2016 Orbea Loki trail hardtail 275plus or 29er mountain bike01

To nie kolejna odsłona "Avengers", lecz najzwyczajniej w świecie całkiem niezwyczajny jednoślad hiszpańskiej Orbei, który w sezonie 2016 może namieszać w segmencie rowerów Trail i AM.

Michał Śmieszek

 

To czy naprawdę namiesza, zależy jak silną będzie miał konkurencję, bo takich wielozadaniowych, zmiennokształtnych bestii możemy spodziewać się całkiem sporo  na targach Eurobike.

Tymczasem już teraz Hiszpanie zaprezentowali nietuzinkowy rower, który nazwą nawiązuje do skandynawskiego mitologicznego bożka Loki, znanego ze swoich upodobań do przybierania różnych kształtów lub postaci. Co ma z nim wspólnego? Odpowiedź jest relatywnie prosta - otóż zdaniem projektantów Loki to zarówno efektywny hardtail na kołach 29" lub szalony ścieżkowiec ("prawie-jak-full-suspension") na tłustych kołach 27.5+. Nieźle, co? To nie pierwsza taka konstrukcja, lecz przewagą tego modelu ma być ponoć rewelacyjny stosunek ceny do możliwości i jakości.

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-275plus-or-29er-mountain-bike01

Fot: Bikerumour.com

Marketingowcy z Orbei nazwali tą wyróżniającą cechę nowego modelu "Double Duty". Tłumaczyć nie trzeba - Plan ekstra DD (dobrze, że nie "double penetration")

Rama nie jest karbonowa - wykonano ją za to z mocno cieniowanego aluminium, dzięki czemu cena końcowa jest nadal przystępna, zaś waga szkieletu nie przyprawia o ból zębów. Jak przystało na nowoczesną - wielozadaniową konstrukcję, LOKI gwarantuje 120mm skoku z przodu. Oczywiście, zgodnie z obowiązującymi kanonami, ogon Lokiego ma rozstaw haków w standardzie Boost 148, zaś amortyzator - Boost 110.

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-275plus-or-29er-mountain-bike04-600x450

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-275plus-or-29er-mountain-bike05-600x450

Foto: Bikerumour.com

Hiszpanie przyzwyczaili nas także do tego, że potrafią z aluminium wyczarować niebagatelne kształty rur, ponieważ sztukę hydroformingu dopracowali do perfekcji. Loki nie jest wyjątkiem i formą nawiązuje do flagowych jednośladów Rallon i Occam, ino cena jest o niebo atrakcyjniejsza - 1200USD na wejściu.

Warto zwrócić uwagę na detale - górna rura jest mocna wyciągnięta, ale kompensuje to króciutki mostek. To ostatnio często spotykany zabieg w rowerach ścieżkowych. Większa baza kół daje spokój i pewność na trudnych odcinkach, a jednocześnie rower jest nadal wystarczająco zwrotny. Całość muszą naturalnie uzupełniać odpowiednie kąty główki i podsiodłówki oraz przyzwoicie krótki ogon. Tak też jest i w tym przypadku - 67º główka, 73º pod siodłem. "Czejnstej" ma zaledwie 430mm! Wartości pozostają niezmienne przy założeniu, że będziemy stosować zalecane ogumienie 29×2.2 lub 27.5×3.0

2016 Orbea Loki Geometry

Hiszpanie wyposażyli Lokiego w wewnętrzne prowadzenie cięgna do regulowanej sztycy. Flagowy Loki otrzyma model Reverb Stealth, zaś średniaczki wyrób własny Orbei, czyli Digit Seat Post, charakteryzujący się innowacyjnym sposobem regulacji wysokości.

Na szczęście dla serwisantów, cięgna przerzutki i pancerz hamulcowy wyprowadzono na zewnątrz na dolnej rurze.

Aby napęd Lokiego prawidłowo współpracował z powiększonym rozstawem Boost, zastosowano korby Race Face z zębatkami Direct Mount. W efekcie linia łańcucha ma 51mmm. Miłośników prostoty i/lub napinaczy ucieszy obecność gniazda ISCG05 i odkręcanego gniazda direct mount, które jest kompatybilne z nowymi mechanizmami zmiany biegów Sideswing i Di2

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-275plus-or-29er-mountain-bike07

foto: Bikerumour

Jeśli przypadkiem zastanawiacie się czy miejsca na grube laczki 3.0" będzie wystarczająco dużo spieszymy z radosną informacją, że jest GIT! Tym bardziej nie ma co obawiać się o koła 29, choć tu oczywiście 3 cale się nie zmieszczą. Za to 2.25 na luzie. Przednie widelce także nie powinny mieć kłopotu z adaptacją grubaśnych laczków, zwłaszcza iż wszystkie Loki oprócz najtańszego są w standardzie Boost 110. "Budżetowiec" otrzyma zaś 120mm RockShoxa Recon Gold z kapciami 29x2.4.

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-275plus-or-29er-mountain-bike09

W katalogu znajdą się cztery ścieżkowe bestie. Dla przykładu, najwyżej klasyfikowany jest H-LTD 27.5+. Znajdziecie tu sztuciec Fox Float 34 Factory 27.5+, korby Race Face Affect SL z pojedynczą koronką 28T. Warto jednak dodać, że w ofercie pojawią się wersję z dwurzędowym mechanizmem 26/36. Napęd uzupełni tylna przerzutka Shimano XT sparowana z kasetą 11-42T. Ponadto na pokładzie znajdą się także hamulce Shimano BR-M506, siodełko Fizik oraz koła na piastach Modus i obręczach Rodi o szerokości 40mm. Toczydełka obute będą w tłuste gumy Maxxis Chronicle 27.5+.

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-H-LTD-275plus-final

29 calowe papucie Maxxis Ardent 29x2.4 pojawią się w tańszym Loki H10 27.5+. Ten model uzbrojony został w skromniejszy napęd SLX, przerzutkę tylna XT i kasetę 11-36. Foxa 34 zastąpi nowy Fox Float 32 Boost. Dodajcie do tego wspomnianą regulowaną sztycę Orbea Digit, mostek Race Face i voila...

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-H10-275plus

Ostatnim w opisie jest H30. Zmiany w specyfikacji są dużo bardziej wyraziste. Najważniejszą jest amortyzator Suntour Raidon LO-R Boost (27.5+) lub RockShox Recon Gold ze standardowym rozstawem osi. Trochę szkoda, gdyż znacznie trudniej będzie upchać weń szerokie opony 27.5+. Można zatem spodziewać się większego popytu na bardziej uniwersalną wersję z amortyzatorem Suntoura.

2016-Orbea-Loki-trail-hardtail-H30-275plus

Ceny...temat ciężki, choć biorąc pod uwagę, iż podstawowy model to wydatek zirka 1200USD, to pozostałe raczej nie powinny przyprawić o mega ból portfela. Lekko jednak na pewno nie będzie.