Jak powszechnie (nie)wiadomo, pełna nazwa firmy to Specialized Bike Components...tak, tak – zaczęło się od drobnego szpeju, a nie rowerów do wygrywania. Czy w związku z tym na owym polu w 2013 należy spodziewać się rewelacji, innowacji i wszystkiego naj?
Mateusz Nabiałczyk
Dla tych, którzy spodziewają się opisu pełnej oferty sprzetu i akcesoriów Speca mam złą wiadomość – numerek w nazwie domeny zmusza do ograniczenia naszego pola zainteresowań, choć o subiektywnie najciekawszych zabawkach niekoniecznie 29erowych postaram się napisać.
Tymczasem zacznę od rzeczy większych, istotniejszych, wySPECIALIZEDowanych. Hmmm, może na początek koła Roval, których mocno przybyło.
Wszystkie koła dostały szerszy rozstaw kołnierzy o 6mm (dla standardu 142+ jest to 8mm). Dodatkowo karbonowe obręcze...straciły ranty trzymające opony. Tęgie umysły wymyśliły, że bez tego też się da bez negatywnych konsekwencji, a przy okazji koszt produkcji zostanie zmniejszony poprzez uproszczenie procesu. W praktyce widać delikatniutkie ranty, ale nie wyglądają one jak zagięcia, a raczej wybranie odrobiny materiału.
Przyznam, że sceptycznie do tego podchodziłem, ale 8h jazd na chyba wszystkich możliwych kompletach przy ciśnieniach mniej więcej 1,5-2,0 bara i ani razu gumka nie spadła, więc chyba wiedzieli, co robią.
Roval Control SL 29 – reszta po staremu (obręcze 28mm, szprychy Aerolite/Revo), masa 1450g – cena 6 499
Roval Control 29 – obręcze alu 24mm, szprychy SuperComp, masa 1680g – cena 2 599
Roval Control 29 Carbon - obręcze karbon 24mm, szprychy SuperComp, masa 1680g – cena 4 699
Roval Control Trail SL 29 – obręcze karbon 28mm, szprychy SuperComp, masa 1570g – cena 6 499
Roval Control Trail 29 – obręcze alu 26mm, szprychy SuperComp, masa 1800g – cena2 599
Roval Traverse SL 29 – obręcze karbon 29mm, szprychy SuperComp, masa 1860g – cena 6 499
Roval Traverse 29 – obręcze alu 28mm, szprychy SuperComp, masa 1860g – cena 2 599
Roval Stout SL 29 – koła z średniej półki, ponoć po prostu lepsze, niż składaki, ale detail brak – cena 479
Roval Hardrock 29 – j/w, ale koła dla mniej wymagających, zarówno pod V-ki, jak I tarcze – cena 419
A co z gumkami na tak zacne instrumenta?
Z nowości i ciekawostek mamy tak:
- Purgatory – typowo górski, terenowy lać w rozmiarze 29x2.3, waga od 730g dla wersji S-Works, ale co ciekawe będzie też szerokość 2.2 i 2.4 dla wariantu Control
- Butcher – kolejny gruby kaliber 29x2.3 na wymagające ścieżki – 810g
- Storm – opona typowo na błoto, mokre warunki o masie 620g dla 29x2.0
- Renegade w rozmiarze 29x.2.3 to ciekawa obietnica minimalistycznego bieżnika połączonego ze znacznym komfortem i niską masą 570g
Oczywiście to nie koniec opon Speca, ale miało być to, czego póki co na stronie producenta może jeszcze nie być.
Juz w 1. części wspominałem o widelcu sztywnym 29er. Narazie wiemy, że będzie...będzie miał 480mm wysokości, 47mm wyprzedzenia, kompatybilność z nakładkami OS Speca 28mm. Póki co więcej info brak.
Z pozornie bzdurnych dupereli naszą uwagę zwrócił poprawiony w wyższych modelach system sznurowania BOA, który w przypadku awarii posiada wymienny zestaw z zabudowanym już całym mechanizmem...wcześniej trzeba było się trochę pobawić, aby sklecić wszystko do kupy.
Kolejna drobnostka to swego rodzaju dystanse pozwalające odsunąć pedały od korby o dodatkowe 2mm. Co prawda maniacy Q-Factora pewnie sie oburzą, ale jak ktoś ma takie buty i taaakie stopy, albo uda, że gdzieś mu coś ociera, to pewnie się ucieszy.
Badania dowiodły, że...dupy nam rosną. W związku z tym, aby nikomu prawa do komfortu nie zabierano, niektóre modele siodeł będą w nowym rozmiarze aż 168mm i to nie koniecznie te ‘kanapowe’, czego dowodem niech będzie choćby sportowy Romin.