Wakacje wakacjami, a w WTB nie próżnują. Buszując w internecie wpadły mi w oko nowości jakimi chcą nas obdarować w tym roku konstruktorzy z tej firmy. A jest tego niemało.
Tadeusz Pietrzak
OPONY
W katalogu opony pojawiły się dwie nowe opcje szerokości bieżnika. W przypadku modeli Vigilante i Trail Boss mamy teraz do wyboru rozmiar odpowiednio 2.5/2.6 oraz 2.4/2.6 cala. Natomiast całkowicie nową propozycją jest opona Judge 2.4", której przeznaczeniem jest agresywna jazda enduro. Konstruktorzy proponują, aby Judge stosować jako oponę napędową, a z przodu jako dopełnienie zestawu zakładać kierunkową Vigilante. Bieżnik został zaprojektowany pod kątem stosowania go z szerokimi felgami, tak aby uzyskać bardziej płaski profil opony. Dzięki temu uzyskamy dużą siłę hamowania, a boczne klocki zagwarantują pewne trzymanie w zakrętach oraz głębokie wgryzanie się w luźne podłoże. Bieżnik ma kierunkowy układ, a klocki ponacinane są w różnych kierunkach, co pozwala oponie pokonywać techniczne podjazdy i zakręty w każdych warunkach pogodowych na nawierzchniach suchych i mokrych oraz ubitych i gliniastych. Judge 2.4 dostępny jest w dwóch wersjach TCS Tough/High Grip i TCS Tough/Fast Rolling. Na razie producent na swojej stronie www podaje tylko wagę opony w wersji 27.5" TCS Tough/Fast Rolling, która wynosi 1305g.
WTB JUDGE 2.4
To nie koniec nowości w segmencie opon MTB. Dotychczas WTB wykorzystywało podwójną mieszankę gum Dual DNA do produkcji swoich opon od XC po enduro. Obecnie jednak firma wprowadza nową technologię o nazwie TriTec. To nowa kompozycja mająca zapewnić optymalny poziom przyczepności, trwałości i wydajności toczenia. Nowa potrójna konstrukcja zawiera twardą mieszankę gumy u podstawy bieżnika, bardziej miękką mieszankę w centralnej części i dodatkową miękką warstwę z której zbudowane są boczne klocki. Dzięki takiej gradacji środkowa część bieżnika zapewnia odpowiednią przyczepność i trwałość, nie zmniejszając wydajności toczenia, a boczne klocki maksymalną przyczepność w zakrętach. Opony zbudowane w oparciu o tę nową technologię dostępne są w wersji Tough lub Light. Wszystkie opony typu Light wyposażone są w nylonową wkładkę (Slash Guard) wtopioną w ścianki boczne. Wzmacnia ona boki opony od stopki aż po klocki boczne bieżnika. Nylon jest bardzo wytrzymałym, odpornym na przetarcia materiałem, dzięki czemu idealnie nadaje się do ochrony najbardziej narażonego obszaru opony. W/w technologie jak dotychczas znalazły zastosowanie w modelach Judge, Vigilante i Trail Boss, ale prawdopodobnie w najbliższym czasie TriTec znajdzie zastosowanie w budowie pozostałych opon z logiem WTB. "Sędziego" wyceniono na $76.95.
SYSTEM BEZDĘTKOWY
Pracownicy WTB nie próżnują, zamiast korzystać z wakacyjnego urlopu zaprojektowali i wprowadzili do użytku bardziej wytrzymały, łatwy w instalacji i niezawodny system Tubeless (Tubeless Compatible System) - TCS 2.0. W jego skład wchodzą nowe obręcze KOM Light i KOM Tough oraz taśmy Flex i Solid Strip. Nowością jest to, że do uszczelnienia systemu używa się obu taśm naraz. Najpierw przyklejamy do obręczy wąską i wytrzymalszą Solid Strip. Stosuje się ją, aby wyeliminować możliwość przebicia taśmy Flex przez złamaną szprychę, oraz zapobiega ona zapadaniu się taśmy bezdętkowej na nawierconych oczkach obręczy i powstawaniu fałd na powierzchni taśmy. Następnie przychodzi kolej na cienką i elastyczną Flex Tape, która ma zapewnić hermetyczne uszczelnienie między oponą bezdętkową a obręczą.
