Rok pamiętny 2012 powoli się kończy. Tak zwany “sezon rowerowy” w pojęciu ogółu społeczeństwa również. A więc pomalutku możemy sobie folgować knując plany na 2013. Aby te plany miały jakiś realny punkt zaczepienia rzućmy okiem na nowości marki JAMIS. Redakcja Team29er została popuszczona do źródła wiedzy i planów importera na Polskę - firmy Banaszek Duda Company.
Artur Drzymkowski
Pełna amortyzacja do zastosowań XC oraz ścieżkowce
Dakar XCR 29 TeamRama, w pełni carbonowa, zbudowana z włókien o nazwie kodowej Omniad M30, ma 100mm skoku realizowanego przez system mp4 linkage design. Oczywiście główka jest stożkowa 1.5 - 1 1/8" , mufa suportowa w standardzie Press Fit 30 a wahacz asymetryczny spięty pogrubioną i poszerzoną osią tylnego koła 12 x 142. Jeżeli chodzi o to co producent dołożył do swojej ramy to od przodu do tyłu i z góry na dół mamy SRAM’a. Z przodu mamy Rock Shox SID XX 29 z 15mm osią, stożkową aluminiową sterówką, systemem Solo Air, 32mm goleniami oraz magnezowymi dolnymi lagami. Czyli na przedzie sztywno i bogato. Za tylne zawieszenie odpowiada Monarch XX z hydrauliczną manetką Xloc na kierownicy. Napęd 10 biegowy oczywiście złożony z komponentów X9 oraz X0. Hamowanie zapewnią Avid Elixir 7 a koła to American Classic Tubeless 29. Sztyca, mostek i kierownica Dakar Team ma od pana Toma Ritchey’a. Całość prezentuje się dynamicznie i lekko, co potwierdza 11.4kg deklarowanej wagi. |
Dakar XCR 29 ProWersja PRO, katalogowo ponad 1kg (12,6kg) cięższa na wadze ale za to około 20% lżejsza (16 200 PLN) dla portfela. Na czym Jamis zaoszczędził? Z pewnością na napędzie, który w konfiguracji 3x10 składa się z komponentów Shimano z grup Deore i SLX. W kwestii amortyzacji Rock Shox’a zastąpił FOX. Z przodu mamy Fox 32 Float 29 CTD z 15mm osią a na tyle Fox Float CTD z Boost Valve. |
Dakar XCR 29 SportSport to najtańszy dostępny Dakar. Jamis chce nim, maluczkim nieba przychylić ;) Za 7 500 PLN możemy nabyć rower, którego ramę zamiast z “plastyku” zespawano z potrójnie cieniowanych rur Kinesium, zachowując przy tym geometrię TEAM’a. Dalej mamy analogicznie jak w wypasionych wersjach szerszą oś tylnego koła i stożkową główkę. Amortyzator Rock Shox XC32 TK 29 Solo Air występuje wersji nie rozszerzanej sugerując drogę upgradów. Napęd 3x9 został skompletowany z elementów Shimano Alivio i Deore. Koła zbudowano na piastach Formula oraz obręczach Mavic TN119. |
Hardtail’e
Dakota D29 TeamModel z 2012 był intensywnie testowany w redakcji przez naszą Koleżankę Dorotę i udowodnił swój ścigancki charakter. Wersja na 2013 ma być jeszcze lepsza. Producent deklaruje spadek wagi z 10.1 do 9.7. Jak przystało na szczyt kolekcji, do zaawansowanej, w pełni carbon’owej ramy, zamontowany jest SID RL z osią 15mm oraz manetką na kierownicy. Osprzęt SRAM X0, hamulce Avid X0 oraz koła American Classic Tubeless 29 Disc obute w Geax Mezcal, 29 x 2.1” są dopełnieniem maszyny, mającej parcie na pudło ;). Dostępne będą rozmiary 15,17 oraz 19 a cena katalogowa opiewa na 17 800 PLN. |
Dakota D29 ProDla nieco mniej majętnych (12 400 PLN) w katalogu stoi model PRO. Tutaj króluje Shimano SLX z małym wyjątkiem tylnej przerzutki XT. Koła to nowość na 2013 - zestaw WH-MT66 (945g + 1080g) jest fabrycznie tubeless’owy z centerlock’iem oraz 15mm osią na przedzie. Osobiście jestem ich bardzo ciekawy. Natomiast za amortyzację ma odpowiadać Fox Float 29 CTD. Katalog mówi o wadze 11.1 (bez pedałów) a dostępne będą rozmiary 15,17 oraz 19. |
