http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Kreidler%202014/rowery_mtb_29er_hardtail_kreidler_black_tusk_29er_carbon_team_edition_c58b8.jpg

O marce Kreidler słyszeli w Polsce sympatycy motocykli lub ci, którzy przeglądają ofertę największego krajowego serwisu aukcyjnego. Tam rowery niemieckiej firmy z ponad stuletnią tradycją są dostępne od dłuższego czasu. Jednak dopiero od ubiegłego tygodnia Kreidler oficjalnie zaznaczył swoja obecność.

Michał Śmieszek

Pierwszy zakład powstał w 1888 r. i przez długie lata zajmował się produkcją mopedów (motorowerów), a później także motocykli. Jej historię można porównać trochę do naszego, rodzimego Rometu, gdyż u szczytu formy, w latach 60tych XX wieku, niemal 1/3 wehikułów na niemieckich drogach nosiła logo fabryki z Kornwestheim. Od kilku dekad przedsiębiorstwo tworzy również rowery, i tworzy je z pasją, o czym przekonuje nas Ireneusz Miśkiewicz, menedżer ds. sprzedaży i produktów w Kreidler Polska: „Rowery marki Kreidler oddają w sobie główną ideę przyświecającą firmie. Celem jest jak najlepsze połączenie trzech konkretnych elementów. Chodzi o wysoką jakość wykonania, nowatorski design oraz komfort jazdy. Pracę ułatwia nam ponad 126 lat doświadczenia w produkcji jednośladów”.

Brzmi pięknie, ale czy da się jeszcze zaskoczyć wybredne gusta polskiego klienta? Najwyraźniej tak, skoro Niemcy uznali nasz rynek na tyle wartościowy i chłonny, że ustanowili własnego przedstawiciela. Kreidler ma tak bogate portfolio i tradycję, że ma szansę zdobyć kawałek polskiego tortu. Warto się jednak przyjrzeć temu, co w temacie wielkich kółek oferuje niemiecka ekipa, bowiem sprawdzone i dopieszczone konstrukcje mają sporą szansę na przychylną uwagę osób szukających nowego roweru. Co więcej, pamiętając starą ofertę z Allegro, trudno oprzeć się wrażeniu, że Kreidler w 2014 bardzo serioznie zabrał się do pracy.

Tradycyjnie linia MTB obejmuje 29ery oraz debiutujący rozmiar 27.5. Wielkie koło reprezentowane jest przez aż 12 modeli, w tym dwa elektryczne. Średniaki są niemal lustrzanym odbiciem większych braci - także 10 sztuk + 2 fulle ze wspomaganiem elektrycznym.

Zróżnicowanie oferty "górskiej" widoczne jest w cenach poszczególnych modeli. Najdroższe ścigacze kosztują 18 tysięcy złotych, zaś za najskromniejszego "górala" przyjdzie nam zapłacić 3 tysiące. Wyczynowa linia 29" to dwa hardtaile na ramach z włókna węglowego: Black Tusk Carbon Team Edition i Team Replika, oraz dwa fulle XC/Maraton również z "plastiku" reprezentowane przez modele Shutter Carbon 1.0 FS i 2.0 FS.

Do pomocy przy projektowaniu sztywniaków zaproszono zawodową drużynę kolarską Black Tusk, która w praktyce sprawdza pomysły niemieckich inżynierów. Między innymi dzięki tej współpracy w ofercie pojawił się wymieniony wyżej duet. Pod względem technologicznym, ścigacze nie mają się czego wstydzić - karbonowe ramy, sportowa geometria (według opisu na stronie producenta), a przede wszystkim wysokiej klasy osprzęt. We flagowym Team Edition amortyzator i hamulce Magury, niemal kompletna grupa XTR, felgi, kierownica, siodełko i mostek Syntace. W połowę tańszej (9000pln) "Replice", topowy XTR ustąpił miejsca solidnej grupie XT wymieszanej z SLX'em.

rowery mtb 29er hardtail kreidler black tusk 29er carbon team edition c58b8

Ciekawie na zdjęciach prezentują się karbonowe fulle. "Migawka" 1.0 i 2.0 bazują na tej samej ramie wydzierganej z włókna węglowego. Oba dysponują 100mm skoku z przodu i z tyłu, co czyni je doskonałą propozycją na maratony i dłuższe wypady w teren. Jak przystało na nowoczesną, katalogową ramę, "Shutter" posiada większość dostępnych technologii, jak np sztywną oś 12mm, częściowo schowane pancerze. System zawieszenia nie jest autorską konstrukcją, to często spotykany wielozawiasowiec, który w połączeniu z odpowiednim tłumikiem sprawdzi się w większości sytuacji na trasie.

