http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Specialized_Rumor/Specialized-Rumor-2.jpg

Jeszcze chwila i tą gorącą informację, będzie można znaleźć na Pudelku. A już na pewno można ją usłyszeć w spożywczym na dole oraz przeczytać w "Świecie Roweru na gorąco". Po wielu miesiącach przygotowań "Plotka" żyje już własnym życiem.

Michał Śmieszek

Żeby być szczerym, to nie ja powinienem pisać o pierwszym dużym fullu FSR dla Pań. Ale Dorota jest zbyt zmęczona po mocno wysiłkowym, ale niesamowitym ujeżdżaniu całkowicie rasowego, męskiego Stumpjumpera FSR, o którym już niebawem przeczytacie w kolejnym teście jej autorstwa. Tymczasem prawie cichaczem "Wielkie S" obwieściło całemu światu, że chce zadośćuczynić prośbom płci pięknej, choć jak się okazuje, niekoniecznie słabszej, i wypuszcza całą linię kobiecych FSRów na dużym kole o wdzięcznej nazwie RUMOR, czyli "Plota"

Już widzę szydercze uśmiechy męskiej części kolarskiej społeczności, która uważa, że amerykańskim babom to się w d...ach poprzewracało i to jest bezsens sadzać drobną niewiastę na tak wielkiej kobyle i to jeszcze takiej, która lubi pokręcone ścieżki, kamienie jak telewizory, pot, siniaki i krew. Nic bardziej mylnego. Kobiety wiedzą czego chcą. 

Rumor

(www.mountainflyermagazine.com)

Specialized-Rumor-2

Projektując trzy nowe modele, Specialized wzorował się na prawdopodobnie najlepszym ścieżkowcu ostatnich lat - modelu Camber. Jako że goście ze Specialized są ekspertami nie tylko kobiecej anatomii, dlatego całe "żeńskie trio" jest dostosowane pod specyficzną budowę naszych pięknych pań. Mowa tu nie o malowaniu w motyle i kwiatki, lecz o znacznie poważniejszym kształtowaniu rur, geometrii i w końcu dostosowaniu kinematyki słynnego zawieszenia FSR - tu także bazowano na doskonałym zawieszeniu męskiego fulla Camber. Każdy z trzech Rumor'ów posiada w miarę krótki ogon oraz maksymalnie krótką główkę - wszystko po to, aby 29 calowy autobus dał się łatwo prowadzić przez drobniejsze dziewczyny. Wbrew pozorom, kobiety także odczuwają nie mniejszy ból niż panowie, gdy rama "strzeli w klejnoty". Projektanci postarali się wyjątkowo niski przekrok - 70.6cm (S), 70.9cm (M) i 71cm (L). Krótko mówiąc jeden z niewielu rasowych 29erów stworzonych pod kątem niskich bajkerek/bajkerów. Całe geo poniżej

RUMOR FAQ-4

Oczywiście mamy równouprawnienie, dlatego wszystkie aluminiowe Plotkary wykonano z lekkiego, ale skromniejszego stopu amelinum M5. Czemu nie zdecydowano się od razu wypuścić karbonowej Plotkary? Zdaniem rzecznika działu projektowego aluminium ma nadal bardzo duży potencjał zwłaszcza w tym segmencie rowerów, gdzie waga nie jest aż tak istotna, jak np wytrzymałość. Tańszy materiał oznacza także dostępność dla szerszego grona rowerzystek. Jeśli jednak Rumor przyjmie się na rynku, i klientki wyrażą potrzebę zakupu lżejszej i droższej maszyny, to nie ma problemu - karbon ciałem się stanie

Aluminiowe rury poddano hydroformingowej obróbce, a gotowe ramy wyposażono w zdobycze rowerowej techniki: stożkową główkę, sztywny suport PF30, elegancko schowane pancerze (porządek w domu musi być - nie ma to tamto). To nie wszystko! Żeby łatwiej było zjechać z krawężnika i bujnąć się po bułki do piekarni, nowe Rumory posiadają po 110mm skoku - w zupełności wystarczy na ostrzejszą zabawę na szlaku. Uzupełnieniem wszystkich gadżetów obecnych w nowy, kobiecych 29erach jest możliwość zamontowania bidonu bez względu na rozmiar ramy. W końcu mamy XXI wiek...niesamowite!

Rumor-Kit DigitalSpecialized-standover

Specialized-Rumor-AutoSagSpecialized-Rumor-Chainstays

(Photo: Leslie Kehmeier)

Specialized-Rumor-Headtube

(Photo: Leslie Kehmeier)

Odnośnie wspomnianej "kobiecej" wersji zawieszenia...wzorowano się na męskim fullu Camber, ale twardość obu sprężyn, charakterystykę ugięcia dobrano na podstawie wielu testów sprawdzających umiejscowienie środka ciężkości i rozłożenie masy, które u kobiet jest nieco inne niż u panów. Kłania się oczywiście Body Geometry. Aby paniom współżyło się z "Plotką" łatwiej, w dwóch najwyższych modelach zaimplementowano system Auto SAG znany z tegorocznych męskich fullu. W prosty i komfortowy sposób będzie można ustawić ten niezwykle istotny parametr pracy zawiechy.

 Rumor FSR

Osprzęt nie odbiega od standardów, do których zdążył przyzwyczaić nas Spec. Topowy RUMOR EXPERT ($4200) posiada amortyzację FOX Float CTD z tyłu i z przodu. Napęd, to mieszkanka grup amerykańskiego koncernu SRAM - tylna przerzutka X0 10sp; przednia SRAM X7, manetki X9. Za lekkie toczenie odpowiedzialne są koła Roval Control, zaś za wyhamowanie customowe hample Formuli. Nie mogło zabraknąć regulowanej sztycy podsiodłowej Specialized Command.

Rumor Expert 2013

Skromniejszy RUMOR COMP ($2900) będzie bujał się wykorzystując amortyzator RockShox Reba RL 29er oraz damper RS Monarch RL. Zastosowano ponownie napęd Sram, między innymi  kastomowy ("ścieżkowy') dwublat SRAM S-1250 XC PF30, przednią przerzutkę X7, tylną X9.  Hamowanie powierzono sprawdzonemu kompletowi Avid Elixir 5 SL.

Rumor Comp 2013

Najbiedniej w tym zestawieniu wypada RUMOR FSR ($1900). Choć najbiedniej nie znaczy tragicznie. Zawieszenie oparto na tłumiku powietrznym X-Fusion i prostym sprężynowcu SR Suntour XCR. Zamontowano kobiecą wersję hamulców Tektro - pozycja dźwgini dostosowana jest do mniejszych dłoni. Z racji tego, że najtanszy Rumor trafi dopiero w czerwcu na sklepowe półki jego oficjalna specyfikacja nie jest jeszcze znana.



Specialized nie jest pierwszą firmą oferującą zawieszone 29ery dla Pań. Właściwie, to patrząc przez pryzmat oferty dla facetów, pojawienie się linii Rumor jest mocno spóźnione. Uzupełnienie kolekcji o ścieżkowe damki 29" jest potwierdzeniem, że chwilowo Specialized nie zamierza inwestować w rozmiar 650B, który z punktu widzenia użytkowniczek być może byłby nawet bardziej uzasadniony niż 29. Z drugiej jednak strony, wszystkie kobiałki, które znam, po przesiadce na duże koło już nie chcą słyszeć o czymś mniejszym. I niech malkontenci zamilkną na wieki.... :) :)

 


Kinematyka zawieszenia FSR w Specialized Rumor została dostosowana do kobie