http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Canyon%202014/spectral-al-29-99-ex_c1066.jpg

Z Canyonem zetknęliśmy się w tym roku po raz pierwszy na żywo i wywarł na Nas bardzo pozytywne wrażenie. Baa... nie tylko na nas, gdyż większość mediów zachwyca się parametrami oraz relacją ceny do możliwości. Czy w 2014 czeka nas rewolucja czy też kontynuacja tego co dobre i sprawdzone?

Michał Śmieszek

Rewolucji nie będzie. Za to możecie być pewni ewolucji większości modeli. Ciekawe, że Niemcy potrafią słuchać, obserwować, wyciągać wnioski i szybko reagować na potrzeby klientów. Jaka szkoda, że wielu innym markom przychodzi to często z  takim trudem. Kwestia skali? Być może, ale przede wszystkim liczy się zadowolenie ostatniego ogniwa w łańcuch pokarmowym - klienta. A ten w 2014 będzie wymagał jeszcze więcej od już bardzo dobrych konstrukcji.

Nas najbardziej interesują 29ery...no i poniekąd średnie kółko, które już nie sposób ignorować i trzeba z nim współżyć...(byle nie dosłownie, bo powstają z tego różne dziwne "pomysły").

Mówiłem już, że Enduro ma swoje 5 minut (a pewnie nawet znacznie więcej...)? Praktycznie każda licząca się marka rowerów zaproponowała w tym sezonie przedmiot pożądania entuzjastów dwóch kółek z poważniejszą ilością skoku z przodu i z tyłu. Nawet w tej kategorii, All mountain i Enduro daje się odczuć wyraźny powiew zmian - w kategorii do tej pory zarezerwowanej dla małej kiszki zaczynają dominować jednoślady na większych kołach 27,5" oraz 29". Canyon jest akurat przykładem firmy, która postanowiła utrzymać trzy wielkości kół. W nadchodzącym sezonie pojawi się parę nowości.

Niemcy przygotowali coś specjalnego - linię Spcectral. Specjaliści od marketingu wymyślili taki oto jednoznaczy opis jednego z modeli: "Już na pierwszy rzut oka widać, że ta maszyna jest napędzana adrenaliną i zapewnia maksimum zabawy i efektywności nawet na najtrudniejszych trasach. Sprawia to, że rower ten szczególnie przypadnie do gustu agresywnie jeżdżącym użytkownikom oraz fanom zawodów enduro."
Tak zachwala swoje produkty niemal każda firma, ale trudno się nie zgodzić, gdyż Spectral wygląda konkretnie i ponoć tak samo śmiga po kamieniach jak telewizory - byłoby miło sprawdzić to na własnej skórze niż sobie gdybać. Pomaga w tym charakterystyczna, pancerna rama garściami czerpiąca z już stosowaanych rozwiązań. Sercem jest oczywiście zawiecha. Tradycyjnie, umiejscowienie osi obrotu ruchomych elementów zawieszenia dobrano w takich sposób, aby wpływ napędu na jego pracę był marginalny. Trzeba oddać honor inżynierom, którzy opracowali "Anti-Squat" - nacisk na pedały prostuje zawieszenie i zapobiega znacznemu pompowaniu na podjazdach, zaś na zjazdach układ pozostaje nadal aktywny. Takie cudowne właściwości posiadają wszystkie fulle Canyona bez względu na przynależność klasową - od XC po Freeride.

 frame-spectral-al-29

Linię Spectral oprócz udanej amortyzacji cechuje wszechstronność, którą zapewnia 130mm skoku, duże koła a przede wszystkim specyficzna niemiecka geometria, typowa dla "29erów w luźnych gatkach". Nisko umieszczony środek suportu oraz krótkie rury łańcuchowe pozwalają doskonale bawić się Spectralem w zakrętach, a relatywnie długa górna rura wyciągnąć cielsko na podjazdach. Stromy kąt podsiodłówki - 74 stopnie, sprawi, że pedałowanie z wysoką kadencją nie będzie problemem. Jedynie prawidłowe umiejscowienie siodełka może niektórym przysporzyć bólu głowy, ale "co nas nie zabije to nas wzmocni".

