Author produkuje nie tylko grzeczne rowery dla grzecznych tatusiów. Czesi stworzyli odrębną linię Agang skierowaną do "ciemniejszej strony mocy". O ile w podstawowej kolekcji zmiany ograniczyły się do kosmetyki, to gangsterskie dwudziestki dziewiątki otrzymały znaczący "upgrade".
Michał Śmieszek
Gangsterska odnoga Authora, to charakterystyczne rowery skierowane teoretycznie do młodszej części społeczeństwa. Niebanalna grafika, agresywniejszy "dizajn" oraz przyzwoity osprzęt, to charakterystyczne a-gangsterskie elementy. W praktyce w kolekcji znajdziemy modele, które zadowolą dorosłych pasjonatów kolarstwa. Do tej pory Agang miał tylko jednego przedstawiciela w dużym rozmiarze, który był na poziomie roweru Author Traction 29. Dział rozwoju produktu stwierdził jednak, że to mało ( ...słusznie!), dlatego w 2012 roku dojedzie drugi kompan...i to nie byle jaki.
Zacznijmy jednak od modelu 729 znanego z poprzednich dwóch sezonów. Rower będzie niewątpliwie bardziej widoczny dzięki sportowej, mniej morderczej szacie graficznej. Matową czerń i pomarańcz zastąpią czerń połyskujaca wraz z motywami w kolorze wyścigowej zieleni i bieli. Ale lakier, to nie jedyna zauważalna zmiana w ramie. Wzorując się na droższych konstrukcjach projektanci z Authora dodali nam smaczek w postaci gniazda hamulca wewnątrz tylnego trójkąta, co wygląda bardziej "pro". Materiał ram to potrójnie cieniowane aluminium 6061 termicznie utwardzane, wiec oczko lepiej niż Traction.
Duży gangster zyska także inny osprzęt. Pancerny amortyzator M29 TnL odejdzie w niepamięć. Teraz na dzielnicy rządzi RST 29 First Air. Napęd także zostanie podniesiony o klasę, tj dostanie jedną zębatkę wiecej z tyłu i jedną mniej z przodu. Sram X7 (2 x 10sp) na pewno nie sprawi zawodu, zwłaszcza fanom marki. Tak samo z resztą jak pancerne koła i teoretycznie nieco cięższe komponenty, co przełoży się w sumie na wynik 13.2kg.
Geometrycznie Agangi 29 są identyczne z Authorami 29, wizualnie zaś różnią się przede wszystkim podgiętą górną rurą w okolicy węzła rury podsiodłowej, co obniża przekrok. Nie ukrywam, że dzięki takiemu prostemu zabiegowi Agang mnie osobiście bardziej się podoba od głównej czeskiej kolekcji 29er.
size | 15", 17", 19", 21" |
---|---|
frame | triple butted alloy 6061 29" |
front fork | RST 29 F1RST Air air, lock out (80 mm) |
head parts | PRESTINE Integrated 1-1/8" |
chainwheel | SRAM S1000 GXP 39-26 teeth 170/175 mm cranks |
b.b. parts | SRAM GXP |
front derailleur | SRAM X7 (34.9) |
rear derailleur | SRAM X7 |
shifters | SRAM X7 Trigger (20) |
freewheel | SRAM PG-1030 12-36 (10) |
chain | SRAM PC-1031 |
hubs | AGANG Disc 32 holes |
brakes | TEKTRO Draco WH disc hydraulic (7"/6" rotors) |
brake levers | TEKTRO Draco WH |
rims | AGANG Sphere 29 32 holes |
spokes | black stainless steel 2.0 mm |
front tire | RITCHEY Comp Shield 29" x 2.10" |
rear tire | RITCHEY Comp Shield 29" x 2.10" |
pedals | AGANG platform resin |
handlebar | AGANG alloy 0 mm 700 mm |
grips | AGANG GripLock |
stem | AGANG alloy |
seat post | AGANG alloy (31.6) |
seat clamp | AGANG (34.9) |
seat bolt | AGANG alloy QR |
saddle | AGANG Trail |
speed | 20 |
weight | 13.2 kg/ 19" |
Nowością w sezonie 2012 jest model 929, który detronizuje poprzednika i staje się Capo di tutti capi. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to może (nie musi) być hit sprzedaży gliwickieo Velo w nadchodzącym sezonie.
Czemu aż tak? Otóż, Gangsta 929, to nowa konstrukcja, gdzie zastosowano dobrze nam znane i nieczęsto wykorzystywane w tańszych 29tkach technologiczne rozwiązania: mocowanie tarczówki ukryte w tylnym trójkącie a także suport press-fit BB30. Kompletną nowością jest sztywny karbonowy widelec marki Syncros.
Dzięki takiemu posunięciu topowy Gangsta 929 waży niecałe 11kg...i ma bardzo indiwidualny charakter - starzy Indianie powiedzieliby "Bad Ass Motherf..." Rower widzieliśmy na targarch w Kielcach i zgadzam się z Indianami. Tak jak 729, tak również 929 został uzbrojony adekwatnie do swojej klasy. Nowością są lekkie hamulce Tektro Orion oraz ogumienie, które tym razem zapewnia włoski Gucio. Sztywny sztuciec i szybkie jak pocisk Mezcale 29 na łatwiejszych trasach nie dadzą rywalom szans.
size | 15", 17", 19", 21" |
---|---|
frame | triple butted alloy 6061 29" |
front fork | SYNCROS FL Carbon 29 |
head parts | PRESTINE Integrated 1-1/8" |
chainwheel | SRAM S1000 BB30 36 teeth 170/175 mm cranks |
b.b. parts | SRAM BB30 PF |
front derailleur | E13 XCX-ST chain guide |
rear derailleur | SRAM X7 |
shifters | SRAM X7 Trigger (10) |
freewheel | SRAM PG-1030 12-36 (10) |
chain | SRAM PC-1031 |
hubs | AGANG Disc 32 holes |
brakes | TEKTRO Orion disc hydraulic (7"/6" rotors) |
brake levers | TEKTRO Orion carbon |
rims | AGANG Sphere 29 32 holes |
spokes | black stainless steel 2.0 mm |
front tire | GEAX Mezcal 29 kevlar 29" x 2.10" |
rear tire | GEAX Mezcal 29 kevlar 29" x 2.10" |
pedals | SYNCROS AM Traverse |
handlebar | SYNCROS Flat Top 0 mm 690 mm |
grips | AGANG GripLock |
stem | SYNCROS AM V2 |
seat post | SYNCROS AM (31.6) |
seat clamp | AGANG (34.9) |
seat bolt | AGANG alloy QR |
saddle | SYNCROS FL |
speed | 10 |
weight | 10.9 kg/ 19" |
Jeśli gang Agangów 29 będzie przyjmował nowych członków (na co w skrytości liczę), to nie zdziwię się, jesli nowe modele przyćmią w pewnym momencie grzeczne Authory. Dobrym uzupełnieniem byłby ostry kizior z węgla w opcji jednobiegowej. Na razie rok 2012 będzie stał pod znakiem bratobójczej wojny, a o wygranej nie zdecydują SMS-y widzów...