Saga Capuccino 29 frame

29ery, to nie tylko takie egzotyczne miejsca jak Centralna Europa i nie takie zwykłe jak Ameryka Północna. Prawdopodobnie nie spotkamy ich tylko w Arktyce. W związku z powyższym na pewno nie zainteresuje was informacja, że Świat Wielkiego Koła objął już Amerykę Południową, zwłaszcza Brazylię. A może jednak...

Michał Śmieszek

(Pamięci Fabio Yoshimoto 1977-2011)

W poszukiwaniu ciekawostek wybraliśmy się tym razem do kraju słynącego z energetycznej samby oraz równie porywających seriali. Nie mamy wątpliwości, że popularności tych drugich nie przebiją nawet amerykańskie tłentynajnery, ale podejrzewamy, że gdyby Niewolnica Isaura mogła dziś dojeżdżać do pracy na rowerze to byłby to 29er...Tylko ciekawe, co na to Leonsio...

W poszukiwaniach dwudziestodziewięcio calowych śladów pomógł nam nasz brazylijski przyjaciel Luiz. (Dzięki stary!). Okazało się, że jest o czym pisać. Chyba największy rozgłos zdobyła rodzima marka Saga., która powstała w 2009 roku. Założył ją pasjonat rowerów i dużych kół Fabio Yoshimoto, który od początku sam spawał aluminiowe ramy. Powstały trzy modele o jakże przyjemnych nazwach: Tomato, Capuccino i Limone.

Saga Capuccino 29 frame

Saga Limon 29 frame

Saga Tomato 29 frame

Fabio dobrze odrobił lekcje i starał się stworzyć prawdziwego 29era na miarę czasów i możliwości. Ramy są bardzo ładnie wykonane z przyzwoitą geometrią. Najniżej w kolekcji klasyfikowany jest "Pomidor", osprzęt stanowi ciekawa kompozycja: amortyzator RST M-29RL, pełny napęd i hamulce Deore, koła brazylijskiej manufaktury VZAN - model "speed", opony CST Critter 29x2.1, komponenty PZ. W sumie sensownie poskładany rower na dobry początek przygody w brazylijskich kniejach.

p29br_saga_tomato_2010-060

p29br_saga_tomato_2010-064p29br_saga_tomato_2010-061

Capuccino jest najlepiej wyposażony z całej sagi 29.

Saga Capuccino

Saga Capuccino_2Saga Capuccino_3

A tak wygląda przykładowa Saga "Limonka"

Saga Limon29_2

Saga Limon29_1Saga Limon29

Poniżej przykładowa geometria dla rozmiaru 18"

Saga Tomato/Capuccino/Limon 29

  • Frame Size: 18"
  • Travel Fork / Axle to Crown Lenght: 80mm
  • Effective Top Tube Lenght: 605mm
  • Seat Tube Lenght: 465mm
  • Chain Stay Lenght: 440mm
  • Front Center: 655mm
  • Wheelbase: 1083mm
  • BB Height: 300mm
  • BB Drop: 65mm
  • Head Tube Lenght: 120mm
  • Head Tube Angle: 71
  • Seat Tube Angle: 72
  • Standover Height: 720mm (the base of the top tube)

Z uzyskanych informacji wiadomo, że tylne widełki mogą pomieścić konkretne gumki bez ryzyka haczenia o przednią przerzutkę. Brazylijski Pomidor, Limonka i Kawka ze śmietanką łączą w sobie skrętność i stabilność, co w połączeniu ze stosunkową niską ceną ramy mogłoby przełożyć się na lokalny (i nie tylko) bestseller. Mogłoby....no właśnie, niestety, koniecznie trzeba powiedzieć, że przyszłość marki stoi pod równie dużym znakiem zapytania, gdyż właściciel i budowniczy - Fabio Yoshimoto w lutym tego roku został powołany tam, gdzie na 29erach śmiga się do końca świata i jeden dzień dłużej...niestety dla nas żyjących. Z bliżej nieznanych powodów rodzina nie zamierza kontynuować dzieła Fabia. Wielka szkoda, choć z drugiej strony pewnych ludzi nie da się zastąpić. Dla zainteresowanych - niebawem zostanie wypuszczona ostatnia, limitowana seria 20 ram dedykowana twórcy marki Saga.

