Rok 2013 może być świadkiem szeroko zakrojonej ofensywy średniego koła. Importer Jamisa na Polskę - firma Banaszek Duda Company, ostrożnie sondując nasz rynek, wprowadza wyselekcjonowane modele do swojej oferty.
Artur Drzymkowski
Jamis o nowym standardzie pisze że to nie tylko kompromis między 26” a 29” a własciwie wyciągnięcie tego co najlepsze z dwóch rozmiarów ;) Ja, osobiście, w kwestiach rowerowych jestem otwarty i chętnie wyrobił bym sobie zdanie empirycznie ;D
Dakar XCT 650 ProZaczynamy od prawie najwyższej półki. Rama z rur Kinesium z systemem amortyzacji dającym 130mm skoku. Podobnie jak w modelach 29” oś tylnego koła jest w standardzie 12x142mm. Za amortyzację znowu odpowiada duet Rock Shox: Monarch RT3 High na tyle oraz Revelation 650B RCT3 na przedzie. Oba elementy identycznie regulowane 3-pozycyjnie (open/platform/lock) - czyżby ustawienie amortyzacji w full’u miało być dziecinnie proste? Napęd 2x10 realizują komponenty SRAM X0. Koła American Classic 650B XC tubeless hamować będą Avid’y XO. A dostawcę kokpitu i sztycy, Jamis wybrał Braci Dziwaków;) |
Dragon 650Mniejszy Smok jest purpurowy, ciemno purpurowy i znacznie bardziej wypasiony w stosunku do czarnego Sport 29”. Rama jest zbudowana z prestiżowych rur Reynolds 853. Na przedzie bieli się egzotycznej marki amortyzator White Brothers Loop TCR 650B z 120mm skoku i 15mm osią. Napęd 3x10 zbudowany został z Shimano’wskiego SLX. |
Nemesis 650Ten rower Jamis reklamuje jako perfekcyjną broń w wyścigach XC lub wielogodzinnych maratonach - ciekawe. Dynamicznie wyglądająca rama zespawana została z potrójnie cieniowanych rur Kinesis 7005 kształtowanych przy pomocy technologii SuperPlastic Formed (SPF). Oczywiście mamy też stożkową główkę a dla podniesienia wydajności i sztywności suport PressFit30 i tylne widełki o wielkich przekrojach. |
Podsumowując któtko, widać że BDC chce zaoferować nowy rozmiar kół określonemu zakresem wzrostu, gronu klientów. Czyli 27,5" ma być propozycją dla tych, którzy chcą większego koła, ale boją sie "za dużego" ;) Handlowo brzmi to rozsądnie.
Jednym z argumentów powstania nowego standartu 650D, były problemy upchnięcia 29" w ramie oferującej większy skok. Na targach w Kielcach pojawiło się kilka 29" ze skokiem 120mm, więc może dla niższych, Dakar XCT 650 Pro z 130mm skoku do bezkompromisowego napierania po górskich szlakach, a dla wyższych 120mm na 29" kołach?
Mam nadzieję, że sprawdzając te tezy będziemy dobrze spędzali kolejne miesiące tzn. nowego sezonu.