Niemieckie produkty mają w naszym kraju reputację rzeczy solidnych, trwałych i wydajnych - począwszy od pełnoletnich VW Golf po “oryginalne” proszki do prania.
Artur Drzymkowski
Aktualnie Focus przestawia się jako firma międzynarodowa z głębokimi niemieckimi korzeniami, w związku z czym synonim solidności mamy zapewniony. Tak więc możemy spokojnie przeczesać kolekcję Focusa 2013 w segmencie twentyniner’ów. W tak zwanym rzucie ogólnym widzimy dwie rodziny hardtail’i 29er Raven i Black Forest - obie rozbudowane w stosunku do lat ubiegłych oraz banda Super Bud’ów w liczbie czterech. Jest też nowinka w postaci jednej 650’k i o której wspomnimy napiszę we właściwym dziale 27,5” :)
Raven 29R
Grupa Raven 29R składa się z pięciu modeli zbudowanych na ramie full-carbon. Detale tejże ramy powalają na kolana !
Producent wyposażył ją w wewnętrzne prowadzenie pancerzy (łącznie z tym, sterującym sztycą RockShox Reverb w modelu 2.0). Pancerze wchodzą w główkę, otworami przypominającymi wyrzutnie torped a wychodzą z dolnych rurek tylnego trójkąta. Odporność cięgien na zabrudzenia ma być potężna a eliminacja problemów z pancerzami zdzierającymi lakier - stu-procentowa a estetyka powalająca.
Dalej mamy wypłaszczone górne rurki tylnych widełek, mocowanie hamulca Post Mount umiejscowione wewnątrz widełek tylnego koła, oczywiście stożkową główkę oraz potężną mufę Press Fit 30 i carbon’owe haki tylnego koła na końcu.
Zanim dojdzie (mam takie nieskrywane marzenie ;) do empirycznych doznań rzućmy okiem na tabelkę z geometrią.
Długość ogona, kąt sterówki i baza kół sugerują raczej łagodny charakter Kruków, aczkolwiek nie można im odbierać ambicji sportowych.
Black Forest 29R
Druga grupa sztywnych twentyniner’ów Focusa zbudowana została na aluminiowej ramie pospawanej z hydroformowanych rur. Kolor nakładany w technologii proszkowej. Cała rodzina Black Forest klasyfikowana jest przez producenta jako ścieżkowce do niezmąconej radosnej zabawy i do tego w przystępnej cenie. Geometria ramy wygląda następująco:
Serię Black Forest 29R zaczyna model 1.0 z napędem 2x10 SRAM X.0, amortyzatorem RockShox Reba RL z manetką na kierownicy, hamulcami Magura MT2 oraz komponentami marki Concept od kierownicy po kompletne koła. |
|
Super Bud 29R
I na koniec rzut oka na cieszące me oko rowery z serii Super Bud 29R anonsowane jako doskonałe na wyścig, jazdę po górach i szykowny lans na mieście ;)
Bazą tak uniwersalnych bike’ów jest potężnie wyglądająca rama Marathon 29R FS, zbudowana z hydroformowanych aluminiowych rur, dysponująca sporym przekrokiem i solidnym wzmocnieniem masztu. Zawieszenie ma dać 100mm skoku a tylna oś koła w standardzie 12x142 zapewnić ma sztywność bujania. Niestety na ten czas źródła milczą na temat wagi - czyli grzesząc podejrzliwością - super lekko nie będzie.
W flagowym Super Bud 29R 1.0 mamy napęd 3x10 na komponentach Shimano XTR oraz XT. Zawieszenie to FOX 32 Float CTD Evolution 100 mm do pary z damperem FOX Float CTD Evolution. Super 1, toczyć się będzie na nowince - kołach DT Swiss X 1600 Spline, zaszeregowanych przez producenta w kategorii XC allround i lżejszym All mountain/trail. I jeszcze spory bonus w dziedzinie bezpieczeństwa i wygowy - regulowana z kierownicy sztyca - Crankbrothers Kronolog. |
|
źródła: http://www.bikerumor.com , http://www.focus-bikes.com/