Ale życie toczy się dalej i brazylijska piłka jest nadal w grze. Za duże koło zabrali się kolejni pasjonaci, tym razem z firmy z ponad 100 letnią tradycją. Założył ją w 1898 Włoch Luigi Caloi, który osiedlił się w Brazylii. Firma od początku tworzyła rowery z charakterem czego dowodem jest Caloi Two Niner.

Caloi twoniner29002

Brazylijski 29er z włoską duszą wyróżnia się finezyjnie giętą górną rurą, stonowaną grafiką i neutralną geometrią. I Brazylijczycy to kupują... :)))), tym bardziej, że Caloi Two Niner w wersji produkcyjnej jest złożony równie sensownie, bez wodotrysków, ale tak żeby przejechać przez dżunglę - praktycznie pełna grupa Shimano Deore, pancerny RS Dart 3, komponenty Truvativ i mechaniczne Avidy BB5.Geometria tego rodzynka poniżej.

  • Frame Size: 18"
  • Travel Fork: 80mm
  • Effective Top Tube Lenght: 600mm
  • Seat Tube Lenght: 465mm
  • Chain Stay Lenght: 450mm
  • Front Center: 645mm
  • Wheelbase: 1095mm
  • BB Height: 300mm
  • BB Drop: 65mm
  • Head Tube Lenght: 125
  • Head Tube Angle: 71
  • Seat Tube Angle: 72
  • Standover Height: 715 (the base of the top tube)

twoniner29004twoniner29011

Na trwających obecnie targach Brazil Bike-Expo, Caloi zaprezentował karbonowego 29era. Sądząc po zdjęciach, tym razem trafi w ręce zamożniejszej części społeczeństwa.

Caloi Two Niner Carbon

Na mapie Brazylii znalazła się jeszcze jedna nieduża firma montująca własne 29tki. W Campinas (region Sao Paulo) powstają Duże Koła znakowane logiem "Canadianbikes". Obecnie w ofercie znajduje się jedyny model XX Nine, którego sercem jest aluminiowa rama. Niestety więcej szczegółów nie znamy, gdyż strona firmowa (www.canadianbikes.com.br) jest wyjątkowo powściągliwa w udzielaniu informacji. Zdjęcia poniżej:

XX 9 CanadianXX 9 Canadian black

XX 9 Canadian white

Brazylijczycy składają nie tylko sensowne 29ery. Są tam firmy, które wyspecjalizowały się w produkcji komponentów, w tym również tych dedykowanych do dużych kółek.

Zacznijmy od manufaktury Vzan, która wyspecjalizowała się w produkcji kół. W ofercie znajdziemy całkiem sympatyczny zestaw Vzan "Extreme 29er" oraz "Speed 29er", które nota bene znalazły miejsce w rowerach Saga.

Vzan Extreme 29

Koła nie należą do przesadnie lekkich, ale Brazylijczycy dążą raczej do uzyskania jak najlepszej wytrzymałości i odporności swoich produktów niż do obcinania kolejnych gramów. Obręcze mają szerokość 19mm - minimum przyzwoitości, są oczkowane a piasty obracają się na 4 łożyskach przemysłowych. System zapadek składa się z trzech wybieraków. Zastosowano 28 nierdzewnych szprych "aero" Preto. Wspomniana waga to ok. 950g przód i 1100g tył. Vzan chwali się, że może wykonać niemal każde koła na zamówienie klienta...niekoniecznie detalicznego.

