http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/naped/Shimano%20XTR%202015/P2178187.JPG

"XTR to dąb, który tysiąc lat rósł w górę. Niech nikt kiełka małego z dębem nie przymierza. XTR naszych dziejów jest warownym murem, to jest właśnie kolęda, świąteczna wieczerza. To jest ludu śpiewanie, to jest ojców mowa...

Michał Śmieszek

...to jest nasza historia, której się nie zmieni. A to co dookoła powstaje, od nowa, to jest nasza codzienność, w której my żyjemy" (Miś, Stanisław Bareja, 1980)

Jakoś tak mi się nowy XTR 2015 z Misiem skojarzył. Dziwny teś świat! Ale do rzeczy... Na aktualizację firmweru oraz software'u "elektronicznego mordercy", model T-9000 trzeba będzie poczekać aż do dnia dziecka. Tymczasem miłośnicy linek i pancerzy wcale nie muszą narzekać, gdyż Shimano postanowiło wprowadzić małą rewolucję w swojej najwyższej, "analogowej" grupie .

Po pierwsze grupa XTR otrzymuje nową liczbę seryjną - 990. Po drugie pojawi się wspomniana wyżej 11 rzędowa kaseta, ale w przeciwieństwie do amerykańskiego odpowiednika największa zębatka będzie miała tylko 40 zębów, a nie 42. Inżynierowie z Shimano doszli po wielu testach do wniosku, że 40T jest mniej konfliktogenne niż większy wianuszek, a jeśli ktoś potrzebuje bardziej miękkich przełożeń ten założy sobie dwutarcz z przodu. Kaseta (CS-9000) wykonana jest z kilku różnych metali szlachetnych. 4 twarde przełożenia są ze stali, 6 kolejnych z tytanu, a ostatnia 40T z aluminium. Oczywiście całość osadzona na karbonowym pająku. W najnowszych trybikach przeprojektowano także profil zębów oraz ramp wspomagających zmianę biegów - teraz nazywa się to "Rythm Step" i daje większą stabilność oraz naturalnie efektywność.

Pomimo wcześniejszej informacji o braku kompatybilności z obecnymi bębenkami 9/10sp, nowa kaseta współpracuje z nimi ponoć zupełnie poprawnie. Zatem mea culpa!

P2178192

Do tak nieziemskiej kasety trzeba było wymyśleć równie turb-nano-przestrzenny mechanizm korbowy. Oczywiście jednorzędowy, choć od razu trzeba dodać, że Shimano nie rezygnuje w najwyższej grupie z opcji dwu- i trzy blatowych. W końcu nie każdy ma łydę jak Cancellara i nie każdy rower będzie dobrze radził sobie w terenie z pomocą tylko 11 biegów.

cassette 771233

Wracając do nowej, jednorzędowej korby trzeba klasnąć głośno uszami - Shimano postarało się! Ramię suportu składa się z dwóch odkuwanych profili złączonych ze sobą w ostatniej fazie procesu produkcyjnego. Szew jest niewidoczny. Zestaw jest naprawdę lekki, zwłaszcza, że prezentowane zdjęcia pokazują plastikową atrapę. W każdym razie drążenie topowych ramion posunięto prawdopodobnie do maksimum. Hollowtech III? Być może. Nawet tytanowe zęby są specjalnie profilowane (nowy profil SG-X) i również puste w środku. To tzw. "Holowglide". Zębatki są połączeniem tytanu aluminium oraz tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. W efekcie otrzymujemy produkt 2xtrwalszy i sztywniejszy. Tak twierdzi katalog. Jakieś jeszcze ekstrasy: w sumie żadnych oprócz tego, że ponownie XTR ma zmodyfikowane rozmieszczenie ramion - na wzór tych z grupy Dura-Ace. Kolejny "standard". Inżynierowie z Shimano doszli do wniosku, że do tej pory ramiona były zbyt masywne, zupełnie niepotrzebnie. No to ciach...wycięli to i tamto.

Oczywiście całością projektu zawiaduje komputer...dżapański "Skynet"

P2178175 P2178174

P2178187

Jeszcze tylko jedna dygresja: w wersjach przeznaczonych do enduro i all-mountain ramiona też są puste w środku, ale frezy ustawiono na dotychczasowy tryb Hollowtech II. Warto dodać, że flagowy mechanizm jest względnie uniwersalny, tzn można go dowolnie konfigurować. Najprostsze jest dodanie drugiej tarczy. Przeróbka na "trzy tarcz" wymaga użycia specjalnych adapterów.