D29 Team Frame KitDla uzdolnionych manualnie, dystrybutor wstawił do katalogu specjalną pozycję. Za 5 650 PLN możemy nabyć D29 Team Frame Kit i przystroić go na swoją modłę i miarę portfela. |
Dakota D29 RaceRace ma TEAM’ową geometrię w aluminiowym wcieleniu. Główne rury przedniego trójkąta zespawane zostały z potrójnie cieniowanych rur Kinesis 7005. Natomiast górna część tylnych widełek to carbonowy monostay. W zamyśle projektanta zapewne chodziło o amortyzowanie drgań przy jeździe po tarce - chętnie bym sprawdził jak to zagra :) Podobnie jak wersji full-carbon, mamy potężną mufę suportową Press Fit30 BB oraz stożkową główkę. Na przedzie mamy Rock Shox Reba RL 29, Solo Air z Motion Control damping, z 100mm skokiem oraz stożkową rurą sterową. Osprzęt Race’a to Sram od X7 po X9 wraz z poza grupową korbą SRAM S1000 38/24. Hamują Avid Elixir 5. I jeszcze fajny detal - koła zbudowane na obręczach WTB Frequency Race i19 TCS tubeless. W ofercie dystrybutora będą rozmiary 15, 17, 19 w cenie 8 200 PLN. |
Dakota D29 CompNajtańsza Dakota zbudowana jest na identycznej ramie jak wersja Race, w stonowanej kolorystyce. Producent oszczędności znalazł w amortyzatorze - tutaj mamy Rock Shox Recon Silver TK 29", Solo Air with Motion Control damping - oraz w osprzęcie oczywiście. Napęd Comp’a to konfiguracja 3x10 w miksie Shimano SLX oraz Deore. Dystrybutor w tej wersji delikatnie zwraca się ku wysokim ludziom gdyż oferta obejmuje rozmiary ram od 15 do 21. A na metce będzie 6 100 PLN. |
Dragon 29 SportKlasyczny Smok, czarny, smukły i lśniący, pospawany z eleganckich, smukłych rur Reynolds 520 chromoly. Budżetowy napęd (dziewiątkowy - niestety) skonfigurowano z miksa Shimano. Dragona amortyzuje powietrzny Rock Shox XC32 TK a koła zbudowano na potężnie wyglądających, wysokich obręczach Alex XD Sport disc. Wagowo wychodzi ciężko bo Jamis deklaruje ponad 14kg. Ale znowu mamy pełną rozmiarówkę a cena to 4 620 PLN. |
Exile CompNa końcu kolekcji mamy Banitów dwóch. Z wersją Comp z 2012 miałem sporo do czynienia i bardzo mi przypadła do gustu. W 2013 zaszła spora zmiana w konfiguracji osprzętu. Menadżer produktu napęd skompletował z elementów Shimano - Acera i Alivio. Amortyzator się zmienił tylko w kwestii koloru ;) i dobrze bo jak na ten przedział cenowy (3600 PLN) jest dobrym wyborem. |
Exile SportBanita w wersji Sport za 2400 PLN jest czarny :) A ten wielki biały napis - ciekawe czy na żywo też ta rzuca w oczy? Rama jest identyczna jak w wersji Comp. Producent oszczędności znalazł w napędzie który zjechał na ósemkową Acere. Na przedzie bieli się nowość - RST Blaze 29. Ciekawe jak z takim prawie 15kg koniem radzić sobie będą mechaniczne hamulce Tektro Novela. Jak dla mnie Exile Sport to bardzo ciekawa propozycja zakupu dla żony lub młodszego brata, z myślą o permanentnej migracji nadających się jeszcze części z Naszego flagowego roweru ;) |
Na koniec o nowej gałęzi ewolucji ;) czyli 650
W trakcie moich przydługich prac nad powyższym tekstem, na stronie Team29er ukonstytuował się nowy dział 27,5"/650B. W związku z powyższym, w tym miejscu zastosuję cięcie i na informacje o Jamis'owych nowościach na średnich kołach zapraszam tutaj. Tak żeby nie mieszać smaków ;)