http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Kona/2013/taro.jpg

Gdy widzę, czytam lub słyszę "Kona", to oprócz hardkorowych obrazów, śmierdzącego "stinkacza", zaczyna grać muzyka, całkiem przyjemna nieodłącznie związana z Hawajami. Na swoim ukulele przygrywa świętej pamięci Israel "IZ" Kamakawiwoʻole. Nie wiem, czy wy też tak macie, jeśli tak, to znaczy, że ze mną wszystko ok i mogę spokojnie spojrzeć w najbliższą przyszłość - sezon 2013.

Michał Śmieszek

O Konie nie trzeba dużo mówić, bo to marka kultowa do bólu, która na naszym rynku jest jedną z najstarszych i najczęściej wymienianych. Swoje korzenie ma zdecydowanie dalej niż Hawaje, ale między innymi dzięki nim zawdzięcza popularność. Jednak oryginalność Kony, to nie tylko bajeczne hawajskie nazewnictwo, lecz przede wszystkim czołgowa wytrzymałość połączona z różnymi innowacjami. O Konie chyba nigdy nie można było powiedzieć, że ma super osprzęt. Tu płaciło się właśnie za pancerną ramę oraz za to coś niepoliczalnego i niewidocznego, czym chwalą się posiadacze tych jednośladów. Być może ktoś nazwie to lansem, ale to moim zdaniem to nie jest trafne określenie...

Polska w pewnym okresie przeżywała nawet istną Kona-manię, zwłaszcza wśród młodych rowery były bardzo popularne. Potem jednak coś się sypnęło i sprzedaż gwałtownie spadła. Zapewne nałożyło się na to wiele czynników: kryzys, polityka cenowa ówczesnego dystrybutora, ale też bardzo prężna konkurencja, która za te same pieniądze dawała znacznie więcej. O ile na Zachodzie nieco inaczej patrzy się na rower, to u nas nadal przez pryzmat ceny i tego, co rower ma na sobie. A Kona, jak to Kona....zawsze bez fajerwerków, choć z głową.

Niemniej rowery i tak się sprzedają całkiem nieźle, zwłaszcza, że włodarze nie zasypali gruszek w popiele i idą z głównymi trendami rowerowej mody. Nie powinno być zatem dla nikogo zaskoczeniem, że w chwili obecnej oferta Kony, to nie tylko kultowe zjazdówki i freeride, lecz przede wszystkim 29ery w różnych odmianach z naciskiem na "epickie" wycieczki, tam "gdzie kończy się przetarty szlak i zaczyna kręta, tajemnicza ścieżka."

Oki doki, to od czego zaczynamy przegląd kolekcji 2013? Od dwóch rzeczy...po pierwsze primo od informacji, że w krajowej ofercie znajdą się niemal wszystkie 29ery. Zabraknie jedynie topowych modeli z włókna węglowego i tytanu. Ale nie ma się co martwić, bo każdy zdecydowany będzie mógł zamówić taką maszynę. To cieszy. Mniej cieszą ceny, ale...Kona to Kona...się ceni. Po drugie primo nie można zacząć tematu "Kona 2013" od nowości. I tu pozwolę sobie popłynąć nieco z fantazją, gdyż w teorii, w kategorii 29  pojawią się zaledwie dwie nowości:

  • aluminiowy, sztywny ścieżkowiec-wielozadaniowiec TARO, będący skromniejszą wersją stalowego poskramiacza trudnych ścieżek: HONZO.

oraz

  • również aluminiowy, BIG UNIT, czyli twór będący w mojej opinii połączeniem Rajina i Unit.

