Był taki hip-hopowy duet na początku lat 90tych, który rozgrzewał ówczesną młodzież. Zwał się Kriss Kross. Dwóch czarnoskórych chłopaczków stworzyło kilka niezłych hitów, które wykwitły w mej pamięci, gdy wczorajszym rankiem rozpakowałem Internet z czarnej dyskietki, a oczom ukazała się kolekcja 29erów z Przasnysza.
Michał Śmieszek
Najpierw usłyszałem hicior: "I missed the Bus". O Boszee! Dlaczego Oni wiedzą, a My jeszcze nie?! Spóźniliśmy się. Po chwili opamiętania i wczytania się w informację prasową w głowie zahuczały ostre rytmy najsłynniejszego "Jump, jump". Gorąca linia z Przasnyszem zrobiła resztę. Dlatego teraz w boomboksie leci.... "Warm it up"...i już więcej nie będę pił białej herbaty.
Jako pierwszy, atak przypuścił Mbike obnażając swoją kolekcję 2013. Kross czaił się ze swoim karbonowym, flagowym 29erem B+, który jest odpowiedzią na Barracudę. Długo na szczęście nie trzeba było czekać na całość przyszłorocznej kolekcji. Co nas czeka oprócz marketingowej bitwy? Czeka nas nadzwyczaj wiele, ponieważ włodarze z Przasnysza znów wyczuli, że 29ery są "na fali" i nie wystarczy mieć trzech maszyn na krzyż. W sezonie 2013 ujrzycie ich aż siedem!. Tak, to nie pomyłka. Nawet ja jestem zaskoczony. Pozytywnie, bo przynajmniej potyczka będzie wyrównana. Jeśli "Warm it up" was rozgrzało, to lecimy od samego szczytu szczytów.
...na którym stoi oczywiście słynny już B+, o którym pisaliśmy w ciepłych słowach całkiem niedawno. Słowa te okazały się być parzące dla niektórych, ale koniec końców każdy zyskał. Przypomnijmy zatem, że topowy 29er z Przasnysza jest także projektem własnym polskiego lidera, choć korzysta ze sprawdzonego wzorca z azjatyckiej fabryki. Miło nam zatem powiedzieć krótko, że nie jest to całkowicie "otwarta forma", lecz skorupa własna. Świetnie!
Serce roweru, ramę, wyklejono z jednokierunkowych włókien UD, o których pisaliśmy nie raz, a których określone ułożenie pozwala uzyskać wymyślone przez projektanta parametry sztywności, redukcji drgań i odporności na zmęczenie. Nic nowego...ale z drugiej strony nie od dziś wiadomo, że Przasnysz także przywiązuje dużą uwagę do indywidualności projektu oraz jego jakości. Dlatego flagowe modele oblatują czołowi zawodnicy Kross Racing Team, a później składają zeznania. W B+, oprócz wymyślnych systemów XYZ zastosowano niemal wszystkie dostępne wodotryski: poszerzoną główkę sterową, gniazdo hamulca tarczowego PM, elegancko ukryte w ramie pancerze przerzutek i hamulca oraz suport w standardzie BB92. Rama występuje w trzech rozmiarach M, L i XL.
Faktycznie B+, to bardzo przyzwoicie i smakowicie przygotowana witaminka, która z pewnością u wielu wywoła szybkie zagojenie się ran spowodowane brakiem odpowiedniego sprzętu. O geometrii kolega Nabiał rozwodził się uprzednio. W przeciwieństwie do niego ja będę bardziej wyrozumiały.
Nie ma powodu do wstydu, jak na rower dedykowany ścigantom. Mogłoby być pewnie lepiej, gdyby górnę rurę wydłużyć te parę milimetrów, ale najwyraźniej ktoś wyżej uznał, że co za długo, to nie zdrowo. Ogon krótki, co widać choćby po podgiętej podsiodłówce. Główka pancerna, to i duża być musi.
