Vee Rail

Vee Rubber, to jeden z kilku największych producentów ogumienia rowerowego na świecie, stawiany na równi z CST i Kendą. Firma istnieje od 1977 roku, a jednak mało kto wie o jej potędze. Tymczasem Tajlandczycy mocno kombinują i w 2012 roku będą mieli więcej wzorów opon 29, niż o wiele bardziej znana konkurencja.

Michał Śmieszek

Niestety w Polsce marka jest kojarzona z bardzo tanimi oponami oraz ogumieniem OEM, montowanymi fabrycznie w rowerach klasy popularnej i bardzo rzadko średniej. Nie może być inaczej, skoro rodzimy dystrybutor Ital Bike nie zabiega o reklamę, ani tym bardziej o sprzedaż szerokiej gamy produktów Vee Rubber. W końcu tajlandzkie opony są jak amerykański Niner - reklamują się same i każdy polski sklep ma ich pełną półkę.... Cytując przedstawiciela dystrybutora: "wszyscy ci co mieli, już macali te opony"....bez komentarza. Dobrze że w Kielcach udało nam się je pomacać przez szybkę...

Celem tego niusa jest jednak planowana potężna kolekcja opon 29 Vee Rubber w nadchodzącym sezonie, a nie olewczy stosunek Ital Bike. Tajwańska fabryka rzuciła wyzwanie największym tuzom i chce się na poważnie wtoczyć na rowerowe salony, a segment 29 wydaje się być tutaj doskonałą furtką. Od razu warto zaznaczyć, że część opon już jest dostępna, a reszta tylko w katalogu - tymczasowo jako "coming soon". Nie mamy wątpliwości, że firma sprosta wyzwaniu...., oby tylko Ital Bike także. {No nie mogłem sobie odmówić :) :) :) :)}

Opony w dużym rozmiarze podzielono na trzy linie:

  •  "Power", gdzie priorytetem będzie szybkość i niskie opory toczenia. Wzór bieżnika opiera się na koncepcji silnika samochodowego i koni mechanicznych. Czym więcej "cylindrów" - tym więcej koni - tym większa prędkość. W związku z tym nieprzypadkowa jest nazwa gum. Taka sprytna gra słów.. Vee 6,7,8,9,10,12,16 oznacza ni mniej ni więcej tylko ilość "garów" na naszej oponie, czyli  w wydaniu tajlandzkim ilość niewielkich nano-komputerowo zaprojektowanych klocków rozmieszczonych na płaszczu opony. Dodatkowo w pakiecie otrzymujemy: kevlar, oplot 120TPI, podwójną mieszankę (miększe boki, twardy płaszcz), podatność na uszczelniacze.
  • "Performance" - ta seria opon cechuje się wypośrodkowaniem najbardziej pożądanych cech w oponie rowerowej. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Tu także wszystkie opony są zwijane, dwuskładnikowe i posiadają 120 zwojów na cal.
  • "Classic" - jak sama nazwa wskazuje, możemy spodziewać się klasycznych wzorów w nieco tańszym wydaniu. Znajdziemy tu zarówno slicki jak też kapcie do cięższych zadań. Klasyczne gumy to także mniej zwojów 70-90, możliwa obecność drutu w miejsce kevlaru. Dwuskładnikowa mieszanka pozostanie ta sama.

No to jadziem...

6 garów (Vee 6)

Vee 6

VRB.335 To typowa opona z 6 stożkowatymi rampami ułożonymi w kształcie litery V. Dedykowana do jazdy na twardej i bitej nawierzchni oraz kamieniach. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.10
  • 29x 2.35 

8 garów (Vee 8)

Vee 8

VRB.332 to szybsza wersja Vee 6. Rampy są niższe i jest ich osiem w linii, co pozwala na lepsze przyspieszenie i obniża opory toczenia. Przeznaczenie jak wyżej. Waga zirka 680g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.10
  • 29x 2.25
  • 29x 1.95

10 garów (Vee 10)

Vee 10

VRB.333 jest kolejnym dzikim mustangiem, którego przeznaczeniem są wyścigi XC. 10 niskich klocków ma zapewnić utrzymanie prędkości i dobre przyspieszenie. Ze względu na wysokość bieżnika opona nadaje się najlepiej na szutry, twarde i suche nawierzchnie Waga ok 720g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.10
  • 29x 2.25
  • 29x 1.95

12 garów (Vee 12)