Sęk jednak w tym, że tegoroczni debiutanci, do których niewątpliwie zaliczają się flagowe modele:

  • doskonały full enduro i all mountain - SATORI
  • karbonowy "ścigant" - KING KAHUNA,
  • wspomniana stalówka - HONZO
  • tytanowy sztywny ścieżkowiec - RAIJIN

w tym roku pojawili się wyjątkowo póżno, dlatego w mojej opinii można śmiało dodać je do przyszłorocznych szlagierów, zwłaszcza, że oprócz Króla Kahuny reszta otrzyma drobne ulepszenia. Jestem przekonany, że mnóstwo osób, zwłaszcza miłośników marki, ostrzy sobie tryby na te jednoślady. Przede wszystkim Kona potwierdza, że nie zamierza oddać łatwo pola konkurencji, oraz że potrafi dostosować się do wymagań rynku i tworzyć najbardziej zaawansowane technologicznie konstrukcje.

TARO 

Taro jest odpowiedzią na liczne głosy ludu, oczekującego mniej szlachetnego sprzętu, ale o dokładnie takich samych parametrach jak Honzo. W miejsce chromo-molibdenowej stali pojawi się stop AL6061. Geometria pozostanie nietknięta: krótki ogon, płaski kąt główki  - 68st, duuży przekrok, główka typu "tapered".

taro

UNITS

SIZE

C-T

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

S

16

23

74.5°

68°

16.5

27.1

43.4

20.8

1.8

- 2.6

12.2

31.5

3.9

73

N/A

25

16

inches

M

18

24

74.3°

68°

16.5

28.1

44.3

20.8

1.8

- 2.6

12.2

32.3

3.9

73

N/A

25

17

inches

L

18.8

25

74.3°

68°

16.5

29.1

45.4

20.8

1.8

- 2.6

12.2

32.8

4.3

73

N/A

25.3

17.9

inches

XL

20

26

74.3°

68°

16.5

30.1

46.3

20.8

1.8

- 2.6

12.2

33.3

4.3

73

N/A

25.3

18.8

 

Osprzęt nie zaskakuje in plus, ani in minus, jest typowy dla Kony: amortyzator Rock Shox Sector 120mm, koła na obręczach WTB SX23, piastach Formuli i Shimano. Napęd to mieszanka Deore i Alivio. Hamulce do podstawowy model Avid Elixir 1. A ile za tę przyjemność? Tradycyjnie, nie wąsko: 5899 PLN

BIG UNIT 

O ile Taro jest całkowicie świeżą konstrukcją, to BIG UNIT ma już swoją co najmniej czwartą odsłonę. W sezonie 2013 występuję jednak wyłącznie w wersji sauté, czyli nieuzbrojonej, dlatego potraktowałem go jakoś "nowość". Neonowo zielona rama jest ultra lekka jak na swój pancerny wygląd i korzenie. Przyjemną masę osiągnięto dzięki wyjątkowemu stopowi aluminium - SCANDIUM 6069 oraz cieniowaniu poszczególnych rurek. Zdaniem inżynierów Kony, nowy Big Unit 2013 jest "najlepsiejszym" ze wszystkich Dużych Junitów wyprodukowanych w historii firmy - kluczem jest wypracowana geometria:

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

17.1 - 17.7

26.2

43.1- 43.7

19.9

1.9

- 2.3

12

30.7

4.3

73

34.9

24.3

15.5

inches

18

23.5

74°

70°

17.1 - 17.7

26.6

43.5 - 44.1

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.1

4.7

73

34.9

24.8

16.3

inches

19

24

73°

70°

17.1 - 17.7

26.7

43.6 - 44.2

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.7

5.1

73

34.9

25.1

16.3

inches

20

24.5

73°

70°

17.1 - 17.7

27.2

44.1 - 44.7

19.9

1.9

- 2.1

12.2

33.2

5.5

73

34.9

25.4

16.6

inches

22

25.5

73°

71°

17.1 - 17.7

27.8

44.7 - 45.3

19.9

1.9

- 2.1

12.2

34.6

6.3

73

34.9

26.4

17.4

big_unit

Koszt ramy będzie zapewne niebagatelny, lecz niestety kupicie ją wyłącznie na terenie USA (potwierdzone przez polskiego przedstawiciela, Czy warto wysupłać i ściągnąć? Pytanie retoryczne, jeśli jest się miłośnikiem Kony i niebagatelnych rowerów.