Gotowy rower waży niecałe 10kg, co jest bardzo dobrym rezultatem. Nie udałaby się ta sztuczka, gdyby nie obecność osprzętu z najwyższej półki. Amortyzator RS SID XX World Cup, równie lekkie koła Easton 90 obute w Rakietowe Rony oraz pełna grupa Shimano XTR, to perełki zawieszone na węglowej ramie. Pełna specyfikacja poniżej:
- Fork RS SID XX World Cup (travel 100mm, remote)
- Rear shock -
- Gears 30
- Front derailleur Shimano XTR M981
- Rear derailleur Shimano XTR M981 Shadow
- Front brake Shimano XTR M985 (hydraulic, rotor 180mm)
- Rear brake Shimano XTR M985 (hydraulic, rotor 160mm)
- Brake Levers Shimano XTR M985 (hydraulic)
- Shifters Shimano XTR M980, 10 speed
- Crankset Shimano XTR M980 Hollowtech II 42/32/24T
- Bottom Bracket Shimano Press-Fit BB92
- Chain Shimano XTR M980
- Casette/Freewheel Shimano XTR M980 11-36T
- Front hub Easton EC90 XC 29"
- Rear hub Easton EC90 XC 29"
- Rims Easton EC90 XC Composite 29"
- Tires Schwalbe Rocket Ron Evo Folding 29"x2.1"
- Handlebar Easton EC70 XC Wide (carbon, flat, 685mm, 31,8mm)
- Stem Easton EC90 SL (carbon, ahead, 31,8mm)
- Seatpost Easton EC90 Zero (carbon, 31,6mm)
- Headset VP-A45AC2 Semi-Integrated
- Saddle Fi'zi:k Tundra 2
- Grips KROSS Foam
- Pedals Shimano XTR M980
Pierwsze zapowiedzi mówiły o jednej węglarce. Nic bardziej mylnego. Kto nie śmierdzi groszem, a marzy mu się plastik - temu Kross proponuje model B9, który na przekór standardom nie jest jedynie inaczej pomalowaną i ozdobioną wersją najwyższego B+.
Z widocznych zmian można wymienić co najmniej odmienny front oraz gniazdo hamulca tarczowego, które przeniosło się do wewnątrz tylnego trójkąta. Zmodyfikowano także nieznacznie geometrię, a konkretnie wydłużono rurę podsiodłową, widełki oraz zmieniono kąty. Trudno zrozumieć głębszy sens części tych modyfikacji, ale tym razem osąd pozostawię wam. To ma być idealny sprzęt do treningów i zbierania pierwszych kolarskich szlifów.
Inna rama, choć korzystająca ochoczo z topowego "wzorca", i inne komponenty. Jest zdecydowanie bardziej budżetowo, za to elegancko dla oka - podstawą grafiki modelu Level B9 jest w biel i czerń. "Be 9-tka" otrzyma napęd Shimano Deore 3x10, amortyzator Rock Shox XC 32 TK Solo Air, obręcze WTB, hamulce od Avida i parę innych niezgorszych części. Razem, zirka 12.5kg żywej wagi. W pełnym skrócie wygląda tak:
- Rama: Carbon
- Kolory:CZARNO BIAŁY MAT
- Rozmiar:M, L, XL
- Widelec:Rock Shox XC 32 TK Solo Air (skokl 100mm, blokada)
- Przerzutka przód: Shimano Deore M591
- Przerzutka tył:Shimano XT M781 Shadow
- Hamulec przód:Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 180mm)
- Hamulec tył: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm)
- Dźwignie hamulca: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczne)
- Manetki: Shimano Deore M591, 10 biegów
- Korby: Shimano Deore M590 2-Piece 42/32/22T
- Suport: Shimano Deore BB51
- Łańcuch: Shimano HG54
- Kaseta/wolnobieg: Shimano Deore HG62-10 11-36T
- Piasta przód: Shimano M475 32H
- Piasta tył: Shimano M475 32H
- Obręcze: WTB Speed Disc i19 29" 32H
- Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance Folding 29"x2,1"
- Kierownica: KROSS Racing Components (aluminiowy, płaski 680-700, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: KROSS Racing Components (aluminiowy, wznios, 31,8mm)
- Wspornik siodła: KROSS Racing Components (aluminiowy, 27,2mm)
- Stery: VP-A62ACMS2 Integrated
- Siodło: Selle Royal Seta Custom
- Chwyty: KROSS Foam
- Pedały: Aluminiowe VP-519A
Schodzimy w dół piramidy cofając się do tyłu, gdzie napotykamy przedstawiciela klasy średniej: Level B7
Kross zaskakuje "in plus". Najwyższy "amelinowy" (ponoć to słowo jest teraz na topie) model nie kopiuje karbonowych kolegów. Rama została powaznie odchudzona i jest naprawdę niczego sobie. Nie pokuszono się o wstawienie taperowanej główki, ale B7 przykuwa uwagę zgrabną linią i równie przyjemnie dobraną kolorystyką.