  Rozmiar ramy S M L XL
A Długość rury podsiodłowej 395 440 485 545
B Długość górnej rury 574,4 595 619 647
C Wysokość główki ramy 100 110 125 155
D Kąt główki 68,5° 68,5° 68,5° 68,5°
E Kąt podsiodłowy 74° 74° 74° 74°
F Długość rurek łańcuchowych 445 445 445 445
G Baza kół 1118,49 1140,06 1165,56 1196,55
H Stack   614 628 655,9
I Reach 401 418,9 438,9 458,9
J Przekrok 798 802 814 847
K Bottom bracket Offset -33 -33 -33 -33
  Podkładki pod mostkiem 20mm 20mm 20mm 20mm
  Długość mostka 50/60 50/60 50/60 50/70
  Szerokość kierownicy 740 740 740 740
  Długość korb 170 170 175 175
  Średnica sztycy 30,9 30,9 30,9 30,9
  Średnica koła z oponą 371,5 371,5 371,5 371,5
  Wheel size 29" 29" 29" 29"
  Wysokość widelca 530,8 530,8 530,8 530,8
  Skok widelca 140 140 140 140
  Skok tylnego zawieszenia 130 130 130 130
  Długość tylnego amortyzatora 190/51 190/51 190/51 190/51

Rower enduro musi mieć wszystkie technologiczne bajery na miarę czasów i potrzeb. Spectral nie jest wyjątkiem - rama dzięki konkretnym profilom jest odpowiednio sztywna, posiada zintegrowaną osłonę rurek łańcuchowych, poszerzaną główkę ("tapered"), wciskany środek suportu, sztywną oś X12, wewnętrzne prowadzenie linek oraz jest kompatybilna ze wspornikiem siodła RS Reverb Stealth.

Spectral występuje w kilku odmianach cenowych. Dla wyczynowców, komandosów z wyciętego lasu proponuje się model AL 9.9 EX za 14tysi.

spectral-al-29-99-ex c1066

Prawie flagowy endurak otrzymał wyjątkowy amortyzator Fox 34 Float CTD Factory FIT Kashima ze 15cm skoku - potworek normalnie. Oprócz tego na pokładzie znalazło się miejsce dla napędu SRAM X0 1 z jeszcze potworniejszą kasetą 11-42T. Zęby koronek są wyższe niż w klasycznym rozwiązaniu, co ma przeszkodzić w samoczynnym spadaniu łańcucha na wybojach. Toczydełak to także wyrób SRAM - model ROAM 50 obuty w kapcie Continentala MT King II Protection/X-King Protection 2.4". Wyhamowaniem 29era zajmą się Avidy Elixir 9. Uzupełnieniem jest wspomniana regulowana sztyca RS Reverb Stealth oraz komponenty marki Renthal. Całość waży 13.6kg, co jak na rower tej klasy jest wyjątkowo dobrym wynikiem.

Ale to nie najdroższa propozycja. Na szczycie stoi bowiem biały niczym alpejski śnieg Canyon Spectral AL 9.9 SL.

spectral-al-29-99-sl c1067

Tu trzeba wysupłać aż 16 "klocków polskich", ale w zamian mamy 12.75kg rower z pełną grupą XTR, karbonową korba RACE Face Next SL, lekkimi kołami E13 TRSr obutymi w analogiczny zestaw Conitinentala. Udało się także wpleść markowe komponenty Race Face Turbine oraz Ergon. Również w tym modelu znajduje się regulowany wspornik siodła Rock Shox. Krótko mówiąc, to sprzęt dla miłośników lżejszych rowerów klasy enduro.

Za 12k PLN kupicie Spectral AL 8.9. Tu już widać wyraźniej cięcia na osprzęcie...

spectral-al-29-89 c1066

...choć nadal nie ma się czego wstydzić na szlaku i przed kolegami. Napęd SRAM X0, hamulce X0 Trail, amortyzacja FOX CTD Performance, koła DT Swiss One XM, komponenty Race Face Turbine....

