawodów cross-country. Przez ostanie kilka lat rowery firmy Northtec były często przez nas testowane i jak pamiętam pozytywne opinie przeplatały się z krytycznymi uwagami. Dlatego byłem niezmiernie ciekaw jak w rzeczywistości sprawuje się Cayon XT w nowej odsłonie.

Tadeusz Pietrzak

Do testu otrzymałem rower w rozmiarze 19” w wersji kolorystycznej czarno-turkusowej, która w mojej absolutnie subiektywnej opinii jest najładniejsza. Dla porządku przypomnę tylko, że dostępne są kolory biało-czerwony, czarno-zielony, czarno-pomarańczowy i czarno-niebieski. Malowanie ramy wykonano głębokim czarnym matem i okraszono turkusowymi wstawkami w postaci linii biegnących wzdłuż rur głównego trójkąta. Wszystko to nadaje rowerowi sportowo-wyczynowy charakter i wpisuje się w panujące obecnie standardy malowania. Jedno czego pojąć nie potrafię, to dlaczego tak słabo widoczna jest marka i nazwa modelu? Napis Northtec znajdujący się na dolnej rurze wykonano czarną połyskliwą czcionką, a nazwę modelu skrzętnie „ukryto” po wewnętrznej stronie tylnych widełek.

Screenshot 6

Screenshot 18

Naprawdę konia z rzędem temu, kto w czasie wyścigu domyśli się jakiej marki rower właśnie go wyprzedził. Jednocześnie producent mocno eksponuje fakt zastosowania wewnętrznie prowadzonych pancerzy w ramie, bowiem napis CIF (Cable inside frame) bez trudu odnajdziemy na rurach głównego trójkąta. Rama Cayona została pospawana z hydroformowanych rur stopu Alu 6061. Przekroje nie są przesadnie obfite, a spawy głównego trójkąta zostały precyzyjnie wygładzone co tworzy wrażenie lekkości konstrukcji. Główka ramy jest oczywiście stożkowa, suport standardowy z wkręcanym zewnętrznymi łożyskami BSA.

Screenshot 19

Screenshot 20

Mocowanie hamulca typu Post Mount znalazło się wewnątrz tylnego trójkąta, któreż to rozwiązanie zdecydowanie pozytywnie wpływa na jakość hamowania. Pancerze przerzutek oraz przewód hamulca tylnego tuż za główką znikają wewnątrz dolnej rury przedniego trójkąta, aby wydostać się przed węzłem suportu. Fakt, że linki przerzutek poprowadzone są w pełnych pancerzach na całej swojej długości, wróży sprawne działanie napędu w każdych warunkach pogodowych. Zyskuje również na tym ogólna estetyka roweru. Przednia przerzutka montowana jest w standardzie Direct Mount bezpośrednio do rury podsiodłowej co skutkuje większą skutecznością zmiany przełożeń.

Screenshot 17

Screenshot 7

Screenshot 15

Screenshot 4

Producent chwali się na swojej stronie internetowej zastosowanymi przy produkcji ramy licznymi standardami technologicznymi. Szkoda tylko, że gdzieś tam w fazie projektowania konstruktorzy zapomnieli o „sztywnej osi”, którą w tym przedziale cenowym można już spotkać u konkurencji. Natomiast bezkonkurencyjnym pozostał napęd, którym od samego początku Northtec przyciągał uwagę rowerzystów. Cayon XT, jak sama nazwa sugeruje, wyposażony został w homogeniczny napęd Shimano XT M8000. Dwurzędowa korba z koronkami 38x28T współpracuje z jedenastorzędową kasetą o zakresie 11-46T. Obie przerzutki i manetki również pochodzą z serii M8000.

Screenshot 1

Screenshot 2

Screenshot 3

Za amortyzację odpowiada powietrzny Raidon-XC-RL-R-29 Air od SR Suntour. Widelec ma 100 mm skoku, regulację tłumienia oraz manetkę blokady zamontowaną na kierownicy. Na uwagę zasługuje pozostawiona długa rura sterowa z licznymi podkładkami dystansującymi, dzięki czemu możemy w szerokim zakresie ustawiać wysokość kierownicy, a tym samym przybierać wyczynową lub rekreacyjną pozycję w rowerze. Koła Cayona zbudowane zostały na firmowych obręczach Northtec/Ryde Disc 622x22, piastach Shimano XT M8000F-R (niestety obie osie 9 mm) i szprychach Sapim Leader. Kolejnym ważnym elementem wyposażenia roweru są hamulce, które pochodzą spoza katalogu XT. W tym przypadku producent uznał, że do skutecznego hamowania wystarczą bardziej podstawowe zaciski Shimano BR-MT500.