SATORI 

Kanadyjczycy swoją pozycję wypracowali dzięki doskonałym całkowicie zawieszonym jednośladom przeznaczonym do najcięższych zadań, jak np. zjadanie kamieni-jak-telewizory. Tu nadal przodują 26ery, ale na początku bieżącego roku pojawił się pierwszy ciężkozbrojny 29er - SATORI. Co tu dużo mówić, 140mm z przodu i 130mm z tyłu. Nie ma, że boli. O pierwszych przymiarkach informowaliśmy latem 2011. Oficjalny debiut nastąpił w tym roku. Całkowicie nowe zawieszenie "swing link", umożliwiające tak duży skok w rowerze 29", choć pracujące w identyczny sposób jak dotychczasowy "walking beam 4-linkage".

satori

Satori sprzedawał się tak dobrze, że w 2013 roku postanowiono co nieco pozmieniać. Na szczęście będzie ty tylko "kosmetyka", a nie rewolucja. Rama schudnie dzięki lżejszemu stopowi aluminium. Pojawi się suport BB92 Press-Fit. Uporządkowane zostaną przewody, na których prowadzenie narzekali użytkownicy. Zmianie ulegnie także osprzęt: nowy duet FOX Float CTD i napęd SLX. Geometria jest "idealna", więc nietknięta:

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

23

74°

68°

17.3

27.4

44.7

21.6

1.8

- 1.0

13.3

32.4

4.3

BB92PF

direct mount

24.4

16

inches

18

23.5

74°

68°

17.3

28

45.3

21.6

1.8

- 1.0

13.3

32.6

4.7

BB92PF

direct mount

24.7

16.4

inches

19

24

74°

68°

17.3

28.5

45.8

21.6

1.8

- 1.0

13.3

32.8

4.9

BB92PF

direct mount

24.9

16.9

inches

20

24.5

74°

68°

17.3

29

46.3

21.6

1.8

- 1.0

13.3

33

5.1

BB92PF

direct mount

25.1

17.3

inches

22

25.5

74°

68°

17.3

30.1

47.4

21.6

1.8

- 1.0

13.3

33.2

5.5

BB92PF

direct mount

25.4

18.2

Słynny full będzie dostępny w naszym kraju-raju w cenie 13.999 PLN!

RAIJIN 

O tytanowym Raijinie vel Raidenie rozwodziłem się tutaj zaś Honzo padł ofiarą w lipcu. Co nam szykuje Kona w nadchodzącym sezonie? Raijin nadal będzie dostępny wyłącznie jako sama rama. Charakter tytanowego bożka nie zmieni się - singletracki to jego żywioł. Geometria optymalizowana pod 100mm:

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

16.7 - 17.3

26.6

43.3 - 43.9

20.1

1.9

- 2.1

12.4

31.3

4

73

35

24

15.6

inches

18

23.5

74°

69.5°

16.7 - 17.3

26.9

43.3 - 43.9

20.1

1.9

- 2.1

12.4

32.6

4.2

73

35

24.1

16.5

inches

19

24

73°

69.5°

16.7 - 17.3

26.7

43 - 43.6

20.1

1.9

- 2.1

12.4

32.9

4.6

73

35

24.4

16.3

inches

20

24.5

73°

70°

16.7 - 17.3

27

43.3 - 43.9

20.1

1.9

- 2.1

12.4

33.7

5

73

35

24.9

16.7

inches

22

25.5

73°

71°

16.7 - 17.3

27.9

44.4 - 45

20.1

1.9

- 2.1

12.4

35.1

5.8

73

35

26.2

17.5

raijin

Poza tym, prześwit na oponę szerokości co najmniej 2.55", główka w standardzie 44mm, niska masa całości. No i oczywiście ręczna robota kultowej manufaktury Lynskey. Wystarczająca rekomendacja...W Polsce tytanowe cudo kosztować będzie 6299zł.

