Po czym poznać rasowy rower Enduro? Cytując speców od marketingu jednej z wiodących firm Księstwa Andory: "Dobry endurak, to nie full XC, który potrafi zjechać, lecz zjazdówka, która umie podjechać". Coś w tym jest....
Michał Śmieszek
Księstwo Andory, to taki bardzo stary polityczny twór, który znajdziecie na mapie w okolicach południowo zachodniej Europy - Pireneje, granica Francji i Hiszpanii - generalnie bardzo rowerowe klimaty. Nic więc dziwnego, że na początku wieku znaleźli się tam zapaleńcy pod przywództwem charyzmatycznego wizjonera. To Max Commencal, jeden z twórców potęgi SUNN, który postanowił napisać własny rozdział do historii roweru.
Przez ostatnią dekadę Commencal był jedną z marek, które mocno akcentowały swoją obecność w sporcie rowerowym, zwłaszcza związanym z jego grawitacyjnymi odmianami. Z firmą związał się między innymi Cedric Gracia oraz inne barwne postacie rowerowego świata: Anne Caroline CHAUSSON, Rémy ABSALON, czy też sławna downhillowa rodzina Atherton. I tak minęła dekada, w trakcie której z fabrycznych taśm zjechało kilka wyjątkowych rowerów, jak np META AM, uznana przez branżę rowerową jednym z najlepszych rowerów dziesięciolecia.
I właśnie od Mety zaczniemy start przeglądu kolekcji 29, która po raz pierwszy pojawi się w sezonie 2012. Model AM29, to pierwszy całkowicie zawieszony tłentynajner All-Mountain w historii marki. Tak jak jego mali bracia, oferuje opatentowaną, charakterystyczną platformę zwieszenia "Contact System", gdzie tłumik przechodzi przez tunel stworzony przez "rozciętą" rurę podsiodłową. Jego dolny koniec jest zamocowany bezpośrednio do wahacza, a górny do ruchomego łącznika. Całość zapewnia wyjątkową czułość i duużo skoku, którego w opcji "29" nie powinno brakować - 140mm z przodu oraz 130mm z tyłu. Za amortyzację odpowiadają amortyzator Fox 34 Float RL FIT oraz damper Fox Float RP2 Boost Valve.
Rama Meta 29 będzie się podobać większości miłośników sprzętu enduro. Hydroformowane aluminiowe rury połączono w przemyślaną i bardzo atrakcyjną wizualnie całość, którą następnie pokryto równie modnym białym lakierem. Nisko opadająca górna rura zapewni bezpieczny przekrok podczas lądowania a jednocześnie pozwoli na łatwiejszą kontrolę tego "fun-bajka" w akcji. Metę wyposażono w stożkową główkę, gniazdo ISCG5, wewnętrzne prowadzenie linek, włącznie z tą odpowiedzialną za pracę regulowanej sztycy, i haki tylnego koła na sztywną oś 142x12mm. Geometrię dopasowano naturalnie pod większą średnicę kół, zadbano zwłaszcza o krótką główkę i dużo miejsca na błoto. Dostępne będą cztery rozmiary: S, M, L, XL.
Osprzęt nie odstępuje klasą od aluminiowej ramy. Napęd, to zadanie grupy SRAM X9/X0, zaś wyhamowaniem na stoku zajmie się Formula RX z tarczami 180mm. Koła są od Fulcrum'a - warto zaznaczyć obecność piast QR15 i 142. Wspomnianą wyżej regulowaną sztycę zapewni Rock Shox. Reszta, to już komponenty sygnowane logiem własnym. Pełna specyfikacja poniżej:
- amortyzator: Fox 34 Float RL FIT 140 mm QR15 Taper,
- damper: Fox Float RP2 Boost Valve,
- stery: Cane Creek 10 series,
- mostek: Commencal VIP OS,
- kierownica: Commencal VIP OS 730mm,
- uchwyty: Commencal Lock-on,
- hamulce: Formula RX 180/180,
- manetki: SRAM X9 2x10,
- przednia przerzutka: SRAM X9 direct mount,
- tylna przerzutka: SRAM X0 10 speed,
- korby: SRAM S2210 carbon press fit 38/24,
- łańcuch: Yaban 10 speed,
- kaseta: SRAM PG-1070 10 speed 11-36,
- obręcze: Fulcrum Red Power XL 29,
- piasty: Fulcrum QR15mm / 142x12mm,
- opony: Maxxis Ardent 29x2,25 / CrossMark 29x2.1,
- sztyca: RockShox Reverb 31,6mm,
- siodełko: New SDG Circuit.