Niżej plasuje się tylko modele 7.9 oraz 6.9, odpowiednio za 9,95 tysięcy i 8,65 tysięcy złociszy.

spectral-al-29-79 c1046spectral-al-29-69 c1046

Pytacie o osprzęt? Gdyby każdy producent w analogicznych modelach pakował to co daje w standardzie Canyon, to żyło by się nam lepiej. Ogólnie rzec biorąc zmieniają się detale - X.0 ustępuje miejsca Japończykom XT lub SLX. Skromniejsze, choć cały czas mocne są koła DT Swiss Spline MI700 lub Mavic Crossride. Komponenty zapewnia Crank Bros. Sztyca Rock Shoxa zapiekła się na tyle skutecznie, że pozostawiono ją w obu najtańszych modelach. Udało się za to odkręcić hamulce i wymienić je na V-brejki....pardon Avidy Elixiry Siedem przez Pięć. Panie Premierze, jak żyć, jak jeździć na takim makrokeszu?! No jak?

Możecie pobrać PDF, aby zapoznać się z pełną specyfikacją kolekcji SPECTRAL:

Ikona PDF

Dla rowerzystów wielbiących luźniejszy styl jazdy, ale niestroniących od amatorskiego ścigania się, Canyon oferuje inny w pełni zawieszony rower. To oczywiście Nerve, który od zeszłego roku niewiele się zmienił. Sprzęt dedykowany jest szerokorozumianemu MTB, czego potwierdzeniem w mijającym sezonie było uznanie Nerwusów w Niemczech za najlepszy jednoślad All Mountain. My również padliśmy ofiarą medialnej atmosfery wokół Canyona, ale prawda jest taka, że "Nerwus zasłużył sobie na ten tytuł. 110mm skoku wystarczy w zupełności do niedzielnych szaleńśtw i nie ogranicza możliwości roweru na popularnych szlakach MTB. Warto zwrócić uwagę na piękną hydroformowaną, aluminiową ramę, która zwłaszcza w najwyższym modelu Nerve AL9.9 SL na pierwszy rzut oka wygląda na rasowy węgiel.

frame-nerve-al-29

Nerwusy charakteryzują się ciekawą geometrią, która w połączeniu z naprawdę dobrym osprzętem sprawia, że każdy model jest bardzo efektywny na podjazdach i potrafi równie dobrze przyspieszać. Tak wygląda to w cyferkach:

  Rozmiar ramy S (16") M (17,5") L (19") XL (21,5")
A Długość rury podsiodłowej 405 445 485 545
B Długość górnej rury 561,4 581,4 606,8 632,2
C Wysokość główki ramy 100 100 120 140
D Kąt główki 70° 70° 70° 70°
E Kąt podsiodłowy 74° 74° 74° 74°
F Długość rurek łańcuchowych 450 450 450 450
G Baza kół 1090,6 1110,6 1137,4 1164,3
H Stack 597,9 597,9 616,6 635,4
I Reach 390 410 430 450
J Przekrok 790,2 802,2 820 862,5
K Bottom bracket Offset -38 -38 -38 -38
  Podkładki pod mostkiem 20 20 20 20
  Długość mostka 70 80 90 100
  Szerokość kierownicy 720 720 720 720
  Długość korb 170 175 175 175
  Średnica sztycy 30,9 30,9 30,9 30,9
  Średnica koła z oponą 371,5 371,5 371,5 371,5
  Wheel size 29" 29" 29" 29"
  Wysokość widelca 510,8 510,8 510,8 510,8
  Skok widelca 110 110 110 110
  Skok tylnego zawieszenia 110 110 110 110
  Długość tylnego amortyzatora 184/44 184/44 184/44 184/44

W topowym modelu za 13 tysi znajdziecie lekkie i sztywne koła systemowe Mavic SLR obute w Continentale, amortyzatory Fox z powloką Kashima oraz platformą CTD oraz napęd - tym razem amerykańską mieszankę X0 i X9.

