http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Focus2013/Raven650b1_2.JPG

IHistoria powstania firmy FOCUS wiąże się z początkiem MTB w Europie. Nic więc dziwnego, że trzymają rękę na pulsie i wprowadzają do oferty "średnie koło". I to konkretne - efektowne!

Artur Drzymkowski

 

650'ka FOCUS'a na 2013 jest jedna jedyna ale za to mocna ;) Rama średniego Ravena wykorzystuje te same patenty jakie można podziwiać w 26” i 29”. Tak wiem, powtarzam się, ale jak to piszę to mam dreszcze ;)

Raven 650B ma potężną stożkową główkę sterówki, w której umiejscowione są drapieżnie wyglądające wloty do wewnętrznego prowadzenia pancerzy. Górne “rurki” tylnego widelca są wypłaszczone a ich łącznik po siodłem ukształtowany w łuk, aby zapewnić więcej miejsca dla błota. Jak to ostatnio modne w ściganckich carbono’wych konstrukcjach, w Raven’a wszczepiono potężną mufę suportową w standardzie BB30. Focus nie zaniedbał takiego małego detalu, jakim jest zabezpieczenie dolnych widełek przed agresywnym zachowaniem łańcucha.

Raven650b1_2

Ponieważ 650B jest rodzynkiem, więc Focus musiał wyposażyć ją w sposób wyważony. Żeby nie wyszło zbyt drogo, ale z drugiej strony “godnie”.
Amortyzator, to RockShox Revelation o skoku 100mm blokowany manetką z kierownicy. Napęd 3x10, zbudowany został z komponentów Shimano XT - wyjątkiem są manetki pochodzące z budżetowej grupy Deore. Raven'a 650B hamować będą Shimano’wskie XT.
Kierownicę, mostek oraz sztycę dostarczyła firma Concept, która ma swój udział również w kołach (obręcze). Piasty kół, to nowe SLX o 15mm osi z przodu oraz tylnej w standardzie 142x12. A  całość obuto we wzorcowe Schwalbe Racing Ralph w rozmiarze 57-584.

Raven650b1_1

Rozmiarówka Raven'a 650B jest szeroka, zachęcająca do średniego koła bikerów od tych niewysokich po wielkoludów. Poniższa tabelka ujawnia również fakt, z którym Focus się  zbytnio nie kryje, a któryż to fakt uzmysłowiła mi swoim komentarzem Dorota - dzięki ;). Otóż dość pragmatycznie, producent wykorzystał do budowy 650’tki ramę od 26” !! Dzięki sprytnemu zabiegowi ukształtowania łącznika górnych rurek tylnego widelca w łuk, zapewnili dużo miejsca na błoto ale również (jak nie przede wszystkim ;) na 1.5 cala większe tylne koło.
Sprytnie. Jamis o którym pisałem wcześniej ruszył odważniej ale cóż Niemcy to nie Ameryka ;)

Raven650b1_geom

Jako puenta pytanie: Czy to wejście Focus'a do grona prekursorów 650B się powiedzie?
Wyśledzona przez ze mnie (w "polskim Internecie") cena opiewa na około 12 000 PLN - sporo. Fakt, płacimy za ramę dopracowaną technologicznie do poziomu dzieła sztuki, ale czy to to nie za dużo jak na eksperyment? ...Jak na eksperyment z pierwszym średnim kołem - mam na myśli siebie oczywiście :)