Backfire 800_29

Kolejna europejska marka, która do niedawna opierała się 29 calowej fali powodziowej, w 2012 rozszerza nieco kolekcję 29-tek. Tym razem to znany niemiecki Centurion.

Michał Śmieszek

Niemcy w 2012 będą mieli w stajni co najmniej 3 modele sztywne na dużym kole. Istnieje także duże prawdopodobieństwo, że do przyszłorocznego stada dołączy także linia bardziej ścieżkowych fulli 29. Sztab konstruktorów chwali się opracowaniem własnej geometrii, dzięki której Centurion 29 ma być tym jedynym doskonałym sprzętem do walki i na co dzień.

Dla przypomnienia. W tym sezonie Centurion oferuje dwa aluminiowe sztywniaki, które także pojawia się w przyszłym roku:

Backfire 800.29

Backfire 800_29

screenshot.11

oraz Backfire Ultimate 3.29

Backfire Ultimate 29

screenshot.10

Oba modele mają atrakcyjną konfigurację i wygląd, jak np stożkowe główki, czy też podgięte podsiodłówki. Geometria wyraźnie pokazuje, że projektanci za wszelką cenę starali się pogodzić stabilność ze skrętnością. Ten kompromis spowodował, że mamy relatywnie długą górną rurę, nieco krótsze widły i względnie krótkie główki. Kąty też nie są zbyt agresywne.

Frame size (CT) 41 cm 46 cm 51 cm 56 cm 51 cm
Top tube mm (AH) 580 600 620 640 655
Seat tube mm (C) 355 407 454 503 553
Dropout 135 135 135 135
Chain stays mm (D) 445 445 445 445 445
Head tube angle (Q1) 70.5 70.5 71 71 71.5
Seat tube angle (Q7) 73 73 72.5 72.5 72
Bottom bracket dropout (H) 65 65 65 65 65
Bottom bracket width  
Wheel base (W) 1076 1097 1105 1126 1129
Fork offset (F) 46 46 46 46 46
Head tube length (L) 95 110 125 140 170
Fork length (G) 505 505 505 505 505

CENTURION BACKFIRE CARBON 29

Wracając do rzeczywistości i rozważań nad przyszłym sezonem....Centurion idzie za ciosem i uważnie obserwuje panującą modę. W 2012 do szacownego grona dołączy na pewno "plastikowy" czarny mustang: Centurion Backfire Carbon 29. oraz....być może w pełni zawieszony 29 calowy "ścieżkowiec" i maratończyk - Numinis, dostępny w wersji "budżetowej" oraz "ultimate".

screenshot.12

Karbonowego pewniaka wystrugano z wysokomodułowego włókna węglowego, a jego masa ma nie przekroczyć 1200g (17,5"). Niemcy bardzo poważnie potraktowali kwestię sztywności ramy i newralgiczne miejsca uzyskały dodatkową warstwę węgla. Zgodnie z panującymi zwyczajami nowy węgielek otrzyma zwężaną główkę i zacisk hamulca w standardzie post-mount. Nieco na przekór dzisiejszym standardom Centurion potraktował tylny trójkąt oraz podsiodłówkę. Otóż zrezygnowano z tradycyjnych pionowych haków na rzecz sztywnej osi 142 x 12mm, oraz zwężono rurę podsiodłową - sztyca zostałą pocienkowana do 27.2mm. Po prezentacji kolekcji Specialized 2012 to dla nas deja vu, a także sygnał, że w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się więcej takich zmian.

screenshot.13

Na wyposażeniu nowego Backfire znajdzie się między innymi Fox F29, hamulce Magura MT8, koła Fulcrum Red Metal z oponami Schwalbe Racing Ralph 2.25" oraz napęd Shimano XT Dyna Sys. Komponenty to już dzieło FSA.

Centurion atakuje także segment rowerów full-suspension. Z bardzo dużym prawdopodobieństwem pojawią się aż dwa modele Numinis Float Ultimate 3.29 oraz tańszy Numinis Float 800.29. Oba otrzymają 120mm skoku z przodu oraz 100mm z tyłu. W ramach znajdą miejsce: łożyska suportu press-fit, stożkowa główka, post mount 160, oraz...standardowej szerokości, średnicy i sposobu mocowania oś (tj 135mm i 10mm QR). Tak jak węglowy sztywniak, Numinis otrzyma napęd XT.