http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/superior%202013/xp8.jpg

Czechom w temacie rowerów możemy zazdrościć niemal wszystkiego. Od gór, tras maratonów i zapału społeczeństwa aż po własne marki.  Nie jest to powód do bezczynnej rozpaczy, raczej bodziec i wzór kierunkujący zmiany u nas...ale czy w temacie tworzenia 29erów?

 

Tagi Superior na 2013, rowery 29er, geometria ramy, budowa, sklep rowerowy, dystrybutor, rama karbonowa, ramy rowerowe, cena, opinie

Mateusz Nabiałczyk

W dywizji karbonowej sztywności  deja vu – ramy Team29 nawet nie raczono inaczej pomalować. Brak inwencji, oszczędności, a może popyt nie dorównał prognozom sprzedaży? W sumie dziwi mnie to, bo rama geometrycznie bardzo okej, cena na poziomie chińskiego importu bezpośredniego, a mimo to nawet nie było mi dane przez cały rok zobaczyć na żywo ani jednej sztuki...nie licząc tej od M. Konwy.

team

team geoSpecyfikacja z grubsza identyczna, jak w 2012. W oczy rzuca się korba z najmniejszą zębatką 30T. Rozumiem, że to rower dla zwycięzcy, ale wydaje mi się, że nawet dla wspomnianego czempiona taki talerzyk to przesada...a gdzie dla nas, słabszych amatorów.

Nowością jest drugi, ubożej wyposażony sztuk. Posiada Rebę, mix Shimano Deore-XTR i dość ciężkie, acz solidne koła DT Swissa.

Miłym zaskoczeniem jest kolekcja Race. Mamy tu aż 6 modeli zbudowanych na aluminiowej ramie o identycznej geo, co karbon.  Uwagę zwracają wygładzone spawy i puszczone w ramie linki przerzutkowe. Efekt końcowy wygląda naprawdę elegancko.

Najwyższa specyfikacja obejmuje SiDa, grupę XT (z tyłu XTR) i Magury MT4. Natomiast najniższa to Rock Shox XC32 i Shimano Deore/SLX. Jeśli tylko ceny najtańszych nie będą przesadzone, to zapowiada się ciekawa baza do rozbudowy.

xp970

xp8 geoNajniżej pasowana seria Sport to kolejne 4 29ery.

Na pochwałę zasługuje krótki ogon – 439mm, wręcz niespotykany w tak budżetowych rowerach...ano właśnie. Wielka szkoda, że tak bardzo wizualnie je okaleczono względem starszych braci. Geometria to projekt pierwszych 29erów Superiora z korektą długości wspomnianego CSa, który pierwotnie miał mniej korzystne 450mm.

Specyfikacje? Najlepsza to SR XCR i Alivio/Deore, najgorsza to SR XCM i Alivio. Po co zatem jeszcze 2 warianty pośrednie?! Na to pytanie nie znajdziemy chyba logicznej odpowiedzi, ale to nie nasze zmartwienie...najwyżej za rok w sprzedaży będą te same ramy/rowery :- )

xp8

full geoA teraz największa nowość – full 29”. Na każdej osi mamy po 100mm skoku, co jednoznacznie daje do zrozumienia, że przeznaczeniem roweru, a raczej 3 rowerów będą maratony i wyścigi etapowe. Miło, że w 2 lepiej uposażonych mamy na kierownicy manetkę blokady skoku tylnego amortyzatora.

Mniej zachwyca nie tak wyszukane wykończenie łączeń aluminiowych rurek, jak w sztywniakach XP9.

Geometria całkiem przyzwoita, choć napewno nie idealna. Ogonek 455mm to juz za dużo, by świrować na ciasnych sekcjach, dość wysoka główka nie ucieszy chyba żadnego nabywcy, szczególnie tego celującego w rozmiar S lub M. Nie zmienia to faktu, że fundamenty są solidne, a kokpit zawsze można extra obniżyć...inna sprawa, jak nieestetycznie to wygląda.

full

Czego zatem w niby-noworocznych życzeniach życzę wszystkim? Dorównania Czechom w rowerowaniu, a w bezpośrednim odniesieniu do Superiora, to przede wszystkim lepszego dystrybutora, bo rowery jako tako powinny same się obronić, wystarczy nie przeszkadzać.