http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/imprezy/Kielce_Bike_Expo_2014/Author_Sumo.JPG

Author z powodzeniem funkcjonuje na polskim rynku od ponad dwóch dekad, mimo że nie jest firmą, która dokonuje z roku na rok rewolucyjnych zmian. Za to proponuje spokojną ewolucję przyzwoicie skrojonych jednośladów. Czy 2015 będzie kontynuacją tej tradycji.

Michał Śmieszek

 

 

A no właśnie. To dobre pytanie, bowiem Czesi szykują parę zmian. Najwieksą "nowością" jest z pewnością wchłonięcie marki AGANG, która do tej pory występowała samodzielnie. Najwyraźniej Gangsterzy radzili sobie zbyt dobrze, i czeska ośmiornica postanowiła ukręcić łeb hydrze. W każdym razie, jak łatwo się domyślić, Author tym prostym sposobem poszerzył sobie katalog rowerów 2015, gdyż Agangi będą występować już pod nowym logiem, ale nie wszystkie. To boli, gdyż np. takie sztywniaki były po prostu o niebo atrakcyjniejsze od.... (tu niech każdy sobie dośpiewa).

W kategorii rowerów górskich zmian nie bedzie dużo, jeśli pominąć gwałtowny rozrost kategorii enduro/all mountain, którą reprezentował do tej pory Agang. Nie trudno się także domyśleć, że w sezonie 2015 prym bedą wiodły średnie koła. Author dołącza "na poważnie" do tego pociągu zwanego "średnim pożądaniem". Na szczęście dla sympatyków Wielkiego Koła, 29ery nie odchodzą w zapomnienie w przeciwieństwie do 26-tek, których rola zostaje sprowadzona na rowerowy margines. A mówią, że "26 NOT DEAD"....

Author 6

Author agang Author Agang 1
Author 1 Author

W każdym razie Author w tym sezonie dokonał jedynie kosmetycznych poprawek. Niektórzy być może przyklasnął uszami na widok sztywnych osi 12x142mm, które zadebiutują w najwyższych modelach XC, ale to staje się standardem w tym segmencie sztywniaków. Miłośnicy wungla odetchną z ulgą na wieść o zintegrowaniu dodatkowej osłony na łańcuch z karbonową ramą. Będzie ona chronić strategiczne miejsca. Ponadto przeniesiono mocowanie hamulca tarczowego do wewnątrz tylnego trójkąta oraz przekonstruowano węzeł suportu tak, aby bez problemu obsługiwał systemy trzy-, dwu i jednorzędowe.

mtb27-zadni-stavba-12x142

Aluminiowe hardtejle to temat na osobną pieśń. Ramy zyskały "odświeżoną kolorystykę" - niemal wszystkie są tajemniczo czarne - carrabma! ....No i to by było na tyle, gdyż utrzymano tegoroczne wzornictwo - podwójnie cieniowane aluminium, ładnie ukształtowane poszczególne rury z gładkimi przejściami między poszczególnymi sekcjami, oraz względnie neutralną geometrię bez aspiracji wyczynowych. Do tego Author zdążył już wszystkich przyzwyczaić. A szkoda, bowiem konkurencja nie śpi, i oferuje technologicznie nowocześniejsze konstrukcje. Dobrze, że amelinowe szkielety Instincta, Spirita i Tractiona wyposażono w główki "tapered".

Osprzęt? Author przyzwyczaił nas aż za bardzo do utartych szlaków. W dziedzinie amortyzacji będzie dominował FOX i RST (w niższych modelach) zaś napęd będzie reprezentowany przez japońskie Shimano. Cieszy obecność odświeżonych grup, np Alivio a nie odgrzewanie zalegających w magazynach "kotletów". Można co najwyżej wspomnieć, iż w najwyższym Instynkcie zastosowano sztywną oś QR15mm w miejsce tradycyjnych QR9mm.

Magnum 29

Pozostałe komponenty to między innymi hamulce TEKTRO GEMINI lub ORION oraz wszechobecny AUTHOR Components. Sprawdzone i bez fajerwerków. Rowery potączą się na ogumieniu GEAX oraz Author (vel CST), czyli podobnie jak w mijającym sezonie. Żeby tak zupełnie nie zgnuśnieć, czescy projektanci zafundowali użytkownikom szersze kierownice 700mm, z mocniejszym wygięciem 10st.

Instinct 29

Niestety, mojego kwękania jeszcze nie koniec. Jeśli ktokolwiek liczył jednak na pojawienie się fulla 29, ten srogo się zawiedzie. Pozostaje wtedy zwrócić oko ku średniakom 650B, które pod tym względem brylują - choćby linia Patriot, która całkowicie zastąpi stare (choć jare) A-RAY i ERA.

Patriot Trail 2 0

Na samiusieńki koniec jest jednak czarno-neonowa jaskółka w postaci Authora SUMO, który jest rasowym Fat-Bajkiem - pierwszym i oby nie ostatnim w historii firmy Author. Na brak śniegu i błota my i Czesi nie narzekamy, także będzie gdzie pośmigać na tłustych czterocalowych kapciach. A może by tak za ciosem  wystrugać jakiś prototyp 29+ na 2016?

Author Sumo