29ery full suspension z większym skokiem to obecnie najlepiej rozwijająca się gałąż jednośladów na dużym kole oprócz klasycznych sztywnych ścigaczy XC. Manufaktura EVIL Bikes udowodniła, że diabeł potrafi jeszcze zaskoczyć nasze anielskie duszyczki, a piekło jest nie tylko dobrymi chęciami wybrukowane.
Michał Śmieszek
O co ten szejtański szum? Primo, to efekt fali popularności na jakiej płynie odrodzone Enduro i All Mountain. Secundo, to po prostu nietuzinkowa konstrukcja modelu "The Following", którym kusi Evil Bikes.
Otóż pomocnicy Wesołego Diabła stworzyli rasowego ścieżkowca o relatywnie dużym skoku - akuratne 130mm z przodu i 120mm z tyłu, czyli zgodnie z obecną tendencją w tej klasie rowerów. Jak nietrudno domyślić się, gwoździem programu jest bardzo charakterystyczna rama z doskonałą i rzadko spotykaną geometrią, oraz jeszcze bardziej osobliwy system zawieszenia D.E.L.T.A. czyli w skrócie: "Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus"
Szkielet diabolicznego ścieżkowca wydziergano z jedynego słusznego materiału - czarnej jak smoła (lub pomarańczowej), karbonowej tkaniny UD, przez co rama waży mniej niż czarci oddech. Ten sprzęt na pewno nie pęknie pod byle anielską pupą - skorupa jest pancerna. Jak przystało na nowoczesnego fulla, posiada poszerzaną główkę ("tapered'), sztywną oś tylnego koła 12x142, pochowane cięgna przedniej przerzutki i opuszczanej sztycy, a także mocowanie ISCG05. To już nie robi wrażenia, za to takowe zrobią na pewno gumowe ochraniacze wtryśnietę w karbonową skorupę oraz przydatny gadżet - wskaźnik SAG tylnego zawieszenia. Lecz tu nie masa i technologiczne dodatki są sercem roweru lecz autorska zawiecha guru od sprężyn - Dave'a Weagle.
No tym razem, stopień skomplikowania przerasta ziemskie pojmowanie rzeczywistości przez zwykłych ludzi, dlatego można śmiało założyć podpisanie cyrografu z Lucyferem. Według autora, system stworzono w jednym celu - uzyskać wyjątkowo skomplikowane krzywe tzw. "dźwigni na damper, co pozwala stuningować charakterystykę ugięcia w zależności od profilu trasy oraz parametrów sprężyny i dampera. Niby nic nowego, ale pomysł DELTA jest naprawdę zakręcony. Od strony mechanicznej system oparty jest na kompaktowych łącznikach, które mają wyjątkowo duży zakres "kątowy" i zapewniają sporą zmienną prędkości ugięcia przez cały dostępny skok....ufff....to nie jest po polskiemu...
Specyfika układu Delta w połączeniu z odpowiednimi parametrami pracy pozwala uzyskać super-miętkość już na początku skoku oraz wyjątkowo łatwo "przewidywalną" (i wyczuwalną) wysoką przyczepność w środkowej fazie ugięcia i zwiększną progresję na samym jego końcu. Cały system Delta - wszystkie jego cechy, były projektowane równolegle względem siebie oraz z uwzględnieniem charakterystyki dedykowanego tłumika, przeznaczenia roweru i jego geometrii. Główne osie obrotu zostały umiejscowione tak, aby wypośrodkować efektywność przyspieszenia i hamowania. Dzięki temu "The Following" potrafi skoczyć do przodu niczym diabelskie nasienie, bez zbędnego "przysiadu" i pompowania. Co więcej, jedną z największych zalet konstrukcji D.E.L.T.A. jest możliwość łatwej zmiany geometrii jednośladu, która NIE MA wpływu na stosunek skoku dampera do skoku ramy.
A jeżeli komuś naprawdę nie wystarczy fabryczne ustawienie, to może sobie zakupić dodatkowe zestawy krzywek, które drastycznie wpłyną na charakterystykę jazdy, pracy napędu, zawieszenia, kurs dolara i cenę ropy naftowej wydobywanej z piekielnych czeluści. Docenią to zawodnicy startujący w zawodach enduro i FR, którzy ustawiają sprzęt pod cykl faz księżyca i trzepot skrzydeł motyla na drugiej półkuli. "There is no bad option" - jak to mawiają starzy Indianie. Personalizacja roweru posunięta do granic absurdu.