Mimo, że Commencal związał się na stałe z grawitacyjnymi rowerami, to w kolekcji nie mogło zabraknąć sztywniaków MTB, którym zawdzięcza pierwsze głośne sukcesy. Rowery HT będą reprezentować oficjalnie cztery modele: reaktywowany, wyczynowy i wyłącznie 29 calowy duet SuperNomal, sportowy Premier oraz miejski Uptown 29...a nieoficjalnie....jeszcze jeden rodzynek.
W sezonie 2012 słynna onegdaj seria SuperNormal została całkowicie przeprojektowana - na miarę czasów, choć zachowano jej pierwotne motto: "NORMALNOŚĆ jest SUPER". Brak tu kosmicznych technologii, wizualnych atrakcji - w zamian jest rower stworzony do walki. Nowy wielkokołowy SuperNormal otrzyma między innymi gniazdo hamulca PM, stożkową główkę, przednią przerzutkę Direct-Mount, suport Press-Fit. Sercem jest oczywiście lekka rama a z cieniowanego aluminium - szybka, zwinna i stabilna. Matemaczynie przedstawia się następująco:
SIZE | M | L | XL | |
SEAT TUBE LENGTH | 1,0 | 450,0 | 500,0 | 530,0 |
SEAT TUBE ANGLE | 2,0 | 72,5 | 72,5 | 72,5 |
HEAD TUBE ANGLE | 3,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 |
HEAD TUBE LENGTH | 4,0 | 110,0 | 110,0 | 120,0 |
WHEEL BASE | 5,0 | 1085,0 | 1105,0 | 1130,0 |
TOP TUBE LENGTH | 6,0 | 595,0 | 615,0 | 640,0 |
CHAIN STAY LENGTH | 7,0 | 440,0 | 440,0 | 440,0 |
BOTTOM BRACKET HEIGHT | 8,0 | -60,0 | -60,0 | -60,0 |
FORK LENGTH | 9,0 | 480,0 | 500,0 | 500,0 |
STANDOVER HEIGHT | 10,0 | 765,0 | 796,0 | 825, |
Jak widać, geometria jest....zrównoważona. Osobiście nie mam nic przeciwko nieco bardziej płaskim kątom, które dadzą odpocząć na dłuższych trasach maratonów i zapewnią stabilność na zjazdach. Pewnym ograniczeniem może być nieco krótsza górna rura, ale też bez przesady. Krótka główka pozwoli zrekompensować te parę milimetrów. Przyjemnie niedługi ogonek zapewni lepszą skrętność.
Supernatural reprezentować będą dwa modele oznaczone cyframi: 1 29" i 2 29”, dostępne w 3 rozmiarach M,L.XL. Pierwszy z nich, stojący wyżej w zestawieniu będzie bujał się na widelcu RS Reba RL29, poruszał dzięki napędowi SRAM X7/X9 w wersji dwudziesto biegowej. Koła są mieszanką obręczy Sunn, własnych piast Commencal Disc. Obuto je w mix Schwalbe Racing Ralph/Rocket Ron. Pełna specyfikacja poniżej.
- Rama: SuperNormal AL 29'' Triple Butted
- Widelec: Rockshox Reba RL 29'' Dual Air 100mm
- Łożyska sterów: Neco Integrated. Campy standard 1”1/8
- Mostek: Commencal VIP OS
- Kierownica: Commencal VIP 1'' OS
- Sztyca: Commencal VIP
- Chwyty: Commencal Kraton black
- Hamulce: New Formula RX 180/160
- Manetki: Sram trigger X7 2x10
- Przednia przerzutka: New Sram X7 direct mount 2x10
- Tylna przerzutka: Sram X9 10 speed
- Korby: Sram S1400 BB30 39/26 10 speed
- Łańcuch: Sram 10s PC-1031
- Kaseta: Sram PG-1050 11-36
- Obręcze: New Sun Ringle Inferno 29''
- Siodło: SDG Circuit
- Piasty: Commencal disc brake, maszynowe łożyska
- Szprychy: Stainless 64p 3x lacing black
Skromniejszy model 2.29 wcale nie jest taki biedny. Zaoszczędzono wyłącznie na osprzęcie - rama pozostała nietknięta. Miejsce Reby zajął złoty Recon 80mm z blokadą. Napęd 2x10 też jest o klasę niższy, choć wartość użytkowa wcale nie będzie gorsza. Koła znane z poprzedniej wersji wyhamujemy dzięki Eliksirom "pierwszym". Reszta biżuterii w rozpisce poniżej:
- Rama: SuperNormal AL 29''
- Widelec: Rockshox Recon Gold 29'' turnkey lock-out Solo Air 80mm
- Stery: Neco Integrated. Campy standard 1”1/8
- Mostek: Commencal VIP OS
- Kierownica: Commencal VIP 1'' OS
- Chwyty: Commencal Kraton black