Vzan Front hubVzan Rear Hub

W 2012 roku na rynek trafi nowy zestaw kół Vzan: Everest 29er, który tym razem będzie skierowany dla osób ceniących sobie niską wagę przy zachowaniu rozsądnej ceny i jakości. Tak jak mało kiszkowe Everesty, będzie opierał się na dwukomorowych obręczach z AL 6061 (622x17mm), szprychach Pillar PSR Aero ze stali Sandvik T302 i chromowanych nyplach. Piasty to z dużym prawdopodobieństwem wyrób znany z poprzednich modeli, którego producentem jest tajwański Chosen. Wysokiej jakości aluminiowy bębenek Shimano, 2/4 łożyska maszynowe orz 9 i 10 milimetrowa oś - to ich podstawowe zalety. Waga spadnie do bardzo ciekawych 1750g (850g front /950g tył), co przy lokalnej cenie ok 330 Euro może być bardzo atrakcyjną ofertą dla mniej zamożnych kolarzy. Prawdopodobnie koła pojawią się już w grudniu bieżącego roku.

Vzan Everest 29er

Kolejną i chwilowo ostatnią marką z Brazylii jest firma ProShock, która dla odmiany wyspecjalizowała w produkcji przednich widelcy. Niedawno firma wypuściła pierwsze modele pod duże koło. ProShock One 29er, bo o nim mowa, jest wyjątkowym widelcem. Przede wszystkim to konstrukcja własna a nie kolejna opcja z chińskiego katalogu. Po drugie to jeden z kilku dostępnych na rynku modeli, które posiadając jeszcze piwoty V-brake (bezpośrednią konkurencją będzie dla niego Spinner 300). Po trzecie ten sztuciec może śmiało konkurować z najlepszymi widłami pod kątem wagi. Z nieprzyciętą rurą waży zaledwie 1750g (80mm) i 2100g (100mm). Po czwarte łączy w sobie "hybrydowy system tlumienia" - w jednej goleni znajdziemy asystę powietrzną a w drugiej tradycyjną sprężynę. Dolne golenie wykonano z monobloku magnezu, a korona wycięto z aluminium 7075 poddanego obróbce cieplnej T6. Haki przedniego koła wycięto CNC. Sztuciec posiada wszelkie standardowe regulację: blokadę koła, tłumienie odbicia, ugięcie wstępne. Hamulec przedni zamontujemy bez użycia adaptera - widelec posiada gniazda PM.

Proshock ONE29er

Proshock One29er_1Proshock One29er

Proshock One29er_1

Tak niską wagę uzyskano między innymi dzięki goleniom 30 milimetrowej średnicy. Nie jest to za wiele, zwłaszcza jeśli jeździeć jest słusznej wagi. Widelec przypomina nieco "posturą" tajwańskiego Spinnera 300-100 29er. Wiadomo nam, że przeszedł już fazę testową i trafił do produkcji.

Z releacji naszych brazylijskich kolegów wynika jednak, że widelec radzi sobie bardzo dobrze z zadaniami stawianymi przez użytkowników i może okazać się groźną konkurencją dla modeli budżetowych, jak Dart, RST, Sr Suntour lub Spiner. Poniżej porównawcze zestawienie wykonane przez brazylijskiego sympatyka Wielkich Kół. Myślę, że w tym przypadku każdy da radę sobie z portugalskim...

p29br_proshock_one_29er_tab

To chwilowo wszystkie brazylijskie grzechy, które udało mi się wyłuskać. Jeśli ktoś posiada więcej informacji, chętnie przyjmiemy i podzielimy się z Wami, aby świat Wielkiego Koła stał się odrobinę mniejszy i mniej tajemniczy, gdyż jak widać ludzi z pomysłami na ciekawe produkty nie brakuje.

