Rasputin 29er_4

Odkrywamy rosyjskie relikty przeszłości i tajemnice, które niczym bumerang powracają do najnowszych czasów. Były radioaktywne, tytanowe łodzie podwodne z czasów zimnej wojny - pocięte na wspaniałe 29ery, teraz cofniemy się aż do roku 1916, gdy wielkim mocarstwem teoretycznie rządziła dynastia Romanowów...

Michał Śmieszek

W praktyce władzę trzymał jednak niejaki Grigorij Jefimowicz Rasputin - jasnowidz, egzorcysta, kaznodzieja, uzdrowiciel. Ponoć niesamowity kochanek. Rosja i dwór carski odetchnęły z ulgą, gdy jego ciało pochłonęła Newa. Niedługo potem rewolucja pochłonęła całą carską rodzinę. Ale starzy Rosjanie mówią, że Rasputin oraz ostatni z Romanowó nie zginęli.  Nie mylili się....Nie ma dowodów, że obaj celebryci śmigali na bicyklach, ale z pewnością reinakrnowali się w jednej z hiszpańskich manufaktur - prężnie działającej niczym dobry kołchoz, Jeronimo Cycles.

Jeronimo logo

Marka powstała niedawno, oficjalnie ledwo rok temu (2010). Siedziba firmy znajduje się w Santa Cruz de Tenerife, na Teneryfie (Wyspy Kanaryjskie) i wybrano ją nieprzypadkowo. Założycielami Jeronimo są naturalnie rowerowi pasjonaci i eksperci, którzy wcześniej zajmowali się dystrybucją części do jednośladów. Teneryfę wybrali na swój docelowy obóz, gdyż to doskonały poligon doświadczalny z dziesiątkami kilometrów szlaków potrafiących zweryfikować każdy rowerowy prototyp. A tych Jeronimo wypuściło już 40 sztuk, wszystkie w szlachetnym tytanie...Tak, tak, nie inaczej...to właśnie ten materiał jest podstawowym budulcem hiszpańskich ram.

Pewnie niektórzy powiedzą: phiii..40 ram! Ale przeca to manufaktura, a nie obóz pracy. Proces produkcyjny trwa około 2-3 miesięcy wliczając w to 1 miesiąc na przygotowanie projektu na papierze w ścisłej współpracy z przyszłym właścicielem. Jeronimo nie jest wyjątkiem w branży - każda rama jest indywidualna, w związku z czym nie ma mowy o przewodniej obowiązującej geometrii. Klient może liczyć jedynie na sugestie, gdyby jego wymarzony rower na desce kreślarskiej wyglądał jak wózek widłowy. Bezpieczeństwa własnego oraz klienta pilnuje trzy osobowy zespół - dwóch inżynierów oraz projektant....i szczerze mówiąc, to pełny skład Jeronimo Cycles. Ale...nie wszystko jest takie tradycyjne. Chłopaki nie ukrywają, że firma "korzysta z zasobów zewnętrznych" przy produkcji ram. Nie ma się jednak czego obawiać, gdyż dostawcami są czołowe manufaktury europejskie, amerykańskie oraz tajwańskie. Wszystkie ramy tytanowe oraz stalowe mają wieczystą gwarancję. Specyfika pracy Hiszpanów wyklucza na tą chwilę sprzedaż poprzez lokalnych przedstawicieli lub sklepy. Oczywista oczywistość - bezpośredni kontakt z klientem, to jedyna droga.

W ofercie Jeronimo znajdziemy rowery szosowe, przełajowe i do triathlonu, MTB sztywne oraz fulle. Naszą i waszą uwagę zwróci na pewno oferta 29er. Tu właśnie dochodzimy do miejsca, gdzie historia carskiej Rosji łączy sie z hiszpańską teraźniejszością. W pierwszej kolejności  niezniszczalny Griegorij Rasputin postanowił reinkarnować się w równie szlachetnych i pełnych temperamentu hiszpańskich rowerach. Co więcej od razu w dwóch wersjach tytanowej i stalowej.