HONZO 

Honzo...klasa sama w sobie. Ten agresywny stalowy sztywniak także nie ustrzegł się zmian, które dotknęły ramę oraz uzbrojenie. W 2013 roku pozostawiono super krótki ogon, płaską główkę i nisko zawieszony suport. Za to górna rura będzie niżej zamocowana, dzięki czemu drogocenne klejnoty będą miały większą szansę przeżycia. I nie tylko to! wspawano gniazda pod sztywną oś 142x12m, co zdecydowanie poprawi sztywność stalowej konstrukcji. Z przodu bujanie zapewni Rock Shox Revelation RL Solo Air. Jeśli komuś brakowało kierownicy, to w tym roku jest pełen wypas - 760mm. Ciekawe tylko, jak się czymś takim zmieścić między samochodami w korku w centrum Warszawy lub między sosenkami w górskich kniejach. Koła to mariaż Formuli i WTB i23 obutych w laczki Maxxis Ardent 2.4". Napęd jest mieszanką grup Sram X7 i X5 oraz FSA. Resztę części zapewnia Kona i WTB.

honzo

Dla miłośników cyferek...cyferki (w calach) w tabelce

UNITS

SIZE

C-T

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

S

16

23

74.5°

68°

16.3

27

43.1

20.8

1.8

- 2.6

12.2

31.5

3.5

73

N/A

24.9

16

inches

M

18

24

74.5°

68°

16.3

28.1

44.1

20.8

1.8

- 2.6

12.2

32.5

3.9

73

N/A

25.2

16.9

inches

L

18.8

25

74.5°

68°

16.3

29.1

45.2

20.8

1.8

- 2.6

12.2

33.5

4.3

73

N/A

25.6

17.8

inches

XL

20

26

74.5°

68°

16.3

30.1

46.1

20.8

1.8

- 2.6

12.2

33.5

4.3

73

N/A

25.6

18.7

 

oraz cyferki (w polskich złotych), które wyświetli kasa fiskalna: 7499 PLN.

KING KAHUNA

Ostatnią "nowością" jest prawdziwy ścigant w kolekcji 29erów. King Kahuna. Rama całkowicie karbonowa wykonana z użyciem najnowszych rozwiązań technologicznych takich jak np. nano cząsteczki, zwiększające odporność. Całość wykonana jako monocoque. Wyeliminowano aluminiowe inserty, zaś jednolitość węglowej skorupy zapewniają poduszki powietrzne, które usuwa się pod koniec procesu produkcyjnego. Efekt końcowy wygląda tak:

king_kahuna

King Kahuna to rasowa wyczynowa maszyna. Kona nie tylko robi ciężki sprzęt dla dużych misiów. Geometria przygotowana pod tych, którzy liczą każdy Watt i kalorię:

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

17.3

26.2

43.3

19.9

1.9

- 2.3

12

30.6

3.9

BB92PF

direct mount

23.9

15.6

inches

18

23.5

74°

70°

17.3

26.7

43.8

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.1

4.7

BB92PF

direct mount

24.8

16.3

inches

19

24

73°

70°

17.3

26.7

43.8

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.7

5.1

BB92PF

direct mount

25.1

16.3

inches

20

24.5

73°

71°

17.3

26.8

43.9

19.9

1.9

- 2.1

12.2

33.4

5.5

BB92PF

direct mount

25.7

16.6

inches

22

25.5

73°

72°

17.3

27.4

44.5

19.9

1.9

- 2.1

12.2

34.8

6.3

BB92PF

direct mount

26.6

17.4

Uzbrojenie także niczego sobie, choć za 12499 PLN można by oczekiwać znacznie więcej. Tymczasem na pokładzie znajdziecie Rebę RL 100mm, napęd Sram X9/X7 2x10sp, Avidy Elixir 5, koła Easton EA70 XCT obute w bardzo dobre gumy Maxxis Icon 2.2". Na dobry początek wystarczy...

