http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/naped/Nuseti/Nuseti_IDS_MTB.png

Czasem odpoczywając gdzieś na skraju sosnowego lasu i popijając izotonika wybiegam myślami w niedaleką przyszłość: czy jest jeszcze pole do innowacji w konstrukcji rowerów MTB?  Ale nie myślę o 0.5 stopnia mniejszym kącie główki lecz o rewolucyjnych pomysłach. Okazuje się, że są, o czym przekonał nas Grzegorz Zieliński, prezentując projekt roweru z napędem wbudowanym w ramę.

Piotr Wrotek

 

O tym, że napęd jest jednym z najważniejszych elementów roweru pewnie nikogo nie trzeba przekonywać. Dbanie o łańcuch, kasetę to jedno z podstawowych zadań każdego rowerzysty. Utrzymanie tych komponentó w odpowiednim stanie nie jest bardzo kłopotliwe, ale na pewno czasochłonne. Znam osoby, którym nie chce się wychodzić na rower, gdy jest deszczowo i błotniście, właśnie ze względu na konieczność późniejszej konserwacji sprzętu. Dodajmy do tego ryzyko uszkodzeń mechanicznych i trudno nie zgodzić się z opinią, że najczęściej występujące w naszych rowerach rozwiązania dalekie są od doskonałości.

Nuseti IDS MTB

Lekiem na napędowe bolączki ma szansę być IDS (Inner Drive System). Ojcem i matką systemu jest jeden z naszych najbardziej utytułowanych zawodników DH – Grzegorz Zieliński. Podstawą działania IDSu jest 16-stopniowa skrzynia biegów wbudowana w okolicach osi suportu. Łańcuch prowadzony jest wewnątrz podwójnych widełek tylnego trójkąta. Głównym punktem programu jest jednak szczelnie zamknięta przekładnia planetarna zanurzona w kąpieli olejowej. Zestopniowanie i sprawność będą odpowiadać klasycznemu napędowi uzbrojonemu w kasetę o uzębieniu 11-33 i korbę 22-42. Brzmi wspaniale i jeżeli doprawimy to jeszcze istotną cechą możliwości zmiany przełożeń pod obciążeniem i bez pedałowania, to zaczyna się robić apetycznie. Mniam! Warto dodać, że skrzynia biegów jest autorskim projektem Nuseti, nad którym pracował zespół osób przez kilka lat.

Nuseti IDS

Nuseti to jednak nie tylko innowacyjna skrzynia biegów. Niestety taka konstrukcja nie może być zastosowana w klasycznych ramach, które ujeżdża 99% wyznawców MTB. Zatem, kiedy w 2015 r. będziecie zamawiać Peak’a 29, to tylko takiego pod IDS :). Wewnętrzy napęd firmowany przez Grzegorza wymaga dedykowanej ramy, która pomieści wszystkie te wynalazki. Asymetryczne, podwójne tylne widły i przekonstruowany suport zdolny przyjąć skrzynię biegów, to jedne z podstawoweych cech Nuseti.

Lekkim zaskoczeniem może być fakt, że typowe zjazdówki są dopiero w fazie dalekosiężnych i jeszcze mało sprecyzowanych planów. Obecnie projekt Nuseti skupia się tylko i wyłącznie na hardtailach, których szkielet będzie stanowić rama wykonana z włókien węglowych, zaprojektowana u naszego zachodniego sąsiada. Niestety nie wiemy kompletnie nic na temat planowanej geometrii. Tutaj mały foch w stronę pana Grzegorza. Nie mamy pretensji za brak tej części specyfikacji - w końcu to może być tajemnica przemysłowa. Chodzi o to, że do tej pory nie otrzymaliśmy od Nuseti jakiejkolwiek odpowiedzi w tym temacie. To, co wiemy jednak to to, że paleta dostępnych ram zadowoli zarówno wyznawców dużej, jak i małej kiszki. Zwolennicy złotego środka również będą mieć ramę dla siebie.

Posiadamy również pewną wiedzę na temat kształtu oferty Nuseti. Wiemy, że po otrzymaniu super-trzynastki, super-premii za dobre wyniki lub zwrot nadpłaconego mega-podatku będziemy mogli kupić gotowy i kompletny rower lub tylko sam zestaw obowiązkowy. Na ten ostatni składają się: kompozytowa rama, napęd z manetkami, dedykowane korby i piasta. Reszta komponentów to seryjne elementy.

Nuseti Bike

Nie wiem jak Wam, ale mi pomysł bardzo się podoba. W moich oczach zawsze, każdy projekt zyskuje wiele, jeżeli jest nasz - polski. To promocja naszego kraju, naszej myśli technologicznej i wyjątkowych ludzi z pasją - takich jak Pan Grzegorz Zieliński. Warto ich wesprzeć - pokazać światu, że jesteśmy nie tylko potęgą w piłce nożnej :). A skoro o wsparciu mowa. Zostało nam już tylko kilka dni, aby dołożyć własną cegiełkę do Nuseti. Można to zrobić przez platformę Kickstarter.com, na której polski projekt wystartował 1 lipca 2014. Wachlarz możliwości pomocy w urzeczywistnieniu systemu IDS jest naprawdę spory. Wpłacając 5 amerykańskich dolarów stajecie się członkami społeczności, która wsparła Nuseti, a wpłacając ponad 4 tys. dolarów zostaniecie właścicielem spersonalizowanej wersji tego wyjątkowego roweru.

Więcej szczegółów znajdziecie na:
https://www.kickstarter.com/projects/1401606907/nuseti-the-mountain-bike-of-the-future
http://www.nuseti.com/