- Hamulce: Avid Elixir 1 180/160
- Manetki: New Sram trigger X5 2x10
- Przednia przerzutka: New Sram X7 direct mount 2x10
- Tylna przerzutka: Sram X7 10 speed
- Korby: Truvativ S1000 BB30 39/26 10 speed
- Łańcuch: KMC 10 speed
- Kaseta: Sram PG-1030 11-36 10 speed
- Obręcze: New Sun Ringle Inferno 29''
- Piasty: Commencal disc brake
- Szprychy: Stainless 64p 3x lacing black
- Opony: Schwalbe Rocket Ron 29x2.25
- Sztyca: Commencal VIP 31.6mm
- Siodło: Commencal
Commencal przygotował także coś dla osób z nieco skromniejszym portfelem oraz wymaganiami. To model Premier 29, który jest typowym przedstawicielem kategorii "Moja Pierwsza Duża Kiszka". Ewidentnie dziedziczy wszystko to, co najlepsze według Commencal'a, tj prostotę konstrukcji i bardzo spokojną geometrię. W końcu początkujący rowerzyści nie potrzebują narowistego mustanga, lecz sprzęt który umożliwi podziwianie czegoś więcej niż bieżnik przedniej opony. Aluminiowe rurki ze stopu 6061 T6 nie posiadają widocznych ekstrasów. Ot, po prostu przyzwoity budżetowy projekt. Ale....mniej walorów być może zrekompensuje niekrzykliwa elegancka grafika. "Black is back" - jak to mówią starzy Indianie, tu dodatkowo w macie. Geometria poniżej:
SIZE | M | L | XL | |
SEAT TUBE LENGTH | 1,0 | 450,0 | 500,0 | 530,0 |
SEAT TUBE ANGLE | 2,0 | 73,0 | 72,5 | 72,5 |
HEAD TUBE ANGLE | 3,0 | 69,5 | 69,5 | 69,5 |
HEAD TUBE LENGTH | 4,0 | 120,0 | 130,0 | 135,0 |
WHEEL BASE | 5,0 | 1062,2 | 1082,2 | 1108,2 |
TOP TUBE LENGTH | 6,0 | 590,0 | 609,0 | 635,0 |
CHAIN STAY LENGTH | 7,0 | 445,0 | 445,0 | 445,0 |
BOTTOM BRACKET HEIGHT | 8,0 | -60,0 | -60,0 | -60,0 |
FORK LENGTH | 9,0 | 480,0 | 470,0 | 470,0 |
STANDOVER HEIGHT | 10,0 | 760,0 | 790,0 | 813,0 |
Osprzętem rower nie zaskoczy nikogo. Amorytyzację powierzono nowej Omedze 29 ML z mechaniczną blokadą. Kowadło jakich mało, ale zupełnie OK na pierwszy ogień. Napęd, tym razem 3x9, będzie obługiwał zestaw Sram X5/X7. Nieco lżej zestopniowane korby Truvativ Firex oraz kaseta 11-34 ucieszą mniej wysportowanych użytkowników. Koła też bardziej budżetowe choć wcale nie takie najgorsze. Zastosowano pancerne obręcze Jalco (patrz Author) oraz piasty brandowane własnym logiem. Ciekawą wisienką bedą opony: Geax Saguaro oraz Kenda SB8....to tak żeby rower toczył sie mimo wszystko. ;)
- Amortyzatror: RST Omega 29'' ML Lockout 100mm
- SteryNeco 1”1/8 ball retainer
- Mostek: Commencal Premier OS
- Kierownica: Commencal Premier 1” OS 6061
- Chwyty: Commencal Kraton black
- Hamulce: New Avid Elixir 1 hydraulic 180/160
- Manetki: New Sram X5 trigger 3x9
- Przednia przerzutka: Shimano Alivio
- Tylna przerzutka: Sram X7
- Korby: Truvativ FireX 42/32/22 GXP
- Łańcuch: KMC 9sCassette Sram PG950 9s 11-34
- Obręcze: Jalco double wall 29''
- Piasty: Commencal disc brakes
- Szprychy: Stainless 64p 3x lacing black
- Opony: Geax Saguaro 29x2.20/Kenda Small Block 8 29x2.10
- Sztyca: Commencal Premier no offset
- Siodełko: Commencal Premier by Velo
Ostatnią, czwartą propozycję Commencal kieruje do osób poruszających się w miejskiej dźungli, gdzie potrzeba nie tylko szybko dojechać do pracy, lecz także bezpiecznie i komfortowo. 29 calowe gładkie balony gwarantują spełnienie nie tylko tych życzeń. Uptown 29 spodoba się białym kołnierzykom, kurierom, taksówkarzom oraz pocztowcom, ponieważ dostępne sa dwie opcje kolorystyczne: Najczarniejsza Czerń oraz Kanarkowa Żółć. Na tym rowerku na pewno nie poszalejemy slalomem między samochodami, ale w kazdej innej sytuacji możemy liczyć na moc zabawy.
