Francuzi byli najpierwsi, mimo to spieszymy z informacjami na temat Epickiego Compana Speca z Carbonu, jakie wyciekły do sieci w ostatnich dniach. Czy zmiany będą istotne? Lepsze jest wrogiem bardzo dobrego, a taki status zyskał kultowy Epic Carbon 29er. Dlatego nie oczekujcie rewolucji, a raczej kosmetyki. Choć dla niektórych zmiana przerzutki jest świętokradztwem....
Michał Śmieszek
W normalnych okolicznościach przyrody, to zawsze bracia Amerykanie prowadzą medialny peleton. Tym razem jednak francuski portal VTTenMaconnais.fr pokazał fotkę przyszłorocznego, prawie topowego Epica. Ci-co-lubią-żaby twierdzą, że w 2013 nie doczekamy się nowej ramy lub jeszcze lepszej geometrii. Specialized dopieści po swojemu całą resztę, zgodnie z panującymi trendami.
Słowem dygresji: o tym, co to w ogóle jest Epic, Brain, Fact IS, etc..., i jak to to pracuje w akcji możecie przeczytać w teście, autorstwa Pana Nabiała.
Wracając na Ziemię. Przyszłoroczna (i obecna) rama została uformowana przy wykorzystaniu paru technologii. Główny trójkąt, to konstrukcja FACT 9m, zaś reszta węgla - to FACT IS. W modelu Comp nie zabrakło lekkiego aluminium M5, z którego wydziergano górne i dolne widełki ogona. Zawieszenie porusza się na łożyskach przemysłowych. Główka ramy jest oczywiście "taperowana" (1-1/8 -> 1-1/2″), suport Press-Fit 30 oczywiście karbonowy, a rozstaw tylnej osi - oczywiście w standardzie 142+. Oczywista oczywistość.
(Fot: www.Bikerumour.com)
Z bardziej wyrazistych zmian, zostanie zamontowana wspomniana tylna przerzutka Shimano XT w nowym standardzie "Shadow Plus", o którym pisaliśmy na wiosnę. Resztę napędu uzupełni przednia zmieniarka Sram X7 oraz manetki SLX. Pozagrupową korbę S-1250 zapewni Sram. Potoczymy się na kołach Roval 29 obutych w opony S-Works Fast Trak 29 "2bliss", czyli gotowymi do mlecznej zabawy. Ten niezwykły :) zestaw wyhamuje komplet nowych zacisków Magura MTS wraz z odchudzonymi tarczami Storm SL.
Słynną inteligentną amortyzację zapewni dotychczasowi dostawcy, Rock Shox i Fox Z przodu, szczęśliwców bujać będzie RS Reba z preinstalowanym szaszłykiem "Brain". Ciekawostką jest nieobecność osi QR15mm, ale Spec przyzwyczaił nas do tradycyjnych, ale sztywnych zacisków. Z tyłu, moc pozytywnych (mamy nadzieję) emocji wywoła tłumik Fox z modułem "mini-brain". Dużym udogodnieniem i ukłonem w kierunku użytkownika będzie obecność Auto-Sagu, który pojawił się w tym sezonie w Stumpjumperach. Sprawdzaliśmy, testowaliśmy i wiemy, że to genialne i proste jak konstrukcja cepa, rozwiązanie. Zgodnie z epickim przeznaczeniem skok zawieszenia nie przekroczy 10cm.
Jeśli specowski grafik nie dostanie nagle olśnienia, to Epic Comp Carbon 29er, będzie w mocno stonowanym czarnym macie. Czekamy na lepsze fotki nowego dziecka "wielkiego S". Tymczasem, poniżej pełna epicka specyfikacja na sezon 2013:
FRAME | FACT 9m carbon front triangle, 29″ geometry, FACT IS construction, gussetless TT (S/M), M5 aluminum chainstays & seatstays, tapered HT, carbon PF30 BB, 142mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 100mm travel |
REAR SHOCK | FOX/Specialized remote Mini-Brain w/ AUTOSAG, inertia valve, Brain Fade adjust, 187x47mm |
FORK | RockShox Reba RL 29 Brain, inertia valve damper, Solo air spring, alloy tapered crown/steerer, Brain Fade and rebound adj., QR, 100mm travel |
HEADSET | 1-1/8 and 1-1/2″ threadless, Campy style upper with 1-1/2″ lower, cartridge bearings |
STEM | Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 31.8mm clamp, 6-degree rise, S: 75mm, M: 90mm, L: 105mm, XL: 105mm |
HANDLEBARS | Specialized XC flat, 2014 butted alloy, 680mm wide, 8-degree backsweep, 31.8mm |
GRIPS | Specialized Sip Grip, half-waffle aramid-infused, S/M: Regular, Others: XL thickness |
FRONT BRAKE | Magura MTS, hydralic disc, Hi Friction pad, alloy caliper, Storm SL rotor, 160mm rotor |
REAR BRAKE | Magura MTS, hydralic disc, Hi Friction pad, alloy caliper, Storm SL rotor, 160mm rotor |
BRAKE LEVERS | Magura MTS, alloy master cyclinder/lever blade, hollow lever pivot, reach adj. |
FRONT DERAILLEUR | SRAM X7, 10-speed, S3 direct mount for DMD, bottom pull |
REAR DERAILLEUR | Shimano XT Shadow Plus, 10-speed, SGS long cage |
SHIFT LEVERS | Shimano SLX 10-speed, trigger |
CASSETTE | SRAM PG-1030, 10-speed, 11-36 |
CHAIN | KMC X10, nickel plate, reusable Missing Link |
CRANKSET | Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle, S: 170mm, Others: 175mm |
CHAINRINGS | 38/24 |
BOTTOM BRACKET | SRAM PF30, OS press-in bearing, sealed cartridge |
PEDALS | Resin Test Ride Pedals with toe clips, CEN std. |
RIMS | Roval 29, alloy disc, 26mm wide, 32h |
FRONT HUB | Specialized Hi Lo disc, OS28 end caps, sealed cartridge bearing, QR, 32h |
REAR HUB | New Specialized Hi Lo disc 142+, 4x-sealed cartridge bearing, 12mm thru-axle, 32h |
SPOKES | DT Swiss Industry, stainless, 14g |
FRONT TIRE | S-Works Fast Trak, 2Bliss Ready, 120 TPI, aramid bead, 29×2.0″ |
REAR TIRE | Specialized Fast Trak Control, 2Bliss Ready, 60 TPI, aramid bead, 29×2.0″ |
INNER TUBES | Ultralight presta |
SADDLE | Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm |
SEATPOST | Specialized 2014 butted alloy, single bolt setback, 30.9mm, 400mm |
SEAT BINDER | Specialized 7050 hard anodized alloy, 36.9mm, single bolt |