Vee 12

VRB.325 to już niemal prawie slick od którego dzieli go 12 niskich klocków ułożonych od jednego boku do drugiego, Ze względu rodzaj bieżnika opona przeznaczona jest na szybkie trasy, gdzie podstawą są dobrze ubite drogi. Według producenta skalne podłoże i korzenie nie powinny stanowić problemu dla parszywej dwunastki. Preferowana słoneczna pogoda. Dobra na uliczne wyścigi ;).Waga ok. 680g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 1.95
  • 29x 2.10
  • 29x 1.75

16 garów (Vee 16)

Vee 16

VRB.336 to tajlandzka odpowiedź na Need for Speed. 16 ultra niskich wyrostków w kształcie rampy i stożka ma zapewnić pudło w każdym wyścigu, gdzie liczy się prędkość i mocna łyda. Przeznaczenie oraz warunki pogodowe: California, Texas. Waga: 680g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 1.95
  • 29x 2.10

Z prędkością światła przelecieliśmy na szesnastu garach do linii "Performance", w której znajdziemy bardziej uniwersalne opony...(choć jak już zdążyliśmy się przekonać, uniwersalność ma wiele znaczeń).

Vee Mission (impossible)

Vee Mission

VRB.321, to opona, która sprawdzi się na single trackach i wszelkich górskich ścieżkach. Klocki zostały tak zaprojektowane aby zapewnić zdecydowanie większą trakcję przy zachowaniu relatywnie niskich oporów toczenia. Dzięki bocznym klockom w kształcie diamentu będziemy w stanie zmieścić się w każdym zakręcie...jeśli tylko pozwoli na to ogon naszego 29era. Trakcja über alles to hasło tajlandzkiej misji. Kevlar, 120 TPI, podwójna mieszanka gumy. Waga zirka 700g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.00
  • 29x 2.30
  • 29x 2.40

Vee Rail

Vee Rail

VRB.327 to propozycja dla osób, które potrzebują nieco więcej szybkości a nie chcą rezygnować całkowicie z trakcji. Środkowy bieżnik przypomina ten znany z linii power. Wyróżniają go jednak skrajne, duże klocki, które odpowiadają za trzymanie w zakręcie. Ich kształt został tak dobrany, aby ograniczyć do minimum opory toczenia. Niezbyt agresywny bieżnik ogranicza stosowanie opony do trudnych zadań. Kevlar, 120 TPI. Waga: 640g. Dostępne rozmiary: 

  • 29x 1,75
  • 29x 1.95
  • 29x 2.35

Vee Trax

Vee Trax

VRB.322 to z kolei propozycja na trudniejsze i wilgotniejsze trasy. Miękka mieszanka w połączeniu z luźno rozrzuconymi średniej wielkości klockami powinna sprawdzić się na miękkim i wilgotnym podłożu. Ten model będzie dostępny w większych rozmiarach. Ciekawą opcją wydaje się być wersja 29x2.5". Kevlar, 120TPI. Waga: 640g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.10
  • 29x 2.35
  • 29x 2.50

Vee Traction Power

Vee Traction Power

VBR.330 lub skrócie TP to opona ogólnego stosowania, gdzie raz jeszcze projektanci starali się wypośrodkować walory użytkowe. Gęściej upakowane rampy na czole pomogą rozwinąć i utrzymać prędkość, natomiast specjalnie przycięte boczne klocki pomogą utrzymać przyczepność w zakrętach. Kevlar, 120TPI. Waga: 620g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.00
  • 29x 2,35

Vee X-C-X

Vee XCX

VRB.323, to jak można się łatwo domyślić, guma przeznaczona do MTB XC oraz przełajów. Twardsza mieszanka oraz specyficzny bieżnik pomogą utrzymać rozpędzić rower oraz kontrolować zadaną prędkość. Niemniej ten sam bieżnik ma za zadanie utrzymać trakcję dzięki odpowiednio przyciętym bocznym klockom. Tyle w teorii. Kevlar, 120TPI, Waga: 610g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 1.75
  • 29x 1.95
  • 29x 2.35

Vee Flaying-V

Vee Flying_V

VRB.326, która tu widzicie, to kolejna propozycja ogólnego stosowania, która teoretycznie sprawdzi się dobrze zarówno w nieco trudniejszym terenie oraz na bitych, szybkich szlakach. Klocki są niskie i gęsto rozmieszczone. Środkowa część tworzy jeden ciąg, którego zadaniem jest zmniejszenie oporów toczenia. Duże boczne rampy zapewnią odpowiednią trakcję. Opona dostępna również w wersji przełajowej. Standardowo kevlar, 120TPI. Waga: 720g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 1.75
  • 29x 2.20
  • 29x 2.35

