Tata ma "grejwela", Mama ma "grejwela" i dzieci też mogą mieć! A to za sprawą rodzimej marki NS Bikes i projektu RAG JR;)
Artur Drzymkowski
Dorosły RAG+ był pierwszym gravelem, który zaistniał w kolekcji NS Bikes. I był zapewne również poligonem doświadczalnym i sondowaniem rynku przed realizacją projektu RONDO, o którym entuzjastycznie pisałem w momencie premiery, a który w efekcie końcowym okazał się wielkim sukcesem. Dopracowane rowery juniorskie (fulle enduro i dirtówki) znajdują się w katalogach marek 7Anny już od kilku sezonów. W zasadzie pojawienie się NS BIKES 2021 RAG JR jest naturalną konsekwencją. Bo jak latorośla jeżdżą z rodzicami na single-tracki na Nerdach JR czy też MINI, to dlaczego by ich nie zabrać na dłuższe pętle po szutrach Kaszub lub Suwalszczyzny.
Specyfikacja NS BIKES 2021 RAG JR
Rama: NS AL6061-T6 custom formed and butted tubes, tapered integrated headtube, 135x10mm dropouts
Widelec: NS Gravel+ JR AL6061-T6 fork, 1.5T, 10mm dropouts
Stery: GW integrated tapered IS42/IS52, sealed bearings
Mostek: RAG+ Stem 31.8 60mm, angle, - 8°
Kierownica: NS Flare JR 31.8, 360mm
Gripy: Velo VLT-8111
Sztyca: Kalloy 27.2mm
Siodło: Octane OneRocker JR
Hamulce: Tektro Aries (mech) 160mm w/ Microshift SB-490 short reach levers
Obręcze: Shining A-250 26”, 24h
Szprychy: Spokes w/14mm nipples
Piasta przednia: KT 100x9mm QR
Piasta tylna: KT 135x9mm QR
Opony: Kenda Kapture 26x1.5"
Korba: NS JR 150mm 34t
Suport: FSA BSA square taper 68mm
Pedały: NS Nylon JR
Łańcuch: KMC, 9spd
Przerzutka: Microshift RD-M619M, 9spd
Manetka: Microshift SB-490(S)
Kaseta: Microshift 11-42t, 9spd
Cena: 4299 zł
Projektanci NS BIKES 2021 RAG JR chwalą się że ten juniorski gravel był jednym z najbardziej satysfakcjonujących projektów z typu skalowania dorosłego roweru do mniejszych gabarytów. Wiele elementów obiega od standardów, i potrzeba było wielu zmian i testów aby osiągnąć 100% zadowolenia z finalnego rezultatu.
Dla głównego testera Maksa, który na MTB jeździł odkąd nauczył się chodzić, RAG JR był kolejnym wcieleniem miłości do jazdy na rowerze.
Najważniejsze cechy RAG JR roweru, na które warto zwrócić uwagę to:
- ergonomicznie zaprojektowany kokpit czyli kierownica z optymalnym opadem (drop) i zasięgiem (reach) oraz prawidłowo rozmieszczone kaptury dla małych dłoni
- pomniejszone szutrowe koła rowerowe - 26” na oponach 35 mm z szybko toczącym się bieżnikiem, który świetnie sprawdza się na drodze i w terenie
- prawidłowa długość korby (częstym błędem w specyfikacji rowerów dziecięcych są zbyt długie korby) i niski współczynnik Q (Q-factor)
- lekka aluminiowa rama i widelec wyposażone w komponenty, które są wielkością dostosowane dla dzieci/nastolatków.
Koszt zaprzyjaźnienia się z barankiem, który musi ponieść młody adept szutrowania (taki sam koszt ponoszą również dorośli, którzy przenoszą się z MTB na gravele), szybko się zwróci w postaci większego zasięgu, rozumianego jako możliwość robienia znacznie dłuższych tras. Ponadto założenie błotników na klipsy otwiera wiele możliwości jazdy na mokrej nawierzchni i czyni z RAG JR świetny rower dojazdowy.
Według zamysłu projektantów Rag JR będzie odpowiedni dla większości dzieci o wzroście od około 135 cm do 150 cm. Na dolnym końcu skali konieczne będzie zamontowanie krótszego mostka i przesunięcie siodełka do przodu, aby uzyskać prawidłową pozycję. Wyższe dzieci mogą użyć oryginalnego mostka, a dodając podkładki na rurze sterowej i przesuwając siodełko do tyłu, "powiększać" rower z biegiem czasu i wzrostu.
No koniec pozostaje tylko mieć nadzieję w kwestii dostępności rowerów.
Zdjęcia: NSBIKES.COM