Ok...lecimy dalej. To gdzie ta elektronika. Wiem, ale nie powiem. Przed wielką rewolucją najpierw mała - przednia przerzutka. Shimano zaprezentowało kompletnie nową zmieniarkę z całkowicie innowacyjnym systemem zmiany przełożeń. Nowy system nazywa się SIDE SWING! i jak sama nazwa sugueruje - pantograf porusza się na boki. Łatwiej pokazać niż opowiedzieć. Przeprojektowano wszystko, włacznie z prowadzeniem linki, która teraz dochodzi bezpośrednio do przerzutki w pełnym pancerzu, od przodu po prawej stronie. Pozbycie się dużego pantografu z pomiędzy rury podsiodłowej uwolniło aż 15mm życiowej przestrzeni na grubszą oponę, np 29+ lub dodatkowe błoto.

P2178323 P2178316

Ale tak na serio...to jest wyraźny ukłon w stronę 29erów, gdyż projektanci ram będą mogli znacznie skrócić tylne widełki. Poza tym prowadnica wciąga łańcuch znacznie szybciej niż dotychczas, bo wymaga mniej siły. Układ pracuje znacznie ciszej podczas inicjacji zmiany przełożenia - kąt dolnych widełek nie ma już znaczenia.

 

P2178243 P2178246

P2178364

Możecie wierzyć na słowo, tak błyskawicznej i łatwej zmiany biegów z przodu jeszcze w życiu nie odczułem. Jedynym konkurentem będzie tylko elektroniczny morderca, który pojawi się na Dzień Dziecka. Dobra wiadomość dla tradycjonalistów: Shimano nie rezygnuje z obecnego systemu Top Swing i Down Swing. Ach...nowa zmieniarka obsługuje wszystkie możliwe obejmy - "Uniwersal Soldier".

FDs 602950

{youtube}L21MBtVfhpg{/youtube}

Tylna przerzutka RD-M9000 jak zwykle jest japońskim dziełem sztuki nowoczesnej, choć daleko jej do piękna "szarej eminencji". Zmieniono kilka rzeczy - pantograf porusza się pod ostrzejszym, niż obecnie kątem, tak aby sprostać wymaganionm narzuconym przez nową 11 rzędową kasetę. Dzięki temu nowy łańcuch XTR ciaśniej oplata zębatki, ale też przyjemniej wędruje w obu kierunkach. Hamulec wózka, będzie można regulować bez użycia narzędzi i rozbierania korpusu. Voila.

P2178190

RD center 442668

Manetki Rapid Fire serii 990 poddano nie tylko fejsliftingowi, który objął między innymi zmoderniozowany system I-Spec II - teraz zakres regulacji będzie większy - po okręgu i na boki, oraz dźwigienki zmiany biegów - większa jest z wungla, a mała ma wyczuwalną i przyjemną teksturę. Jeszcze bardziej ograniczono skok dźwigni, dzięki czemu precyzja i szybkość zmiany przełożeń będzie wręcz "nadświetlna". O dodaniu jednego prawokliku (11sp) chyba nie muszę wspominać :)

P2178178 P2178326

P2178186

shifters 554733

Na sam koniec opowiadania zostawiłem sobie toczydełka z logiem XTR, które do tej pory były traktowane raczej po macoszemu, nie tyle przez Japończyków (ci zawsze podchodzą poważnie do swoich produktów). lecz przez samych klientów, którzy wybierali konkurencję. Teraz jest szansa na zmianę nawyków. XTR 2015 będzie dostepny w wersji 29" oraz 650B (WH-M9000-TL/WH-M9020-TL). To nie wszystko, bowiem japońskie koła wyposażono w asymetryczne obręcze posiadające węglowe pokrycie. Nareszcie zwiększono szerokośc wewnętrzną rafek. W wersji XC - 20mm zaś w Enduro/Trail - 24mm. Specjalnie dla kochających klej i inne używki Shimano wytoczyło wersję XC pod szytki (WH-M9000-TU), wyłącznie pod duże koło - tu karbonowa rafka będzie ważyć....uwaga - 279g!!!

Także drogie dzieci - see you soon 1-szego czerwca!

 

Tagi Shimano XTR, top drivetrain, XC group, napęd rowerowy, grupa Shimano XTR