Projektanci zaryzykowali jednak z taką geometrią:
Kompromisowo krótki ogon gwarantuje przyzwoitą zwrotność. Pozycja na nim będzie zapewne próbą pogodzenia sportowych aspiracji z komfortem jazdy. Stabilność na zjazdach gwarantowana. Podjazdy będą teoretycznie wymagały więcej doświadczenia od jadącego. Jest wporzo (moim zdaniem).
Wyposażenie przedstawia się tak:
- Rama: Aluminium Super Lite
- Kolory: CZARNO SREBRNY MAT
- Rozmiar: S,M,L,XL
- Widelec: Rock Shox XC 30 TK Coil (skok 100mm, blokada)
- Przerzutka przód: Shimano Deore M591
- Przerzutka tył:Shimano SLX M670
- Hamulec przód: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 180mm)
- Hamulec tył: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm)
- Dźwignie hamulca: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczne)
- Manetki: Shimano Deore M591, 10 biegów
- Korby: Shimano M522 Octalink 42/32/22T
- Suport: Shimano Alivio Octalink BB-ES25
- Łańcuch: Shimano HG54
- Kaseta/wolnobieg: Shimano Deore HG62-10 11-36T
- Piasta przód: Shimano M475 32H
- Piasta tył: Shimano M475 32H
- Obręcze: WTB Speed Disc i19 29" 32H
- Opony: Schwalbe Rapid Rob PP 29"x2,1"
- Kierownica: KROSS Racing Components (aluminiowy, płaski 680-700, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: KROSS Racing Components (aluminiowy, wznios, 31,8mm)
- Wspornik siodła: KROSS Racing Components (aluminiowy, 27,2mm)
- Stery: VP A41AC Semi-Integrated
- Siodło: Selle Royal Seta Custom
- Chwyty: KROSS
- Pedały: Aluminiowe VP-519A
Zaraz po B7 Kross proponuje kolejną nowość B6. Niby to już znamy, ale w 2013 "jeszcze będzie przepiękniej, jeszcze będzie inaczej".
Be-szóstka to właściwie łagodniejsza wersja siódemki. Czarno srebrny lakier, który gdzieś już widzieliśmy. Ładny rower, tym bardziej, że udało się nie kombinować z geometrią, a jedynie przypięto inny osprzęt.
Z jednej strony zadziwia, pewnie nie tylko nas, obecność takich komponentów jak np. amortyzator Rock Shox XC 28. Firma zacna, ale dlaczego do tak potężnej maszyny montować sztuciec z cieniutkimi lagami. Cięższe osoby z doświadczeniem rowerowym pewnie będą kwękać. O pozostałych częściach można powiedzieć, że spełnią swoje zadanie nawet w niesprzyjających warunkach, a potem....Potem właściciel z uśmiechem kupi sobie lepsze, bo "amelinowa" ramka jest tu doskonałą podstawą.
Konfiguracja osprzętowa B6:
- Rama: Aluminium Super Lite
- Kolory: CZARNO GRAFITOWY
- Rozmiar: S,M,L,XL
- Widelec: Rock Shox XC 28 Mg TK Coil (skok 100mm, blokada)
- Przerzutka przód: Shimano Alivio M431
- Przerzutka tył: Shimano Deore M592 Shadow
- Hamulec przód: Hayes Dyno Sport Disc (hydrauliczny, tarcza 180mm)
- Hamulec tył: Hayes Dyno Sport Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm)
- Dźwignie hamulca: Hayes Dyno Sport Disc (hydrauliczne)
- Manetki: Shimano Acera M390, 9 biegów
- Korby: Shimano Acera M391 Octalink 44/32/22T
- Suport: Shimano Alivio Octalink BB-ES25
- Łańcuch: Shimano HG53
- Kaseta/wolnobieg: Shimano Alivio HG50-9 11-34T
- Piasta przód: Joy Tech D041DSE 32H
- Piasta tył: Joy Tech D142DSE 32H
- Obręcze: WTB Speed Disc i19 29" 32H
- Opony: Schwalbe Rapid Rob PP 29"x2,1"
- Kierownica: KROSS Racing Components (aluminiowy, płaski 680-700, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: KROSS Racing Components (aluminiowy, wznios 31,8mm)
- Wspornik siodła: KROSS Racing Components (aluminiowy, 27,2mm)
- Stery: VP A41AC Semi-Integrated
- Siodło: Selle Royal Seta Custom
- Chwyty: KROSS
- Pedały: Aluminiowe VP-519A
Ale to nie wszystko. W sezonie 2013 kolekcja 29tek powiększyła się o nowy model Level B4, który ma zaspokoić mniej wybredne gusta Polaków i być typowym sprzętem pod ewentualną dalszą rozbudowę, gdy jazda na dużym kole stanie się narkotykiem. Dzięki jednemu z naszych czytelników zdobyliśmy jego zdjęcie, które nota bene jest na czeskiej stronie Krossa (dlaczego nie na polskiej?). I kto powie, że Level B4 wygląda jak strucel? Chyba nikt....