Screenshot 9

Screenshot 5

Kokpit, sztyca i zacisk, to komponenty sygnowane logiem Northtec. Kierownica typu riser o niewielkim wznosie i gięciu ma przyzwoitą szerokość 700 mm, chociaż ja osobiście widziałbym tutaj coś szerszego. Testowy egzemplarz wyposażono w stosunkowo uniwersalne opony Schwalbe Rocket Ron Performance 29x2.10.

Screenshot 8

Screenshot 11

Odkąd pamiętam, rowery linii Cayon prezentowały się bardzo atrakcyjnie pod względem cenowym jak też wizualnym i sprzętowym. Jedyną ich bolączką była geometria, której charakterystyka była bliższa rowerom crossowo – rekreacyjnym niż rasowym maszynom XCM. Przede wszystkim doskwierała nieco zbyt krótka górna rura - efektywnie 600mm w rozmiarze 19", oraz długość tylnych widełek 445mm. Najwidoczniej jednak włodarze firmy wsłuchali się w nasze modły i wprowadzili pewne modyfikacje w geometrii ramy. Górna rura została wydłużona o 20mm, a widełkom w tylnym trójkącie ubyło 5mm. Tym samym zmienił się charakter Cayona XT, z rekreacyjnego roweru przekształcił się on w maszynę, na której możemy śmiało brać udział w amatorskich wyścigach XCM. Kąty główki ramy oraz rury podsiodłowej nie uległy zmianom i wynoszą odpowiednio 70 i 73 stopnie. O takich parametrach można powiedzieć, że są klasyką gatunku pośród hardtaili XCM. Przybyło nieco milimetrów główce ramy, teraz jej wysokość wynosi 115 mm dla rozmiaru 19", tym samym podniósł się nieco kokpit ale ma to również wpływ na sztywność główki ramy. Trochę szkoda, że producent nie podaje wartości Stack, w uproszczeniu jest to pionowa odległość osi suportu do linii poziomej mostka. Przy moich 177 cm wzrostu i wielkości ramy 19” przyjmowałem pozycję bardzo neutralną, można powiedzieć, że jest to złoty środek pomiędzy sylwetką komfortowo wyprostowaną a sportowo pochyloną. Jak widać zmiany nie są może rewolucyjne ale na pewno widoczne. O ile kiedyś zwracałem uwagę na bardzo dobry osprzęt Cayona, tak teraz akceptuję również jego geometrię.

Screenshot 22

Jeśli chcemy jednak powalczyć na trasach maratonów, odwrócenie mostka „na minus” oraz usunięcie licznych podkładek dystansowych jest koniecznością. Obniżając sylwetkę dociążamy przednie koło i poprawiamy jego trakcję zwłaszcza na stromych podjazdach. Ja w ramach eksperymentu założyłem 80 mm mostek z gięciem -17 stopni oraz kierownicę typu flat o szerokości 720 mm. Zwiększyło to moje uczucie siedzenia w rowerze i zaowocowało większą stabilnością w ciasnych zakrętach. Jeśli pozostawimy Cayona w fabrycznej konfiguracji z kierownicą riser i dużą ilością podkładek pod mostkiem to bliżej mu będzie do doskonałego kompana górskich wycieczek. Przyjmiemy pozycję bardziej wyprostowaną i nie będziemy narzekać na dyskomfort w postaci obolałych pleców, czy nadgarstków. Prawdopodobnie dlatego producent pozostawił tak wysoko przycięta rurę sterową, abyśmy żonglując podkładkami zmienili wysokość kokpitu i sami dokonali wyboru jaki rower chcemy dosiadać.

northtec cayon test

Jak jeździ Northtec Cayon? Przede wszystkim bardzo neutralnie i przewidywalnie w każdych warunkach terenowych. Szybkie zjazdy po szutrze czy polnej drodze rower pokonuje bardzo stabilnie bez żadnych niepewności w prowadzeniu. Powyżej 35 km/h ciężko mi było dokręcać z blatu 38T. Ale umówmy się, nie po to wymyślono rower górski by bić rekordy prędkości na zjazdach w podmiejskim lasku. Dynamika rozpędzania się jest przeciętna przede wszystkim ze względu na wagę zestawu kół jak i samego roweru, który w fabrycznej konfiguracji waży blisko 13 kg. Na trudniejszych technicznych zjazdach w terenie, po korzeniach i kamieniach, problemów nie ma, chociaż preferowałbym tutaj opony o większej objętości i oczywiście „na mleku”.

