http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/fuji_2013/fuji_logo.png

Nowy dystrybutor na Polskę marki Fuji, firma Advanced Sports, zdradził nam swoje plany a my z tych planów wyłuskaliśmy to, co najistotniejsze. Jakie twentyninery i za ile będą dostępne w naszych sklepach?

Artur Drzymkowski

Na początek rys historyczny, który takiej marce jak Fuji, po prostu się należy, gdyż jest jedną z najstarszych firm rowerowych na świecie. Firma została założona w 1899 w Japonii przez Nichibei Fuji. W latach dwudziestych ubiegłego wieku rowery Fuji były najbardziej popularną marką na wyspach. Następnie przyszła kolej na ekspansję na Stany Zjednoczone, co z kolei doprowadziło w 1950 do pełnej amerykanizacji marki Fuji. Od samego początku firma kieruje się trzema pryncypiami: siła, dziedzictwo i pasja, które realizują jej filozofie wykorzystania najbardziej zaawansowanych technologii oraz współpracy z najlepszymi sportowcami w celu wytworzenia najbardziej wydajnych produktów (po angielsku, w materiałach marketingowych to zawsze jakoś tak lepiej brzmi;).

I tak doszliśmy do sedna, czyli twentyninerów Fuji, które występują w każdej z trzech górskich kategorii: XC, All Mountain i Mountain Sport.

XC

W tej kategorii mamy sztywniaki i 100mm full’e. Zacznijmy od hardtail’i i to mocnym ciosem między oczy. Panie, Panowie SLM 29 1.1

2013_FUJI_SLM29-1.1_D 2013_FUJI_SLM 29 1.1 D_Frameset SLM_geom

Rama zbudowana jest z materiału nazwanego przez Fuji „C10 super-light high-modulus carbon”. Wyposażono ją w standardowe już niemal w tej klasie cechy: stożkową główkę ramy, mocowanie pod tarczę Post Mount, wewnętrzne prowadzenie linek, wieszak pod przednią przerzutką i potężną mufę suportową. Geometria wróży mocno sportowo – długa górna rura i krótki tylny widelec. Osprzęt to SRAM XX1 z 36-zębową tarczą na przedzie, kasetą 10-42T i manetką SRAM XX1 trigger, 11-speed. Za amortyzację odpowiada Fox 32 FLOAT 29 z powłoką Kashima, blokadą Terra Logic, 15 mm osią i oczywiście aluminiową, stożkową sterówką. Koła są zbudowane na piastach DT 240 i obręczach Sun Inferno 25 a obute w Schwalbe Nobby Nic, tubless ready, 29” x 2.25”. Pozostałe elementy wyposażenia to komplet carbonowych części Oval M800.
Wszystko mi się w tym rowerze podoba, z wyjątkiem ceny 21 999 PLN (tak, te zabawne 99 będzie się ciągnęło przez cały artykuł;). Dla majsterkowiczów dystrybutor ma interesującą pozycję w cenniku - SLM 29 1.1 D Frameset – 5 199 PLN.

Kolejny, carbonowy 29er, w hierarchii cennika to SLM 29 1.3 D. Jedynka z przodu numerka oznacza, że rama jest ta sama, co w wersji 1.1 Natomiast zjeżdżamy w osprzętem na 2 poziomy niżej. I tak mamy napęd 2x10 realizowany w przeważającej większości na komponentach Shimano XT (mały wyjątek to kasta SLX i łańcuch KMC X10). Siodło, kierownica, mostek i sztyca również pochodzą od brandu Oval, ale tutaj mamy aluminiową serie M600. Cena – 13 199 PLN.

SLM 29 2.1 oraz 2.3 zbudowano na identycznej pod względem geometrii ramie, lecz wykonanej z tańszego materiału „C5 high-modulus carbon”. Jedynka dostała amortyzator FLOAT 29 Evolution CTD z 15mm osią oraz napęd 2x10 z miksa Shimano XT, SLX i Deore. Trójką amortyzuje RockShox Recon Silver 29 TK Solo Air a napędza Shimano Deore w wersji 3x10. Cenowo przedstawia się to następująco: SLM 29 2.1 - 11 199 PLN a SLM 29 2.3 8 799 PLN.