Nieco mniej, ale jednak, byliśmy zaskoczeni, że Kross w najtańszym segmencie postanowił raz jeszcze pobawić się geometrią. Na szczęście to ostatni taki przystanek, gdyż kolejne, najtańsze propozycje - Level B3 i B2 opierają się na identycznej ramie. Tu również cieszy obecność małego rozmiaru - być może któraś dama zaryzykuje przesiadkę na duże kółko z "wielkim K". W każdym razie mamy do czynienia z rekreacyjnie nastawioną linią, której nie brak mimo wszystko sportowego ducha.
B4, B3 i B2, to oczywiście budżetowa oferta, więc nie należy wymagać zbyt wiele, o czym informuje sam Kross w materiale prasowym. Z drugiej strony czy to wstyd? No skąd! Przecież trudno oczekiwać XTRów, Foxów w sprzęcie za 2k +/- pincet. Segment "Entry Level" rozpoczyna konfiguracja najlepiej uzbrojonego modelu Level B4:
- Rama: Aluminium Lite
- Kolory: SREBRNO GRAFITOWY MAT
- Rozmiar: S,M,L,XL
- Widelec: SR suntour XCR RL (skok 100mm, blokada)
- Przerzutka przód: Shimano Alivio M431
- Przerzutka tył: Shimano Deore M592 Shadow
- Hamulec przód: Hayes Dyno Sport Disc (hydrauliczny, rarcza 180mm)
- Hamulec tył: Hayes Dyno Sport Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm)
- Dźwignie hamulca: Hayes Dyno Sport Disc (hydrauliczne)
- Manetki: Shimano Acera M390, 9 biegów
- Korby: Shimano M371 44/32/22T
- Suport: Buchel
- Łańcuch: Shimano HG53
- Kaseta/wolnobieg: Shimano Altus HG30-9 11-34T
- Piasta przód: Joy Tech D041DSE 32H
- Piasta tył: Joy Tech D142DSE 32H
- Obręcze: WTB Speed Disc i19 29" 32H
- Opony: Schwalbe Rapid Rob PP 29"x2,1"
- Kierownica: KROSS Sport Components (aluminiowy, płaskit 640-680, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: KROSS Sport Components (aluminiowy, wznios, 31,8mm)
- Wspornik siodła: KROSS Sport Components (aluminiowy, 27,2mm)
- Stery: VP A41AC Semi-Integrated
- Siodło: Selle Royal Seta Custom
- Chwyty: Kross
- Pedały: Aluminiowe/Nylon
Level B3 nie zmienił się kolorystycznie. Z jednej strony szkoda, bo przecież moda rowerowa nie śpi. Żywszą grafiką można było nadrobić cięcia budżetowe, co z pewnością uda się ostatniemu przedstawicielowi z tej trójcy. Z drugiej mańki, po co zmieniać model, który w tym roku rozszedł się prawie jak ciepłe buły.