Vee Race-V

Vee Race-V

VBR.328, to opona dedykowana do zawodów, ale równie dobrze sprawdzi się na co dzień. Centralne rampy wraz z "diamentami" mają dać jadącemu maksimum kontroli i nie dać wyzionąć płucom. Między nimi wklejono klocki w przypominające "zwis męski" - te odpowiadają za zakręty. Podwójna mieszanka, kevlar, 120TPI. Waga: 720g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 1.95
  • 29x 2.10
  • 29x 2.35

Vee Speed-R

Vee Speed-R

VRB.324 mimo swojej nazwy przeznaczony jest dla miłośników miękkich nawierzchni oraz do ogólnego stosowania. Przypomina nieco model Race-V, ale bieżnik jest nieco wyższy i rzadszy. Winnymi przyczepności oraz kontroli są stożkowe centralne rampy oraz ścięte klocki między czołem a skrajem opony. Dojrzycie tez diamenciki, które w połączeniu z bocznymi wypustkami powinny utrzymać rower w zakręcie. Kevlar, 120TPI, "Dual Compound". Waga:680g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.00
  • 29x 2.30
  • 29x 2.40

7 garów (Vee 7)

Vee 7

VBR.329 producent zakwalifikował do linii "Performance" choć teoretycznie wypadałoby ją umieścić w pierwszej rodzinie. Według katalogu 7 garów jest oponą wielozadaniową, której nie straszne są trudniejsze warunki terenowo pogodowe oraz szybkie trasy. Wzór bieżnika jest już nam dobrze znany, tym razem jest to siedem ściętych ramp przez całą szerokość opony. Dodatkowo opona otrzymała wzmocnione boki, których faktura przypomina skórę węża...skąd my to znamy....chmm "snake-skin" by Schwalbe. 120 TPI, kevlar, dwa składnikowa guma. Waga: 680g. Dostępne rozmiary:

  • 29x 1.90
  • 29x 2.00
  • 29x 2.35

Tym miłym akcentem płynnie przechodzimy do ostatniej oponiarskiej rodziny "Klasyków". Z pewnością ogromnym zaskoczeniem będzie informacja, że tu mamy wyłącznie dwa modele w rozmiarze 29. Ta parka to:

Speedster

Speedster 29

VRB.312 został zaprojektowany z myślą o szybkiej jeździe po kalifornijskich szutrach i miejskiej dżungli.  Bardzo gęsty bieżnik ma zapewnić maksimum szybkości i odprowadzenie wody. Przyczepność była zdecydowanie na drugim miejscu. Niemniej ta guma może przynieść dużo zabawy, W okresie przejściowym przyzwoita opona na codzień i do treningów...siłowych. Dla odmiany Speedstera zakupimy w wersji zwijanej lub drutowej. Zwijka będzie miała ledwo 90TPI. Osnowa drutu pewnie będzie słabsza 30-60TPI. Tajlandczycy nie pokusili się o podwójną mieszankę gumy. Znana jest natomiast waga...: zwijki 899-945g, drut: "dżentelmeni o tym nie rozmawiają" gram. Dostępne rozmiary:

  • 29x 2.10
  • 29x 2.30
  • 29x 1.95 (drut)

oraz 

Baldy

Baldy

VRB.290, to dwucalowej szerokości konkurencja dla Schwalbe Big Apple. Niemal łysa z kilkoma nacięciami odprowadzającymi wodę. Typowy mieszczuch, choć zapaleńcy pojadą na nich również i na bitych drogach. W przyrodzie łysol występuje wyłącznie w drutowej wersji i osnowie 70TPI. Jednoskładnikowa guma powinna wytrzymać dobrych kilka kilometrów. Waga: ok 800g. Dostępny rozmiar:

  • 29x 1.95

Czy Vee Rubber będzie czarnym koniem 29? Pod względem ilości modeli, to bez wątpienia lider. Naliczyliśmy 44 opony! Z pewnością Tajlandia nie podbije swoją ofertą światka wyczynowego. Brak opony, która ma naprawdę niską masę. Z drugiej strony...bez przesady. Jeśli faktycznie wszystkie gumy dają się łatwo przerobić na bezdętkę, to naprawdę jest w czym wybierać. Jak bumerang wraca Ital Bike...bo jeśli nie dystrybutor, to kto będzie w stanie zamówić chociaż część z tych nowości. A z tym choć mogłoby być inaczej, jest w Ital Bike jak zawsze.