Rasputin 29er_4

Rasputin 29er_1Raputin 29er

Do budowy modelu Rasputin Ti 29 hiszpańska firma wykorzystuje stop tytanu Ti Grade 9 CSWR, czyli typ Alfa-Beta  zawierający 3% aluminium i 2.5% wanadu. Skrót CSWR odnosi się do "odkuwany na zimno i mechaniczne odprężany". Jedynie tylne haki wykonane są ze stopu 6/4 (Grade 5, 6% aluminium, 4% wanadu, 0.25% żelaza). Dzięki temu całość charakteryzuje się:

  • doskonałą odpornością na korozję ogólną, wżerową, szczelinową i pękanie korozyjne w kwaśnym środowisku
  • wysoką wytrzymałością mechaniczną - doskonały stosunek wytrzymałości do masy
  • dobrą plastycznością i podatnością na spawanie
  • bardzo niską rozszerzalnością cieplną
  • doskonałymi właściwościami zmęczeniowymi

29er z takim rodowodem przeznaczony jest przede wszystkim dla "golinogów". Tytanowa rama waży około 1450g w rozmiarze "M" i może być wykonana w dwóch odmianach: z nisko opadającą górną rurą (sloping) lub finezyjnie giętą (semi-sloping, "spaghetti stajl"). Jak łatwo się domyślić, słowem nie powiemy o geometrii rosyjskiego szarlatana...bo nie istnieje jedna obowiązująca, a Jeronimo, Rasputina i użytkownika obowiązuje tajemnica spowiedzi...

DSC_0019DSC_0019-1

Hiszpanie są w stanie zaspokoić wszystkie wyuzdane pomysły, jak na przykład: frezowane i cieniowane haki dedykowane między innymi pod piasty Rohloff i singlespeed, stożkowa lub tradycyjna główka ramy na stery 1.5, suport BB30 lub na mimośród, zintegrowana sztyca podsiodłowa. Natomiast w podstawie otrzymamy carskiego kaznodzieję:

  • w naturalnej satynowej fakturze tytanu lub ręcznie szczotkowanego
  • z niewymiennym hakiem tylnej przerzutki
  • ze sztycą podsiodłową - do wyboru 27.2mm, 30,9mm, 31.6mm
  • z mocowaniem zacisku hamulca IS
  • z mufą suportu BSA 68mm
  • z główką pod stery ahead 1 1/8"
  • z logotypami wykonanymi z winylu.

DSC_0050DSC_0026

Jeśli potencjalnego klienta nie stać na wydanie co najmniej 1229 Euro, to być może zastanowi się nad wersją stalową Rasputin Fe 29, której sercem jest markowa stal Reynolds 853. Jednak w tym przypadku konfiguracja jest nieco inna. Przede wszystkim otrzymamy klasyczny kształt głównego i tylnego trójkąta, haki kół typu "Breezer". Rura podsiodłowa akceptuje wyłącznie sztycę 27.2mm.  Domyślny rozmiar sterów to 1 /18", choć producent dopuszcza główkę oversize TR44. Stalowego Rasputina można nabyć w zestawie ze sztywnym stalowym (Cr-Mo) widelcem, przy czym w tej opcji rura sterowa jest wyłącznie tradycyjna (1 1/8"). Ceny wyjściowe są odpowiednio niższe: 550/610 Euro.

Jeronimo-Fe-Reynolds-853-steel-Rasputin-mountain-bike09

Żeby Rasputin nie czuł się samotnie w nowym świecie, Jeronimo Cycles oferuje jeszcze dwa rowery 29 calowe. Pierwszy z nich, to błękitnej krwi ostatni z rodu - Romanov Ti 29. Tym razem to nie hardtejl lecz rasowy softtail - który oferuje do 60mm skoku, a to powinno wystarczyć do maratońskiego ścigania się. Zawieszenie oparte jest na klasycznym rozwiązaniu VPP i trudno tu doszukiwać się ekstrawagancji, choć inżynier z Jeronimo zarzeka się, że każdey model jest gruntownie testowany a jego ogólna charakterystyka dopasowywana do upodobań klienta. Firma twierdzi, że układ działa najlepiej pod dyktando duetu Fox. Swoją drogą zostaliśmy wyraźnie uświadomieni, że Jeronimo nie boi się żadnego wyzwania. Czy to będzie zawiecha AVP, VPP, Horst, DW-link - zawsze coś wymyślą. Mają doświadczenie i czas na dopracowanie szczegółów.

Romanov Ti

Dusza cara Romanova została także zaklęta w tytanowych rurkach grade 9 CSWR. Zamawiający może oczekiwać dokładnie takich samych dodatków oraz standardu wykonania, jak w przypadku Rasputina. Niestety na razie Hiszpanie nie planują wersji stalowej, ale jak się człowiek uprze....to pewnie ich przekona.