SIZE | M | L | XL | |
SEAT TUBE LENGTH | 1,0 | 450,0 | 500,0 | 530,0 |
SEAT TUBE ANGLE | 2,0 | 72,5° | 72,5° | 72,5° |
HEAD TUBE ANGLE | 3,0 | 69,5° | 69,5° | 69,5° |
HEAD TUBE LENGTH | 4,0 | 110,0 | 120,0 | 125 |
WHEEL BASE | 5,0 | 1090,0 | 1100,0 | 1120 |
TOP TUBE LENGTH | 6,0 | 590,0 | 600,0 | 621 |
CHAIN STAY LENGTH | 7,0 | 450,0 | 450,0 | 450 |
BOTTOM BRACKET HEIGHT | 8,0 | -60,0 | -60,0 | -60,0 |
FORK LENGTH | 9,0 | 480,0 | 480,0 | 480 |
STANDOVER HEIGHT | 10,0 | 760,0 | 790,0 | 813,0 |
Chmm...Commencal niezwykle ekonomicznie, ale też rozsądnie wyposażył naszego "komiutera" (ciekawe czy takie słowo trafi na stałe do rowerowej nomenklatury). Przede wszystkim nie ma zbędnego w mieście amortyzatora - jego prace przejęły nogi rowerzysty, sztywny widelec 480mm, oraz mocne koła obute w balonowe laczki Schwalbe Big Apple 29x2.0. Na zdjeciach widać, że wersja 2.35 też się spokojnie zmieści. a wtedy to aż strach się bać.... Skoro jesteśmy przy kołach to warto podkreślić brak zacisków kół. W ich miejsce zastosowano tradycyjne mutry, które utrudnią kradzież kół "na szybko". Uptown 29 ma nie tylko takie uproszczenia. Doświadczone oko dostrzeże mechaniczne hamulce tarczowe, 8 rzędowy napęd Shimano Alivio/Acera oraz jednorzędową korbę FSA montowaną jeszcze na kwadrat. W prostocie siła....oby cena była równie prosta.
- Rama: New Premier Uptown 29'' 6061 w/integrated headtube
- Widelec: New Premier Uptown AL 29''
- Stery: Neco 1”1/8 ball retainer
- Mostek: Commencal Uptown OS
- Kiera: Commencal Uptown 1” OS 6061
- Chwyty: Velo
- Hamulce: Tektro Novela mechanical disc brakes
- Manetki: Shimano Acera 8 speed right
- Przednia przerzutka: brak
- Tylna przerzutka: Shimano Alivio 8 speed
- Suport FSA square sealed bearings
- Korby: 175mm w/double bashguard 36t
- ŁańcuchKMC 8s
- Kaseta: Sram PG820 8s 11-32t
- Obręcze: Jalco 29'' double wall disc
- Piasty: Commencal by Formula nutted
- Szprychy: Stainless 64p 3x lacing black
- Opony: Schwalbe Big Apple 29x2.00
- Sztyca: Commencal Uptown no offset
- Siodło: Commencal Uptown by Velo
- Rozmiary: M, L, XL
- Kolor Matt Black, Yellow Cab
W sumie mógłbym zakończyć tę opowieść, ale nieeeeee......Otóż Commencal szykuje nam kolarzom - golinogom coś jeszcze....Ten rower ma na razie nazwę, wiadomo, że będzie tytanem pracy....oraz że do sprzedaży trafi już w grudniu. To limitowana edycja Skin 29er Ti.
Ojej, przecież grudzień już sie kończy! Kto żyw niech dzwoni do HorizonFive, oni na pewno już go mają!
(Fot & info: Commencal, PinkBike - RichardCunningham, Bikerumour)