Tyle o nowinkach 2013. Oferta rowerów 29 jest jednak znacznie szersza. Warto dodać, że Kona jest już prawdopodobnie jednym z niewielu producentów, którzy nadal utrzymują pokaźną flotę małych kiszek. Tym niemniej 29ery niemal całkowicie przejęły sekcję XC/RACE i zdominowały linię TRAIL.

Bardzo interesująco i zachęcająco prezentuje się kolekcja lekkich maszyn do wygrywania zawodów. Wśród nich dominują całkowicie zawieszone modele. Jak wiadomo, Kona od lat bazuje na własnym, czterozawiasowym rozwiązaniu uwielbianym przez każdego posiadacza "stinkacza". Rozwijany od 1996, ładnie zwany "Kona Walking Beam 4 bar-linkage" sprawdza się bardzo dobrze tam, gdzie wymagana jest trwałość, sztywność, oraz możliwość tuningu charakterystyki pracy.

HEI HEI SUPREME

W opisywanej kategorii najwyżej stoi HEI HEI Supreme. Karbonowy full 29, który zdaniem producenta jest kwintesencją wielu lat pracy projektantów. Rama wykonana jest w tej samej technologii co sztywny King Kahuna i posiada większość technicznych nowinek.

hei_hei_supreme

Geometria zachęca do szaleństw. Hei Hei jest "zwarty" - to nie kobyła na niedzielne wyprawy do parku, lecz szybki przecinak na dwóch sprężynach. Cieszy wyjątkowo krótki ogon 444mm, który z pewnością nada zwrotności w trakcie dzikich harców, a także stosunkowo długa górna rura.

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

15

22.5

75°

70°

17.5

26.1

43.5

19.7

1.7

- 1.1

13.2

29.7

4.1

BB92PF

direct mount

23

16.2

inches

17

23.5

75°

70°

17.5

27.1

44.5

19.7

1.7

- 1.1

13.2

30.5

4.5

BB92PF

direct mount

23.4

17

inches

18

24

75°

70°

17.5

27.6

45

19.7

1.7

- 1.1

13.2

31

4.7

BB92PF

direct mount

23.8

17.5

inches

19

24.5

75°

70°

17.5

28.1

45.5

19.7

1.7

- 1.1

13.2

31.5

4.9

BB92PF

direct mount

24

17.9

inches

21

25.5

75°

70°

17.5

29.1

46.5

19.7

1.7

- 1.1

13.2

33.1

5.3

BB92PF

direct mount

24.1

18.8

Osprzęt....chmm..Tym razem producent nie skąpił. Do dyspozycji mamy duet amorów FOX Float CTD o skoku 100mm, kompletny napęd SRAM X.0 2x10, lekkie hamulce Avid HS1, doskonały komplet kół Easton EA90 XC, kultowe komponenty Race Face Turbine. Za taki wypas trzeba zapłacić...tamdaramdam...18.499 PLN! Boli...ale Specialized i tak droższy.

HEI HEI DL

Kolejną ciekawą propozycją, sporo tańszą jest aluminiowa wersja Hei Hei Deluxe, którą wyspawano ze szlachetnego Scandium 6069.

hei_hei_dl

Za całe 10.499 PLN otrzymacie lekką sportową maszynę w bardzo eleganckim malowaniu korzystającą z tych samych dobrodziejstw geometrii karbonowego "Supreme". Uzbrojenie jest jednak znacznie skromniejsze choć nadal porządne. Tym razem konfiguracja opiera się na napędowym miksie SRAM X5/X7/X9, amortyzacji Fox Float/RS Reba, hamulcach Avid HS1, kołach Easton XC 29 obutych w maksisowe Ikony. Resztę osprzętu zapewnia Kona.