Skoro elita carskiej Rosji już się odrodziła wypadałoby mieć dobrego "ochroniarza". W kolekcji Jeronimo taką rolę pełni Chabardo Ti 29er. I szczerze powiedziawszy, to właśnie Chabardo powinien być gwoździem tego artykułu, ponieważ to wyjątkowa konstrukcja w świecie 29. Hiszpański "Pan ochroniarz", to 29 calowy monster - bajk - rower z pogranicza Enduro i Freeride. Prototypowa konstrukcja (pierwsze zdjęcie poniżej) miała marne 100mm skoku, ale dzięki Pablo Osuno, ekspertowi od zawieszeń widoczna na zdjęciach maszyna ma seriozne 130mm. Mało?! No pewnie, dlatego niektórych naszych czytelników, szczególnie tych o arystokratycznym rosyjskim imieniu z pewnością zainteresuje możliwość zmiany tej wartości o kolejne 20mm, a w skrajnym przypadku dobicie do 180mm!!! Nie ma, że boli!

Chabardo 29er 100

Chabardo 29er_2

Chabardo Ti 29er produkowany jest z tej samej klasy tytanu co poprzednicy, jedynie łączniki zawieszenia są aluminiowe - AL7075. Poza tym w standardzie otrzymamy powiększoną sterówkę ID44 (1.5"), mocowanie przerzutki przedniej Direct Mount, zawieszenie oparte na łożyskach maszynowych, haki tylnego koła na sztywną oś 135x12mm. Ale to nie wszystko! Chabardo jest jedną z niewielu ram do których można zamontować 18 biegową skrzynię biegów PINION P-1 umiejscowioną w suporcie - właściwie jeden z najlżejszych wewnętrznych napędów wielobiegowych.

Jero Chabardo Ti 140 29er J M  03

Jero Chabardo Ti 140 29er J M  04Jero Chabardo Ti 140 29er J M  06

Chabardo 29er linkage_2Chabardo 29er stays

Jak to pracuje? Panowie z Jeronimo użyli przeprojektowany wariant zawieszenia Chabardo z pierwszej edycji, gdzie tłumik był zamocowany w pionie. Tutaj natomiast pracuje w poziomie, co ponoć poprawiło charakterystykę oraz pozwoliło na uproszczenie układu bez szkody dla funkcjonalności. Konstrukcja nie jest odkryciem Ameryki - to kolejna wariacja VPP, ale zaprojektowana pod miękkie przełożenie z przodu i w taki sposób aby jak najbardziej ograniczyć pompowanie.

O ile nie udało nam się wydusić informacji o geometrii sztywniaków, to Pedro Jeronimo sam się wygadał na temat Chabardo 29 - ja mu się nie dziwię, zwłaszcza gdy nowa konstrukcja wzbudza tak duże zainteresowanie. W obu ustawieniach 130/150 wartości wyjściowe (bez sagu) są identyczne. Natomiast wyraźna różnica między ustawieniami pojawia się pod obciążeniem (nie dziwota). Kula szpiegula podaje:

  • Górna rura: 57 cm
  • Rura podsiodłowa: 41cm
  • Ogon: 45,5cm
  • Mufa suportu: 34cm
  • Kąt główki: 67/68°
  • Kąt podsiodłówki: 74°
  • Waga: ok 2,8kg

Chabardo 29er HeadTChabardo 29er_3

Pedro podkreśla, że tak radykalna geometria przekłada się na uniwersalność zastosowań Chabardo. Pucharu XC nie wygramy na tym sprzęcie, ale zabawa poza szlakami - gwarantowana. Tradycyjnie, custom'owa zawiecha Chabardo najlepiej działa z Foxem RP23...Ciekawostką jest niewątpliwie przedni sztuciec. Jak się uważnie przyjrzycie zdjęciu przedstawiającemu gotowy rower, to z przodu ujrzycie Matołka 150mm. To model "Franknwolf"  - tuningowana wersja, połączenie goleni dolnych od Minutki z górnymi od Nixona...wysokość od osi do korony 565mm.

Za innowacyjność trzeba zapłacić. Na stronie Jeronimo Cycles nie znajdziecie takiej oficjalnej informacji, ale wiadomo, że rama kosztuje od 2700 Euro w górę.

Co na przyszłość? Pedro niechętnie udziela konkretnych szczegółów, ale kryzys finansowy najwyraźniej dotknął i jego firmę, czego dowodem jest pojawienie się stalowych odpowiedników. W najbliższym czasie Jeronimo będzie jeszcze silniej promować ten materiał. Oferta obejmie inne modele. Pojawi się także parę nowości. Chaa..tak czy owak, sami widzicie, że nie sposób zapomnieć o matce Rosji i jej historii, a Hiszpanie - jak widać piszą ją od nowa - w najlepszy możliwy sposób.