2013_FUJI_SLM29-1.3_D 2013_FUJI_SLM29-2.1_D 2013_FUJI_SLM29-2.3 D

Do cięższego XC lub na epickie maratony Fuji proponuje serię OUTLAND 29. Dystrybutor będzie oferował dwa modele 1.1 oraz 1.5. Bazą dla obu jest ta sama aluminiowa rama, zbudowana z cieniowanych rur stopu A6-SL. Cztero-zawiasowa konstrukcja FSR daje 100mm skoku. Przedni trójkąt składa się z hydromorfowanych rur dolnej i górnej, które łączą się ze stożkową główką w cieszącym oko niemal monolitycznym węźle. Ponieważ górna rura szybko opada, rura podsiodłowa zabezpieczona jest wspornikiem. Tylny widelec wyposażono w asymetryczne dolne rurki, łożyskowane piwoty oraz oś tylnego koła w standardzie 142mm. Wszystkie rury połączone są mięsistymi spawami.

2013_FUJI_Outland29_1.1_D 2013_FUJI_Outland29_1.5_D OUTLAND_geom

OUTLAND 29 1.1 został wyposażony w amortyzację od Fox’a. Na przedzie mamy 32 FLOAT 29 Evolution CTD z 15 mm osią, a na tyle Fox Float Evolution CTD. Napęd 2x10 to mix komponentów Shimano od Deore przez SLX po XT. Cena 11 199 PLN dość porównywalnie do Epic Comp’a od wielkiego S. Model 1.5 znajduje się na drugim końcu OUTLAND’owej serii. Producent zjechał z ceną o 4 tysiące kosztem osprzętu. Jak dla mnie bardzo ciekawa, rozwojowa propozycja.

All Mountain

All Mountain według Fuji to czysta radość. Twój własny rollercoaster. Amortyzacja 130mm na przedzie i 120mm na tyle oraz wielkie koła przejadą wszystko. Rama konstrukcyjnie bardzo podobna do łagodniej ułożonego Outland’a. Freeride’owe geny widać w łagodniejszym kącie główki i odrobinę dłuższym ogonie. Oczywiście główka ramy jest trapezowa (chyba to się staje standardem w 2013 ;) Rury ze stopu A6-SL są cieniowane i hydroformowane. W katalogu mamy dwa REVEAL’e. Wersja 1.1 za 13 599 PLN oraz 1.5 za 10 799 PLN. Droższy model wyposażony został w RockShox Revelation 29 RLT Dual Air, dumper Monarch RT3 oraz napęd 2x10 skomponowany z miksa SRAM’a. To sprawa gustu oczywiście, ale ta energetyczna zieleń ramy obrzucona czarnymi komponentami spowodowały chwilowy zastój w robocie ;). Wersja 1.5 mniej chwytliwa kolorystycznie, napędzana jest przez mieszankę Shimano. Za amortyzację odpowiada RockShox Sektor 29 RL Solo Air.

2013_FUJI_Reveal29_1.1_D 2013_FUJI_Reveal29_1.3_D REVEAL29_geom

MOUNTAIN SPORT

2013_FUJI_Nevada_29_1.0 2013_FUJI_Nevada_29_1.1 2013_FUJI_Nevada_29_1.1_BACK

I na koniec najbardziej obszerna, jeśli chodzi o ilość modeli, seria NEVADA 29. Są to rowery dla osób bez skazy ściganckiej. Rama została zbudowana z dwóch stopów. Przedni trójkąt z wielko-profilowych, cieniowanych rur ze stopu A2-SL. Natomiast tylne widełki pospawane zostały z rur A1-SL. Tabelka z geometrią sugeruje wygodną nieco rekreacyjną pozycję a ogon w długości 445mm wróży odpowiednią żwawość w zakrętach. Fuji wykorzystało tę ramę do skomponowania dość szeroko rozpiętego frontu pod kątem cenowym. Zaczynamy od modelu 1.0 za 4799 PLN a kończymy na NEVADA 29 1.7 za 2 199 PLN.

2013_FUJI_Nevada_29_1.3_1 2013_FUJI_Nevada_29_1.5 2013_FUJI_Nevada_29_1.7_1

Osobiście mam nadzieję, że zmiana dystrybutora spowoduje rozpowszechnienie się marki Fuji w naszym kraju. Szczególnie, że jak szemra wujek Google oraz ciocia Wiki, pewna część produkcji jest (bądź była) ulokowana w Kutnie. A ja jak tylko mogę - powtarzam: dobre, bo Polskie;)

 

fuji 2013 rowery, ceny, oferta, Advanced, gdzie kupić, co wybrać, team29er SLM 29, OUTLAND, REVEAL, NEVADA,  full 100mm, 120mm, nowość, rowery FUJI 29er