http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Focus2013/image02.jpg

Niemieckie produkty mają w naszym kraju reputację rzeczy solidnych, trwałych i wydajnych - począwszy od pełnoletnich VW Golf  po “oryginalne” proszki do prania.

Artur Drzymkowski

Aktualnie Focus przestawia się jako firma międzynarodowa z głębokimi niemieckimi korzeniami, w związku z czym synonim solidności mamy zapewniony. Tak więc możemy spokojnie przeczesać kolekcję Focusa 2013 w segmencie twentyniner’ów. W tak zwanym rzucie ogólnym widzimy dwie rodziny hardtail’i 29er Raven i Black Forest - obie rozbudowane w stosunku do lat ubiegłych oraz banda Super Bud’ów w liczbie czterech. Jest też nowinka w postaci jednej 650’k i o której wspomnimy napiszę we właściwym dziale 27,5” :)

Raven 29R

Grupa Raven 29R składa się z pięciu modeli zbudowanych na ramie full-carbon. Detale tejże ramy powalają na kolana !

image02

Producent wyposażył ją w wewnętrzne prowadzenie pancerzy (łącznie z tym, sterującym sztycą RockShox Reverb w modelu 2.0). Pancerze wchodzą w główkę, otworami przypominającymi wyrzutnie torped a wychodzą z dolnych rurek tylnego trójkąta. Odporność cięgien na zabrudzenia ma być potężna a eliminacja problemów z pancerzami zdzierającymi lakier - stu-procentowa a estetyka powalająca.
Dalej mamy wypłaszczone górne rurki tylnych widełek, mocowanie hamulca Post Mount umiejscowione wewnątrz widełek tylnego koła, oczywiście stożkową główkę oraz potężną mufę Press Fit 30 i carbon’owe haki tylnego koła na końcu.

image01

Zanim dojdzie (mam takie nieskrywane marzenie ;) do empirycznych doznań rzućmy okiem na tabelkę z geometrią.

raven_geometry

Długość ogona, kąt sterówki i baza kół sugerują raczej łagodny charakter Kruków, aczkolwiek nie można im odbierać ambicji sportowych.

Pójdźmy dalej i pobieżnie zerknijmy na dodatki jakimi Focus skompletował kolejne modele.

Flagowy RAVEN 29R 1.0 uzbrojony został RockShox SID XX WC o skoku 100mm i 15mm osi, napęd 2x10 SRAM XX oraz komponenty Crankbrothers łącznie z efektownymi Cobalt 11. Cena niestety też flagowa 28 000 PLN.
Za około 20 000 PLN mamy drugiego w kolejności RAVEN’a 2.0. Tutaj również widać ściganckie aspiracje ucieleśnione napędem 2x10 skomponowanym z XTR’a. Amortyzuje FOX 32 Fload Fit Terralogic 100mm z osią 15QR - na przedzie - bo pod tyłkiem mamy sztycę RockShox Reverb sterowaną z kierownicy. Koła Crankbrothers Cobalt 2 hamują Magury MT 8.
Schodząc do pułapu około 15 000 PLN mamy RAVEN’a 3.0 z amortyzatorem Reba RL, napędem SRAM X.0 oraz kołami SRAM Rise 40.
Wersja 4.0 dysponuje napędem 3x10 Shimano XT, kołami Mavic Crossride (to nowość na 2013) oraz amortyzatorem FOX 32 Float CTD Evolution 100mm oczywiście z osią 15QR. Cena - 11 499 PLN.
Najtańszy Kruk 5.0, za kwotę 8 699 PLN, wyposażony będzie w napęd 3x10 Shimano SLX, amortyzator Reba RL oraz komponenty Concept’a łącznie z kołami oraz hamulce Magura MT2.

Raven29r1 Raven29r2
Raven29r3 Raven29r4
Raven29r5  

Black Forest 29R

Druga grupa sztywnych twentyniner’ów Focusa zbudowana została na aluminiowej ramie pospawanej z hydroformowanych rur. Kolor nakładany w technologii proszkowej. Cała rodzina Black Forest klasyfikowana jest przez producenta jako ścieżkowce do niezmąconej radosnej zabawy i do tego w przystępnej cenie. Geometria ramy wygląda następująco:

blackforest_geom

Serię Black Forest 29R zaczyna model 1.0 z napędem 2x10 SRAM X.0, amortyzatorem RockShox Reba RL z manetką na kierownicy, hamulcami Magura MT2 oraz komponentami marki Concept od kierownicy po kompletne koła.
Drugi w kolejności model 2.0, jest amortyzowany przez RockShox Recon Silver 100mm. Napęd to Shimano XT 3x10 a pozostałe komponenty podobnie jak w modelu 1.0 pochodzą od Concept'a.
Black Forest 29R 3.0 ma również napęd 30-biegowy złożony z Deore i tylnej przerzutki XT. Amortyzator to sprawdzony już budżetowy RockShox XC 32 TK RL.
Przystępność cenowa prowadzi do 27 biegowych napędów modelach Black Forest 29R 4 i 5.

BlackForest29r1 BlackForest29r2
BlackForest29r3 BlackForest29r4
BlackForest29r5  

Super Bud 29R

I na koniec rzut oka na cieszące me oko rowery z serii Super Bud 29R anonsowane jako doskonałe na wyścig, jazdę po górach i szykowny lans na mieście ;)

Super_Bud_29r1

Bazą tak uniwersalnych bike’ów jest potężnie wyglądająca rama Marathon 29R FS, zbudowana z hydroformowanych aluminiowych rur, dysponująca sporym przekrokiem i solidnym wzmocnieniem masztu. Zawieszenie ma dać 100mm skoku a tylna oś koła w standardzie 12x142 zapewnić ma sztywność bujania. Niestety na ten czas źródła milczą na temat wagi - czyli grzesząc podejrzliwością - super lekko nie będzie.

super_bud_29r_geom

W flagowym Super Bud 29R 1.0 mamy napęd 3x10 na komponentach Shimano XTR oraz XT. Zawieszenie to FOX 32 Float CTD Evolution 100 mm do pary z damperem FOX Float CTD Evolution. Super 1, toczyć się będzie na nowince - kołach DT Swiss X 1600 Spline, zaszeregowanych przez producenta w kategorii XC allround i lżejszym All mountain/trail. I jeszcze spory bonus w dziedzinie bezpieczeństwa i wygowy - regulowana z kierownicy sztyca - Crankbrothers Kronolog.
Jak dla mnie solidnie, stylowo i wydajnie na 100%.
Drugi w hierarchii model, wyposażony został przez SRAM’a: zawieszenie - RockShox SID RL 100 mm oraz Monarch RT3, napęd - X.0. Koła to nowość na 2013 - Mavic Crossride. Potencjalny nabywca cieszyś sie również regulowaną sztycą Rock Shox Reverb.
W modelu 3.0 menadżer produktu powrócił z amortyzacją do Fox’a a napęd i koła dobrał z Shimano SLX.
Natomiast w najtańszym 4.0, wraca Rock Shox z Rebą i Monarchem RL a napęd to miks SLX i Deore.

Dokładniejszą specyfikację wraz wagą oraz cenami pozwolę sobie dodać w update’cie gdyż źródła są w tym względzie, chimeryczne i nieprecyzyjne.

SuperBud29r1 SuperBud29r2
SuperBud29r3 SuperBud29r4

źródła: http://www.bikerumor.comhttp://www.focus-bikes.com/