Dział marketingowy zadecydował, że najlepiej pasować będzie poniższy szpej, który choć nie powala na kolana, to nie przyniesie wstydu użytkownikom zaczynającym przygodę z 29erem, zwłaszcza tym młodszym:
- Rama: Aluminium Lite
- Kolory: CZARNO SREBRNY MAT
- Rozmiar: S,M,L,XL
- Widelec: SR Suntour XCM RL (skok 100mm, blokada)
- Przerzutka przód: Shimano M190
- Przerzutka tył: Shimano Alivio M430
- Hamulec przód: Shimano Disc M375 (mechaniczny, tarcza 180mm)
- Hamulec tył: Shimano Disc M375 (mechaniczny, tarcza 160mm)
- Dźwignie hamulca: Shimano Tourney ST-EF65
- Manetki: Shimano Tourney ST-EF65, 8 biegów
- Korby: Shimano M171 42/34/24T
- Suport: Buchel
- Łańcuch: Shimano HG40
- Kaseta/wolnobieg: Shimano Altus HG31-8 11-34T
- Piasta przód: Joy Tech D041DSE 32H
- Piasta tył: Joy Tech D142DSE 32H
- Obręcze: WTB SX19 29" 32H
- Opony: WTB Nano Comp 29"x2.1"
- Kierownica: KROSS Sport Components (aluminiowy, płaski 640-680, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: KROSS Sport Components (aluminiowy, wznios, 31,8mm)
- Wspornik siodła: KROSS Sport Components (aluminiowy, 27,2mm)
- Stery: VP A41AC Semi-Integrated
- Siodło: Selle Royal Seta Custom
- Chwyty: Herrmans
- Pedały: Aluminiowe/Nylon
"Be Trójka" w tym sezonie niosła czerwoną latarnię. Za to w przyszłym roku ten kontrowersyjny zaszczyt przypadnie nowości, jaką jest Level B2. Jeśli nie Level B4, to z dużym prawdopodobieństwem "dwójeczka" zbierze oklaski za atrakcyjną kolorystykę utrzymaną w narodowych barwach. Mnie się bardzo podobuje.
O ile poprzednicy nie mieli się czego wstydzić o tyle ostatni Level jest bardzo skromny i moim zdaniem oszczędności poszły za daleko. Gdzie na przykład? Osobiście jestem przeciwnikiem hamulców szczękowych w 29erach, szczególnie tych budżetowych, gdzie koła są przeważnie ciężkie jak kowadło i zatrzymanie się w terenie może być wyzwaniem. W końcu 29er, to rower off-road, a nie do bujania się po skwerku. Na szczęście każdy producent zastrzega sobie zmianę specyfikacji. Miejmy nadzieję, że ktoś tam wysoko usłyszy głos rozsądku. Do reszty komponentów nie można mieć zastrzeżeń - na pierwsze 29erowe wycieczki wystarczą. Z resztą sami popatrzcie:
- Rama: Aluminium Lite
- Kolory: BIAŁY czerwony POŁYSK, CIEMNO GRAFITOWO czerwony MAT
- Rozmiar: S,M,L,XL
- Widelec: RST BLAZE RL (skok 100mm, blokada)
- Przerzutka przód: Shimano M190
- Przerzutka tył: Shimano Acera M390
- Hamulec przód: Tektro V-brake
- Hamulec tył: Tektro V-brake
- Dźwignie hamulca: Shimano Tourney ST-EF51-A
- Manetki: Shimano Tourney ST-EF51-A, 8 biegów
- Korby: Shimano M171 42/34/24T
- Suport: Buchel
- Łańcuch: Shimano HG40
- Kaseta/wolnobieg: Shimano Altus HG31-8 11-34T
- Piasta przód: Joy Tech 751DSE 36H
- Piasta tył: Joy Tech 802DSE 36H
- Obręcze: WTB Dual Duty i19 29" 32H
- Opony: WTB Nano Comp 29"x2.1"
- Kierownica: KROSS Sport Components (aluminiowy, płaski 640-680, 31,8mm)
- Wspornik kierownicy: KROSS Sport Components (aluminiowy, wznios 31,8mm)
- Wspornik siodła: KROSS Sport Components (aluminiowy, 27,2mm)
- Stery: Neco H172
- Siodło: Selle Royal Seta Custom
- Chwyty: Herrmans
- Pedały: Aluminiowe/Nylon
Tym samym dobrnęliśmy do końca przyszłorocznego konia pociągowego, jakim zapewne okażą się 29ery Kross. A ceny? Te są jeszcze wielką niewiadomą, która zostanie ujawniona w najbliższej przyszłości. Nieoficjalnie cytując przedstawiciela marki: "pierwsze 6 modeli do B9 powinny mieścić się w widełkach 1800 zł - 6 000". Bardzo byśmy sobie życzyli, aby najwyższy B+ nie kosztował tyle co samochód, choć z takim osprzętem trudno oczekiwać cudów na miarę Barracudy. I ostatnie pytanie, dotyczące ram. Pytacie o nie w mejlach. Otóż sprawa jest nadal otwarta i tęgie umysły zastanawiają się czy warto sprzedawać gołe amelinium i karbonium. Moim zdaniem....warto!