Kultowa amerykańska marka Yeti wprowadza do kolekcji maszynę enduro na dużych kołach. Po garść szczegółów zapraszam na drugą część naszej relacji z targów rowerowych Bike-Expo 2017 z Kielcach.
Artur Drzymkowski
Kontynuując spacer po halach Bike-Expo Kielce 2018 trafiamy do
WTB
WTB należy do tych marek, które wytyczają kierunki ewolucji w przemyśle rowerowym. Ich produkty wielokrotnie pokazywały się w naszych tekstach. W Kielcach można było zobaczyć nowe wcielenie Rangera po kuracji tuczącej;) Ranger 2.8&3.0 występuje w dwóch (jak nazwa sugeruje) szerokościach oraz trzech średnicach - 29”, 27.5” oraz 26”. Amerykanie proponują ten ostatni rozmiar jako plusowe koła, które powinny pasować do większości ścieżkowych rowerów na średnich kołach.
W segmencie terenowym (przełajówki i gravele) kół 700, WTB proponuje modele Nano, Riddler oraz Cross Boss w wersji skinwall z beżowymi bokami. Nowa Resolute to uniwersalna guma w rozmiarze 700c x 42 mm przystosowana do stosowania z obręczami o wewnętrznej szerokości 23 mm. Natomiast BYWAY - to bardzo specjalistyczna opona 650b x 47c, której przeznaczeniem jest bezkompromisowa szybkość na szutrze lub dojazdowych asfaltowych odcinkach.
Bulls
W przelocie uchwycony ciekawa, wyścigowa maszyna. Pełna amortyzacja, pełen carbon, pełna elektryka - full wypas ;) No i jeszcze RS-1.
Z zupełnie innej beczki. Nawet nie gravel tylko raczej monstercross - Trailgrinder. Sztywne osie kół, szybkie opony z twentyninera, hydrauliczne hamulce i regulowana sztyca.
Cannondale
F-Si Carbon - “Hadtail jak żaden inny”. Czyli jaki? Spłaszczona główka ramy i wydłużony offset widelca sprawiają że rower zjeżdża jak rower all-moutain. A niska masa i ekstremalna sztywność zachęca do atakowania podjazdów “jak kto zły” ;).
SCALPEL SE 2 najbardziej wyluzowane z Ostrzy. Skok ramy powiększony do 115 mm. Na przedzie 120 mm Fox z 51 mm offsetem. I 12 biegowy napęd SRAM Eagle GX.
Slate Apex 1 to urwisowaty gravel, na kołach 650B obutych w tłuste, 42 mm opony WTB Resolute. Całość tworzą aluminiowa rama, carbonowy widelec Lefty o skoku 30 mm. Puryści pukają się na ten widok w czoło: "Przełaj z amortyzacją ?". Ja bym jednakowoż spróbował i wyrobił własne zdanie empirycznie.
GT Bicycles
Mam wielki sentyment do tej marki, udokumentowany kilkoma rowerami i dziesiątkami kilometrów przejechanymi na nich. Na sezon 2018, legendarnego Zaskar, dostał zupełnie nową ramę - F.O.C. Carbon, Triple Triangle przystosowaną do 100 mm amortyzatora.
Grade Carbon Expert - karbonowa rama dopracowana pod kątem zastosowania w długodystansowych, prowadzonych po różnej jakości utwardzonych drogach - trasach. Do komplementu: napęd Shimano 105, hydrauliczne hamulce i komfortowe WTB EXPOSURE 32C. Całość - widowiskowa.
Pantera Elite to ścieżkowiec na aluminiowej ramie zaprojektowanej pod koła 27.5” z oponami plusowymi (Schwalbe Rocket Ron Performance, Folding, 27.5x2.8" 2 tym przypadku). Nowy widelec Rockshox Recon Silver RL 120mm oraz napęd 1x11 Shimano SLX idealnie wydają się być idealnie dopasowanymi do przeznaczenia roweru.