(info and photo: Jeronimo Cycles, Forum.mtbr.com, Forum.vtt.com)

*******************************************************

Czarinas lover, last Tsar, the bodyguard,...,29er

We are discovering Russian relics and secrets of the past that come back like a boomerang to the present times. We have already shown radioactive titanium submarines from the Cold War - cut into cute 29ers, now we are going back until 1916, when one of the great powers was theoretically ruled by Romanov dynasty ... 

In practice, however, the real power was held by Grigory Yefimovich Rasputin - seer, exorcist, preacher, healer. Apparently an amazing lover. Russia and the tsar's court breathed a sigh of relief when his body was engulfed by the river Newa. Soon after the revolution engulfed the entire tsarist family. But the old Russians say that Rasputin and the last of Romanov did not pass away. There weren't wrong .... There is no evidence that the two celebrities rode bicycles, but certainly they reincarnated in one of the Spanish manufactories - a rapidly developing Jeronimo Cycles.

The company was established barely a year ago (2010) with its headquarters located in Santa Cruz de Tenerife, Tenerife (Canary Islands) - the place selected not without a reason. Jeronimo's founders are naturally passionate cyclists and experts who have previously engaged in distribution of bike components. Tenerife was chosen their destination camp, because of its excellent natural terrain with dozens of km of trails that are able to verify every bike prototype leaving the facility. And up to now Jeronimo already released 40 pieces, all in precious titanium ... Yes, yes, the basic material used here for building Spanish frames.

Sure some will say:  c'mon .. only 40 frames! But Jeronimo is still a typical manufacture, not a labor camp. The production process takes about 2-3 months including one month to prepare a draft on paper, in close cooperation with the future owner. Jeronimo is no exception in the industry - each frame is individual, and therefore there is no guiding geometry. The client can count only on the suggestion, if his dream bike on the drawing board lookes like a forklift. Customer's and own security guards three-person team - two engineers and a designer .... and frankly, this is a whole crew of Jeronimo Cycles. But ... not everything is so traditional.  Those guys do not hide that the company "uses external resources" in the frame production. There is nothing to fear, however, because the suppliers are the leading European American and Taiwanese manufactories. All titanium and steel frames are lifetime warranty. The specificity of Spaniards working for the moment excludes sales through local dealers or shops - direct contact with the customer is the only way.

The Jeronimo's offer find road bikes, cross and triathlon, MTB hardtail and FS machines. Our and yours attention will be surely attracted by the 29er offer . This is where we come to the place where the history of Tsarist Russia connects with the Spanish present. In the first place, indestructible Griegorij Rasputin decided to reincarnate as a noble and full of temperament Spanish bike. His spirit has been enchanted into two versions: titanium and steel.

In order to build Rasputin Ti 29, Spanish company uses titanium alloy Ti Grade 9 CSWR - the Alpha-Beta type containing 3% aluminum and 2.5% vanadium. CSWR abbreviation refers to the "cold-worked and stress relieved"" Only the rear hooks are made of Ti alloy 6/4 (Grade 5, 6% aluminum, 4% vanadium, 0.25% iron). Thanks to this numbers all builds are characterized by:

  • excellent resistance to general corrosion, pitting, crevice corrosion and cracking in acidic environment
  • high mechanical strength - excellent strength to weight ratio
  • Good formability and weldability
  • very low thermal expansion
  • Excellent fatigue properties

29er with such a pedigree is designed primarily for "hair-leg-shavers". Titanium frame weighs about 1450g "M" size and can be done in two versions: with low sloping top tube or finely curved (semi-sloping, "spaghetti style"). As you might guess, we will not say a word about the geometry of the Russian charlatan ... because there is no fixed one. And above all, Jeronimo, Rasputin and the user is bounded by the the secret confession rule...

Spaniards are able to meet all the outrageous ideas, such as: CNC machined and butted hooks dedicated, inter alia, the Rohloff hub and singlespeed, tapered or traditional on-point-five head, BB30 bottom bracket or the eccentric muff integrated seat post. However, the basic Tsar's preacher gets:

  • natural satin brushed or hand brushed titanium
  • non-replaceable rear derailleur dropout
  • variable the seat post - a choice of 27.2mm, 30.9 mm, 31.6mm
  • IS disc brake mount
  • BSA 68mm bottom bracket BSA
  • ahead 1 1/8 " head tube
  • logos made of vinyl.