HEI HEI

Ostatnim z trzech zawieszonych muszkieterów jest Hei Hei. To taka propozycja dla "biedoty" marzącej o fullu 29. Koszt: całe 7099 PLN. A co za te drobne? Identyczna rama ze Scandium 6069, pomalowana w modne biało, zielono czarne wzory.

hei_hei

Całość przyozdobiono w parę amortyzatorów RS Monarch/RS XC32 TK, napęd X5/X7, hample Avid Elixir 1 oraz koła zbudowane na piastach Formuli i obręczach WTB SX23. Tradycyjnie założono kapcie Maxxis Ikon, siodełko WTB Volt oraz pancerne części sygnowane logiem Kony. Krótko mówiąc bardzo solidna baza pod rozbudowę.

BIG KAHUNA

W kolekcji XC/RACE LIGHT swoje miejsce znalazł swoje miejsce jeszcze jeden rowerek, tym razem całkiem sztywny. To skromniejszy brat Króla Kahuny - Wielki Kahuna (Big Kahuna). Sercem jest naturalnie rama, wyspawana ze scandium 6069. Tak jak przystało na markowy sprzęt, wyposażono ją w takie smaczki jak sztywna oś tylnego koła 142x12, główka "tapered", bezpośrednie mocowanie przedniej przerzutki do rury podsiodłowej, wzmocnienia newralgicznych miejsc, suport press-fit BB92.

big_kahuna

Geometria różni się nieznacznie w stosunku do Króla...no, ale król może być tylko jeden.

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

17.3

26.2

43.3

19.9

1.9

- 2.3

12

30.7

4.3

BB92PF

34.9

24.3

15.5

inches

18

23.5

74°

70°

17.3

26.6

43.8

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.1

4.7

BB92PF

34.9

24.8

16.3

inches

19

24

73°

70°

17.3

26.7

43.8

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.7

5.1

BB92PF

34.9

25.1

16.3

inches

20

24.5

73°

70°

17.3

27.2

44.3

19.9

1.9

- 2.1

12.2

33.3

5.5

BB92PF

34.9

25.4

16.6

inches

22

25.5

73°

71°

17.3

27.8

44.9

19.9

1.9

- 2.1

12.2

34.6

6.3

BB92PF

34.9

26.4

17.4

Pewnie też z tego powodu Big Kahuna kosztuje "zaledwie" 9199 PLN. Na wyposażeniu znajduje się amortyzator RS Reba 100mm, napęd Sram X7/X9, hamulce Avid Elixir 5, koła Easton XC 29er obute w "Ajkony" oraz wyselekcjonowane komponenty z logiem Kona. Pod pupą siodło WTB Volt Comp. Choć to nie lada prośba, to proponuję nie porównywać do konkurencji. Kona to Kona.

To mógłby już być koniec, ale nie jest. Kona, to przede wszystkim ścieżkowce. A skoro ścieżkowce, to nie mogło zabraknąć bogatej oferty takich 29erów. Najciekawsze opisałem na początku artykułu: Honzo, Big Unit i Raijin. Ale są też inne, wcale nie gorsze, choć może nieco mniej "ścieżkowe" niż wymieniona elita. Przegląd zaczniemy od słynnego singla.

UNIT
Kona uwielbia stal. Dla klasyków, tradycjonalistów i hardkorów powstał dwudziesto dziewięcio calowy UNIT. Konstrukcja teoretycznie prosta jak konstrukcja cepa. W praktyce Unit jest wyjątkową stalówką - przesuwane haki tylnego koła, zintegrowane stery "zero stack", pancerny chromo-molibden. No i oczywiście sztywny widelec.

unit

Geometria nie jest tajemnicą. W 2013 pozmieniano to i owo, aby było Nam wszystkim lepiej.