(foto: www.29er.com.br, www.mtbr.com, www.vzan.com.br, www.proshock.com.br, Adil Foso)    

**************************************************************************

29ers are everywhere, in such exotic places like Central Europe, or as ordinary as North America. You will probably not meet them only in the Arctic. Therefore, surely you will be interested in information that the World of Big Wheel has already reached South American continent, especially Brazil.

(In memory of Fabio Yoshimoto 1977-2011)

In search of curiosities, this time we went to a country famous for its energetic samba and the equally compelling soap operas. We have no doubt that the popularity of the latter will not be beaten even by American 29ers, but I suspect that if the “Escrava Isaura” could today commute to work by bike, it would be a 29er ... Just curious, how would Leôncio Almeida react to that... ;) ;)

In deep digging for 29inch traces helped us a lot our Brazilian friend Luiz. (Thanks man!). It turned out that there is a lot to write about. Let’s start with perhaps the most fame gained native Saga brand, which was showed up  in 2009. It was founded by passionate of bike and big wheels, Fabio Yoshimoto, who from the beginning welded aluminum frame himself. There are yet three models with catchy & nice names: Tomato, Capuccino and Limone.

Fabio did his homework very well and did his best to create a true 29er that would meet local demands and his expectatations. Frames are very nicely done with a decent geometry. Lowest in the collection is the "Tomato"- an interesting composition of bike components including : RST M-29RL front suspension, full  Deore drivetrain and Deore brakes, wheels from VZAN Brazilian factory (model "speed"), CST Critter 29x2.1 tires, PZ components. In total, sensibly assembled bike to start your adventure in the Brazilian woods. Capuccino is the best equipped of the whole 29er saga, but Limone also is not that bad :))
Below, you will find a sample geometry of Saga Tomato

  • Frame Size: 18 "
  • Travel Fork / Axle to Crown Length: 80mm
  • Effective Top Tube Length: 605mm
  • Seat Tube Length: 465mm
  • Chain Stay Length: 440mm
  • Front Center: 655mm
  • Wheelbase: 1083mm
  • BB Height: 300mm
  • BB Drop: 65mm
  • Head Tube Length: 120mm
  • Head Tube Angle: 71
  • Seat Tube Angle: 72
  • Standover Height: 720mm (the base of the top tube)

From the information received is known that the rear triangle can accommodate high volume tires without risk of catching the front derailleur’s cage. Brazilian Tomato, Lime and “coffee with cream” combine good maneuverability  and stability, that combined with the relatively low price of the frame could be translated into a local (and not only) bestseller. Could be.... but unfortunately, we must say that the future of the brand stands for equally large question mark. How come?

Very sadly, the owner and builder - Fabio Yoshimoto in February this year he was drafted to the place where 29ers are ridden to the end of the world and one day more ... unfortunately for us, the living down here. Due to  unknown reasons, Fabio’s family does not intend to continue the work of the great craftsman. A great pity, but on the other hand some people cannot be replaced. For those interested - last limited series of 20 Saga branded frames dedicated to the creator is soon to be released.

But life goes on and Brazilian soccer ball is still in the game. And so is the big wheel.  Another passionate, this time a company with more than 100 years of tradition decided to have its own 29er. The brand was established in 1898 by Italian Luigi Caloi, who settled in Brazil. From the beginning  the manufacture created bikes with character, the proof of which is the Caloi Two Niner.

Brazilian 29er with Italian soul stands out with delicately curved top tube, subdued graphics and neutral geometry. And Brazilians are buying it... :), The more that Caloi Two Niner in a production release is build with same sensible touch - without free goodies, but in way so as to pass through the jungle - practically full Shimano Deore group, armored RS Dart 3, Truvativ components and mechanical  Avid BB5. Geometry of the only 29er in Caloi family below:

  • Frame Size: 18 "
  • Fork Travel: 80mm
  • Effective Top Tube Length: 600mm
  • Seat Tube Length: 465mm
  • Chain Stay Length: 450mm
  • Front Center: 645mm
  • Wheelbase: 1095mm
  • BB Height: 300mm
  • BB Drop: 65mm
  • Head Tube Length: 125
  • Head Tube Angle: 71
  • Seat Tube Angle: 72
  • Standover Height: 715 (the base of the top tube)

On the ongoing Brazil Bike-Expo, Caloi presented the carbon 29er named simply "Two Niner Carbon". Judging by the photos and its components, this time this bike will go into the hands of wealthier part of society.

