Screenshot 10

WTB czołowy producent komponentów rowerowych poinformował o wprowadzeniu do swojej oferty kompletnych kół przeznaczonych do rowerów MTB i Graveli. Wszystkie koła budowane są ręcznie w macierzystej fabryce WTB w Kalifornii. Nowe koła Proterra mają zapewnić niezawodną wydajność i trwałość za rozsądne pieniądze.

Tadeusz Pietrzak

Do ich budowy użyto wysokiej jakości uszczelnionych łożysk, responsywnych bębenków (SRAM XDr i Shimano Microsplin/HG11spd) z systemem zazębiania 6 zapadek (zazębienia co 3,7st) oraz podwójnie cieniowanych szprych typu J-bend marki Sapim.

Screenshot 7

Screenshot 8

Obręcze wykonane zostały z aluminium 6069, dzięki czemu oferują maksymalną żywotność i wytrzymałość przy zachowaniu niskiej wagi. W ofercie pojawiły się zarówno koła do rowerów gravel jak i MTB. W przypadku kół MTB wprowadzono podział na dwie kategorie Proterra Light i Proterra Tough. Proterra Light i27 to typowy zestaw kół do codziennej jazdy po górskich ścieżkach. To idealny wybór dla rowerzystów, którzy szukają wytrzymałych i zarazem lekkich kół, które doskonale współpracują z oponami w rozmiarach 2.25-2.5″. Deklarowana waga to 892g/1038g. Proterra Tough i30 to z kolei propozycja dla rowerzystów, którzy przede wszystkim oczekują zwiększonej wytrzymałości obręczy, tak przydatnej w przypadku Enduro. Wzmocnione obręcze o szerokości 30mm doskonale sprawdzą się przy bardzo niskich ciśnieniach i świetnie współpracują z oponami w rozmiarach 2.4-2.6″. Deklarowana waga to 983g/1129g. W wersji Light zastosowane nyple są aluminiowe, podczas gdy w modelu Tough użyto mosiężnej wersji.

Screenshot 6

Screenshot 14

Obręcze Proterra Light mają konstrukcję jednokomorową i są dostępne w szerokościach 23, 25 i 27mm. Obręcze kół Proterra Tough są zbudowane w oparciu o technologię I-Beam czyli centralnym wzmocnieniem usztywniającym obręcz i są dostępne wyłącznie w szerokości 30mm. Zastosowane piasty dostępne będą tylko w wersji boost, co oznacza oś 110x15mm z przodu oraz 148x12mm z tyłu. W przypadku tylnej piasty do wyboru jest bębenek SRAM XDR lub Shimano Microspline. Mocowanie tarczy to z kolei klasyczne 6 śrub w kołach MTB i centerlock w kołach gravel. W przypadku kół przeznaczonych dla graveli mamy do wyboru koła Proterra Light o szerokościach obręczy 23 i 25mm o profilu jednokomorowym oraz piastą z systemem zazębiania 6 zapadek z 5 stopniowym zazębieniem. Deklarowana waga kół dla graveli to 817g przód i 966g tył.

 Screenshot 9

Dostępne Modele MTB

Screenshot 3

Dostępne Modele GRAVEL

Screenshot 1

 

TECHNOLOGIE

I-Beam(tylko w kołach Tough) – dodatkowe wzmocnienia wewnątrz obręczy. To charakterystyczne podparcie przeciwdziała obciążeniom szprych i zapewnia sztywność poprzeczną.

4D technologia wiercenia otworów pod czterema kątami, ma ułatwić perfekcyjne dopasowanie ułożenia szprych na linii kołnierz piasty – obręcz. Do tego nawiercane pod kątem otwory na nyple, ułatwiają uzyskanie wysokiego naciągu szprych bez nadmiernego przeciążania ścianek obręczy. Zastosowanie 4D eliminuje konieczność stosowania oczkowania, co tym samym pozytywnie wpływa na masę. Maksymalny zakres napięcia szprych: 110-120 kgF.

TCS 2.0 (Tubeless Compatible System) – wszystkie koła i opony WTB wykorzystują standard TCS 2.0 Wewnętrzny profil obręczy wykonany w technice On Ramp jest lekko wklęsły, co ułatwia montaż opon w systemie bezdętkowym, a jednocześnie przyczynia się do większej sztywności konstrukcji. Dodatkowo wykorzystano tzw. Solid Strip, czyli specjalną bardzo wytrzymałą opaskę pośrodku obręczy, która ma chronić przed rozszczelnieniem systemu w przypadku pęknięcia szprychy.

Screenshot 13

Na chwilę obecną kompletne koła dostępne są niestety tylko w USA, jednak w Europie mają pojawić się już wkrótce. Sugerowane ceny detaliczne w USA dla kół MTB to 294.95/354.95USD.