cayon XT northtec

W takich warunkach powietrzny Raidon XC przyjemnie pompuje, szkoda tylko, że brak mu sztywnej osi. Przy ciężkim bikerze i większych wertepach front roweru może być zbyt elastyczny. Krótki tył oraz lekko wypłaszczony kąt główki ramy sprawia, że rower szybko reaguje na inicjowane skręty, zarówno te wynikające z balansu ciałem jak i te zapoczątkowane ruchem kierownicy. W przypadku pokonywania ciasnych zakrętów miałem poczucie pewnej nerwowości przodu roweru. Zjawisko to jest w pełni akceptowalne, gdyż mamy do czynienia z rowerem przeznaczonym na maratony, a nie ze sztywno-ogonowym ścieżkowcem. Wspinaczka na szczyt rowerem, którego waga oscylowała w okolicy 13kg nie była o dziwo żadnym wyzwaniem, oczywiście pod warunkiem że wcześniej cały kokpit zrobimy „na minus”. Górna rura jest na tyle długa, że pozwala na swobodne balansowanie ciałem i dociążanie przodu.

Słów kilka o osprzęcie. Kultura pracy napędu w każdych warunkach stoi na najwyższym poziomie. Jedenaście rzędów z tyłu i dwublat na korbie zapewnia utrzymanie płynnej kadencji.

northtec cayon xt test

Przez cały czas trwania testu, nie było potrzeby regulowania przerzutek. Mocne, choć niestety ciężkie koła, zniosły bez uszczerbku naprawdę ostre katowanie pod ciężkim jeźdźcem. Raidon XC RL uwielbia pracować przy energicznych sprintach czy podjazdach na stojąco, więc manetka blokady skoku, była często używana. Jego charakterystyka pracy jest nieco „pluszowa” i może nie pasować amatorom ostrego ścigania XC dla których ważna jest sztywność i szybka reakcja amortyzatora. Cayon XT 29 nie ma najmniejszych problemów z zatrzymaniem się, tutaj siłę i bezusterkowe działanie pokazują bardzo dobre hamulce Shimano BR-M500. Opony Schwalbe Rocket Ron Performance okazały się być dość uniwersalnymi gumami, radziły sobie na asfalcie oferując niskie opory toczenia, a w szutrowych i błotnych warunkach nie traciły trakcji. Jednak wyjeżdżając w poważniejszy teren wybrałbym nieco szerszy bieżnik.

Screenshot 13

Northtec Cayon XT wyposażony jest w dobre firmowe komponenty i wysokiej klasy napęd dzięki czemu będzie doskonałym kompanem, podczas krótszych i dłuższych wycieczek w dowolnych warunkach terenowych. Jeśli jednak szukacie naprawdę solidnej maszyny z przyzwoicie skrojoną ramą to Cayon jest również bardzo dobrym kandydatem na start w maratonach rowerowych. I tylko od Was zależy co wybierzecie ...sport czy rekreację.

SPECYFIKACJA

Model CAYON XT
    Cena 4999zł
    Rama Alu 6061 Hydroformowana, System CIF, Tapered
    Widelec SR Suntour: Raidon-XC-RL-R-29 Air 100mm
    Przerzutka tylnia Shimano XT RDM8000SGS-11 speed
    Przerzutka przednia Shimano XT FDM8025-2 speed
    Manetki Shimano XT SLM800011
    Korba Shimano XT FCM8000 2x11 38x28T HOLLOWTECH II
    Hamulce Shimano BR-M500, Hydraulika 160 tył/180 przód
    Łańcuch Shimano XT CN-HG70111116
    Kaseta Shimano XT CS-M8000-11rz (11-46)
    Piasty Shimano XT M8000F-R
    Obręcze Northtec/Ryde Disc 622x22
    Szprychy Sapim Leader
    Opony Schwalbe Rocket Ron Performance 29x2.1
    Siodełko Northtec MTB Exclusive
    Kierownica Northtec 31,8 700mm
    Mostek Northtec 70/90/100mm
    Sztyca Northtec 31,6 400mm
    Waga 11,9kg

 

Tagi Test roweru Northtec Cayon XT 2018, rower na maraton, osprzęt Shimano XT, geometria ramy, Cayon XT opinia, Northtec osprzęt, jaki rower do 5000