POC
Brał czynny udział w opracowywaniu i stosowaniu technologii Mips. Lecz w tym roku zdecydował się w najnowszych kaskach zastosować SPIN ( Shearing Pads INside). Rozwiązanie polegające na zastosowaniu wkładek wypełnionych silikonem, które dzięki właściwościom absorpcyjnym oraz “płynności”, podobnie jak MIPS, potrafią zniwelować niebezpieczeństwo ukośnych uderzeń w głowę. System SPIN będzie zastosowany w nowych kaskach Tectal, Octal, Octal X oraz Coron Air Spin.
Dartmoor
Lubię odwiedzać stoisko tej polskiej marki. Lubię widzieć tę pasję i zaangażowanie ludzi, którzy ją tworzą. W zeszłym roku zapowiadany, na tegorocznych targach, swoja premierę miał Bluebird. Jest to ścieżkowy full, ze skokiem 130 mm, zaprojektowany pod koła 29” lub 27,5+ z osiami w standardzie Boost. Bluebird Pro 29 w szczegółach to amortyzator RS Revelation RC Solo Air 29” o skoku 140 mm, dumper RS Monarch, napęd 1x11 Sram NX z kasetą Sunrace CSMS8 11-46T, koła zbudowane na obręczach Dartmoor Sniper i piastach Reel Boost, regulowana sztyca Kind Shock E20 150/120 mm.
Bluebird Pro 27.5+ to diabelsko czerwona trailówka, skomponowana na tym samym poziomie co Pro 29. Oczywiste różnice to amortyzator pod koła 27.5” oraz koła zaplecione na obręczach Dartmoor Aircraft Pro 27.5”+.
Ciekawą propozycją jest Blackbird Junior czyli bezpardonowy full na kołach 26” przystosowany dla młodych zawodników o wzroście między 140 a 160 cm.
Dartmoor zaprezentował nowego Primal 29. Łagodniejszy kąt główki i dłuższa rama czynią go idealnym rowerem na długie wycieczki po górach. Oprócz ram dostępne będą również kompletne rowery. Primal Pro 29 wyposażony w amortyzator Suntour Aion 35 Boost, napęd 1x11 Sram NX oraz sztycę regulowaną Kind Shock E20. Cena 5499 zł.
Tańszy (4 299 zł) Primal Evo 29 - ma 10 rzędowy napęd oraz widelec RST Alpha.
Accent
Pokazana przez Accenta w zeszłym roku rama Peak Carbon, okazała się sukcesem. Cała partia ram rozeszła się w ciągu kilku dni. Nic więc dziwnego że idąc za ciosem, w 2018 producent przygotuje kompletne rowery Peak 29 Carbon, aż w trzech specyfikacjach: Eagle, Xt oraz GX.
Redakcja Team29er, aluminiowego Accent Peak 29 traktuje niemal jak własne dziecko, kibicując jej od samej premiery. Na tegorocznych Bike Expo mogliśmy zobaczyć jej kolejne wcielenie. Nowa rama dostała sztywną oś 12x142 mm, łagodniejszy kąt główki (70 st), obniżony support. W newralgicznym miejscu łączenia górnej i dolnej rury zastosowany został długi spaw wzmacniający.
Niestety cena katalogowa podskoczyła do 999 zł. Dostępność producent zapowiada na kwiecień 2018. Ja będę czekał :)
Accent nie samymi góralami stoi. Po zeszłorocznej premierze aluminiowego gravela Furious, na 2018 dostajemy carbonową alternatywę - Feral.
Feral to efektowna rama z włókien węglowych wraz z w pełni carbonowym widelcem. Rama i widelec mogą przyjąć oponę szeroką na 50 mm. Oba koła mają przelotowe osie. Znalazły się również mocowania pod bagażnik. Na specyfikację kompletnego roweru składają się grupa Sram Rival oraz komponenty Accent Execute. Masa deklarowana 9.7 kg. Cena przyzwoita - 9 499 zł.
CDN
Tak, przykro mi będzie część trzecia. Ale obiecuję - OSTATNIA! :)