TCS 2.0
Jak zapewnia nas producent nowy systemem Tubeless TCS 2.0 zapobiega uciekaniu powietrza i znacznie ułatwia montaż opon bezdętkowych za pomocą zwykłej pompki podłogowej. Taśma Solid Strip ma szerokość 11mm, a Flex Tape jest dostępna w rozmiarze od 24mm do 50mm.
SOLID STRIP
FLEX TAPE
OBRĘCZE
Kolejną nowością są wspomniane już obręcze KOM (King Of Mountain), które są kompatybilne z systemem TCS i TCS 2.0. Obręcze KOM zostały podzielone na dwa modele: Light oraz Tough. Zmiany dotyczą przede wszystkim konstrukcji obu obręczy. KOM Light jest najlżejszą aluminiową obręczą w ofercie marki, jej waga prawie dorównuje modelom karbonowym. Wykonana została z aluminium AL6069 w technologii jednokomorowej za wyjątkiem modeli o szerokości wewnętrznej 40mm i 45mm, które posiadają dodatkową komorę w swojej centralnej części. W WTB pamiętano również o braciach " małokiszkowcach " i obdarowano ich rawką o szerokości 40mm.
KOM LIGHT
Zastosowanie: trail, przełaj, gravel, cyclocross, cross-country
Szerokość wewnętrzna: 26”: 40mm; 27.5”: 23mm, 25mm, 29mm, 35mm, 40mm, 45mm; 29”: 23mm, 25mm, 29mm, 35mm, 40mm, 45mm
Dostępne rozmiary: 26”, 27.5”, 29”
Przykładowa waga: 29” szerokość 23mm waga 443g, szerokość 40mm waga 594g.
KOM Tough została zbudowana specjalnie dla cięższych zastosowań takich jak trail, enduro, gravity czy bikepacking. Obręcz wykonana jest z aluminium AL6069 w technologii I-Beam czyli centralnym wzmocnieniem usztywniającym obręcz. Dzięki temu jest ona lekka, a jednocześnie zapewnia odpowiednią wytrzymałość, która sprawdzona została m.in. na trasach zawodów Enduro World Series.
KOM TOUGH
Zastosowanie: trail, enduro, gravity, bikepacking
Szerokość wewnętrzna: 25mm, 29mm, 35mm, 40mm, 45mm
Dostępne rozmiary: 27.5”, 29”
Przykładowa waga: 29” szerokość 29mm waga 538g, szerokość 40mm waga 653g.
W najszerszych wersjach Light oraz Tough zastosowana została nowa technologia Drop Zone. Ma ona za zadanie ułatwić demontaż opony z obręczy. Jest to specjalny profil bocznej krawędzi obręczy, który sprawia, że opona schodzi zdecydowanie łatwiej. Technologia wiercenia otworów pod czterema kątami – 4D, ma ułatwić perfekcyjne dopasowanie ułożenia szprych na linii kołnierz piasty – obręcz. Do tego nawiercane pod kątem otwory na nyple, ułatwiające uzyskanie wysokiego naciągu szprych bez nadmiernego przeciążania ścianek obręczy. Wewnętrzny profil obręczy wykonany w technice On Ramp jest lekko wklęsły, co ułatwia montaż opon w systemie bezdętkowym, a jednocześnie przyczynia się do większej sztywności konstrukcji. Cena obu wersji to koszt od $94.95 do $99.95.
SIODEŁKA
Topowe modele siodełek SL8 i Silverado występowały dotychczas tylko w jednej rozmiarówce, a jak powszechnie wiadomo ten najważniejszy punkt podparcia jest bardzo zróżnicowany osobniczo i dlatego nie każdy rowerzysta mógł skorzystać z ich atutów. Dlatego cieszy fakt że WTB postanowiło zadbać o nasze tyłki i zaczęło oferować siodełka tego samego modelu w różnych szerokościach.
SL8 dostępne rozmiary: 127, 142, 150mm x 255mm.
Silverado dostępne rozmiary: 133, 142mm x 274mm.
WTB SILVERADO
WTB SL8
Tytułem podsumowania. Do końca roku mamy jeszcze kilka miesięcy, może więc "idąc za ciosem" konstruktorzy z WTB wzięli by na warsztat kilka nowych projektów. Ot np. ja ucieszyłbym się niezmiernie z lekkich opon do XC w rozmiarze 2.1" do 2.25".