On the map of Brazil is still one more small company assembling their own 29ers - Canadianbikes, located In Campinas (Sao Paulo region). Currently on offer is the only one 29 inch bike labeled "XX Nine", whose core is the aluminum frame. Unfortunately, we do not know more details as company (www.canadianbikes.com.br) is extremely reticent in providing information.

Brazilians not only make sensible 29ers. There are companies that specialize in the production of bicycle components, including those dedicated to big wheels. Let's start with Vzan manufactory which specializes in the production of wheels. The offer includes a quite a nice set of Vzan "Extreme 29er" and "Speed ​​29er," which are incidentally found in the Saga bikes.

Wheels are not overly light, but the Brazilians rather aim to achieve the best possible strength and durability of its products than to cut more grams. Rims are 19mm width - a minimum of decency, are eyeleted  and the hub rotate on 4 industrial bearings. Pawl system consists of three selectors. Used "aero" spokes. Mentioned weight is about 950g for the front and 1100g for the rear wheel. Vzan boasts that it can produce  almost any wheel depending on the customer demand, no matter retail or assembler.

In 2012 new set of Vzan wheels will hit the market: Everest 29er, which this time will be targeted for people who appreciate its low weight while maintaining a reasonable price and quality. Just as 26" Everests, will be based on double wall rims made of AL 6061, Pillar PSR Aero spokes (Sandvik T302 steel) and chrome nipples. Hubs are very likely a product known from previous models, which are manufactured by a Taiwanese Chosen. High quality aluminum Shimano free hub, 2 / 4 sealed bearings together with 9 and 10 millimeter axle - these are their main advantages. Weight drops to a very interesting 1750g (850g front / 950g rear), which combining with the local price of about 330 Euro can be a very attractive offer for the less affluent riders. The wheel set is very likey to be available in December this year.

The next and last brand from Brazil is ProShock company that specializes in the production of a variety of front suspension forks. The company recently launched the first model designed for the Big Wheel. ProShock One 29er, is a unique fork. First of all it's own design and not another option from the Chinese catalogue. Secondly, is one of several commercially available models that are having V-brake bosses (direct competition for him is the Spinner 300-100). Thirdly, this fork can easily compete with the best front shocks in terms of weight. With uncut steerer it weighs just 1750g (80mm) and 2100g (100mm). Fourth, it combines a "hybrid damping system" - in one leg it holds air-assist and other traditional coil spring. The lower legs are made of magnesium monoblock and the crown was cut out of aluminum 7075-T6 heat-treated.  Front wheel hooks are CNC cut out. Fork has all the standard adjustments: manual lock-out, rebound, pre-load. It has mentioned v-brake bosses as well as post-mount type disc brake socket.

That low weight was achieved inter alia through 30 millimeter legs. It is pretty not much, especially considering heavier riders. ProShock resembles a bit Taiwanese Spinner 300-100 RLC. Up to today it already passed the trial phase and went into production.
However, reading our Brazilian colleagues’ reports shows that the fork is doing very well with the tasks set by users, and may prove to be formidable competition for budget models, such as Dart, RST, Sr Suntour or Spinner. The following comparative statement made by the Brazilian sympathizer of the Great Wheel. I think that in this case, each council will deal with the Portuguese ...

For the moment these are all the Brazilian “sins” that I remember. If anyone has more information, we kindly take it and share with you so that the Wolrd of Big Wheel  can become a little “smaller” and less mysterious, because as you can see people with interesting ideas for products are still out there.