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

17.1 - 17.7

25.9

42.8 - 43.4

18.5

1.8

- 2.3

12.2

29.9

3.5

73

28.6

22.3

16.1

inches

18

23.5

74°

70°

17.1 - 17.7

26.4

43.5 - 44.2

18.5

1.8

- 2.1

12.4

31.4

4.3

73

28.6

23.1

16.8

inches

19

24

73°

70°

17.1 - 17.7

26.6

43.4 - 44.1

18.5

1.8

- 2.1

12.4

32

4.7

73

28.6

24.1

16.6

inches

20

24.5

73°

70°

17.1 - 17.7

27.1

43.5 - 44.1

18.5

1.8

- 2.1

12.4

32.6

5.1

73

28.6

23.8

17.2

inches

22

25.5

73°

71°

17.1 - 17.7

27.8

44.2 - 44.8

18.5

1.8

- 2.1

12.4

34.2

5.9

73

28.6

24.7

17.9

Osprzęt pozostał ten sam...prosty i niezawodny. Koła WTB Speed Disc i23 na piastach Formuli i markowych szprychach Sandvik, mechaniczne tarczówki Avid BB7, korby FSA...i zero przerzutek...jeden bieg. Za tę frajdę trzeba zapłacić 3799 PLN. Czy to dużo? Nie mało, ale w zamian - kawał fajnego rowera. :) :)

MOHALA

Kto, nie chce zostać z singlem, ten być może pomyśli o zakupie Mohali. To gorąca dziewczyna z dużymi...kołami - rozmiar miseczki 29". Panowie...a może Panie z Kony pomyśleli o pci pięknej i specjalnie dla niej stworzyli Mohalę. Wyścigowy, damski hardtail wyspawano naturalnie z lekkich rurek Race Light 7005. To praktycznie kopia sprzętu dla facetów.

mohala

Geometria oraz osprzęt przygotowane specjalnie dla naszych dam:

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

15

21.6

74°

68.5°

17.3

25.1

42.2

19.3

1.8

- 2.3

12

30.2

3.9

73

34.9

23.3

14.8

inches

16

22

74°

70°

17.3

25

42.1

19.3

1.8

- 2.1

12.2

31.1

4.3

73

34.9

23.7

15.2

inches

17

22.6

73°

70°

17.3

25.1

42.2

19.3

1.8

- 2.1

12.2

31.7

4.7

73

34.9

24.1

15.1

Z przodu amortyzuje RS XC32 TK. Kobiałki rozpędzą się dzięki pełnej grupie X5 (3x10sp), wyhamują dzięki Avidom Elixir 1, a rower potoczy się na kołach WTB SX23 obutych w gumowe trzewiki Maxxis Ikon. Postarano się, aby siodełko, gripy były również "woman-ready". Cena damskiego 29era jest całkiem męska: 4999PLN. Prezent na rocznicę ślubu jak znalazł...(zamiast diamentów)

KAHUNA DL

Następnym w kolejce jest Kahuna Deluxe. Rama została wykonana z cieniowanych rurek 6069, ale skromniejszych i cięższych niż scandium. Zrezygnowano także z części "bajerów" uszlachetniających konstrukcję, ale podrażających produkcję.

kahuna_dl

Pozostawiono właściwie tylko stożkową główkę oraz geometrię - identyczną jak w przypadku wyczynowych arystokratów:

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

17.3

26.2

43.3

19.9

1.9

- 2.3

12

30.7

4.3

73

34.9

24.3

15.5

inches

18

23.5

74°

70°

17.3

26.6

43.8

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.1

4.7

73

34.9

24.8

16.3

inches

19

24

73°

70°

17.3

26.7

43.8

19.9

1.9

- 2.1

12.2

32.7

5.1

73

34.9

25.1

16.3

inches

20

24.5

73°

70°

17.3

27.2

44.3

19.9

1.9

- 2.1

12.2

33.3

5.5

73

34.9

25.4

16.6

inches

22

25.5

73°

71°

17.3

27.8

44.9

19.9

1.9

- 2.1

12.2

34.6

6.3

73

34.9

26.4

17.4

Jeno osprzęt inny: amortyzator RS Recon Gold TK Solo Air 100mm, napęd Sram X5/X7, hample Avid Elixir 1, koła WTB SX23, opony Maxxis Icon. Na okrasę komponenty "by Kona". Cena: 6999PLN.

