santaDefinicja uniwersalnego roweru MTB – przede wszystkim full, jakies 120-130mm skoku i kompromisowa, przemyślana geometria, która pozwala pokonywać wzniesienia w obu kierunkach…niekoniecznie z buta

Mateusz Nabiałczyk

Czasy nastały takie, że do powyższego należy dodać możliwość stosowania różnych rozmiarów kół. I taki właśnie jest nowy Hightower. Po Sancie spodziewać można się naprawdę wiele…adekwatnie do ceny.  Rowery na karbonowym szkielecie zaczynają się od 4 599 USD (Sram GX 1x11, RS Pike), z ramą CC (przy tej samej sztywności i wytrzymałości lżejsza o 230g) od 6 499 USD (Sram X01, RS Pike). Goła rama z lepsiejszego wungla + damper Monarch RT3 to 2 899 USD.

 

Koła, zgodnie z przewidywaniami, wsadzimy albo 27,5+, albo klasyczne 29”. Fajnie, ale czy jest się czym przesadnie jarać? Mój zeszłoroczny sztywny Mondraker też przyjmie 27,5+, choć wyjściowo jest wyłącznie pod 29” i nie ma ośki Boost 148mm, a jedynie 142mm. Krótko mówiąc, nie dajmy się ogłupić, bo kompatybilność nie jest zasługą cudownej inżynierii. Po prostu robi się sama.

santa cruz hightower 29

Co innego geometria. Przemyślana, bez wad, za to z niebywałymi zaletami, bo tak należy wypowiadać się o tej konstrukcji. Bardzo długa górna rura – efektywnie 650mm przy 490mm podsiodłówki i jedynie 720mm przekroku! Ogon mierzy raptem 435mm, jego narowistość kontrować będzie 67* główka.

Reach 430mm 450mm 475mm
Stack 604mm 613mm 623mm
Head Tube Angle 67° 67° 67°
Seat Tube Length 420mm 450mm 490mm
Front Center 730mm 752mm 781mm
BB Height 337mm 337mm 337mm
BB Drop 33mm 33mm 33mm
Wheelbase 1165mm 1187mm 1215mm
Chainstay Length 435mm 435mm 435mm
Head Tube Length 90mm 100mm 110mm
Top Tube Length 601mm 622mm 650mm
Seat Tube Angle 74.3° 74.3° 74.3°
Standover Height 710mm 713mm 720mm

Moim skromnym zdaniem to najlepiej skrojony rower na rynku. Jest on i długo, dłuuugo nic.

hightower

Jest tylko 1, egoistycznie nie obchodzące mnie, „ale” – największy rozmiar jest zdecydowanie za mały. Brakuje jeszcze czegoś dla osób mierzących ponad 190cm. Rozumiem, że relatywnie mało jest takich klientów, niemniej chyba i tak więcej, niż potencjalnych nabywców najmniejszej eMki. Głupota.

Wracając do samej zawiechy, mamy tutaj znane i lubiane VPP. Wzmocnione, usztywnione, puszczone wzorem Nomada. Legitymuje się 135mm skoku, które zalecają sparować ze 140-150mm na froncie. Zależnie od rozmiaru koła.

zawieszenie vpp

O standardach i rozwiązaniach rozwodzić się nie ma sensu – bądźcie pewni, bez wpadek. Do tego eleganckie malowanie, które bez trudu oprze się próbie czasu i wieśniackim - subiektywnie - gustom i guścikom – ogromna pochwała, chociaż wolałbym jeszcze bardziej ascetyczne podejście do kolorów i zdobień.