No dobra. O zajebistym zawieszeniu już było. Teraz czas na diabelską geometrię, którą także chwali się Evil Bikes.
Geometry | S | M | L | XL |
A HA Low | 67.2˚ | 67.2˚˚ | 67.2˚ | 67.2˚ |
HA High | 67.8˚ | 67.8˚ | 67.8˚ | 67.8˚ |
B ST Angle | 73.2˚ | 73.2˚ | 73.2˚ | 73.2˚ |
C Virtual TT Length | 585mm | 23.03” | 606mm | 23.85” | 626mm | 24.64” | 647mm | 25.47” |
D ST Length | 381mm | 15.00” | 432mm | 17.00” | 470mm | 18.50” | 508mm | 20.00” |
E BB Height Low | 326mm | 12.83” | 326mm | 12.83” | 326mm | 12.83” | 326mm | 12.83” |
BB Height High | 334mm | 13.14” | 334mm | 13.14” | 334mm | 13.14” | 3334mm | 13.14” |
F HT Length | 90mm | 3.5” | 110mm | 4.3” | 110mm | 4.3” | 120mm | 4.7” |
G CS Length Low | 432mm | 17.00” | 432mm | 17.00” | 432mm | 17.00” | 432mm | 17.00” |
CS Length High | 430mm | 16.93” | 430mm | 16.93” | 430mm | 16.93” | 430mm | 16.93” |
H WB Low | 1116mm | 43.94” | 1140mm |44.90″ | 1159mm | 45.63″ | 1181mm | 46.50″ |
WB High | 1115mm | 43.90” | 1139mm | 44.80″ | 1158mm | 45.60″ | 1180mm | 46.46″ |
I Standover | 655mm | 25.80” | 693mm | 27.28” | 710mm | 27.98” | 726mm | 28.61” |
J Axle to Crown | 520.8mm | 520.8mm | 520.8mm | 520.8mm |
K Offset | 51mm | 51mm | 51mm | 51mm |
Stack | 586mm | 23.07” | 604mm | 23.77” | 604mm | 23.77” | 614mm | 24.17” |
Reach | 408mm | 16.06” | 424mm | 16.69” | 444mm | 17.48” | 462mm | 18.18” |
Sizing | 4′.3 – 5′.8 | 5′.8 – 6′.0 | 6′.0 – 6′.4 | 6’4 + |
Z miejsca zwraca uwagę mega krótki ogon i długaśna górna rura, czyli parametry, o które modlą się miłośnicy rasowych 29erów. Ale to nie jedyne wartości, które świadczą o dobrze skrojonym sprzęcie. Nie mniej istotne są kąty ramy, które w przypadku "The Following" naprawdę pozwolą uzyskać optymalną pozycję. Tylko optymalną do czego? Oczywiście do zabawy i połykania kolejnych kilometrów krętych górskich szlaków. I znowóż...jeśli i to za mało, to "Następujący" może za jednym zamachem zmienić swoje oblicze dzięki regulacji wysokości środka suportu oraz kątą główki ramy...
Jeśli ktoś ma wolne szatańskie dukaty - zirka 6600USD ten może zakupić w pełni uzbrojony The Following X0. Kto nie ma aż takiej kasy ten za 1,5 kafla mniej otrzyma uboższą wersję X1. Oba 29ery wyposażono doborowo.
I co wy na to...Warto sprzedać dusze (oraz nerkę) i podpisać cyrograf z Evil Bikes?
Update: Dostaliśmy informację od polskiego przedstawiciela Evil Bikes, iż właśnie ruszył "pre-order" na piekielnego ścieżkowca. W naszym kraju raju czarna jak smoła rama, będzie dostępna za pół kilo zdrowej nerki - 8959PLN w komplecie z damperem RS Monarch Rt3 Debonair oraz sterami i osią 142×12.
Ponadto autor został uświadomiony, iz popełnił nadinterpretację - nie będzie dodatkowych krzywek oferowanych przez producenta na zamówienie, co jest związane choćby ze specyfiką projektu Dave'a Weagle. Nadal nie zmienia to jednego - The Following oferuje multum konfiguracji - jak mało, który ścieżkowiec 29