02 ShutterCarbon 1.0 Shia-1920x1080 01 ShutterCarbon 2.0 Shimano XTR 2x10 Dia-1920x1080

Tu także różnica w cenie jest bardzo wyraźna. Za prawie 19k dostaniemy kompletną grupę XTR, amortyzator Magury i inne smakowite części. 6 tysięcy mniej trzeba wydać na zestaw, na który składają się grupa XT i między innymi komponenty Syntace. Waga obu modeli lekko przekracza 11kg. Nie ma co narzekać.

Polskiego klienta, z dużym prawdopodobieństwem przyciągną za to tańsze, mniej wypasione konstrukcje z linii "DICE", których budulcem jest aluminium. Tu również istnieje kolejny podział na modele SL i R. Te pierwsze w liczbie 3 sztuk (SL1.0, 2.0 i 3.0) wyróżniają się, wyższej klasy, sportową ramą z potrójnie cieniowanych rurek i główką typu "tapered". Zaś 29ery z końcówką R, to klasyczny podwójnie cieniowany, aluminiowy szkielet. Trzeba przyznać, że cała "kościana" linia otrzymała atrakcyjne wzornictwo i grafikę, czym odzwierciedla hasło „Kreidler – dalej naprzód!”...i nie ma, że boli.

rowery mtb 29er hardtail kreidler dice 29er 1 0 b5865 m83miq 09 dice sl 29er 1.0 shimano xt 3x10 dia

A osprzęt? Nie ma zaskoczenia - porządny i zestrojony z głową i niemiecką solidnością. W najdroższym modelu DICE SL 3.0 za 8299PLN zobaczycie kompletną grupę XT, amortyzator Magury o skoku 100mm oraz osprzęt Syntace. Rower waży niecałe 12kg. Pozostałe modele z linii SL kosztują odpowiednio 7200PLN i 6000PLN, i różnią się głównie zastosowanym napędem. Po szczegóły zapraszam na stronę firmową producenta.

Jeśli wydatek rzędu 6k jest zbyt ciężki do udźwignięcia, to Kreidler ma też w katalogu tańsze produkty w kategorii 29. To oczywiście modele DICE "R". Rama ma spokojniejszą geometrię, lecz także skromniejsze wykonanie - tylko podwójnie cieniowane aluminium 6061 i haki obrabiane CNC. Niestety zabrakło miejsca na powiększoną główkę sterów. Grafika całej linii "R" jest nadal miła dla oka, tak samo jak osprzęt. Jeszcze raz widać doświadczenie w składaniu rowerów, choć przysłowiowe "cięcie kosztów" jest znacznie bardziej widoczne.

rowery mtb 29er hardtail kreidler dice 29er 3 0 e40ea

Najdroższym z tych "tańszych" jest DICE 3.0R (4990PLN), na którego pokładzie znajdziecie amoryzator SR Suntour Raidon XC-LO R o skoku 100mm a także napędowy miszmasz -  korby Shimano XT, manetki Deore 3x10, przerzutki XT. W miejsce kultowych komponentów Syntace zagoszczą na stałe części sygnowane logiem producenta - z pewnością nie są "wylajtowane", ale za to odpłacą się długowiecznością i przyzwoitym wyglądem. Koła w linii DICE zostały złożone na piastach Shimano i obręczach MACH1 "Neo" a obuto je w popularne kapcie Schwalbe Smart SAM 29x2.1".

