2013-Specialized-Epic-Comp-Carbon 29

Francuzi byli najpierwsi, mimo to spieszymy z informacjami na temat Epickiego Compana Speca z Carbonu, jakie wyciekły do sieci w ostatnich dniach. Czy zmiany będą istotne? Lepsze jest wrogiem bardzo dobrego, a taki status zyskał kultowy Epic Carbon 29er. Dlatego nie oczekujcie rewolucji, a raczej kosmetyki. Choć dla niektórych zmiana przerzutki jest świętokradztwem....

Michał Śmieszek

W normalnych okolicznościach przyrody, to zawsze bracia Amerykanie prowadzą medialny peleton. Tym razem jednak francuski portal VTTenMaconnais.fr pokazał fotkę przyszłorocznego, prawie topowego Epica. Ci-co-lubią-żaby twierdzą, że w 2013 nie doczekamy się nowej ramy lub jeszcze lepszej geometrii. Specialized dopieści po swojemu całą resztę, zgodnie z panującymi trendami.

Słowem dygresji: o tym, co to w ogóle jest Epic, Brain, Fact IS, etc..., i jak to to pracuje w akcji możecie przeczytać w teście, autorstwa Pana Nabiała.

Wracając na Ziemię. Przyszłoroczna (i obecna) rama została uformowana przy wykorzystaniu paru technologii. Główny trójkąt, to konstrukcja FACT 9m, zaś reszta węgla - to FACT IS. W modelu Comp nie zabrakło lekkiego aluminium M5, z którego wydziergano górne i dolne widełki ogona. Zawieszenie porusza się na łożyskach przemysłowych. Główka ramy jest oczywiście "taperowana" (1-1/8 -> 1-1/2″), suport Press-Fit 30 oczywiście karbonowy, a rozstaw tylnej osi - oczywiście w standardzie 142+. Oczywista oczywistość.

2013-Specialized-Epic-Comp-Carbon 29(Fot: www.Bikerumour.com)

Z bardziej wyrazistych zmian, zostanie zamontowana wspomniana tylna przerzutka Shimano XT w nowym standardzie "Shadow Plus", o którym pisaliśmy na wiosnę. Resztę napędu uzupełni przednia zmieniarka Sram X7 oraz manetki SLX. Pozagrupową korbę S-1250 zapewni Sram. Potoczymy się na kołach Roval 29 obutych w opony S-Works Fast Trak 29 "2bliss", czyli gotowymi do mlecznej zabawy. Ten niezwykły :) zestaw wyhamuje komplet nowych zacisków Magura MTS wraz z odchudzonymi tarczami Storm SL.

Słynną inteligentną amortyzację zapewni dotychczasowi dostawcy, Rock Shox i Fox Z przodu, szczęśliwców bujać będzie RS Reba z preinstalowanym szaszłykiem "Brain". Ciekawostką jest nieobecność osi QR15mm, ale Spec przyzwyczaił nas do tradycyjnych, ale sztywnych zacisków. Z tyłu, moc pozytywnych (mamy nadzieję) emocji wywoła tłumik Fox z modułem "mini-brain". Dużym udogodnieniem i ukłonem w kierunku użytkownika będzie obecność Auto-Sagu, który pojawił się w tym sezonie w Stumpjumperach. Sprawdzaliśmy, testowaliśmy i wiemy, że to genialne i proste jak konstrukcja cepa, rozwiązanie. Zgodnie z epickim przeznaczeniem skok zawieszenia nie przekroczy 10cm.

Jeśli specowski grafik nie dostanie nagle olśnienia, to Epic Comp Carbon 29er, będzie w mocno stonowanym czarnym macie. Czekamy na lepsze fotki nowego dziecka "wielkiego S". Tymczasem, poniżej pełna epicka specyfikacja na sezon 2013:

FRAME FACT 9m carbon front triangle, 29″ geometry, FACT IS construction, gussetless TT (S/M), M5 aluminum chainstays & seatstays, tapered HT, carbon PF30 BB, 142mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 100mm travel
REAR SHOCK FOX/Specialized remote Mini-Brain w/ AUTOSAG, inertia valve, Brain Fade adjust, 187x47mm
FORK RockShox Reba RL 29 Brain, inertia valve damper, Solo air spring, alloy tapered crown/steerer, Brain Fade and rebound adj., QR, 100mm travel
HEADSET 1-1/8 and 1-1/2″ threadless, Campy style upper with 1-1/2″ lower, cartridge bearings
STEM Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 31.8mm clamp, 6-degree rise, S: 75mm, M: 90mm, L: 105mm, XL: 105mm
HANDLEBARS Specialized XC flat, 2014 butted alloy, 680mm wide, 8-degree backsweep, 31.8mm
GRIPS Specialized Sip Grip, half-waffle aramid-infused, S/M: Regular, Others: XL thickness
FRONT BRAKE Magura MTS, hydralic disc, Hi Friction pad, alloy caliper, Storm SL rotor, 160mm rotor
REAR BRAKE Magura MTS, hydralic disc, Hi Friction pad, alloy caliper, Storm SL rotor, 160mm rotor
BRAKE LEVERS Magura MTS, alloy master cyclinder/lever blade, hollow lever pivot, reach adj.
FRONT DERAILLEUR SRAM X7, 10-speed, S3 direct mount for DMD, bottom pull
REAR DERAILLEUR Shimano XT Shadow Plus, 10-speed, SGS long cage
SHIFT LEVERS Shimano SLX 10-speed, trigger
CASSETTE SRAM PG-1030, 10-speed, 11-36
CHAIN KMC X10, nickel plate, reusable Missing Link
CRANKSET Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle, S: 170mm, Others: 175mm
CHAINRINGS 38/24
BOTTOM BRACKET SRAM PF30, OS press-in bearing, sealed cartridge
PEDALS Resin Test Ride Pedals with toe clips, CEN std.
RIMS Roval 29, alloy disc, 26mm wide, 32h
FRONT HUB Specialized Hi Lo disc, OS28 end caps, sealed cartridge bearing, QR, 32h
REAR HUB New Specialized Hi Lo disc 142+, 4x-sealed cartridge bearing, 12mm thru-axle, 32h
SPOKES DT Swiss Industry, stainless, 14g
FRONT TIRE S-Works Fast Trak, 2Bliss Ready, 120 TPI, aramid bead, 29×2.0″
REAR TIRE Specialized Fast Trak Control, 2Bliss Ready, 60 TPI, aramid bead, 29×2.0″
INNER TUBES Ultralight presta
SADDLE Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST Specialized 2014 butted alloy, single bolt setback, 30.9mm, 400mm
SEAT BINDER Specialized 7050 hard anodized alloy, 36.9mm, single bolt