nerve-al-29-99-sl c1024

Za 11 tysięcy dostępny jest model Nerve AL9.9, gdzie użyto skromniejsze komponenty - w skrócie koła DS SWiss Spline, praktycznie pełen napęd Shimano XT oraz amory FOX z platformą z linii "Performance". Ritchey wyposażył ten model w części z kultowej serii WCS. Ten "Nerwus" waży katalogowo lekko ponad 12kg.

nerve-al-29-99 c1060

Trzecim od góry jest Nerve AL 8.9, który praktycznie niczym nie zmienił się od wersji, którą testowaliśmy w mijającym roku. Tu również znajdziemy na pokładzie napęd XT, ale za to cięższe koła Mavic Crossride Disc oraz komponenty Crank Bross z linii Iridium. Masa wzrośnie, ale spadnie cena do 8600PLN.

nerve-al-29-89 c1065

Dla mało wymagających bajkerów Canyon przygotował najprostszy model AL 7.9. W cenie 7800PLN otrzymacie koła DT Swiss Spline MI900, mieszankę napędową Shimano z grup SLX i XT, hample Avid Elixr 3 oraz jeszcze niżej sklasyfikowaną amortyzację FOX. Pozostałe komponenty także nie muszą się wstydzić, zwłaszcza w tej cenie.

nerve-al-29-79 c1008

Osoby zainteresowane pełną specyfikacją zachęcamy do pobrania PDF-a (po kliknięciu w ikonkę)

Ikona PDF

Jeśli nie interesuje Was enduro, all mountain, ale maratony, obcisła lajkra, mocne uda i jędrne pośladki, to niemiecka machina wojenna przyszykowała sprzęt w najwyższym, światowym wydaniu - zupełnie nowy LUX CF, czyli lekki i efektywny full 29 do XC i maratonów. Sercem tego modelu i właściwie całej linii jest naturalnie rama...naturalnie karbonowa. Już to mówiliśmy i podkreślimy jeszcze niejeden raz - klasa sama w sobie i przykład, że można w dzisiejszym świecie stworzyć produkt unikalny, a nie tylko wybrać "numerek" z katalogu.

Tym razem niemieccy inżynierowie skorzystali ze sprawdzonych już rozwiązań - przedni trójkąt Lux CF jest "wycięty" ze obsypanego dobrymi opiniami modelu Grand Canyon CF SLX 29, zaś inspiracją wahliwego ogona jest "nerwus", czyli Nerve CF. Jednakże sportowy full wykorzystuje do połykania dziur nie tylko damper, lecz także naturalne właściwości włókien węglowych, którym nadano charakterystyczny profil pozwalający zwiększyć sztywność boczną przy jednoczesnej "pracy w pionie". Jednocześnie wprawne oko wychwyci o jeden mniej punkt obrotu. co pozytywnie wpływa na trwałość konstrukcji. Ten patent Canyona nosi nazwę "Flex Pivot". Założe się, że macie deja vu! Identyczne rozwiązanie spotkacie bowiem w rowerach innego niemieckiego producenta - Rose pod nazwą "Carbon Flex", ale to Canyon jest tu prekursorem.

frame-lux-cf

Trywialnym wręcz będzie informowanie was, o takich detalach jak poszerzana główka, sztywna oś tylnego koła 12x142, ale za to już stalowy odbojnik chroniący górną ramę przed uderzeniem pędzącej kierownicy, obecność stalowej płytki w okolicy mufy suportu, czy wreszcie możliwość zamontowania opuszczanej sztycy są rzadziej spotykanymi dodatkami we flagowych 29erach innych marek.