Pośrednie "Kości" kosztują 3990 i tylko nieznacznie różnią się od modelu 3.0 - spokojniejszy amortyzator, poza grupowy mechanizm korbowy, ale nadal 30 biegów. Najskromniej w zestawieniu wypada DICE 1.0, za którego trzeba wyłożyć 3199PLN. Kwota akceptowalna przez wielu, ale jednocześnie konkurencja bardzo silna. Projektanci Kreidler'a próbują nas przekonać pełną grupą  Shimano ACERA i amortyzatorem SR Suntour XCM-HLO. Sami oceńcie czy warto.

rowery mtb 29er hardtail kreidler dice 29er 1 0 b5865

Na początku wspomniałem o elektrycznych 29erach. Tak, tak...nie przesłyszeliście się! Niemcy wprost uwielbiają pedelce, temu też obecność górali na e-dopingu nie dziwi. W tej kategorii znajdziecie dwa modele: Vitality DICE 2.0R oraz tańszy 1.0. Oba wyposażono w nowoczesny silnik elektryczny BOSH, zlokalizowany centralnie, w suporcie. Ze względu na prowadzenie to bardzo dobre rozwiązanie, choć wymaga specjalnej ramy. Tu trzeba przyznać, że niemieccy projektanci nie poszli na łatwiznę. Szkielet oparto na konstrukcji z model SL - sztywność zapewnia cieniowane AL 6061 i główka sterowa o średnicy 1.5 cala. A sam napęd? Do użytku mamy normalną 10 rzędową kasetę, przerzutkę i manetkę XT oraz oczywiście 250W bezszczotkowy silni, który wymaga minimum konserwacji. Cytując informację ze strony producenta:

"System Bosch ma 5 różnych poziomów wspomagania – eco, tour, sport, turbo i off. Tryby te łatwo dopasować do swoich wymagań a przełączanie ich jest badzo proste w każdym momencie jazdy. Litowa 36 V bateria nawet po 500 pełnych cyklach ładowań wciąż zachowuje 80 % swojej wydajności. Dzieki temu możemy podróżować bez limitów i ograniczeń. System składający się z bezszczotkowego silnika, akumulatora oraz wyświetlacza LCD z łatwością będzie pchał nas do przodu."

kreidler las vegas 2.0 mat. pras 33 Vitality Dice 29er 2.0 Shimano XT 10g Dia-1920x1080

Przyjemność lżejszego pedałowania kosztuje ponad dychę - konkretnie 12.952 złote w przypadku wersji 2.0 oraz 11.592 za model 1.0 Ciekawostką może być obecność całkowicie zawieszonych elektryków na kole 650B - LAS VEGAS 650B FS, ale tu cena rośnie znacznie do 18k. Wspomagane bujanie nie jest za darmo.

Niemcy mają również bogatą kolekcję jednośladów 650B, które sklasyfikowano bardzo podobnie jak braci na dużych kołach. Szczegóły możecie sprawdzić sami klikając tutaj. Uwagę przyciągają fulle STRAIGTH 650B Carbon FS, które mają inaczej skonstruowany system zawieszenia niż 29ery. Karbonowym reprezentantom 27,5" bliżej chyba do rasowych ścieżkowców niż rasowych ścigaczy, gdyż posiadają aż 140mm skoku. Osprzętowo także nie ma się czego wstydzić - króluje Magura oraz wysokie grupy Shimano.

03 StraightCarbon 2.0 Sram X0 3x10 Dia-1920x1080

Miłośnicy sztywniaków także nie będą zawiedzeni, ponieważ Kreidler oferuje aż 3 ścigacze z włókna węglowego (STUD 650B Carbon) oraz odchudzone aluminiowe górale DICE BIG 650B.

13 Stud Carbon 2.0 Sram X-1920x1080

Za obecność rowerów Kreidlera nad Wisłą odpowiada polska firma Taurus, znana dotychczas głównie z produkcji i dystrybucji boksów i bagażników dachowych oraz specjalistycznego sprzętu ułatwiającego transport, m.in. uchwytów do przewozu rowerów na dachu samochodu. Wcześniej przedsiębiorstwo z powodzeniem wprowadziło na polski rynek szwedzką markę Thule. Teraz czas na Kreidlera...