KAHUNA

Dla entuzjastów odpowiednia będzie także Kahuna. Tym razem zrezygnowano z droższego stopu na rzecz "lepszej masówki" - cieniowanego AL RACE LIGHT 7005. Zmienił się też kolor, ale geo nadal te same - "wyścigowo - ścieżkowe".

kahuna

Za 4999PLN kupicie fajną ramę uzbrojoną w Rock Shox XC32 TK, pełny napęd 3x10 SRAM X5, piasty Formuli, obręcze WTB SX23, kapcie Maxxisa, siodełko WTB Volt. Nic nowego i wybitnego, tylko trochę drogo. Ale Kona...to Kona.

MAHUNA

Jeśli nie Kahuna, to może Mahuna, która jest typowy przykładem roweru dedykowanego amatorom. Zupełny "entry level".

mahuna

Rama identyczna z Kahuną...oprócz koloru, części i ceny. Tym razem na pokładzie SR Suntour XCT LO, napęd 3x8 SRAM X4, hydraulika Avid Elixir 1, komponenty Kona oraz na szczęście pancerne koła WTB SX23. Zainteresowani muszą liczyć się z wydatkiem 3299 PLN.

SPLICE

Ostatnim ze sztywniaków, jednocześnie najtańszą propozycją ze świata wielkiego koła jest SPLICE. Tu cięć jest najwięcej. Aluminiowa rama jest prostą konstrukcją, bez jakichkolwiek fajerwerków, nawet łożyska sterów są zewnętrzne. Jeśli nie sama rama, to z pewnością spodoba się niekrzykliwa i elegancka grafika.

splice

Osprzęt...cóż, nawet sam producent przyznaje, że Splice jest rowerem na niedzielną rekreację, bulwarowy lans i wycieczkę po kartofle do sklepu za rogiem. W związku z tym podstawą jest tutaj amortyzator SR Suntour XCR LO 80mm, napęd Shimano Altus/Tourney włącznie z trekkingowymi korbami FSA Dyna Drive, mechaniczne tarczówki Tektro Novela, koła na obręczach Alexrims SX44 i prostych piastach KT. Nawet opony są "miejskie" - Geax Evolution 1.9". Skoro to tak prosta konstrukcja to i cena musi być "prosta". A tu zonk! Trzeba wysupłać aż 2949 PLN!

UNITS

SIZE

TTH

STA

HTA

RC

FC

WB

FL

OF

BBD

BBH

SO

HT

BBS

FD

STACK

REACH

inches

16

22.5

74°

68.5°

17.7

26.1

43.6

20.3

1.8

- 2.3

12

30.9

3.9

68

34.9

24.6

15.4

inches

18

23.5

74°

70°

17.7

26.6

44.1

20.3

1.8

- 2.1

12.2

32.4

4.7

68

34.9

25.4

16.1

inches

19

24

73°

70°

17.7

26.7

44.2

20.3

1.8

- 2.1

12.2

33

5.1

68

34.9

25.7

16.1

inches

20

24.5

73°

71°

17.7

26.8

44.2

20.3

1.8

- 2.1

12.2

33.7

5.5

68

34.9

26.3

16.4

inches

22

25.5

73°

72°

17.7

27.4

44.8

20.3

1.8

- 2.1

12.2

35.1

6.3

68

34.9

27.2

17.2

A na samiusieńki koniec zostawiłem sobie przyjemną (w zależności od punktu widzenia) informację wprost od polskiego dystrybutora. Otóż będą dostępne także ramy standardowo montowane w gotowych rowerach. Poniżej lista i ceny:

Unit (rama + widelec): 2099zł

Hei Hei 29 Deluxe + Rock Shox Monarch: 6699zł

King Kahuna: 4999zł

Satori + Fox RP2: 7199zł

Honzo: 2099zł

Lecę sobie pośmigać na dwóch kółkach...gdzieś tam "over the rainbow". :)