If a potential customer can not afford to pay at least 1229 Euro, he/she may reflect on a steel version of Rasputin Fe 29, where the heart is branded Reynolds 853 steel. However, in this case, the configuration is slightly different. First of all, we get the classic shape of the main and rear triangles, "Breezer" dropouts. Seat tube only accepts 27.2mm seatposts. The default size of the headset is 1 1/ 8 ", although the manufacturer allows oversize ID44 head tube. Rasputin Fe can be purchased in a set with rigid steel (Cr-Mo) fork, but this option considers only traditional steerer  (1 1 / 8") and head tube. Starter prices are correspondingly lower: 550 / 610 Euro.

For Rasputin not to feel alone in the new world, Jeronimo Cycles offers two more 29-inch bikes. The first of them, the blue blood of the last of the family -  Romanov Ti 29. This time it is not raw hardtail but a cute softtail - which offers up to 60mm travel, and this should be enough for marathon racing. The suspension is based on the classical VPP solution and it is difficult to look here for the extravagance, but Jeronimo engineer swears that each model is thoroughly tested and its general characteristics suit the customer's preferences. The company claims that the system works best under the Fox duet, but it will work in different environment as well. By the way, we were clearly informed that Jeronimo is not afraid of any challenge.  AVP, VPP, Horst, DW-link - they will always come up with something to satisfy the end user. They have experience and time to refine the details.
The Soul of Romanov tsar was also enchanted in grade 9 titanium tubes CSWR. Client can expect exactly the same add-ons and performance standards, as in the case of Rasputin. Unfortunately, as for the moment Spaniards do not plan a steel version, but stubborn enough man will probably convince them.

Since the elite of Tsarist Russia was reborn already, it would be nice to have a good "bodyguard". In the Jeronimo's collection such a role is played by Chabardo Ti 29er. And frankly, it  is Chabardo who should be the star of this article, because of  its unique design in the world of 29ers. Spanish, "Mr. Bodyguard" is a 29 inch monster - a bicycle from  Enduro and Freeride borderline. The prototype design had a poor travel of 100mm, but thanks to Pablo Osuno, an suspensions expert, the machine shown in the pictures  has a serious 130mm. Not much?! Alright, then we have a real challenge for those of our readers, who are interested in the ability to change this value by a further 20mm, and in extreme cases ending with 180mm travel! No pain no gain!

Chabardo Ti 29er is made of titanium of the same class as its predecessors, only suspension links are aluminum  - AL7075. The standard also includes ID44 (1.5 ") head tube, direct-mount front derailleur , suspension based on sealed bearings, maxle type dropouts (135x12mm). But it's not all! Chabardo is one of the few frames which accepts 18 speed gearbox PINION P-1, localized in bottom bracket area - actually one of the lightest internal gear drive systems.

How does it work? Gentlemen from  Jeronimo use a redesigned AVP suspension of Chabardo variant of the first edition, where the damper was mounted vertically. Here, it is working horizotally, which reportedly improves characteristics and allows the simplification of the system without sacrificing functionality. The design is not the discovery of America - it is yet another VPP variation, but designed for soft gear in front and in such a way as to minimize the squat.

While we were unable to squeeze out information about the hardtail geometry, Pedro Jeronimo spilled the beans about Chabardo 29er - I do not blame him, especially when new construction arouses so much interest. In both settings, (130/150, without SAG) numbers are identical. However a clear difference between the settings appear under load (no wonder). Our intel says:

  • Top tube: 57 cm
  • Seat tube: 41cm
  • Tail: 45.5 cm
  • BB height: 34cm
  • Head angle: 67/68 °
  • Seat tube angle: 74 °
  • Weight: about 2.8 kg

Pedro points out that such a radical geometry translates into Chabardo versatility. XC Cup not propably be won on this mean machine, but extreme fun is guaranteed. Traditionally, Chabardo's custom suspension works best with Fox RP23 ... But curiosity is undoubtedly the front fork. As you look carefully at the picture submitting the finished bike, you will see in the front Manitou 150mm. This model is called "Franknwolf" - tuned version, the connection of the lower leg from Minute and the upper crown and legs from Nixon ... 565mm axle to crown. You have to pay for innovation. On the Jeronimo Cycles website you won't find official information, but we know that the frame starts from 2700 Euro up.

What's comming soon? Pedro is reluctant to give specific details, but apparently the financial crisis has hit his company too, as evidenced by the appearance of the steel frames. In the near future Jeronimo will even stronger promote this material. The offer will include other models. People will be given also a few novelties. Anyway, you can see that it is impossible to forget the mother Russia and her history. And Spaniards - as you can see -  write it new from the scratch - in the best possible way.