Japońska firma Panaracer w gumie robi już od 1953 roku. Jest więc to marka z bogatymi tradycjami, a na uwagę zasługuje również fakt, że jej wyroby produkowane są nadal w kraju kwitnącej wiśni, a nie gdzieś w państwie za Wielkim Murem. Kupując więc laczki pochodzące z tej manufaktury możemy chwalić się gumami z napisem Made in Japan.
Jak podkreślają szefowie firmy, fakt ten pozwala na utrzymanie pełnej kontroli nad produkcją oraz zapewnia jakość na najwyższym poziomie. W Panaracerze znajduje się dział, który zajmuje się poszukiwaniem i wcielaniem nowych technologii. Obecnie Panaracer produkuje szeroki wachlarz opon przeznaczonych do MTB, na szosę, oraz dla rowerów miejskich i przełajowych. Kilka lat temu Japończycy zainwestowali i przejęli część produkcji od amerykańskiej firmy Pacenti, która właśnie w fabryce Panaracera produkowała swoje opony, by potem je sprzedawać pod własną marką. Dokładnie chodzi tu o linię opon Pacenti Moto w rozmiarze 27,5". Jak podkreśla właściciel firmy Kirk Pacenti to właśnie jego firma już w 2007 roku była orędownikiem wprowadzenia opon w rozmiarze 650B na rynek rowerowy. W tym właśnie czasie zaprojektowano i wyprodukowano w firmie pierwszą gumę w tym rozmiarze.
Oto jak prezentuje się rodzina Panaracer MOTO w rozmiarze 27,5".
Neo-Moto 27.5"
Jeśli ktoś szuka opony typu All Condition do agresywnego XC, to jego wybór może paść na gumy Neo Moto. Boczne klocki są wysokie i ułożone regularnie, gwarantując stabilność nawet w szybkich i ciasnych zakrętach. Czoło opony jest zaokrąglone i posiada bieżnik w postaci kwadratów z charakterystycznym nacięciem w kształcie litery X. Środkowa linia bieżnika to klocki ze stożkowym ścięciem, dzięki czemu redukuje się opory toczenia na suchym i twardym podłożu. Neo Moto w rozmiarze 27.5 x 2.3" i oplocie 120TPI waży wg producenta 665g, co jest całkiem przyzwoitym wynikiem.
Quasi-Moto 27.5"
Quasi-Moto 27.5" to nisko profilowa opona z płaskim czołem bieżnika, klocki są niskie, luźno rozłożone na całej powierzchni. Taka budowa definiuje tą gumę do użytku w maratonach oraz lekkiego XC w suchych warunkach i na twardym podłożu. Opona dostępna jest w wersji 27.5 x 2.0", oplocie 120 TPI co przekłada się na wagę 545g.
PARI-MOTO PARI-MOTO GRAVEL
Pari-Moto to opona, która została opracowana przez Kirka Pacentiego przeznaczona do użytku w warunkach suchych, ubitych szutrowych oraz szybkiego przemieszczania się w warunkach miejskiej dżungli. Jednym słowem gumę zakładamy do naszego rumaka gdy służy on nam np. jako transport do pracy. Pari-Moto dostępna jest w rozmiarze 27.5x1.5c, oplocie 120TPI i waży 300g lub 340g z systemem antyprzebiciowym.
Driver Pro
To opona z niskim, drobnym bieżnikiem, który ma zapewnić bardzo dobrą trakcję na suchych i twardych trasach XC oraz maratonów. Opona o splocie 66 TPI posiada aramidowe włókna, jej waga w rozmiarze 27.5 x 2.22" wynosi 580g.
Comet
Comet to bardzo dobry przykład opony przeznaczonej dla ścigantów startujących w maratonach MTB. Okrągły profil zapewnia maksymalne trzymanie boczne, a niski i gęsty bieżnik gwarantuje minimalne opory toczenia w warunkach suchych i szutrowych. Panaracer Comet występuje w rozmiarze 27.5 x 2.0' oraz opcji zwijanej i drutówki. Oplot 60/30 TPI.
Swoop
Swoop najlepiej odnajduje się w agresywnej jeździe w dół, wysoki i duży bieżnik pewnie będzie się wgryzał w teren zapewniając trakcję w zakrętach i na luźnych podjazdach. Rozmiar opony wynosi 27.5 x 2.10". Gęstość kordu wynosi 60TPI przy zastosowaniu włókien aramidowych oraz 30TPI w przypadku drutówki. Waga wynosi odpowiednio 620g|700g.
O ile większość firm produkujących opony z segmentu 650B skupiło się na produkcji gum dla potrzeb Enduro i All Mountain, o tyle Panaracer w swoim katalogu prezentuje bogaty wachlarz gum przeznaczonych dla zawodników biorących udział w zawodach XC i maratonach. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze aby producent stuningował model SOAR, który mógłby przypaść do gustu wielu golinogom.
Tadeusz Pietrzak