Na topowej wersji Lux CF, Alban Lakata pokonał trasę kultowego wyścigu Leadville 100 w rekordowym czasie, co w pewnym sensie potwierdza jego klasę. Skoro to taki ostry przecinak, to i geometria pewnie też "jak przecinak ". No i rzeczywiście podsiodłówka wyjątkowo "wypionizowana", co jakby nie dziwi - w końcu to ma być rower do kręcenia szybko pod górkę. Canyon wychodzi jednak z założenia, że ogon nie musi być mega krótki - lepiej żeby oferował stabilność na podjazdach i dobry rozkład ciężaru ciała. Zadowala wydłużona górna rura, choć to nadal kompromis - jak widać skuteczny.

  Rozmiar ramy S (16") M (17,5") L (19") XL (21,5")
A Długość rury podsiodłowej 395 445 485 535
B Długość górnej rury 560 585 606 632
C Wysokość główki ramy 92 105 115 128
D Kąt główki 70° 70° 70° 70°
E Kąt podsiodłowy 74° 74° 74° 74°
F Długość rurek łańcuchowych 450 450 450 450
G Baza kół 1087 1114 1135 1162
H Stack 582 594 604 616
I Reach 393 415 433 455
J Przekrok 800 810 816 844
K Bottom bracket Offset -40 -40 -40 -40
  Podkładki pod mostkiem 20mm 20mm 20mm 20mm
  Długość mostka 80 80 90 100
  Szerokość kierownicy 710/720 710/720 710/720 710/720
  Długość korb 170 175 175 175
  Średnica sztycy 30,9 30,9 30,9 30,9
  Średnica koła z oponą 373 373 373 373
  Wheel size 29" 29" 29" 29"
  Wysokość widelca 500,8 500,8 500,8 500,8
  Skok widelca 100 100 100 100
  Skok tylnego zawieszenia 100 100 100 100
  Długość tylnego amortyzatora 184/44 184/44 184/44 184/44

A co z osprzętem? A no właśnie...Canyon przygotował aż pięć różnych konfiguracji Lux CF. Najbogatszy Lux CF 9.9 Team w cenie 25 klocków polskich otrzymał adekwatne uzbrojenie w postaci pełnej grupy SRAM XX, amortyzatora SID XX World Cup i dampera RS Monarch XX.

lux-cf-29-99-team c1015

Za toczenie odpowiedzialny będzie szwajcarski zestaw DT, czyli karbonowe obręcze DT Swiss XRC i250 Carbon, piasty XRC i250 Titanium, oraz kapcie Continental X-King. Uzupełnieniem całości będą komponenty Ritchey WCS. Na bogato jednym słowem, ale przynajmniej wiadomo za co człowiek płaci. Masa nie przekracza 10.25kg!

Tańszy o 4 tysiące jest Lux CF 9.9 SL, na którego pokładzie króluje Shimano XTR oraz duet FOX CTD. Niskie opory toczenia oraz żywotność długodystansowca zapewnią koła Mavic Crossmax SLR oraz również komponenty Ritchey WCS i Ergon. 4k w kieszeni, ale za to rower cięższy...o ćwierć kilo. ;)

lux-cf-29-99-sl c1071

Kolejne trzy modele wypadają "blado" oferując mieszankę różnych grup i komponentów. Żeby nie było wątpliwości - "blado" z przymrużeniem oka...chciałbym sam mieć taki rower z tak "niewyraźnym osprzętem". Gdyby tylko ceny były choć trochę bardziej przyziemne. Z drugiej jednak strony za karbonową ramę, RS SIDA XX WC, kół DT Swiss darmo nie dają.

lux-cf-29-99 c1071

Powyżej "zwykły" Lux CF 9.9, zaś poniżej bieda aż piszczy: LUX CF 8.9 oraz LUC CF 7.9

 

lux-cf-29-89 c1071lux-cf-29-79 c1015

Pełna rozpiska lini LUX CF 29 znajduje się w tym równie pięknym pliku PDF:

Ikona PDFJuż w powietrzu wisi kolejne pytanie: "Gdzie podziały się sztywniaki?" Są, są...i to w takiej ilości, że już jest za późno, abym zmieścił całość w jednym artykule. Zatem cierpliwości mości Panowie i Panie ;).